LSI או Latent Semantic Indexing הוא קונספט רב עוצמה שאם תבינו אותו לעומק (ובעיקר תיישמו), תוכלו לשפר את יכולות הקידום שלכם פלאים.
במדריך הבא:
✔️ אסביר מה זה LSI
✔️ אתן 5 סיבות להשתמש ב-LSI
✔️ אתן כמה רעיונות למציאת ביטויי LSI
✔️ נלמד איך ליישם LSI בפועל
אז מה זה בכלל LSI?
כדי להבין טוב יותר את המושג LSI או Latent Semantic Indexing, אנחנו צריכים לחזור אחורה בזמן, אל הימים שבהם מנועי החיפוש היו מסתמכים בעיקר על קיום מילות מפתח בטקסט כלשהו על מנת להחליט שהוא נותן מענה לשאילתת חיפוש מסוימת.
בימים ההם, אם הייתם רוצים שעמוד האינטרנט הספציפי באתר שלכם ידורג על ביטוי מסוים שהגולשים מחפשים, הייתם נדרשים לשלב את הביטוי הזה מספר פעמים בגוף הטקסט של אותו עמוד.
למה?
כד "לשכנע" את מנוע החיפוש שהעמוד שלכם אכן עוסק בנושא המדובר, ושמילת החיפוש לא נמצאת בו במקרה, אגב כתיבה של תוכן בנושא אחר.
אחת הבעיות הגדולות שנוצרו בעקבות שיטת הפעולה הזאת של מנועי החיפוש היא התופעה של דחיסת מילות מפתח.
אני מסביר עוד על דחיסת מילות מפתח בסרטון הבא:
מה הבעיה עם דחיסת מילות מפתח ולמה זה הפוך מ- LSI?
יותר ויותר בעלי אתרים שרצו להיות מדורגים במקומות ריאליים בגוגל על מילות מפתח פופולריות, הבינו שכדי שהדבר הזה יקרה הם חייבים לשלב את מילות המפתח מספר רב של פעמים בטקסט.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
כתוצאה מכך, נותרו הרבה פעמים עמודי אינטרנט שבהם הטקסט הוא כמעט לא קריא, שהוא מכיל מופיעים רבים ולא טבעיים של מילות חיפוש שחוזרות על עצמן, ושהוא מייצר חווית שימוש גרועה למשתמשים השונים.
עם השנים, מנועי החיפוש השתכללו, ועשו שימוש במגוון רחב של כלים ואלגוריתמים על מנת לשפר את ההבנה שלהם לגבי התוכן המצוי באתר.
נעים להכיר – NLP (לא ה-NLP שאתם חושבים)
באמצעות שימוש בטכנולוגיית NLP של ניתוח שפה טבעית (Natural Language Processing), החלו מנועי החיפוש השונים לעבור ממצב שבו הם מחליטים האם תוכן הוא רלוונטי לשאילתת החיפוש בהתבסס על מילות מפתח ותדירותן, למצב שבו הם מחליטים האם עמודים מסוימים באתר הם רלוונטיים לשאילתה שביצעו הגולשים באמצעות הבנה של התוכן עצמו.
כאן, למעשה, נכנס לסיפור המונח LSI.
מה זה LSI?
המונח LSI מתייחס למילים שקרובות זו לזו מבחינה רעיונית וסמנטית.
למעשה, באמצעות LSI מתאפשר למנוע החיפוש להבין טוב יותר באילו נושאים מדובר באמצעות הבנת הזיקה וההקשר של המילים עצמן, ולא רק על סמך הקיום שלהן.
בואו ניקח דוגמה כדי להמחיש זאת.
המילה 'מכבים' יכולה להתייחס לאוסף נושאים מעולמות תוכן שונים לגמרי.
- זאת יכולה להיות התייחסות למשפחת החשמונאים שבזכותה אנחנו מציינים את חג החנוכה.
- זאת יכולה להיות התייחסות לשחקני מכבי תל אביב בכדורסל לפני עוד יציאה לטורניר של גביע אירופה.
- יכול להיות שיהיה מדובר בכינוי לרופאים של קופת חולים מכבי 😊
- ועוד ועוד…
למעשה, כדי שמנוע החיפוש יבין בוודאות לאילו מעולמות התוכן התכוונו, הוא צריך לעשות שימוש במילות מפתח נוספות שנמצאות בעמוד.
אם, בדוגמה שלנו, לצד המילה מכבים מופיעים הביטויים 'חנוכה', 'יהודה המכבי' ו'בית המקדש' – יותר מסביר להניח שעולם התוכן יהיה קשור דווקא לחג החנוכה.
מה LSI זה לא?
רבים נוטים לחשוב שהמונח LSI מתייחס לביטויים נרדפים או מילים נרדפות.
ובכן, זה לא ממש נכון.
LSI הוא מונח המתייחס למילים משלימות אשר משתייכות לאותה משפחה.
בהקשר הזה, המילים 'דוח שנתי', 'הכנסות', 'הוצאות' ו'מע"מ' קשורים כולם בתחום המלבב של ראיית חשבון.
למה כדאי לשלב LSI בתוכן שלכם, במסגרת מאמצי קידום אתרים?
במסגרת מאמצנו לקדם את האתר בגוגל בעזרת קידום אורגני (SEO) – כדאי מאד לפתוח את יכולות יצירת התוכן שלנו בהתאם לדרישות של ה- LSI.
אבל רגע לפני – לאחר שהבנו מה זה LSI, בואו ננסה להבין למה הדבר הזה בכלל טוב.
למה, בעצם, כדאי לבעלי אתרים להשקיע זמן ומחשבה, ולהטמיע באתר שלהם ביטויים משלימים שונים, שיש להם קרבה לוגית לביטויי המפתח העיקריים עליהם האתר צריך להיות מדורג.
סיבה מספר 1: הבנה טובה יותר של מנועי החיפוש
כפי שציינתי קודם לכן, כדי שמנוע החיפוש יתרשם שמדובר בטקסט שמתייחס לעולם תוכן אחד ולא אחר, הוא נעזר בשורה של אינדיקטורים, שחלק מהם יכולים להיות ביטויים משלימים בתצורת LSI המוטמעים באתר.
ככל שמנוע החיפוש מבין בצורה מעמיקה יותר את התוכן המצוי באתר, כך גם הסיכוי שהתוכן הזה ידורג על ביטויי המפתח הרלוונטיים גדל.
סיבה מספר 2: עושר שפתי
הטמעת מונחים שונים מעולם התוכן שבו עמוד האינטרנט עוסק מעשירה את השפה באתר ומשפרת לאין ערוך את חווית השימוש.
שימוש חוזר על אותה מילת מפתח רק כדי להמחיש למנוע החיפוש שמדובר בעמוד רלוונטי לשאילתת החיפוש של המשתמש, הוא, כאמור, בעייתי, מאולץ, ומייצר חווית גלישה וצריכה לא איכותית של התוכן באתר.
סיבה מספר 3: דירוג על ביטויים שונים (קידום זנב ארוך)
סיבה נוספת שבגללה כדאי יהיה לכם להטמיע בעמודי האתר השונים מילות מפתח משלימות מעולם התוכן שבו עוסק האתר, הוא היכולת לדרג את עמודי האתר השונים על ביטויי זנב ארוך רלוונטיים.
ככל שתעשו שימוש ביותר ביטויים משלימים כאלו, כך גדל הסיכוי שמנוע החיפוש ידרג את אתר האינטרנט שלכם לא רק על מילות המפתח שמיפיתם, אלא גם את אלו המשלימים.
למידע נוסף על קידום אתרים בזנב ארוך.
בנוסף, ממליץ בחום לצפות בסרטון הבא בו אני מסביר על יתרונות הזנב הארוך:
סיבה מספר 4: התאמת תוכן שונה לצרכים שונים
בדוגמה שציינתי קודם לכן, הראיתי איך ביטוי אחד יכול להתקשר למספר עולמות תוכן.
כדי לעזור למנוע החיפוש להבין לאילו מעולמות התוכן הטקסט באתר מתייחס, חשוב לעשות שימוש ב – LSI.
באמצעות הטמעת מונחים משלימים בגוף הטקסט, בכותרות ובתגיות השונות, יכול מנוע החיפוש להתרשם מה הייתה הכוונה המקורית של המשורר בהקשר הזה (או מנהל האתר, לצורך העניין).
סיבה מספר 5: אסטרטגיה בטוחה יותר מפני עונש ידני
שימוש ב – LSI יוכל לאפשר לכם לייצר את ההישגים הנדרשים עם סיכוי מופחת לעונש ידני מצד מנועי החיפוש.
כידוע, אחד המקרים שבהם מנוע החיפוש יכול להטיל על אתר שלם או על חלק ממנו עונד ידני ולפגוע בדירוגים שלו, הוא דחיסת מילות מפתח.
השימוש ב – LSI יוכל לאפשר לכם לעשות שימוש במילים משלימות מעולם התוכן שאתם סוקרים, וכך מצד אחד לחזק את ההבנה של מנוע החיפוש באמצעות אזכורים שונים למושגים רלוונטיים בתחום, ומצד שני לוותר על שימוש חוזר באותה מילת מפתח שוב ושוב, במיוחד כאשר הטקסטים הם ארוכים במיוחד, ואתם מעוניינים להמשיך ולסקור את הנושא.
הנה דוגמא להמלצות של LSI מתוך SurferSEO – כלי קידום אתרים שנותן המלצות אופטימיזציה על בסיס Data:
במקרה המדובר – הביטוי המבוקש לקידום הוא "להגיע למקום הראשון בגוגל". שימו לב שהמערכת יודעת להמליץ על שילוב מילות מפתח מאותם עולמות תוכן כדי לשפר את ההבנה הסמנטית של גוגל:
איפה כדאי לשלב LSI באתר?
מונחים שונים המתקשרים באופן סמנטי לטקסט ולתוכן הקיים באתר כדאי להטמיע בכל אותם מקומות שאתם נוהגים (ואם אתם לא נוהגים – כדאי שתתחילו) להטמיע באתר ביחס למילות המפתח הרגילות:
- בכותרות העמודים באתר
- בכותרות המשנה
- בתגיות הכותרת והתיאור (טייטל & דיסקריפשן)
- בגוף הטקסט
- בתפריטי המצויים באתר
- בטקסט הנלווה לתמונות ובטקסט האלטרנטיבי לתמונות
- ובקיצור…בכל מקום שיוכל לייצר ערך אמיתי לגולש מצד אחד, ולחזק את ההבנה של מנוע החיפוש לגבי התוכן מצד שני.
כדי ליישם LSI בפועל, אני ממליץ להשתמש SurferSEO שהזכרתי מקודם.
בסרטון הבא אני מסביר על הכלי וגם קצת מדגים את הנושא:
איך מוצאים מילות LSI פוטנציאליות?
כדי למצוא ביטויי LSI שכדאי יהיה להטמיע במקומות אסטרטגיים באתר, עליכם יהיה לפעול בדומה לאופן שבו אתם פועלים כשאתם מבקשים למצוא ביטויים רלוונטיים לקידום: לבצע מחקר מילות מפתח מעמיק.
איך עושים זאת? יש לא מעט דרכים:
- שימוש בהשלמה האוטומטית של גוגל – התחילו להקליד ביטוי ונסו להבין כיצד מנוע החיפוש משלים אתכם.
סביר יהיה להניח שמנוע החיפוש יעשה שימוש בביטויים שגולשים כבר חיפשו בעבר. - שימוש בכלי מחקר שונים – לרשותכם עומד אוסף גדול של כלי מחקר חינמי וגם כאלה שהם בתשלום, לצורך מיפוי וקטלוג מילות מפתח על פי הצורך והעניין. כלים כמו Semrush, Keywordtool.io, Ubersuggest, כלי ניהול מילות המפתח של גוגל, ועוד כלים רבים נוספים יאפשרו לכם למפות את ביטויי המפתח הרלוונטיים שיעזרו לכם לחזק את ההבנה של מנוע החיפוש לגבי התוכן שנמצא באתר שלכם.
- הרצת כלי מחקר על אתרי המתחרים – בחרו את המתחרים העיקריים שלכם בתחום, והריצו על אתרי האינטרנט שלהם כלי סריקה כמו הצפרדע (Screaming Frog) כדי לאתר כותרות ראשיות ומשניות.
יותר מסביר להניח ששם תוכלו לאתר לא מעט ביטויי מפתח רלוונטיים שיוכלו לשמש אתכם בהטמעה של אסטרטגיית LSI באתר. ניתן גם למצוא לא מעט הזדמנויות בעזרת הכלי הנהדר Ahrefs.
וכמובן, צפו בסרטון שלי על מחקר מילות מפתח:
לסיכום – Latent Semantic Indexing
אם נסכם, LSI זה מונח שבהחלט חשוב להכיר בהקשר של קידום אתרים בגוגל.
יישום LSI יכול בהחלט לשפר את יכולות הקידום שלכם, ולהפוך אתכם למקדמי אתרים / כותבי תוכן טובים יותר.
ככל שתייצרו יותר תוכן עם חשיבה על LSI, כך תשתפרו בזה יותר.
בהצלחה!
מדריכים נוספים: