כל אחד יודע שלא משנה כמה מקום פנוי יש לו על הכונן במחשב או בכרטיס הזיכרון בטלפון, סיכוי טוב שמתישהו השטח הזה יתמלא בקבצים מיותרים כמו כל מיני מסמכים שאנחנו לא צריכים, שאריות של אפליקציות ותוכנות שלא נמחקו ותמונות כבדות ששוכבות סתם כך (חלק גדול מהן שבכלל שלחו לנו).
כאשר מדובר בקידום אתרי אינטרנט, המצב די דומה.
אמנם עמודי זבל בדרך כלל לא חונקים לנו את חבילת האחסון (אלא אם כן אנחנו לא עושים שום אופטימיזציה לתמונות), אבל הם כן עלולים להזיק למאמצי ה-SEO שלנו מכיוון שם נותנים לגוגל רושם שהאתר עצמו לא מטופל כמו שצריך.
מעבר לכך, הם גם מקשים על הניהול השוטף של האתר ולביצוע בדיקות סדירות (Audit) אם רוצים לבצע אופטימיזציה באתר וספציפית אופטימצזיית מנועי חיפוש אחרי דוח SEO ידני או אוטומטי. ועוד לא התחלנו לדבר על גולשים שמאבדים את הדרך בתוך האתר בגללם…
אז מהם בדיוק עמודי זבל, איך הם נוצרים ולמה זה פוגע לך בקידום האתר?
"עמודי זבל" – בגדול, מה שנקרא עמודים בעלי איכות נמוכה (Low Quality Pages), כאלה שפוגעים באיכות הכללית של האתר ומכאן יכולים להשפיע על הדירוגים שלו בצורה רוחבית – בעיקר אם יש המון כאלה, ביחס לשאר התוכן האיכותי יותר באתר.
גם גוגל בעצמם מתייחסים לנושא הזה, בהנחיות גוגל לבעלי אתרים (עליהן כתבתי את דעתי הנחרצת במאמר הזה). ולמרות שאני לא נוטה להקשיב לכל מה שגוגל אומרים, בעיקר בהקשר של לינקים, לגבי התוכן אני קצת יותר מקפיד. להלן צילומסך מתוך ההנחיות של גוגל הרלוונטי לנושא הזה:
גם ראנד פישקין מ- Moz התייחס לנושא הזה בהרחבה וגם צילם על זה וידאו:
חוויתי מקרה כזה ממש לא מזמן – כאשר חסמתי מאות עמודי זבל מאתר מסוים וזה הקפיץ אותו משמעותית בדירוגים זמן קצר לאחר מכן.
לפני שנתחיל בחפירה, אני חייב להזהיר: המדריך הזה לא מיועד למתחילים ואם חלק מהמושגים פה ישמעו לכם כמו מנדרינית מדוברת, אני ממליץ להיעזר באיש מקצוע לפני שמבצעים פעולות של חסימת עמודים מהאינדקס וכו' – שלא תגידו שלא אמרתי 🙂
סוגים נפוצים של עמודי זבל
1. שימוש מוגזם בתגיות (Tags)
גם באתרים סופר מושקעים ואמינים רואים הרבה פעמים רשימה אינסופית של תגיות ליד כל עמוד תוכן (כתבה / פוסט / אייטם) שנוצרו על ידי עורכים או כותבים.
כאשר לוחצים על תגית, מגיעים לעמוד הספציפי של אותה התגית, אבל הטקסט שיש בה בדרך כלל כולל תצוגה מקדימה של כל הפוסטים שמקושרים אליה, כך שהתוכן לא ייחודי. אם בכל עמד כזה יש רק פוסט אחד או שניים, הם אפילו יותר דלים בתוכן.
יש לכם המון תגיות באתר? אלו הדברים שכדאי לכם לעשות:
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
- לבדוק האם עמודי התגיות בכלל מאונדקסים בגוגל. אם זה אתר וורדפרס ה-URL של התגית בד"כ יכיל את המחרוזת tag. הבדיקה הכי פשוטה עבור זה היא חיפוש בגוגל:
site:domain.co.il inurl:tag
לשימושכם, מצרף וידאו בו אני מסביר על חיפושים מתקדמים בגוגל:
הערה חשובה: לא רק במערכת וורדפרס יש תגיות – כתובת התגית יכולה להשתנות ממערכת למערכת וקודם צריך לוודא איך מוגדרים התגיות במערכת עליה האתר שלכם עובד ורק אז לבצע את הבדיקה הנ"ל בהתאם. כמו כן, מעבר לתגיות רגילות יש גם תגיות של מוצרים (בוורדפרס למשל זה product-tag) ועוד.
- אין תגיות? סבבה, להמשיך לסעיף הבא.
- יש תגיות? הבדיקה הבאה היא: כמה בדיוק (על זה יענה לכם סעיף1).
- מצאתם כמה תגיות בודדות, אוקיי, כנראה אין מה להתעכב ואפשר להמשיך הלאה בחיים. מצאתם עשרות או מאות תגיות ויותר?
כדאי להיכנס לגוגל אנליטיקס ולעשות בדיקה האם התגיות האלו מביאות כניסות ישירות מגוגל ובכלל – האם הן משמשות את הגולשים?
אם כמות הביקורים בעמודי התגיות נמוכה מאד – יש מצב שאפשר לוותר עליהן – אבל קשה לתת המלצה כזאת באופן גורף מבלי לבדוק את האתר קודם – יש אתרים בהם תגיות משרתות את הגולש יותר מאחרים.
- כמה תגיות יש ביחס לשאר העמודים באתר? אם מדובר באתר שבו אחוז התגיות הוא זניח מסך העמודים האחרים (מוצרים/מאמרים,עמודים סטטיים, קטגוריות וכו') – כנראה שהכל בסדר.
אם מספר התגיות גבוה בצורה לא פרופורציונאלית לשאר סוגי התכנים – צריך להחליט האם כדאי לחסום תגיות באופן גורף או לשדרג אותן. לשדרג אומר = להוסיף מלל לכל עמוד תגית, ממש כפי שהיה עמוד תוכן בפני עצמו. על מנת למקסם פוטנציאל של כל עמוד כזה כדאי גם לתת לו טייטל ודיסקריפשן ייחודיים. - לא בטוחים? אפשר להתייעץ איתי בנושא 🙂
2. עמודי תמונות ושימוש בתמונות כבדות מדיי
אם מערכת ניהול התוכן של האתר לא מוגדרת נכון (קורה הרבה באתרי מסחר אלקטרוני למשל), היא תיצור לכל גרסה גדולה של תמונה עמוד משלה במקום לפתוח אותה בטאב חדש כפי שהיא או כשכבה נוספת מעל העמוד הנוכחי.
בתכלס, גוגל לא אמור לאנדקס את התמונות שלכם כעמוד נפרד (בוורדפרס למשל זה עמודים מסוג attachment) אלא כתמונה בלבד.
ככה אפשר לראות איזה תמונות גוגל מאנדקס על הדומיין שלכם:
ההמלצה היא לפעול כמו הסעיף הקודם, רק להחליף את החיפוש לכתובת רלוונטית לעמודי תמונות (כאמור, בוורדפרס זה בד"כ attachment אבל זה כמובן תלוי במערכת). במקרה הזה ממליץ כמעט ב-100% מהמקרים לחסום את אינדוקס העמודים האלה.
דבר שני – איך יודעים האם התמונות שלכם כבדות? בדיקה זריזה ב Screaming Frog יכולה לאתר את זה במהירות. כמו כן כתבתי בהרחבה על אופטימיזציה של תמונות וגם – ממליץ לעיין במדריך על בדיקת מהירות אתרים.
3. ארכיונים
ארכיונים יכולים ליצור לא רק תוכן כפול (אם הם כוללים פוסטים מלאים), אלא גם דפים דלים בתוכן, תלוי איך הגדירו אותם להציג את הפוסטים / מאמרים אליהם הם מקשרים. למשל, אם יש עמוד ארכיון לחודש מסוים שבו כתבנו רק פוסט אחד או שניים.
התגיות שהזכרתי מקודם – גם הן סוג של עמודי ארכיון. קשה לקבוע ב-100% שהעמודים האלה לא שימושיים בכלל, הם יכולים להיות דווקא לעזר עבור גולשים מסוימים שרוצים לחפור אחרי תכנים ישנים יותר בבלוג שלכם לדוגמא, או לחפש מאמרים לפי נושא. אבל הייתי חוסם אותם לגוגל – לא הייתי אומר שאלו אמורים שתורמים לקידום הכללי של האתר.
לכן במקרה הזה מקדם אתרים צריך להגדיר את העמודים האלה כ "noindex, follow". המשמעות היא שגוגל לא יאנדקס אותם אבל כן יסרוק אותם ואם הקישורים מהם.
4. תוכן ישן, תוכן דמו ועמודים שנשארו בבנייה
באתרים שעוברים הרבה שינויים או ממערכת ניהול תוכן אחת לשנייה, רואים הרבה פעמיים עמודים ישנים שלא עודכנו וכוללים מעט טקסט לעומת העמודים החדשים באתר. במקרים אחרים מישהו העלה עמוד ניסיון או עמוד שאמור לשמש תבנית לעמודים אחרים ולא הסיר אותו מהשרת. גם אם אין אליו קישור, יש סיכוי טוב שגוגל בכל זאת יגיע אליו דרך מפות אתר וכו'.
מקרה נפוץ יחסית שאני נתקל בו לא מעט – זה אתרים חדשים שעלו לאוויר לאחרונה, שיש בהם המון עמודי זבל שהם בעצם עמודי דמו (Demo Content) – שזה אומר שמישהו התקין תבנית כלשהי, עשה Import לכל מני עמודים מוכנים מראש מהתבנית עצמה, ושכח למחוק את אלו שהוא לא השתמש בהם.
התוצאה היא עשרות ואפילו מאות עמודי זבל, בד"כ כתובים בג'יבריש – שגוגל סורק אותם כמו גדול. כמובן שזה גורם לנזק כי מבחינת גוגל אם בעל האתר לא חסם אותם הוא כנראה כן התכוון שגוגל ימצא אותם.
לכן – זה מאד חשוב לבצע סריקת Screaming Frog בכל פרוייקט חדש (ובכלל).
5. עמודי מוצרים
הרבה פעמיים עמודי מוצרים בודדים באתרי מסחר אלקטרוני לא כוללים כמעט מידע חוץ מתיאור של כמה שורות ומפרט טכני כללי מאוד (נפוץ בעיקר במוצרי חשמל).
כאן הפתרון הטוב ביותר הוא לעבות את העמודים האלה, בהדרגה – עם כמה שיותר תוכן מקורי, ייחודי וכזה שנותן ערך מוסף לעומת המתחרים.
6. קישורים שהופכים למסננים
לפעמיים יש רשימה של מסננים בתחילת כל עמודי קטגוריה או תגיות שמפחיתים או משנים את מספר המוצרים בעמוד. לדוגמה, אם יש לנו רשימה של טלוויזיות ורק שתיים מהן הן של יצרן מסוים (בדרך כלל הפחות פופולארי), נקבל עמוד עם שני מוצרים בלבד. מלבד זה שהוא דל בתוכן, הוא גם יוצר בעיה נוספת של תוכן כפול.
במקרה כזה אחד הפתרונות האפשריים הוא להוסיף תגית קנוניקל לעמוד השורש (ללא הפרמטרים המסננים).
איך לשפר את המצב?
מעבר למה שכתבתי לעיל, הנה עוד כמה טיפים לשיפור איכות האינדקס שלכם:
מחיקה ואיחוד של תגיות – במערכות שעובדות עם ענן תגיות, קל יחסית למצוא תגיות בלי הרבה עמודים מקושרים ולמחוק אותן. אפשר לשלב כמה תגיות ביחד. לדוגמה – אפל (Apple) במקום "אפל" ו-Apple בנפרד. תנו לגוגל קרדיט שהוא יוכל להתייחס לשתי המילים האלו בנפרד כאשר גולשים מחפשים את המילים הללו.
שימוש באפקטים לתמונות – יש היום המון ספריות JS ותוספים שמאפשרים להציג תמונות גדולות בלי לפתוח אותן בעמוד נפרד. החל מ-Lightbox המפורסמת ועד לטכניקות שגורמות לעכבר להפוך לזכוכית מגדלת ומאפשרות להתמקד בפרטים קטנים בלי לשנות כלל את תוכן העמוד.
ביטול של עמודי מוצרים נפרדים – אם יש הרבה מוצרים דומים באותה הקטגוריה, לפעמיים עדיף לבטל את עמודי המוצרים הספציפיים ולהוסיף את כפתור ההוספה לעגלה ישירות מתחת למוצר. החיסרון הוא שאנחנו מגבילים את כמות הטקסט ליד כל מוצר ולפעמיים גם את תגי המטה (אם כי אין יותר מדי מה לרשום בהם), אלא אם כן נמצא דרך אלגנטית לפתוח את הטקסט הנלווה על ידי לחיצה באופן ברור לגולש.
אני מרחיב עוד על חסימת עמודים מהאינדקס של גוגל בסרטון הבא:
התעלמות מפילטרים או מיון בזמן אמת – אם אין שום דרך להסיר פילטרים וחייבים להשאיר את העמודים הקצרים, אפשר לסמן לגוגל שיתעלם מפרמטרים מסוימים ויתייחס רק לעמוד הראשי דרך ה-Search Console. פתרון אחר שמבצע כמעט את אותה פעולה הוא להשתמש בתג קנוניקל מתאים שמפנה לעמוד המקורי. לא יזיק כמובן גם להוסיף תיבת חיפוש מתקדם עם פרמטרים משלה, אבל ממש לא מומלץ שזו תהיה דרך הניווט היחידה.
עיבוי עמודים קיימים – גם אם נסיר או נוציא מהאינדקס של גוגל את כל העמודים הבעייתיים, לפעמיים עדיין נרצה להשאיר עמודים מסוימים ולעבות אותם. הדרך הכי טובה לעשות את זה היא באמצעות חיפוש של מילות מפתח רלוונטיות לאותו העמוד וכתיבת טקסט חדש או שינוי של הטקסט הקיים (לדוגמה, אם צפיפות מילות המפתח הייתה גבוהה מדי).
יש המון כלים שיכולים לעזור לנו למצוא מילות מפתח קרובות או דומות בלי לבזבז שעות.
מה שחשוב לזכור הוא לא רק לשפר את העמוד הקיים, אלא גם לדאוג לכך שיהיה אפשר למצוא אותו בקלות, גם בשביל הגולשים וגם בשביל שגוגל יבין שמדובר בעמוד חשוב.
לסיכום
חשוב לזכור שבסופו של דבר גוגל מסתכל על האתר שלכם כאוסף עמודים בתוך האינדקס שלו. ככל שהוא מכיל יותר איכות ופחות זבל – ככה בריאות האתר שלכם גבוהה יותר, גוגל ייתן לו יותר קרדיט וסמכות, ויעדיף להציג יותר תוצאות ממנו במיקומים גבוהים.
זאת הסיבה שלפעמים אתם רואים אתרים של 40 עמודים עוקפים אתרים עם 800 עמודים – ממש אין קשר לכמות – האיכות, חברים, עושה את ההבדל ואת זה כל חברה לקידום אתרים מקצועית או מומחה קידום אתרים אמורים לדעת 🙂