אין כמעט בלוג או אתר רציני עם מאמרים שמכבד את עצמו ולא שם לצד המאמר (בדרך כלל בתחתית המאמר) ביוגרפיה קצרה של הכותב.
מדובר במנהג שהשתרש באתרים רבים ויש גם סברה שבאמצעותו גוגל לומד עד כמה המחבר נחשב לאוטורטיה בתחום שלו ולפיכך עשוי לדרג תכנים אחרים שלו בדירוג גבוה.
אבל מה נכון, מה אולי נכון ובעיקר האם כל זה באמת רלוונטי עבור קידום אתרים אורגני?
קודם כל – איך זה נראה?
אצלי באתר, בתחתית כל מאמר – תוכלו לראות את אזור תיבת המחבר, ובה פרטים על כותב המאמר, ולפעמים עוד כמה קישורים רלוונטיים.
כך זה נראה:
ציון שם המחבר בסכמה
אז בואו נתחיל בהטמעה פשוטה של שם המחבר בסכמה (Schema) כאשר מגדירים מאמר נכון, שם המחבר דרך סכמה , גוגל יציין את שמו באופן ברור ליד התוצאה שמובילה את המאמר. כזכור, לסכמה אין השפעה על הדירוגים עצמם, אבל גולש שרואה מאמר עם שם מחבר עשוי ללחוץ עליו בסבירות גבוהה יותר מאשר מאמר שאין לידו שם.
מלבד זאת אין פרטים נוספים שניתן לסמן בסכמה של מאמר, למרות שזה היה יכול להיות נחמד…
כמובן שעל מנת להגביר את אחוזי הלחיצות על התוצאה, נרצה גם להשתמש בשדות נוספים של סכמת המאמר כגון דירוג כוכבים.
ההיסטוריה של תג הכותב
עוד נקודה חשובה שלא קשורה ישירות לתוכן של הדף: בעבר היה ניתן לציין את דף הבית של המחבר באמצעות תג rel. לדוגמה, אם הייתי רוצה לסמן לגוגל מהו דף הבית שלי גם אם הייתי כותב באתר אחר, הייתי משתמש בתג הזה:
<a href=”https://danielzrihen.co.il/” rel=”author”>
אני אחסוך מכם את ההיסטוריה של התג שקשורה גם לגוגל פלוס ואומר רק שכיום גוגל לא תומכת בתג באופן רשמי. לפעמיים עדיין אפשר לראות תמונות של אנשים או תמונות שקשורות למאמר, בעיקר במובייל, אבל עד כמה שאני יודע זה לא בגלל התג.
אוקי, הבנתי, אבל מה עם ה-On Page?
אחרי שהבנו מה כבר לא רלוונטי, חשוב לדעת מה כנראה עדיין רלוונטי: בראש ובראשונה.
ברוב קופסאות הביוגרפיה יש קישור, לרוב הוא יהיה קישור לעמוד הבית של הכותב באתר חיצוני או לעמוד הביוגרפיה שלו בתוך האתר עצמו.
כמעט בכל מדריך על בניית פרופיל קישורים כתוב שחלק מהקישורים לדפים המרכזיים אותם אתם רוצים לקדם ובעיקר דף הבית, צריכים לכלול גם את השם שלכם, במיוחד אם כל נושא המוניטין ברשת חשוב לכם. לפיכך, יש היגיון רב בקישור חיצוני. מנגד, גם אם אתם מקשרים לעמוד פנימי, אתם יכולים להוציא ממנו קישור חיצוני.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
אבל השאלה היותר חשובה היא האם לגוגל יש באמת מדד מסוים לאוטוריטה של הכותב על סמך כמות האתרים בהם הוא כותב, הפידבק למאמרים שלו וכו'… על השאלה הזו קצת יותר קשה לענות:
מצד אחד, למרות שגוגל הסירה את התמיכה בתג, זה ממש לא אומר שכל הנושא לא חשוב לה. יש אתרים רבים שעדיין עשו בו שימוש גם לאחר שהתמונות נעלמו וגוגל הודיעה שהיא עוברת לשימוש בסכמה. חשוב לציין שכל זה קרה עוד לפני שמקדמים התחילו לדבר על E-A-T וה-Medic Update. (מדובר על 2014 בערך).
מצד שני, לא ברור עד כמה גוגל התחשבה בתג גם לפני כן ובהחלט יכול להיות שהתמונה של הכותב לא הייתה קשורה לדירוג שלו.
על מה אני ממליץ?
אם אתם כותבים בהמון אתרים וכבר קישרתם מהם אל האתר שלכם בחתימה מקופסת הביוגרפיה, אני ממליץ שתשקלו לבקש מאתרים אחרים להבא ליצור עבורכם עמוד ביוגרפיה נוסף ואל תסתפקו בקישור פשוט (למרות שזו הדרך הכי קצרה ומפתה להשתמש בה).
העמוד הזה משרת למעשה שתי מטרות:
- הוא הופך את הקישורים שלכם לפחות שבלונים (למרות שאתם תמיד יכולים לקשר מגוף המאמר כדי לגוון).
- כאשר אתם יוצרים עמוד פנימי עם ביוגרפיה באתר חיצוני אתם מעלים את הסיכוי שהוא יופיע כתוצאה נוספת במקום גבוה כשיחפשו את השם שלכם או שם החברה בגוגל. אני לא צריך להזכיר כמה זה חשוב… במיוחד אם אתם במצב בו יש תוצאה בעייתית ואתם צריכים תכנים חזקים.
כמובן שכל עמוד ביוגרפיה שכזה צריך להיות ייחודי, עדיף 250 מילה לכל הפחות.
העמדה החצי רשמית של גוגל
ג'ון מולר נשאלה מספר פעמיים על נושא עמודי הביוגרפיה. בכל מיני הזדמנויות הוא אמר באופן מפורש שעמודי כותבים אינם מהווים גורם דירוג ולכן הם לא יחזירו את הדירוגים לאתרים שנפגעו בעדכון האחרון (הכוונה לעדכון הגדול של מאי 2020, ה-Core Update).
לדבריו, זה נכון שהמדרגים האנושיים של גוגל מסתכלים על רמת האמינות של הכותבים באתר וגוגל אפילו ממליצה למנהלי אתרים לבחון את האתרים שלהם על פי אותם קווים מנחים (QRG), אבל מדובר כאן בסך הכול על האיכות הכוללת של האתר ולא רמיזה האם הוא מדורג מעל או מתחת לאתר אחר בגלל שימוש בביוגרפיות.
מולר כן הדגיש שעמודי ביוגרפיה של כותבים יכולים להעלות את האמון של הגולשים באתרים, במיוחד אם מדובר באתרי חדשות. אני מנחש שבין השורות הוא התכוון לכל עניין הפייק ניוז.
הוא נתן עוד עצה והיא לערוך מחקר קטן כדי להבין איך הגולשים של האתר רוצים לקבל מושג על מי שכותב באתר. כאן אני חייב להעיר שאני לא בדיוק מבין למה הוא התכוון (יש לציין שהרבה פעמיים הוא עונה בצורה די מעורפלת) : רוב האתרים משתמשים פחות או יותר באותו מבנה של ביוגרפיה: שילוב של עובדות כגון תפקידים והתמחויות ביחד עם קצת טקסט שיווקי על החברה או העסק שהכותב מייצג (אם הוא לא עובד באתר עצמו).
ביוגרפיה ברשתות חברתיות
עוד מקור טוב לשתילת ביוגרפיות הן הרשתות החברתיות.
למשל אני לא יודע עד כמה עמוק חפרתם בדף הבית שלכם בפייסבוק, אבל יש לכם אפשרות להוסיף המון פריטים ביוגרפים על עצמכם, החל מהבית ספר בו למדתם ועד לרשימת כל האתרים שאתם מפעילים. הקוד של פייסבוק הוא אומנם סינית, אבל גם לגוגל יש יכולות בתחום הזה 😊. מעבר לכך יש לכם אוספים ודברים נוספים שאתם יכולים להוסיף תחת "עוד" בתפריט העליון.
כמובן שגם לינקדין חשובה בהקשר הזה ואפילו טוויטר. אם אתם חברים בפורטלים או פורומים כמו אתר רפואי, חובבי רכב וכל דבר אחר בעצם, תשקיעו גם קצת בחתימה והפכו אותה לביוגרפיה קצרה. קישורים מחתימה באתרים כאלו הם אומנם פחות אפקטיביים כיום כי באותו שרשור יכולות להיות עוד 10 חתימות אחרות, אבל הם לא ספאם (אלא אם כן מדובר בפורום נטוש שהספימו אותו לצורך בניית קישורים זולים).
אגב, זה תקף גם לגבי קישורי nofollow או הקישורים עם הסימון החדש יחסית של של תוכן מבוסס גולשים (rel="ugc").
גרף הידע וכו'
לסיום, גרף הידע של גוגל הוא לא ביוגרפיה קלאסית מכיוון שהוא נבנה בצורה אוטומטית, אבל יש המון אנשים וחברות שהגרף הזה מוצג עבורם (לעיתים כמו במקרה שלי, השם הוא גם העסק). גוגל לא ממש נותנת טיפים איך להיכנס לתוך הגרף, אבל ככל שתציינו יותר פרטים ואזכורים כגון המיקום של העסק שלכם, תמונות, כתובות וכו', כך יש סיכוי טוב יותר שתופיעו שם. אל תשכחו גם לפתוח כרטיס Google My Business שגם הוא יכול להשתלב בתוך גרף הידע ועליו יש לכם למעשה שליטה די רחבה.
גרף הידע לא בהכרח משפיע על המיקום של האתר שלכם או אתרים אחרים (אם כבר הם משפיעים עליו), אבל הנראות שלו בעמודי התוצאות היא גדולה מאוד ולכן הוא שווה יותר מכל תוצאה אחרת.
לסיכום
כתיבת ביוגרפיה היא לא פעולה מורכבת ושווה להשקיע בכתיבה של כמה עמודי ביוגרפיה ארוכים יותר. כרגע אין תשובה חד משמעית לשאלה האם יש לה השפעה על האופן בו גוגל רואה את המוניטין שלכם, אבל היא בהחלט יכולה להיות אפקטיבית מבחינת בניית קישור ובניית מוניטין.