בשנים האחרונות קיים ביקוש גובר לנושא של הסרת תוצאות שליליות מגוגל, הדחקת אזכורים שליליים או דחיקת תוצאות שליליות בגוגל.
כמעט יום שאני לא מקבל שיחה מאדם שמתעניין לגבי הסרה של פרסומים שליליים מגוגל ומעוניין להסיר תוצאות בעייתיות מגוגל על שמו, שם החברה שלו או משהו בסגנון.
מחיקת אזכורים שליליים בגוגל – על מה מדובר?
כל אלו למעשה אלו שירותים המבוססים על תהליכי קידום אתרים מקצועיים ברשת שנועדו להשפיע על התוצאות האורגניות בגוגל.
בתהליך SEO מסורתי זה אומר לקדם אתרים במגוון רחב של מונחי חיפוש, ובמקרים אחרים, כמו בתהליך של הסרת תוצאות שליליות בגוגל, מדובר על קידום אורגני שנועד להשפיע ולקדם תוצאות מסוימות על חשבון התוצאות השליליות מבחינתנו.
הסרת אזכורים שליליים ברשת – במאמר הבא אדבר על:
- מהם אזכורים שליליים בגוגל ומהי הפרקטיקה של הדחקת אזכורים שליליים מגוגל?
- מה זה בכלל מחיקת תוצאות מגוגל (הסרת תוצאות שליליות)
- כיצד אפשר להוריד תוצאות שליליות מגוגל (דחיקת תוצאות בגוגל)?
- כמה זמן תהליך של מחיקת כתבות שליליות או מחיקת אזכורים שליליים מגוגל יכול לקחת?
- מה זה ניהול מוניטין והאם כל מומחה קידום אתרים יודע לתת לזה מענה?
לפני הכל: מוזמנים להתחיל מסרטון בו אני מסביר על דחיקת תוצאות שליליות בגוגל והתהליך של ניהול מוניטין
מחיקת קישורים שליליים / דחיקת תוצאות שליליות מגוגל ופייק ניוז
הרבה מאוד פייק ניוז נכנסים לקטגוריה של השיימינג, וככל שמדובר בעולם קידום אתרים במנועי חיפוש ובדגש על גוגל – יש לו זכרון טוב, לפעמים טוב מדי…
אגב, לא רק אנשים אנשי עסקים, מפורסמים וחברות נזקקים לשירותים של מחיקת תוצאות שליליות בגוגל, והרבה פעמיים מדובר גם במועמדים לעבודה או אפילו מי שיוצא לדייט ורוצים אוסף בולט של תוצאות חיוביות, או לפחות ניטרליות ובטח לא שליליות ומביכות.
קיימות שתי דרכים עיקריות להעלים או לדחוק פרסומים שליליים:
- הראשונה היא באמצעות הסרת החומר המקורי (נדיר וברוב המקרים לא קורה, כי אין גישה לאתר בו החומר פורסם ואין היענות מבעלי האתר או הגורם הרלוונטי)
- השנייה היא באמצעות דחיקה של התוצאות השליליות למטה בתוצאות על ידי תהליך SEO (קידום אורגני בגוגל) לכל דבר, שנועד לקדם תוצאות חיוביות על חשבון השליליות.
מחיקת כתבות שליליות: עד כמה זה מורכב להסיר תוצאות מגוגל?
דחיקת תוצאות בגוגל וספציפית דחיקת תוצאות שליליות מגוגל זהו בתהליך עם רמת קושי שמאד משתנה ממקרה למקרה.
כאמור, במהלך השנים פנו אליי מאות אנשים וחברות עם אזכורים שליליים ברשת ועם תוצאות בעיתיות בגוגל.
לפני שאמשיך – חשוב לי לעשות סדר במושגים. יש המחפשים "דחיקת תוצאות שליליות" ויש המחפשים "הדחקת תוצאות שליליות בגוגל".
לדעתי, המילה "הדחקה" אינה מדויקת – שכן מי שמחפש הדחקת תוצאות שליליות מגוגל, נשמע כמו מישהו שחי בהכחשה ופחות רוצה להתמודד עם המציאות.
על כן – ההגדרה הנכונה יותר בעיניי היא דחיקת תוצאות או פשוט מחיקת תוצאות שליליות בגוגל או אזכורים שליליים.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
סגרנו את זה? נמשיך…
בחלק מהמקרים, הייתה רק תוצאה אחת בעייתית ועקשנית, שלרוב גם תקועה במקום גבוה (1-3 בגוגל).
במקרים אחרים, קשים בהרבה – 9/10 מהתוצאות בעמוד הראשון, ולפעמים ממש כל העמוד הראשון וגם חלק מהשני – תוצאות בעיתיות. לא רק זה, מדובר באתרים חזקים כמו דה מרקר, Ynet, גלובס, הארץ וכו'.
במקרים כאלה – מדובר בתהליך שיכול לקחת גם מעל שנה, ודורש לא מעט תקציב על מנת לנקות את העמוד הראשון לחלוטין.
בסרטון הבא אני מסביר על דחיקת תוצאות שליליות בגוגל או הסרת תוצאות מגוגל:
לפני שעובדים קשה: אולי ישנה אפשרות למחוק את התוצאה לחלוטין
בהקשר של מחיקת קישורים שליליים או הסרה של פרסומים שליליים מגוגל, יש מקרים בהם במקום לעבוד כל כך קשה על דחיקת התוצאות מטה, נוכל פשוט לפנות לבעל האתר בו פורסמה הידיעה הבעייתית, ונבקש ממנו יפה להסיר אותה.
הסטטיסטיקה האישית שלי אומרת שבערך 1/10 ניסיונות מצליח. בשביל סיכוי כזה – לא יזיק לנסות.
ההצלחה של השיטה הזו טמונה כמובן ברצון הטוב של מי שפרסם את הידיעה, ולכן עשוי להיות הבדל בין ידיעה שקרית לחלוטין לבין ידיעה שיש בה מן האמת, אבל מנוסחת בצורה אינטרסנטית.
במקרים מסוימים ניתן לערב עורך דין ולנקוט בצעדים משפטיים, אך יש קודם כל לבדוק אם אפשר לזהות את מי שעומד מאחורי האתר או הפרסום, והאם יש בכלל עילה לבקשה.
במקרים רבים כמו למשל של ציוצים בטוויטר או טוקבקים בעילום שם, זה יכול להיות סיפור לא פשוט.
מצד שני, לעיתים ניתן להטיל אחריות על האתר בו נמצא האזכור הבעייתי, ולשם זאת רצוי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני אינטרנט (תחום שהתפתח מאוד בשנים האחרות).
במידה ואתם נמצאים באיחוד האירופאי, תוכלו לבקש מגוגל להסיר את התוכן הבעייתי על סמך "הזכות להישכח" (The right to be forgotten).
העניין הוא שגוגל לא מחויבת להיענות לבקשה, או להסיר את הדפים הבעייתיים מחיפושים שמתבצעים מחוץ למדינות האיחוד.
דחיקת תוצאות מגוגל במסגרת תהליך "ניהול מוניטין"
דחיקת התוצאות למטה היא הגרסה הקלאסית והמוכרת ביותר של טיפול בתוצאות שליליות/ניהול מוניטין בגוגל.
דוגמא לתוצאות שליליות "פופולאריות" – פסקי דין עם שם האדם או החברה. למידע נוסף על הסרת פסקי דין מהאינטרנט.
העקרון של דחיקת אזכורים שליליים בתוצאות החיפוש די פשוט: יוצרים למי או למה שרוצים להסיר בעבורו את התוצאות השליליות מגוון של "נכסים" שאפשר לדחוף למעלה.
מגוון הנכסים שאפשר להשתמש בהם למטרת מחיקת כתבות שליליות (יותר נכון, דחיקה שלהן) הוא די גדול:
- עיבוי התכנים בתוך האתר האישי כגון הוספת בלוג או "פרסומים בתקשורת".
- יצירת פרופילים חזקים מלבד פייסבוק : טוויטר, יו-טיוב (אפשר לקחת תכנים מראיונות או אפילו הקלטות אודיו), לינקדין וכו'.
- כתבות תדמית באתרי חדשות, הודעות לעיתונות וכו'. בדרך כלל מה שצריך כאן זה כסף, ואתם אפילו לא עוברים על החוקים של גוגל במקרה ואתם עושים שימוש בקישור nofollow.
- יצירת ערך בויקיפדיה או עריכת ערך קיים, נעשה קשה יותר לאחרונה בגלל מלחמות עריכה והצורה יוצאת הדופן בה מתנהלת ויקיפדיה בעברית מבחינת הצבעות, אבל זה עדיין אפשרי. לדוגמה, אם יש פרט מסוים שכבר לא רלוונטי, אבל הוא עדיין מופיע בערך ככזה שיש לו חשיבות, אתם יכולים לציין זאת בדף השיחה.
- יצירת דיונים בפורומים וקהילות מקצועיות: אמנם גם הפורומים פחות חזקים היום מאשר בעבר, אבל יש עדיין אתרים כמו פורטלים מקצועיים שבהם לניהול של פורום או אפילו רק השתתפות פעילה יש תרומה משמעותית למוניטין ולקידום בגוגל.
- "האק" מעניין הוא להעלות מאמר או דף לאותו הדומיין בו פורסם המידע הבעייתי. מדוע? גוגל בדרך כלל מציג רק שני דפים מכל דומיין.
איך עובד התהליך של הסרת תוצאות מגוגל או ניהול מוניטין?
נרד קצת יותר לרזולוציות של תהליך דחיקת תוצאות בגוגל. אלו השלבים:
- מיפוי רמת הקושי: עורכים בדיקה אחר חיפושים שונים עם צירופים שונים ובודקים אילו תוצאות יש כיום, ומעריכים עד כמה קשה יהיה לדחוק אותן למטה.
היכולת לתת הערכה מקצועית מגיעה עם הפז"ם בתחום אבל ככלל אצבע: ככל שהעמוד יותר ממוקד על הנושא (למשל, שם החברה או האדם מופיעים בכותרת העמוד) וככל שהאתר עם התוצאה השלילית יותר חזק (לדוגמא אחד מהאתרי חדשות הגדולים), כך יהיה יותר מאתגר לדחוק את התוצאה למטה. - הערכת משך זמן ותקציב נדרש: זה חלק טריקי, כי אף אחד לא יודע להעריך כמה זמן זה באמת ייקח. כאמור, בד"כ רמת הדיוק גוברת עם הנסיון בתחום. הצלחה ברוב המקרים תיחשב דחיקה של כל התוצאות השליליות לעמוד השני. במקרים מסוימים גם זה לא מספק וישנה דרישה לדחוק את התוצאות השליליות גם לעמוד שלילי. זה קורה בעיקר בחיפושים בהם נוטים לחפור יותר.
- תכנון ואסטרטגיה: בשלב זה יש לתכנן איך לתקוף את הנושא – כמה מאמרים לייצר בחודש, כמה נכסים לפתוח, מי כותב הטקסטים – המקדם או הלקוח? ועוד..
במקרים קשים אני ממליץ על לא פחות מ-20 מאמרים בחודש. במקרים מתונים יותר גם 10 בחודש יכולים לתת עבודה לא רעה. - יצירת תשתית וקישורים: בפרוייקטים של ניהול מוניטין אני ממליץ להתחיל עם פתיחה של נכסים וירטואליים: פרופילים ועמודים ברשתות חברתיות, מאמרים באתרים חזקים (עוד על קניית קישורים), סרטוני יוטיוב (עוד על קידום סרטונים וסרטי תדמית), מאמרים ועוד.
מהחודש השני ומעלה (למעשה כבר אפשר מהחודש הראשון), מייצרים תוכן (ממליץ על 10-20 מאמרים לפחות, כתלות בחומרה ורמת הקושי של המקרה) ומקשרים לכל הנכסים האלו, כולל תוצאות חיוביות ו/או ניטרליות עבור שם אותו אדם/חברה/מותג וכו'. - עוקבים אחרי ההתקדמות: במידה ועשינו הכל נכון, אנו אמורים לראות ניצני התקדמות ושינוי חיובי כבר מהחודש הראשון.
יש לתעד את כל הפעולות (קישורים וכו') באקסל מסודר על מנת לעקוב אחר מה שבוצע. לאחר מספר חודשים צריכים לראות שינויים משמעותיים יותר ובמקרים מסוימים זה אף מספיק כדי להשיג את התוצאה. במידה ועדיין לא הגענו ליעד – ממשיכים עד אשר מצליחים לנקות את כל הזבל. מי שעובד נכון ומתמיד – יצליח!
ועדיין, זה לא תמיד קל
בכל מה שקשור לדחיקה של פרסומים שלילים כפי שתיארתי למעלה, הכול נראה הרבה יותר קל בתיאוריה.
בפועל לא תמיד כל כך פשוט לכתוב תוכן שגם האלגוריתם של גוגל יחשיב כרלוונטי, ולפעמיים נדרש שיתוף פעולה עם מערך יחסי הציבור (בחברות גדולות או עם סלבס) וקולגות.
לדוגמה, כאשר התפוצצה פרשת אייל גולן, היחצ"ן רני רהב ניצל את הפופולאריות שלו כדי להציף את הרשת באייטמים חיובים, וזאת למרות שהידע שלו ב-SEO קלאסי כנראה קטן ממקדם האתרים הממוצע.
גם אחרי שיוצרים תוכן איכותי, לא תמיד קל לגרום לו להתרומם, במיוחד אם התוצאות השליליות מופיעות באתרים שגוגל מחשב לאמינים וסמכותיים כמו למשל אתרי חדשות גדולים, בלוגים פופולאריים עם תגובות רבות וכו'.
מהבחינה הזו, קמפיין של דחיקת תוצאות שליליות בגוגל לא שונה משום קמפיין אחר ונדרשת בניית מערך חכם של קישורים בין הנכסים ובין עצמם וגם מאתרים שאינם קשורים ישירות לרשת שהוקמה.
אם ניקח שוב את הדוגמה של זמר מפורסם שהסתבך, אפשר לשלוח מאמר כמו "הזמרים שהצליחו למלא את קיסריה למרות כנגד כל הסיכויים" לאתר של חברת הפקת אירועים גדולה ולשתול קישור שם לאחד הנכסים שהקמתם.
הדחקת אזכורים שליליים מהשלמות אוטומטיות
עד עכשיו דיברנו על דחיקה של חיפוש כללי, אבל מה קורה אם יש המון השלמות אוטומטיות לא מחמיאות?
בעבר זה היה סיוט לא קטן בגלל שלגוגל אין בדיוק סנטימנטים והוא מראה את מה שפופולארי.
היום לעומת זאת אפשר לדווח על תוצאות בלתי הולמות ולקוות שהן יוסרו.
בארץ יש על זה אפילו תקדים בו גוגל נתבעה על סך של כמה עשרות אלפי שקלים והתובע זכה, וההשלמה הבעייתית על השם שלו הוסרה מהחיפושים.
הסרת אזכורים שליליים ברשת: לא להפסיק!
גם אם עשיתם עבודה מצוינת בתהליך מחיקת אזכורים שליליים או הדחקת אזכורים שליליים מגוגל, דחיקת תוצאות שליליות היא אחד המקרים היחידים שבו אתם ממש חייבים להמשיך ולעקוב אחרי התוצאות באמצעות כלים למדידת מיקומים או אפילו Google Alerts.
הסיבה היא שהאינדקס של גוגל מתעדכן במהירות וכל ידיעה חדשה יכולה להפוך את היוצרות, וככל שתדעו על כך מוקדם יותר, כך תוכלו למזער נזקים בצורה טובה יותר.
דבר נוסף: אם פעם היה מספיק להעיף את התוצאות הבעייתיות לעמוד השני, היום כבר אין חלוקה לעמודים במובייל, כך שעדיף לשאוף ליותר מעשר תוצאות, אולי אפילו 15 או 20.
הדחקת אזכורים שליליים מגוגל? מדריכים נוספים קשורים: