גוגל הוא עדיין המקור הראשון עבור לא מעט אנשים שמעוניינים למצוא מידע על חברות, מותגים וכמובן אנשים אחרים.
למעשה, לתוצאה לא מחמיאה יכולה להיות השפעה מרחיקת לכת לא רק על הגורל של עסקה חשובה או מוניטין עסקי, אלא גם על יצירת קשרים חברתיים ורומנטיים.
לכן לא מפתיע שלא רק אנשי עסקים ומנהלים מסכימים לשלם סכומי כסף לא קטנים כדי לנקות את העמוד הראשון של גוגל מתוצאות בעייתיות.
הנה רק כמה דוגמאות:
- כתבה על אישום פלילי או חשד למעשים פליליים
- כתבה על תביעה אזרחית
- אזכור של פסק דין (אפילו אם "ניצחתם" בתיק)
- אזכור של אירועים כמו פשיטת רגל, ניהול כושל, "פשלות" וכו'.
- חוות דעת שלילית על העסק
האם באמת אפשר "לנקות" את העמוד הראשון מתוצאות בעייתיות?
כדי לנקות לגמרי את העמוד הראשון בדרך כלל תצטרכו לגרום לכך שכל התוצאות הבעייתיות יוסרו מגוגל, דבר שבאופן פרקטי הוא כמעט בלתי אפשרי. במיוחד כאשר כיום יש בעמוד הראשון בין 10 ל-15 תוצאות (כולל סרטוני וידאו, חיפושים קשורים, תמונות וכו').
בפועל השאיפה היא לדחוק את התוצאות הבעייתיות כמה שיותר למטה, כך שהן יתקשו לחזור אל העמוד הראשון גם עם כל השינויים הדינאמיים שיש בגוגל.
יש מגוון גדול מאוד של שיטות לעשות את זה, רובן מתבססות על טכניקות מעולם קידום האתרים (SEO) או הקידום הממומן (PPC).
ההבדל המרכזי הוא שבמקום להתמקד באתרים קיימים עם הרבה מילות מפתח ודחיפה שלהם כלפי מעלה במקביל, כאן מתמקדים במילות מפתח מאוד ספציפיות ויוצרים גם אתרים או דפים חדשים (מעבר לתשתית שכבר יש לחברת ניהול המוניטין).
האם הניקוי חייב להתבצע על ידי מקדם אתרים או מנהל קמפיינים ממומנים?
מכיוון שמדובר על טקטיקות די דומות, ההעדפה היא שמישהו מהתחום יעשה את זה.
יש אומנם חברות שמתמחות רק בשירותים שכאלו (שהרבה פעמיים מכנים אותן גם חברות ניהול מוניטין), אך בדרך כלל מדובר פשוט בחברות קידום שממתגות את עצמן בצורה קצת שונה. זה כמובן לגיטימי לגמרי.
יש אנשים שמציגים את עצמם כמנהלי מוניטין או מי שיודעים "למחוק תוצאות" ואין להם באמת מספיק ניסיון וידע. מהם כדאי מן הסתם להיזהר.
בדרך כלל האתרים שלהם יהיו שיווקיים מאוד עם מעט מאוד מידע מקצועי באמת. חלק מהם גם מתחבאים תחת כתובות שנראות "זולות" כמו כל מיני דומיינים בעברית.
איך מתחילים?
הדרך הכי טובה להתחיל היא מהקל אל הכבד. כלומר, קודם כל לנסות לדחוק או אפילו להביא להסרה מהרשת של התוצאות הפחות בעייתיות ורק לאחר מכן לעבור אל האגוזים היותר קשים לפיצוח.
התוצאות הפחות בעייתיות מגיעות מאתרים פחות מוכרים או אפילו אתרים שמעתיקים שמות או כתבות מאתרים אחרים.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
התוצאות היותר בעייתיות מגיעות מאתרים חזקים כמו אתרי חדשות או אתרים שמכילים מאגרים של טקסטים מלאים (פסקדין וכו')
לדוגמה, יש אתרים שמפרסמים פסקי דין ומבקשים תשלום כדי לפתוח את הטקסט המלא. יש אפילו אתרים שדורשים כסף עבור מחיקה של העמוד הבעייתי, למרות שהיום מדובר במיעוט יחסי (גוגל לא מתה על העניין).
האתרים היותר בעייתיים הם האתרים הגדולים: אתרי חדשות, אתרים עם מידע מקצועי או אפילו אתרים ממשלתיים שגוגל נוטה לסמוך עליהם יותר מאשר על אתרים אחרים.
איך למחוק תוצאות מגוגל? בואו ואסביר
למה להסיר תוצאה מהרשת זה לא תמיד כל כך קל?
לרוב האתר הבעייתי הוא לא אתר שלנו ולכן הסרה מהרשת של עמודים נעשית על ידי פנייה לבעל אתר או העורך בו נמצא הטקסט הבעייתי.
אתרים מסוימים, במיוחד הקטנים יותר עשויים יהיו להסכים לשנות תוכן לא עדכני מכיוון שגם להם יש אינטרס להציג מידע מעודכן.
הקאצ' הוא שרוב האתרים לא יסירו לחלוטין את העמוד, אלא רק יערכו אותו כדי לא לאבד תנועה, וזו עוד נקודה בעייתית: אם הטקסט הקיים יישאר בעמוד ורק תתווסף הערה, התוצאות האלו עדיין עשויות יהיו להיות בעייתיות.
כך למשל, אם מחפשים "אייל גולן תביעה", הטקסט שגוגל יציג עדיין יהיה עשוי להתייחס לשלב שבו התביעה התנהלה בבית המשפט או הוגשה מחדש גם אם העמוד כבר מתוקן מכיוון שגוגל מציג את המשפט הכי רלוונטי למה שהגולש חיפוש.
אם הגולש לא יטרח להיכנס לעמוד, הוא לא יבין את ההקשר הנכון.
כמו כן, ככל שהאתר גדול יותר ויש בו יותר עמודים (מה שקורה למשל עם רוב אתרי החדשות), כך יהיה קשה יותר לשכנע את העורך להסיר או לערוך את העמוד.
לכן, בשורה התחתונה מחיקה מלאה של עמודים היא טקטיקה שלא באמת עושים שימוש נרחב מדי, אלא אם כן מדובר במצב שבו אפשר להשתמש בכלים משפטיים כנגד בעל האתר או עמודים שמפרים את המדיניות של גוגל.
דחיקת תוצאות שליליות כדי לנקות את העמוד הראשון בתוצאות
כאמור, הדרך היותר אפקטיבית "לנקות" את העמוד היא לגרום לכך שיופיעו רק תוצאות חיוביות או תוצאות נייטרליות לדחוק את שאר התוצאות לעמודים שרוב הגולשים לא יטרחו להמשיך אליהם.
מן הסתם, הדרך הכי קלה לעשות את זה היא באמצעות יצירת תכנים חדשים ואיכותיים.
אם נרצה להתמקד קודם כל בדחיקה של האתרים הפחות חזקים, כדאי שנשתמש במילות מפתח או כותרות דומות לאלו שלהם, אך ניצור תוכן הרבה יותר טוב ומקיף.
במקרה הזה לא נצטרך להשקיע מאמצים מאוד גדולים, ועדיין נתחיל לראות תוצאות יחסית מהר.
דחיקה של אתרים חזקים היא כבר עניין שידרוש מאיתנו הרבה יותר השקעה ונצטרך להתחיל להתייחס לכל תוכן חדש שאנחנו יוצרים ממש כמו אל אתר שאנחנו רוצים להביא למקומות גבוהים בגוגל.
לכן לפעמיים עדיף קודם כל לשלב תכנים באתרים קיימים שכבר יש להם מוניטין בעיני גוגל כדי להיות פחות תלויי בקישורים.
לאחר מכן ובהתאם לתוצאות יכול להיות שנעדיף ליצור גם "נכסים" חדשים לחלוטין. היתרון של הנכסים האלו הוא שהם יהיו עבים יותר ויתפסו עוד מקום בדף התוצאות (גוגל מציג עד שני עמודים מכל דומיין).
דוגמאות לנכסים חדשים שאפשר ליצור:
- בלוג מקצועי או אתר מידע עם התייחסות ללקוח (לדוגמה, בלוג של עורך דין עם עמוד ביו)
- פתיחת פרופילים ברשתות חברתיות שאין בהם ייצוג ללקוח(לדוגמה, פרופיל לינקדאין)
- אתר תדמית "פרטי" של המותג (גם אם לחברה יש אתר תדמית כללי)
- קמפיינים ממומנים שיגרמו למודעות להופיע לפני התוצאות האורגניות
- ערוצי יו-טיוב (במקרה ויש סרטונים בעייתיים בתוצאות)
במידה ואלו נכסים על דומיינים חדשים שנבנה מאפס (בניגוד למשל לפרופיל חברתי), תהיה לנו הרבה עבודה של בניית קישורים וזו הסיבה שנרצה לשמור אותם לסוף.
מה עושים עם ביקורות שליליות שמוצגות בגוגל?
ביקורות שליליות יושבות תחת הרשומות המקומיות של גוגל ולכן אי אפשר להסיר אותן (אלא אם כן מדובר על ביקורת שנוגדת את המדיניות של גוגל).
כן אפשר לדאוג לעוד ביקורות חיוביות ולגרום לשליליות להופיע רק אם מישהו יטרח לפתוח את כל הביקורות.
אם יש ביקורות שלילית שעדיין מתעקשות להיצמד, כדאי לכל הפחות להגיב אליהן באופן ענייני. גם אם זו תגובה ישנה, התגובה שלכם מראה שאכפת לכם ואתם לא מתעלמים גם מדברים שליליים.
כמה זמן כל העניין הזה יכול לקחת?
כאן יש לי חדשות טובות וחדשות רעות: החדשות הטובות הן שזה יכול לקחת פחות זמן מקידום של אתר מכיוון שבדרך כלל אין הרבה מתחרים על השם שלכם, אלא אם כן מדובר על מתחרה שלכם שהחליט להשתמש בשיטות מלוכלכות.
החדשות הרעות הן שכפי שציינתי עדיין יש אתרים די חזקים שצריך להתמודד מולם ולכן אל תצפו להגיע לעמוד נקי לחלוטין תוך חודש או חודשיים, כל זה עשוי לקחת מספר חודשים. ואם אנחנו מדברים על שם או מותג מוכרים שיש לו הרבה אזכורים ברשת, גם שנה ואולי אפילו קצת יותר היא תקופה הגיונית בהחלט.
מלבד זאת יש להמשיך ולעקוב אחרי התוצאות שמתקבלות כדי למנוע מצבים בהן תוצאות בעייתיות הולכות וצפות כלפי מעלה.
לסיכום
כל הנושא של מחיקת תוצאות שליליות ו"ניקוי" של עמודים בגוגל הוא נושא מורכב. לכן הרבה לקוחות שמגיעים לחוצים אל חברות ניהול מוניטין או חברות SEO מתבלבלים בין ניהול מוניטין לקידום אתרים קלאסי או מאמינים לכל מיני שטויות (לדוגמה, שלחברה יש קשר ישיר לגוגל…).
בפועל צריך לעבוד קשה כדי להגיע לתוצאות, בטח ובטח בתחום כזה. קיצורי דרך אולי יובילו לתוצאות מהירות, אבל גם לחזרה מהירה של התוצאות הבעייתיות.
אני מקווה שבפוסט הזה הצלחתי להבהיר ולשפוך אור על העקרונות והשיטות המומלצות לאופן בו אפשר לנקות את העמוד הראשון כמו שצריך.