תוכן משוכפל ביוטיוב – המדריך המלא

כשאנחנו מדברים על תוכן כפול באתרי אינטרנט, ידוע שגוגל לא בדיוק מת על העניין הזה ובמקרים שמשכפלים המון תכנים של אתרים אחרים בלי להשתמש נכון בתגי קנוניקל (שמפנים את גוגל לכתובת המקורית), הדירוגים של האתר יכולים לרדת.

אבל התופעה של תכנים כפולים נפוצה מאוד גם ביוטיוב: אם יצא לכם לראות טריילרים לסרטונים או לשמוע שירים ביוטיוב, כנראה שיצא לכם לראות לפחות פעם אחת שאותו סרטון עולה בכמה ערוצים שונים.

מצד שני, יש גם סרטונים שמגיבים לסרטונים אחרים או משלבים חלקים מסרטונים אחרים באורך שיכול להיות גם חצי דקה או דקה, ואז גם השכפול הוא חלקי.

אז איך בדיוק יוטיוב קובע היכן עובר הגבול. מתי שכפול הוא בעייתי ומתי הוא לגיטימי? 👮

מתי שכפול תוכן בעייתי ומתי הוא לגיטימי

התשובה הרשמית של יוטיוב

שכפול תוכן או “גירוד” (Scarping) של תכנים מערוצים אחרים מוגדר על ידי יוטיוב כ”ספאם וידאו” במקרים האלו:

  • פרסום של תוכן זהה בערוץ אחד או במספר ערוצים
  • העלאת כמות גדולה של תוכן שהועתק מיוצרים אחרים

בנוסף לכך, משתמשים גילו עוד כמה מקרים דומים שבהם קטעי וידאו יכולים להיות בעייתיים:

  • אוספים של סרטונים קצרים בדיוק כפי שהם (גם אם בין הסרטונים יש סרטונים מקוריים).
  • שימוש במוזיקה שסרטונים רבים אחרים עושים בה שימוש (למעט מוזיקה שיוטיוב מאפשרת לצרף בחינם).
  • תוכן מוגן בזכויות יוצרים שמועלה כפי שהוא. חשוב לשים לב להבדל בין העלאה של סדרה שהורדתם ובין צילום של הופעה שצילמתם בטלפון, מה שפעם היה מכונה Bootleg. (כאמצעי זהירות לא היינו מציעים לכם להעלות בוטלגים ארוכים מאוד).
  • העלאת סרטון אחר שלא שייך לכם עם הקראה של כתוביות או שינויים אחרים שנעשו בצורה אוטומטית

איך יוטיוב מזהה תוכן משוכפל ומה הסיכון לעומת תוכן משוכפל בגוגל?

יוטיוב יכול לזהות תוכן משוכפל בכמה וכמה צורות:

  1. כאשר משתמש מדווח על הסרטון באופן ידני ויוטיוב משתכנעת שהסרטון המקורי הוא שלו.
  2. זיהוי של קבצים זהים לחלוטין על פי הקובץ המקור (גודל, נפח, פסקול, קצב פריימים, סוג הקידוד). במקרה זה הזיהוי הוא קל יחסית מכיוון שכל סרטון מקבל ID פנימי שמכיל את כל המאפיינים האלו.
  3. זיהוי על פי דמיון בסידור הפיקסלים. לכן גם במקרה ש, כך שגם אם שינתם את מאפיינים הקובץ לפני שהעליתם אותו מחדש, יוטיוב עשוי לעלות על השכפול במקרים מסוימים, אם כי לא בקלות כמו האלגוריתם של גוגל לשכפול טקסט.
  4. תיאור זהה של הסרטונים.

במידה ויוטיוב שולח לכם התראה על תוכן משוכפל בעייתי, תצטרכו להסיר אותו או לשנות אותו באופן מהותי. 🛑

אם תעשו זאת שוב אתם עשויים להסתכן בסגירה זמנית של הערוץ וביטול של היכולת להפיק ממנו רווחים (מוניטיזציה) ולא רק בהסרה של סרטונים בודדים.

אם נשווה בין תוכן משוכפל בגוגל לבין תוכן משוכפל ביוטיוב, ליוטיוב אומנם קשה יותר לזהות תוכן משוכפל בצורה אוטומטית, אבל הענישה היא מהירה יותר ולפעמיים גם קשה יותר.

כמו כן, ביוטיוב לא ניתן להגדיר תג קנוניקל.

נכון הסרטון הזה לא מדבר על תוכן משוכפל אבל כן תוכלו למצוא הרבה מידע על תוכן משוכפל 👇

אז מה כן אפשר לפרסם?

הגישה של יוטיוב היא שאפשר לפרסם סרטונים שמתייחסים לסרטונים אחרים אך ורק אם יש בהם ערך מוסף לגולש.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

כמו כן, עד 2017 היה אפשר אפילו לבצע קומבינציה עם סרטונים אחרים ישירות מתוך העורך של יוטיוב (כמו בטיקטוק). היום היכולת הזו מוגבלת רק לכרטיסיות שמפנות לסרטונים אחרים.

מלבד זאת יש את אותו מקרים מיוחדים: טריילרים או שירים שלא הוגדרו ככאלו שיש עליהם זכויות יוצרים, כלומר, הרישיון שלהם הוא Creative Commons ולכן ערוץ שיעלה אותם כפי שהם לא ייענש. זאת אך ורק אם הוא ייתן קרדיט למקור (הרישיון הוא מסוג Attribution 2.0 Generic).

אחרי הכול, חברות המוזיקה וההפקה רוצות שכמה שיותר גולשים יחשפו לתוכן שלהן וגוגל נוטה להציג לגולשים סרטונים מערוצים שהוא כבר צפה בהם או של ערוצים שהוא מנוי אליהם. 📽️

יחד עם זאת, אם תשכפלו סתם סרטונים לערוץ חדש שאין לו הרבה מנויים, צפיות או וותק, סביר להניח שלא תופיעו גם כך בתוצאות במיקום רלוונטי.

איך אני יכול להפוך סרטון לכזה שיש בו ערך מוסף גם אם הוא לא ברישיון Creative Commons?

הנה כמה רעיונות שאפשר להשתמש בהם בין אם קיבלתם רק אזהרה, בין אם כבר נענשתם וכמובן אם אתם רוצים להעלות סרטון דומה לזה של מישהו אחר בלי להסתכן.

  • הפכו את תיאור הסרטון והכותרת שלו לייחודים
  • הוסיפו פרשנות משלכם (רצוי קולית)
  • צלמו את עצמכם מגיבים לווידאו המקורי בחלון קטן (אחד הדברים הכי פופולאריים ביוטיוב)
  • הוסיפו יותר תוכן מקורי ותנו קרדיט לערוץ שהעלה את התוכן הלא מקורי אצלכם בכל מקרה. לדוגמה רשימה של עשרת הסרטונים הכי טובים ב-2022 יכולה עדיין לכלול 10 שניות מכל סרט עם קרדיט לאולפן.
  • כנ”ל לגבי תמונות שהרישיון שלהן מחייב אתכם לתת קרדיט למי שיצר אותן.

מה לעשות אם מישהו משכפל את הסרטון שלי?!

כדי לדווח ליוטיוב על שכפול של סרטון (למעשה הפרת זכויות יוצרים), יש להיכנס לסטודיו ליוצרים דרך האווטאר שלכם -> לחיצה על Youtube Studio. במסך החדש שנפתח תוכלו לראות סמל של האות C בעיגול (Copyrighted). לחצו עליו ולבסוף לחצו על הקישור של “בקשה חדשה להסרה“.

מה לעשות אם מישהו משכפל את הסרטון שלי

איך משנים לרישיון מסוג Creative Commons והאם זו הדרך היחידה להעלות את הסרטון בכמה ערוצים?

אם קראתם ביסודיות עד כאן, אתם בוודאי כבר יכולים לנחש שהדרך הפשוטה ביותר להעלות סרטון בכמה ערוצים או לאפשר לאחרים לעשות את זה היא באמצעות שינוי הרישיון של הסרטון ל-Creative Commons.

האפשרות לשנות את הרישיון של הסרטון נמצאת בהגדרות המתקדמות (“קישור “הצג פרטים נוספים”) בזמן העלאות הסרטון או דרך לחיצה על סמל העט לאחר שהוא עלה לסטודיו.

Creative Commons

אם אתם מעוניינים לעבור מערוץ ישן לערוץ חדש או למזג ערוצים, ייתכן שיהיה עדיף לכם להוריד את כל הסרטונים, הקיימים מהערוץ הישן ולהעלות אותם לחדשאל הערוץ החדש עם סרטון שמפנה מהערוץ הישן לחדש. תלוי בדיוק בכמה סרטונים מדובר.

לסיכום

ענייני זכויות יוצרים ביוטיוב הם קטע רציני ולכן לעולם אל תשכפלו סתם סרטונים כפי שהם, אלא אם כן עברתם על כל העצות כאן במאמר ויצרתם גרסה שונה באופן מהותי מהמקור.

גם אם ניתן לשתף סרטון דרך רישיון Creative Commons, רוב הסיכויים שרק ערוצים גדולים ומוכרים יקבלו הרבה צפיות לסרטונים המשוכפלים האלו (כמו שלפעמיים אתר עם אמון גבוה שמשכפל תוכן יוצג לפני האתר המקורי).

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Buttonחייגו עכשיו