גרף הידע של גוגל (Google Knowledge Graph) הוא כינוי לטכנולוגיה שבה עושה גוגל שימוש על מנת להבין בצורה טובה יותר את הקשרים הקיימים בין ישויות שונות בעולם.
ישות היא למעשה נושא, אדם, מדינה, עיר, להקה, שיר, קבוצת ספורט, סרט, שחקן וכל מידע אחר שמתייחס לפריטי מידע שונים ממנו.
למשל, ללהקה יכולים להיות מספר שירים, כל שיר נכתב על ידי כותב, וכל כותב יכול ליצור מספר שירים.
כאשר אנחנו עושים שימוש במילה גרף, אין הכוונה לגרף המוכר לנו משיעורי המתמטיקה בבית הספר, הכולל ציר X וציר Y, עמודות, פרבולות ונקודות קיצון.
גרף הוא תיאור טכני של מבנה נתונים, מושג שגור ומקובל במדעי המחשב, שמסייע במקרה הזה לגוגל לנהל אובייקטים שונים ואת הקשרים ביניהם.
ולמרות שגרף הוא בהקשר שלנו מבנה נתונים לוגי, יש לו גם ביטויים ויזואליים.
אם תנסו לחפש את הביטוי 'אפל' בגוגל, תבחינו בעובדה שבחלק הצדדי של דף תוצאות החיפוש, במקום שהיה שמור בעבור למודעות, מוצגת לגולש כרטיסיית מידע שכוללת נתונים שונים על חברת אפל: מחיר המניה של אפל, מתי היא נוסדה, שם המנכ"ל הנוכחי שלה, המטה, ההכנסה שלה, שמות המייסדים ועוד.
הנתונים האלו הם תוצאה של הטמעת רכיב גרף הידע באלגוריתם של גוגל, שמאפשר לה לחבר פיסות מידע ולהפוך אותן לישויות מידע. דוגמה לישות כזו, כפי שראינו, היא חברת אפל.
מהם היתרונות שמספק גרף הידע של גוגל?
גרף הידע של גוגל יצר לא מעט כאב ראש למקדמים בתעשיית ה – SEO (קידום אתרים).
הסיבה העיקרית לכך היא העובדה, שרבים מן הנתונים להם נזקק הגולש במנוע החיפוש, מוצגים לו כבר בדפי תוצאות החיפוש, באמצעות אוסף של תצוגות עשירות: קרוסלות, כרטיסיות, פיד חדשות, גרפים (אמיתיים, הפעם אלו עם ציר ה – X וה – Y) ועוד.
העובדה הזאת מייתרת את הצורך של הגולש בכניסה לאתרים עצמם, מה שמאפשר פחות הזדמנויות למפגשים של העסקים שעומדים מאחורי אתרי האינטרנט הללו, לגולשים עצמם.
עכשיו, מבחינת הגולשים, מדובר בבשורה משמחת מאד.
חווית המשתמש שלהם השתפרה לאין שיעור. הם יכולים לבצע השוואות בין מוצרים או חברות ביתר קלות, נדרשים לפחות קליקים, מוסחים הרבה פחות בקלות, וגם חוסכים לא מעט זמן.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
בצד של העסקים הבשורה הייתה מעט שונה.
מעתה, עסקים נדרשו להבין כיצד סידור התוצאות החדש הזה יכול לסייע להם לקדם את הנראות של דפי האתר שלהם בדפי תוצאות החיפוש.
הבשורה הטובה בהקשר הזה היא, שאם בעלי אתרים שונים עושים עבודה טובה ומתאימים את האתרים שלהם לעידן גרף הידע של גוגל, הם בהחלט יכולים לשם את האתר שלהם על המפה, ולהגדיל את כמות החשיפות של גולשים למותג שלהם.
כמו כן, הם יכולים לספק מידע רב ובעל ערך לגולשים, ולסייע להם להתקדם עוד שלב בהתקשרות מול בית העסק, גם אם לא ביקרו באתר וצרכו תוכן בצורה מעמיקה.
למה כתבתי את כל זה? משום שכאשר אני מתייחס ליתרונות של גרף הידע של גוגל, חשוב יהיה להבין למי בדיוק היתרונות האלו טובים.
אז במאמר הזה, אני רוצה להתייחס דווקא לנקודה המבט של גוגל על כל העניין.
בואו נתחיל:
1. סידור וארגון המידע בעולם
אין ספק, שגרף הידע של גוגל, הוא אחד הכלים האפקטיביים והחשובים שעומדים לרשותה של גוגל כדי להבין טוב יותר את העולם, ולעשות בו סדר.
גוגל נסמכת על לא מעט מקורות מידע שהיא מחשיבה כמהימנים, ומסייעים לה לייצר בסיס נתונים ענק ומטויב, המכיל מידע ערכי, שנבדק היטב: בסיס הנתונים השיתופי ויקידאטה, אשר הושק בשנת 2013 על ידי חברת ויקימדיה, ויקיפדיה, האנציקלופדיה המקוונת שכולנו מכירים ועושים בה שימוש באופן שוטף, ספר העובדות של ה – CIA (כן, יש כזה) שלמעשה מנהל מידע רב ועשיר על מדינות העולם, פרויקט schema.org – פרויקט שמטרתו להבנות ולמפות את המידע הקיים בעולם, וכן אתרים ברי סמכא שונים שגוגל מחשיבה כאוטוריטות בתחומם.
הסדר הזה שגוגל מבצעת במידע הקיים בעולם הוא תנאי בסיסי והכרחי על מנת לייצר, בשלב מאוחר יותר, תוצאות איכותיות לגולשים העושים שימוש במנוע החיפוש שלה.
2. הבנת הקשר בין אובייקטים שונים בעולם
מדוע חשוב לגוגל להבין את הקשר בין אובייקטים שונים? כדי להחזיר תוצאות איכותיות יותר, כמובן.
אם אני אחפש בגוגל אחר הביטוי 'שירים של אריק איינשטיין' אני אקבל, עוד לפני תוצאת החיפוש הראשונה שתשלח אותי לאתר רלוונטי, אוסף גדול מאוד של מידע המסודר בכרטיסיות.
כל כרטיסיה כזו תייצג שיר של אריק איינשטיין, ולחיצה עליה תאפשר לגולש לצפות בקליפ היוטיוב של השיר, במידה שקיים, לקבל מידע אודות הכותב של השיר, שנת הכתיבה, האלבום אליו משתייך השיר, מלחין השיר ועוד. כל זאת, כמובן, בדפי תוצאות החיפוש עצמם.
ככה זה נראה:
למעשה, כאשר גוגל מבינה את הקשר בין אובייקטים שונים, ובמקרה שלנו, בין יוצר מוסיקלי לשירים שלו, היא יודעת לספק מענה איכותי יותר לגולש, כבר בדפי תוצאות החיפוש.
3. הבנת כוונת החיפוש
גרף הידע של גוגל מספק עוד יתרון חשוב: הבנת כוונת החיפוש של המשתמש. למה הכוונה?
בעידן שבו היה מנוע החיפוש של גוגל כלי לאיתור מילות מפתח בעמודי אתרים, הוא היה מאוד מוגבל, משום שבמקרה שאם רלוונטיים ואיכותיים היו נותנים מענה לשאילתא של הגולש אולם לא כללו את מילות המפתח החשובות, הם לא היו מוצגים לגולש בדפי תוצאות החיפוש.
ברגע שמנוע החיפוש מסוגל להבין את שאילתת החיפוש באמצעות ניתוח הקשרים בין האובייקטים השונים, הוא מסוגל להציג את המידע הרלוונטי לגולש.
למשל, עבור החיפוש 'הילדים של נתניהו' מסיק מנוע החיפוש שהגולש מעוניין להבין מיהם הילדים של בנימין נתניהו (למרות שיש עוד לא מעט אנשים עם שם המשפחה הזה בארץ), ומחזיר בהתאמה את הכרטיסיות עליהן דיברנו כאן לא מעט.
4. מעבר מחיפוש לגילוי
לגרף הידע של גוגל ישנה בשורה חשובה נוספת: וא מעביר אותנו מעידן של שימוש במנוע החיפוש לצורך איתור מידע באופן יזום, לגילוי מידע באופן פסיבי.
כרטיסיות המידע העשיר שמצליח לייצר לנו גרף הידע של גוגל מאפשרות לגולשים לא רק לאתר מידע, אלא גם לגלות מידע חדש, להעמיק בו ככל שהם מעוניינים, וכל זאת, שוב, בלי לצאת מדף תוצאות החיפוש.
איך מבצעים אופטימיזציה לגרף הידע של גוגל?
לא ארחיב כאן יתר על המידה על הדרך שבה צריך לבצע כל אחת מן הפעולות הרלוונטיות לצורך אופטימיזציה של דפי האתר לגרף הידע של גוגל. למי שמעוניין, יש לי על כך לא מעט מדריכים שפרסמתי לאורך השנים.
אני כן רוצה להתייחס לראשי הפרקים החשובים בביצוע אופטימיזציה כזו, כדי לעשות סדר. אז בואו נתחיל.
1. סכמות ונתונים מובנים
כדי שמנוע החיפוש יכול להבין טוב יותר את התוכן שנמצא אצלכם באתר, כדאי יהיה מאוד שתעשו שימוש בסכמות כדי לתאר את המידע באתר.
סכמה היא מבנה נתונים מוסכם, שבו מתארים את המידע הקיים באתר, בהתאם לאופי שלו. מידע כזה יכול להיות שעות הפתיחה של העסק, נתונים אודות מוצר ספציפי, נתונים אודות החברה שעומדת מאחורי האתר, נתונים אודות מאמר שפורסם באתר ועוד.
ישנן לא מעט דרכים לייצר סכמות באתר, למשל באמצעות תוספים ייעודיים, אבל באופן עקרוני, חשוב יהיה שתדעו שהדרך להנגשת המידע לגוגל בתצורות החדשות, עוברת דרך סכמות.
אני מסביר עוד על סכמה בסרטון הבא:
2. ערך בויקיפדיה
כפי שציינתי קודם לכן, אחד ממקורות המידע החשובים שבהם עושה גוגל שימוש הוא ויקיפדיה, שנחשבת למקור סמכות אמיתי בכל הקשור לניהול המידע באינטרנט.
לא פשוט ליצור ערך בויקיפדיה, וישנם תנאי סף שהופכים אותה לפלטפורמה מבוקשת מאוד דווקא בגלל העובדה שלא כל ספאמר יכול להיכנס לשם. אולם אם תמצאו את דרך הזהב ליצירת ערך ויקיפדיה אודותיכם, תוכלו בהחלט להנגיש לא מעט מידע חשוב אודות החברה שלכם, לגוגל, ומשם לגרף הידע שלה.
3. קידום לוקאלי
חפרתי לא מעט על נושאים הקשורים בקידום לוקאלי, ולא אחזור עליה כאן, אולם כדי לשפר את הנראות של האתר שלכם, תחת ההנחה שהוא מספק שירותים מבוססי מיקום, כדאי יהיה שתעשו שימוש בקישורים מקומיים, כאלו שנבנים מספקים או לקוחות מקומיים איתם אתם עובדים בשוטף.
כמו כן, חשוב שתדאגו שכרטיס גוגל לעסק שלי יהיה מלא ועקבי, חשוב שתנהלו שיח מתמיד עם הגולשים, תשיבו לביקורות ותהיו אדיבים, חשוב שתציינו מיקום ושעות פעילות ותדאגו לאזכורים ברחבי הרשת שיחזקו את הסמכות של העסק.
4. ערוץ יוטיוב
ניהול ערוץ יוטיוב והעלאת סרטונים איכותיים בצורה שוטפת יכולים גם הם לסייע לכם להתממשק עם גרף הידע של גוגל.
יוטיוב, לי שלא זוכר, היא פלטפורמה מבית גוגל, וגוגל בהחלט עושה בה שימוש כדי ללמוד ככל האפשר על מי שעומד מאחורי העסק.
בהקשר הזה, חשוב יהיה לבצע אופטימיזציה לסרטונים שתעלו בהתאם לכל הכללים: שילוב מילות מפתח בכותרות ובתיאור הסרטון, הקפדה על איכות הצילום והסאונד, יצירת סרטונים ארוכים, טיוב ערוץ הוידאו בו מנוהלים הסרטונים, ושיפור מדדים כמו שיעור ההצטרפות לערוץ בעקבות צפיה בסרטון ועוד.
עוד על קידום סרטונים ביוטיוב:
5. פרסומים לעיתונות
דרך נוספת ומשמעותית לייצר נראות במנוע החיפוש של גוגל ולספק מידע לגרף הידע של גוגל, היא באמצעות פרסומים לעיתונות.
גוגל מייחסת חשיבות יתרה לעדכניות המידע ולמהימנות כלי התקשורת המפיצים מידע.
זאת הסיבה, שכדאי יהיה לכם להשקיע משאבים בייצור תכנים בעלי ערך, הודעות דרמטיות ומשמעותיות והכרזות שונות, כדי שגרף הידע של גוגל יאתר את פיסות המידע האלה, ויציג אותן בדפי תוצאות החיפוש, עבור חיפושים רלוונטיים.