אם אתם זוכרים את השיעורים הראשונים שלכם ב-SEO או הפעם הראשונה שבה הסבירו לכם על החשיבות של הקישורים בהקשר של קידום אורגני של אתרי אינטרנט (ואולי גם על ההיסטוריה של Pagerank), אתם בוודאי זוכרים גם שקישור מעמוד אחד לעמוד אחר הוא סוג של הצבעת אמון.
ובאמת, במשך הרבה מאוד שנים גוגל הסתמכה ועדיין מסתמכת במידה רבה על קישורים כפרמטר מרכזי בדירוג אתרים, על פי מידת האמון והמוניטין שלהם שנותנים להם ברחבי הרשת ולא בהכרח רק על פי התוכן שלהם.
בשלב מסוים גוגל החלה להוסיף תוצאות מיוחדות.
התוצאות האלו כמו למשל התוצאות המקומיות (Google My Business) הציבו בפניה אתגר חדש מכיוון שהקישורים לא תמיד היו יכולים לשמש כדי לדרג אותם.
למשל, האם 50 קישורים איכותיים לאתר של עסק מסוים באמת מעידים על איכות העסק עצמו? ואם לעסק אין בכלל אתר או שהאתר שלו מוזנח?
למדריך שלי על שיווק עסקים ליחצו כאן.
מלבד זאת, ספאם קישורים הפך להיות נפוץ יותר ויותר וזאת למרות עדכונים כמו פינגווין ומי יודע עוד כמה עדכונים שבאו אחריו… מספיק אפילו להסתכל מתחת לפנס: אני תמיד אומר שבגוגל ישראל דברים עדיין עובדים באופן יחסית פרימיטיבי ויש אתרים שאם אני מנסה להעריך את האיכות שלהם, אז פשוט לא "מגיע להם" להיות במקום כל כך גבוה רק בגלל קישורים המצביעים אל האתר שלי.
לכן, גוגל הייתה צריכה לחשוב על עוד אלמנט שהיא תוכל לשלב כדי להעריך את האיכות של תוצאות מיוחדות ואולי גם לשפר את מנגנוני הספאם.
לא בטוח שאזכורים הם האלמנט היחיד, אבל כל הסימנים מראים לחלוטין יש להם משקל לא קטן בהקשר של דירוג אתרים, ובעיקר באתרים שנופלים בקטגוריה של YMYL – Your Money Your Life, שזה כל אותם תחומים שיכולה להיות להם השפעה לא מבוטלת על החיים ו/או הכסף שלנו (בריאות, פיננסים, עריכת דין ועוד).
אז מה הם בעצם האזכורים?
אזכורים, שנקראים גם Mentions או Linkless Mentions הם הפניות למותגים או עסקים מסוימים שאינם בהכרח קישורים ולא מפנים לכתובת מסוימת.
גוגל בעצמה קוראת להם Implied Links, אומנם לא באופן רשמי, אבל כן בפטנט מ-2014 שקשור בכלל לפנדה… גם דוויין פורסטר, לשעבר בכיר במנוע החיפוש בינג, הודה שהם יכולים להוות סיגנל לא חזק פחות מקישורים.
כיום אפילו חברות לבניית קישורים וכלים שמנתחים קישורים כבר טוענים שאזכורים כנראה מהווים את עתיד החיפוש.
לא יודע כמה אני אישית מסכים עם זה, אבל זאת טענה מעניינים שאולי יום אחד תתברר כנכונה.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
בכל אופן, הערכתי היא שמקדמי אתרים מקצועיים באמת יודעים את הכח הפוטנציאלי שיש לאזכורים והשפעתם על קידום האתר בתוצאות האורגניות.
אז איך גוגל יודע שמדובר באזכור ולא בסתם משהו שמישהו המציא?
גוגל עשוי לאמת אזכורים באמצעות השוואה של פרטים מסוימים לפרטים אחרים שמזהים את אותו המקום או המותג.
עוד דרך בה הוא יכול לאמת אזכורים היא באמצעות קריאה חכמה יותר של הטקסט וזיהוי סנטימנטים, משהו שהוא עושה היום עם עדכונים כמו BERT ו-Rankbrain או זיהוי קשרים בין "ישויות" (Entities) בגרף הידע.
מלבד אזכורים, ישנו עוד מושג דומה מאוד שנקרא "ציטוטים" (או Citations) והם מתקשרים ישירות לקידום המקומי אותי ציינתי קודם לכן.
הציטוט הנפוץ ביותר נקרא "NAP", ראשי תיבות של מספר טלפון (Number), כתובת (Address) וטלפון (Phone). אם תקראו קצת על קידום מקומי, תוכלו לראות שאחד הטיפים הראשונים הוא לוודא שה-NAPים שלכם זהים בכל המקומות שבהם אתם מפרסמים את העסק שלכם עם או בלי קישור.
איך עוקבים אחרי ציטוטים ואחרי אזכורים?
בין הציטוטים והאזכורים, אין ספק שאחרי הציטוטים הרבה יותר קל לעקוב, בתנאי שאתם מקדמים עסקים מקומיים באנגלית. בעזרת כלים כמו BrightLocal תוכלו לוודא שהציטוטים שלכם בכל האתרים הפופולאריים מדויקים. יש גם שירותים שירשמו את העסק שלכם ברשימה גדולה של אינדקסים.
אם אתם מקדמים בעברית אז כמובן שהדברים קצת מסובכים יותר ואתם צריכים לחפש אותם בעצמם. בהנחה ששם העסק שלכם לא משתנה, אתם יכולים לחפש אותו בגוגל, אבל גם אז יכול להיות שתקבלו יותר מדי תוצאות מכיוון שרוב האינדקסים מעתיקים זה מזה. לכן, עשו לעצמכם סדר עדיפויות מהאינדקסים היותר נחשבים (אתם בטח מכירים כמה…) לבין הקטנים יותר.
לגבי מעקב אחרי אזכורים, אחד הכלים היותר שימושיים הוא Google Alerts. הוא אומנם נראה כלי פשוט מאוד, אבל צריך לדעת איך להשתמש בו כדי לא לקבל יותר מדי זבל.
אם אתם רוצים לעקוב אחרי אזכורים, בעיקר במדיה החברתית יש לכם המון אפשרויות כמו למשל Awario, Buzzsumo ו-Mention. הם עובדים לא רע אפילו בעברית.
איך מעודדים אנשים לכתוב אזכורים וציטוטים?
פוסטים אורחים
השיטה של כתיבת פוסטים אורחים עובדת גם עבור יצירת אזכורים: אין כמעט מי שלא ישמח לתת לכם קרדיט (עם או בלי קישור) אם תכתבו לו פוסט שימושי ומקצועי עבור האתר. מלבד הביוגרפיה הקצרה בתיבת הקרדיט, הייתי ממליץ לכתוב בפתיחה גם פסקה או שתיים על הניסיון המקצועי שלכם ולמה אתם חושבים שהפוסט עצמו יכול לחדש לגולשים.
אצלי באתר יש כמה פוסטים אורחים שתוכלו לראות כרפרנס.
יחסי ציבור
אם אתם נמצאים ברשימת הכתובות של הרבה קולגות מהתחום שלכם, יכול מאוד להיות שאתם מקבלים פה ושם גם הודעות של יחסי ציבור כגון כאלו השקת מוצר חדש, השתתפות בכנס מקצועי של החברה, שיתוף פעולה יוצא דופן וכו'.
בעידן של היום כבר לא צריך בשביל זה מחלקת יחסי ציבור יקרה, מקסימום תשלחו טקסט גולמי למישהו שיוכל לעבד אותו למשהו שנראה טוב ומקצועי. לאחר מכן שלחו אותו לכל מי שאתם חושבים שיהיה רלוונטי, לקבוצות פייסבוק, הדביקו על הקיר האישי שלכם וכך הלאה. אגב, אם אתם מחליטים להדביק על הקיר האישי, שימו לב להפוך את הפוסט לציבורי, זו הדרך היחידה (שאני מכיר…) בה גוגל יוסיף אותו לאינדקס שלו.
אם אתם רוצים לפנות ספציפית לעיתונאים והתוכן או האתר שלכם באנגלית, יש אתר בשם HARO (Help a Reporter Out) שנועד לחבר בין עיתונאים לבין מקורות מידע מעניינים. זה אתר פשוט מאוד והוא יכול לחסוך לכם המון כסף ועצבים.
שליחת מוצרים לסקירה
די דומה לרעיון הקודם, רק שכאן אתם שולחים מוצר לסקירה לאדם ספציפי שאתם חושבים שבאמת יתלהב ממנו וירצה לסקר אותו (אולי שווה להציע לו בלעדיות של התנסות לפני כל אחד אחר). זה יכול להיות מוצר של ממש או מערכת שבניתם. מקובל מאוד גם לעשות Unboxing ולשדר אותם בלייב ביו-טיוב או להעלות תמונות לאינסטגרם.
בקשו מגולשים לכתוב ביקורת על העסק
אתם יכולים לבקש ממי שנכנס לאתר שלכם כמה פעמים או רכש מוצר לכתוב ביקורת בתוך האתר. לאחר מכן בחרו את הביקורות הכי טובות ומפורטות ופרסמו אותן באתר עצמו. לא בטוח שזה ייתן לכם בוסט כמו המלצה באתר חיצוני, אבל מה שבטוח שזה לא יכול להזיק…
אם נרשמתם ל-Google My Business, אתם יכולים ליצור קישור להוספת ביקורת ישירות דרך פאנל הניהול שלכם. שימו לב שעל פי הכללים של גוגל, אסור לכם להציע איזושהי טובת הנאה תמורת הביקורת…
קבלו רעיונות מהמתחרים
אם אתם כבר עוקבים אחרי הקישורים של המתחרים שלכם, נצלו את ההזדמנות ושימו לב כיצד הם מוזכרים בתוך העמודים מהם יוצאים הקישורים. נסו להתמקד בקישורים המציינים את המותג באמצעות מסנן ה-Anchor Text בכלי בו אתם משתמשים.
לסיכום
אל תפחדו להשקיע זמן גם ביצירת אזכורים כחלק מקמפיין הקידום שלכם. אל תשכחו שבניית מוניטין ברשת היא לא פחות חשובה ממיקומים בכל מה שנוגע למיטוב של תנועה והגדלת ההמרות.
מעבר לכך, בהנחה שאתם עוסקים לא מעט בבניית קישורים, נסו לנצל את ההזדמנות גם כדי להשקיע באזכורים שיתפרסמו באתרים אחרים. אפילו החלפת הקישורים עצמה לא יוצאת לפועל, יכול להיות שעדיין תוכלו לקבל אזכור איכותי וחיובי תמורת משהו אחר.