לא מזמן כתבתי על המהפכה שכלי ה-AI מביאים עימם בכל מה שקשור אל שיווק באינטרנט, והפעם אני מקדיש מדריך לנושא הגדול יותר שנקרא אוטומציה שיווקית.
יחד עם כלי ה-AI המתקדמים ביותר, יש גם כלים פשוטים יותר להם אנחנו קוראים "כלי אוטומציה". כמו כלי ה-AI, גם הם מבצעים תהליכים אוטומטים, אבל לא בהכרח מורכבים במיוחד (למרות שהם בהחלט עשויים לכלול גם אלמנטים של AI).
שיווק אוטומטי: מה זה אוטומציה שיווקית ולמה צריך את זה?
סביר ששמעתם את המושג מרקטינג אוטומיישן (Marketing Automation) פעם או פעמיים.
לא מדובר באותו תהליך של אוטומציה עסקית, אם כי הרבה פעמים יש ביניהם מן המשותף.
בסרטון הבא אני מסביר כיצד אוטומציה שיווקית עוזרת לי בשיווק ביום יום:
לצורך ההסבר אני אתן את הדוגמה הכי פשוטה שיש לתהליך של מרקטינג אוטומיישן: כתבתם פוסט לבלוג שלכם בוורדפרס. לפוסט הזה כבר יש תקציר או תג Meta Description וגם תמונת קאבר.
כדי להדביק אותו בפייסבוק אתם צריכים להיכנס לתוך הקבוצה או הדף הרלוונטיים, להעתיק את הקישור ולעשות את זה בשעה שבה אתם יודעים שהכי הרבה אנשים נכנסים לדף או לקבוצה (מה שאפשר לראות בסטטיסטיקות של פייסבוק).
עכשיו תחשבו שאתם מנהלים עשרה אתרים שונים שבכל אחד מהם עולים 3 פוסטים ביום. גם אם תשתמשו בכלים המתקדמים של פייסבוק לתזמון פוסטים, זה ייקח לכם המון זמן.
בדיוק לשם זאת יש כלי אוטומציה שיכולים לקחת פוסט חדש מוורדפרס ולהעלות אותו באופן אוטומטי גם לקבוצות או לדפים שלכם בשעות קבועות. זה יכול להיות כלי אוטומציה חיצוני כמו זאפייר (ארחיב עליו בהמשך) וזה יכול להיות תוסף פנימי של וורדפרס.
שני הכלים האלו הם בסופו של דבר די טיפשים, אבל עושים את העבודה במהירות וזהו העיקרון של האוטומציה.
כלי האוטומציה עליהם אני אדבר אן בפוסט הם זאפייר (Zapier), Make (לשעבר Integromat), Socialbee ו-Activetrail הישראלית, אבל כמובן זאת רק טעימה ובפועל יש עוד המון מערכות אוטומציה שיווקית וגם כלי אוטומציה ו-AI שיכולים לעזור לכם עם מאמצי השיווק שלכם.
אני ממליץ מאד גם לתת ביקור לפוסט שהוא אחד הפופולאריים שלי באתר בכל הזמן – מעל 120 כלים לקידום אתרים ושיווק באינטרנט.
1. זאפייר – Zapier
קשה לדבר על תהליכי אוטומציות מבלי לדבר על זאפייר – מערכת אוטומציה שיווקית מהגדולות והמוכרות בעולם.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
Zapier הוא כנראה כלי האוטומציה הפופולארי ביותר שיש כיום עם קונספט שקל מאוד להבין: כל אוטומציה נקראת "זאפ" והיא יכולה לכלול מספר אפליקציות או אתרים שונים.
למשל, כל סוגי המסמכים בגוגל דרייב, רשתות חברתיות, אתרים שמבוססים על מערכת ניהול תוכן פופולאריות וגם אתרים ואפליקציות ייעודיות לכל מיני צרכים. לדוגמה, Google Analytics או Slack.
כאשר בוחרים שתי אפליקציות אפשר לראות רשימה ארוכה מאוד של "זאפים" מוכנים כמו בדוגמה שנתתי מקודם.
גם מבלי לשלם כסף, אפשר להשתמש בחמישה זאפים פשוטים בו זמנית עם צעד אחד ו-1000 פעולות בסך הכול. מנוי בתשלום יכול כבר להפעיל יותר זאפים בו זמנית וגם ליצור זאפים מורכבים יותר (המנויים הנפוצים למשתמשים פרטיים עולים בין 72 ₪ ל-177 ₪ לערך).
אגב, מי שמכיר את הדף העסקי שלי בפייסבוק (וכמעט כל פרופיל חברתי אחר שלי) יודע שאני מעלה לשם תוכן בתדירות שלא מביישת אתרי חדשות גדולים.
אז לא, אין לי עד עדי כך זמן פנוי. אבל מעל 95% מהתוכן שאני מעלה ברשתות זה מבוסס אוטומציה של זאפייר או כלים אחרים.
טעימה קטנה (אבל ממש קטנה) מהיכולות של זאפייר אני מדגים בסרטון הזה:
2. Make (לשעבר Integromat)
Make או Inegromat לשעבר הוא עוד כלי חזק ומוכר לכל חובב אוטומציה.
Make הוא כלי עם רעיון דומה לזאפייר ולמרות שהוא פחות פופולארי, מבין שניהם הוא דווקא היותר משוכלל ומאפשר אינטגרציות יותר מורכבות, אבל גם עקומת הלמידה שלו מעט יותר תלולה.
הסיבה לכך היא שכדאי להתחיל אוטומציה מסוימת יש לבנות אותה באמצעות תרשים זרימה מפורט יחסית.
Make גם מציג שגיאות בצורה טובה יותר ומאפשר לכם לבצע תהליך של Debugging (ניפוי) כדי לזהות מקומות שבהם האוטומציה לא עובדת.
חשוב לציין שיש אומנם גם תבניות, אבל אפילו הן דורשות כמה פרמטרים שבזאפייר לא בהכרח תצטרכו להכניס וגם החיפוש שלהן פחות אינטואיטיבי.
למרות ההבדל העקרוני הזה, דווקא מבחינת תמחור Make הוא היותר תחרותי ולא מגביל אתכם כל כך במנוי החינמי שלו. אם תרצו להשתדרג, המנויים בתשלום מתחילים מ-11 דולר בתשלום חודשי או קצת פחות בתשלום לשנה מראש.
אם אתם מגיעים מתחום התכנות ורוצים שליטה מוחלטת באוטומציות שלכם או צריכים להתחבר לכלים ברמה מתקדמת דרך API, כדאי לכם לשקול בחיוב את Make.
3. SocialBee / סושיאל בי
כמו שאפשר לנחש, SocialBee הוא כלי אוטומציה שיווקית שמיועד באופן ספציפי לרשתות חברתיות ומאפשר לכם ליצור תזמונים אוטומטים על פי ימים ושעות בחודש לכל הרשתות החברתיות הפופולאריות: פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, לינקדאין וגם טיקטוק ואפילו פרופילים מקומיים בגוגל.
לכאורה אין הרבה הבדל בינו לבין שירותים מתחרים (ויש המון כאלו), אבל הוא עולה בערך חצי מהמתחרים הגדולים כמו Hootsuite ומלבד זאת יש לו עוד כמה יכולות שימושיות שהן לא בהכרח כל כך טריוויאליות:
- מאד אהבתי את החלוקה לקטגוריות של פוסטים שניתן לתזמן על בסיס קבוע לאורך השבוע – יש אפשרות למשל לסווג פוסטים כ"קידומיים", כאלה שנותנים ערך או כאלה שנועדו לקדם דברים ספציפיים – ולתזמן אותם לאורך כמה זמן שתרצו באיזה יום שתרצו ובאיזה פרופיל חברתי שתרצו
- אפשרות למחיקה אוטומטית של תוכן אחרי זמן מסוים (למעשה להפוך כל סוג של פוסט לסטורי!)
- אינטגרציה עם Canva ,Giphy ו-Unsplash (תמונות חופשיות לשימוש)
- אינטגרציה עם שירותים לקיצור כתובות
- צירוף מחרוזת מעקב (UTM) לכל קישור שמשתפים, מה שמאפשר לדעת מאיזה פוסט / קטגוריה של פוסטים קיבלתם תנועה.
מלבד זאת, SocialBee בנויה מראש לעבודה עם קבוצות או מספר שותפים בקלות, אך לשם זאת יש לבחור בחבילות היקרות יותר באופן יחסי (79$ לערך).
סקירה מורחבת יותר על SocialBee:
4. Activetrail – אוטומציה שיווקית בשילוב רשימת תפוצה
אקטיב טרייל היא מבין שתי המערכות הגדולות ביותר לדיוור אלקטרוני בישראל (השנייה היא רב מסר) ונכון להיום היא המתקדמת בין השתיים.
דיוורים אלקטרונים במסגרת רשימת תפוצה עשויים אולי להישמע כמשהו מיושן שאבד עליו הכלח, אך מרבית ההתנהלות העסקית בין עסקים לעסקים עדיין מתנהלת בעיקר באמצעות דואר אלקטרוני.
מלבד זאת, אם יודעים איך ליצור רשימות דיוור איכותיות עם המסרים הנכונים, אחוזי הפתיחה וההדהוד של המסר יהיו הרבה יותר משמעותיים מאשר פוסט בפייסבוק שנעלם במורד הפיד.
Activetrail כוללת מערכת חכמה לאוטומציה של דיוורים אלקטרונים הפועלת באמצעות טריגרים (אירועים) המפעילים שרשראות שונות של פעולות.
המשמעות היא שלא כל הנמענים שלכם יקבלו בהכרח את אותן הודעות. בנוסף לכך, תוכלו לנתח את ההתנהגות של מי שקורא את ההודעה כדי לטרגט אותו עבור קמפיינים אחרים.
הנה רק כמה דברים שאפשר לעשות באמצעות בונה האוטומציות:
- קביעת מרווחים מדויקים שבין שליחת מייל למייל נוסף. לדוגמה, מייל שמאשר את פתיחת החשבון שלאחריו יישלח מייל עם הודעת פתיחה אישית יותר.
- קביעת תנאים: לדוגמה, רק במידה והמשתמש פותח את המייל הראשון הוא יקבל גם את המייל השני
- ניתן לפעול בכמה ערוצים במקביל (כולל יצירת התניה ביניהם): דואר אלקטרוני, SMS והתראות. לדוגמה, ניתן לשלוח התראת מייל למנהל המכירות כל פעם שלקוח שלח טופס ליד סופי.
- יצירת קהלים לקמפיינים ממומנים ברשתות חברתיות על בסיס רשימות התפוצה שלכם (למעשה כתובות הדואר האלקטרוני).בנוסף קיימת מערכת אוטומציה נפרדת של "סמארט-קוד" (סוג של פיקסל) שאפשר לחשוב עליה כמערכת שיווק מחדש, רק של דיוורים אלקטרונים במקום מודעות. לדוגמה, אם גולש שם כמה מוצרים בעגלה, אבל לא הגיע לקופה, ניתן יהיה לשלוח לו מייל שמזכיר לו שהמוצרים עדיין מחכים לו בעגלה (ואולי לצרף איזה קופון קטן כדי לתת לו מוטיבציה להשלים אותה).
שימו לב כי סעיפים 4 ו-5 נמצאים רק במסלול המתקדם. מסלול הבייסיק מאפשר אוטומציות בסיסיות בלבד.
אוטומציה שיווקית – לסיכום
אוטומציות שיווקיות וגם שיווק אוטומטי בכלל זה דבר מופלא עבור עסקים באינטרנט בכל הגדלים.
תהליכי מרקטינג אוטומיישן ו/ו אוטומציות באופן כללי שעשויים כהלכה יכולים לחסוך לכם ארגזים של זמן וכסף, ומעבר לזה – להביא לעסק לא מעט לידים וביזנס, בעלויות מגוחכות.
לא משנה אם אתם מנהלים אתר תדמית קטן לחנות שלכם, מספר גדול של אתרים ונכסים דיגיטליים, או שאתם אולי בכלל עובדים בחברה גדולה, אוטומציות הן דבר שכדאי מאוד להכיר ולהתחיל להתנסות בו.
בשנים האחרונות חסמי הכניסה לעולם הזה ירדו באופן משמעותי וגם אנשים בלי רקע בפיתוח יכולים להשתמש בהן בקלות.
ועוד משפט לסיום – אם יש תהליך אוטומציה שיווקית או אוטומציה כלשהו שאתם ממש רוצים להכניס לפאנל השיווקי שלכם – אל תסתפקו במה שאני או אחרים כותבים. תעשו חיפוש בגוגל, תחקרו. גם אם אין כלי שנותן מענה למה שאתם רוצים – תמצאו מפתח שיעשה את זה עבורכם. הרבה מהתהליכים האוטומטיים שלי בעסק פיתחתי והגיתי בעצמי, ובדיעבד זאת הייתה החלטה מאד מוצלחת.
בהצלחה!