יכול להיות שחלק מכם קראו את הכותרת הזו בבוז ורוצים לשאול אותי "דניאל, למה אתה מדבר על הדבר הזה שכבר מזמן כולם יודעים שזה סתם ספאם שלא עוזר".
אז זהו, שהנושא של צפיפות מילות מפתח עדיין קיים ואפשר לראות את זה עדיין לא מעט, בגוגל ישראל.
ראשית – מה זה מילות מפתח?
מילות מפתח (Keywords) או ביטויי מפתח הן המילים שאנחנו רוצים לקדם במסגרת עמוד מסוים או אתר שאנחנו רוצים לקדם.
כלל בסיסי בתהליך קידום האתר בגוגל, זה הידע של לדעת "לשדך" בין עמוד מסוים למילות מפחת מסוימות שאותן אנחנו רוצים לקדם בגוגל. התהליך הזה מתחיל עוד בשלב של מחקר מילות המפתח, שבמקרים רבים נעשה לפני או תוך כדי שמייצרים תוכן עבור האתר.
תהליך הבחירה של מילות מפתח הוא קריטי ועליו יכול לקום או ליפול כל תהליך ה-SEO של האתר.
אז מה הקטע עם דחיסת מילות מפתח?
לאחר שהבנו מה זה מילות מפתח – בוא נדבר על הפרקטיקה המכונה דחיסת מילות מפתח.
למה הנושא של צפיפות מילות מפתח עדיין על סדר היום? בגלל שיש לא מעט חברות לקידום אתרים שהן לא בדיוק הטופ של הטופ שעדיין משתמשות בו.
מתי צפיפות מילות מפתח הופכת לעניין בעייתי?
למשל, כאשר הלקוח של חברת קידום האתרים לא יודע שהחברה שהוא שכר עושה את זה באתר שלו.
בוידאו הבא אני מסביר קצת יותר על דחיסת מילות מפתח בתוכן:
שיעור היסטוריה קצר: מה זה דחיסת מילות מפתח בתוכן?
דחיסת מילות מפתח (Keyword Stuffing) היא לא עניין חדש והיא קיימת עוד מהימים שבהם מנועי חיפוש כמו יאהו היו סופר פופולאריים אי שם בסוף – אמצע שנות התשעים.
הסיבה היא שהמנועים האלו התבססו בעיקר על התאמת התוכן של העמוד לשאילתה של המשתמש בלי לקחת בחשבון יותר מדי פרמטרים אחרים.
באופן הזה היה קל מאוד לעבוד על מנועי החיפוש האלו:
ככל שיותר ויותר אנשים השתמשו בשיטות האלו, כך התוצאות שמנועי החיפוש האלו החזירו היו פחות רלוונטיות והאמון של המשתמשים בהם ירד.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
וזוהי אחת הסיבות לכך שחברה קטנה בשם גוגל שהחלה להציג תוצאות חיפוש רלוונטיות עם כמות יחסית קטנה של ספאם (לפחות בהתחלה) הצליחה לגבור על חברות האינטרנט הענקיות של אז.
אבל הסיפור לא כל כך פשוט…
אומנם הפרמטר העיקרי של גוגל היה כמות הקישורים שנכנסים לאתר והקשרים בין אתרים שונים ברשת, אבל הוא היה חייב גם להתחשב בתוכן של דפי אינטרנט כפרמטר.
בהתחלה הפרמטר הזה לא היה מתוחכם יחסית, מה שהצליח לבלבל לאת גוגל באופן דומה כמו את שאר מנועי החיפוש, אף על פי שהוא עדיין היה איכותי יותר מהם.
למרבה המזל, גוגל לא עשתה את אותן טעויות של קודמיה ושיחררה מדי פעם עדכונים שנועדו להילחם בספאם.
אני לא אעבור על כל העדכונים האלו, אבל אחד העדכונים הכי חשובים בתחום הזה היה עדכון "פנדה".
עדכון פנדה טיפל גם בתוכן משוכפל, אבל גם בתוכן באיכות נמוכה או תוכן רזה, שלעיתים דחיסת מילות מפתח היא מאפיין מובהק שלו.
בתור מקדם אתרים אורגני בגוגל, התנסיתי רבות עם הנושא של נוכחות מילות מפתח בטקסט, ובחנתי את הגבולות של גוגל מפעם לפעם.
היום אני יכול להגיד די בוודאות, שמבקרים רבים, עם התוכן ברמה גבוהה ומעניין מספיק, נושא הצפיפות של הביטויים לא צריך להטריד אתכם יותר מדי, וחשוב רק לשלב את הביטויים העיקריים בשדות הקריטיים ביותר: טייטל, H1 ובגוף התוכן משהו כמו 2-4 פעמים (אפשר גם יותר, במידה ומדובר בתוכן ארוך של 1000 מילים ומעלה). תמיד טוב יהיה לבדוק את הצפיפות הממוצעת של המתחרים שלכם בתוצאות 1-5 בגוגל.
יצא לי לא מעט פעמים לסייע לחברות בעזרת ייעוץ SEO על הנושא של אופטימיזציה של מילות מפתח על ידי שילוב נכון שלהם בטקסט.
צפיפות מילות מפתח: איך מגדירים דחיסת מילות מפתח?
בגדול, דחיסת מילות מפתח זה כל שימוש מוגזם בביטויים ספציפיים שרוצים לקדם ומכניסים לתוכן העמוד, אשר נמצא באחוז מאד גבוה ביחס לשאר הטקסט בעמוד.
1. אפשר להגדיר דחיסת מילות מפתח בכמה דרכים, חלק מהן קיצוניות יותר וחלק מהן פחות.
הסוג הראשון הוא דחיסה מוגזמת באותו משפט:
גוגל נותנת כדוגמה את המשפט "אנחנו מוכרים תיבות לחות לסיגרים בהתאמה אישית. תיבות הלחות לסיגרים בהתאמה אישית שאנו מוכרים הן עבודת יד. אם אתם חושבים לקנות תיבת לחות לסיגרים בהתאמה אישית, פנו אל המומחים שלנו לתיבות לחות לסיגרים בהתאמה אישית בכתובת [email protected]."
2. עוד סוג של דחיסת מילת מפתח הוא מצב שבו בוחרים במילת מפתח מסוימת ושמים אותה מספר פעמיים בטקסט כאחוז שלם ממספר המילים בטקסט הכללי. זה אולי פחות גרוע מהשיטה למעלה, אבל עדיין לא מומלץ ברמות של 10% ויותר (אפילו בטקסטים ארוכים).
3. סוג נוסף ודומה מאוד לדוגמה למעלה הוא לשים את מילת המפתח בכל פסקה פעם אחת לפחות.
אז מה עושים במקום לדחוס מילות מפתח?
תכלס, גוגל היום מספיק חכם כדי להבין על מה העמוד שלכם מדבר (שימו לב לשירותיו של כלי מילות המפתח של גוגל) – בהנחה שאתם מבצעים אופטימיזציה די בסיסית.
אובר-אופטימיזציה (למשל, דחיסת מילות מפחת מוגזמת) יכולה להשיג את האפקט ההפוך.
אני גם מדבר בסרטון הבא על איך לכתוב טוב יותר:
בנוסף, כמה פתרונות מעשיים על מנת להימנע מהצורך של דחיסת מילות מפתח:
1. חישבו על מילים דומות או נרדפות במהלך כלי מילות המפתח של גוגל.
לדוגמה, אם אני רוצה לקדם את הביטוי "חוות סוסים", ,אני יכול להשתמש מדי פעם גם בביטוי "חוות רכיבה" בלי המילה סוסים בכלל… אומנם יש גם חוות רכיבה על חמורים (ואולי עוד כמה חיות…), אבל בהקשר של הטקסט סביר להניח שהקורא הממוצע יבין שאני לא מתכוון אליהן.
2. שימוש בביטוי דומה.
לדוגמה "חווה לרכיבה על סוסים" שבו המילה "חווה" היא הצורה הרגילה ולא עם סמיכות.
3. חשוב גם שהשימוש בביטוי יהיה טבעי.
הרבה פעמיים רואים שמשתמשים במילת מפתח בלי אות יחס כלל וזה נראה מוזר.
לדוגמה, כותרת כמו "מחיר במלון לילה" נשמע מוזר. זו שאילתה שמישהו מקליד בגוגל, לא כותב אותה בטקסט…
הכותרת כאן צריכה להיות משהו כמו "מחיר ללילה במלון – לאיזו רמת מחירים אפשר לצפות?".
בשלב הזה אני רוצה להדגיש שגוגל לא אידיוט (יש מקרים שהוא עדיין קצת עילג, אבל די מועטים): גם גוגל ישראל יכול להבדיל בין מילים דומות ועובדה שאם מנסחים שאילתה קצת מוזרה הוא לעיתים משנה אותה.
לכן, אם אתם לא בטוחים מהו בדיוק הביטוי הנכון ומה יכול להקפיץ לגוגל את הפיוז, חפשו את הביטוי ששמתם בטקסט בגוגל ובדקו אם גוגל לא משנה אותו.
אם מדובר בביטוי זנב ארוך של יותר משלוש מילים, זה יכול להיות מאתגר יותר, אבל אני בגישה שאין משהו שאי אפשר לפתור עם קצת יצירתיות.
כחלק מתהליך מחקר מילות מפתח תנו את ההנחיות המתאימות לכותבי התוכן שלכם
כשאני עובד עם כותבי תוכן, אני לרוב מבקש מהם שישתדלו לציין את הביטוי הראשי של המאמר בכותרת, ולפחות עוד 2-4 פעמים בגוף הטקטס. לפעמים גם מדובר ביותר מביטוי אחד.
הדגש צריך להיות שאלו צריכים להשתלב באופן טבעי ולא מאולץ.
אם אינכם בטוחים איך לעשות זאת נכון – אפשר להתייעץ עם מומחה קידום אתרים שיסייע לכם בזה.
איך בודקים צפיפות מילות מפתח?
לבדוק צפיפות מילות מפתח של ביטוי אחד או שניים זה די פשוט דרך החיפוש הפנימי של הדפדפן או וורד, אבל מה עושים אם אתם רוצים לבדוק כמה מילים או אפילו וורסיות שונות בקלות?
יש הרבה כלים כאלה באינטרנט – חיפוש קצר בגוגל של keyword density checker ייתן לכם כמה אפשרויות טובות.
בתוסף של SEO Quake יש לכם כלי כזה והוא לגמרי בחינם, אפילו ל-Edge החדש שיש שטוענים שלמרות שהוא של מיקרוסופט, הוא אחלה דפדפן.
אפשר עוד מאמרים על תוכן ואופטימיזציה?
בבקשה 🙂
- באיזו תדירות כדאי לפרסם תוכן באתר?
- העתקת תוכן מאתרי אינטרנט – למה זה יכול לדפוק לכם את הקידום?
- תוכן איכותי – איך נדע מה מספיק טוב לגוגל ולגולשים?
- איך לפתוח בלוג ולעשות את זה טוב?