מפת אתר (Sitemap) זהו קובץ פשוט שמיועד להקל על מנועי חיפוש להתמצא באתר, לסרוק את העמודים שבו ולאנדקס אותם בצורה יעילה יותר.
במדריך הבא אסביר מהי מפת אתר (Sitemap) וגם אתייחס לשאלות הבאות:
✔️ מה זה Site map?
✔️למה היא משמשת?
✔️ איך מייצרים מפה שכזאת??
✔️ סוגים שונם של מפות אתר
אם אתם בקטע של וידאו, כאן תמצאו הסבר כללי על הנושא:
מפת אתר וחשיבותה לקידום אורגני
קיימים 2 סוגים עיקריים של מפת אתר: מפת אתר XML ומפת אתר HTML. באנגלית: XML Sitemap & HTML Sitemap.
- מפה מסוג HTML היא בסך הכל עמוד באתר שכולל בתוכו רשימה (בדרך כלל במבנה של "עץ") של כל העמודים באתר, או לפחות רוב העמודים העיקריים באתר.
- מפה מסוג XML, זהו קובץ XML שנמצא בתיקיה הראשית של הדומיין – ובו רשימה של עמודי האתר שמיועדת למנועי חיפוש על מנת להקל את ההתמצאות באתר ולשפר את הסריקה של כלל העמודים בו.
במאמר הנוכחי אדבר על Sitemap.XML שזה הקובץ שאנו מעלים לסרץ' קונסול של גוגל על מנת שיסרוק ויאנדקס את האתר בזריזות ובסדר. על מפת אתר html איך יותר מדי מה להרחיב בתכלס.
מפת האתר מסוג XML
אז כפי שאמרתי, מפת אתר היא קובץ המכיל בתוכו רשימה של כל העמודים הנמצאים באתר ומטרתו העיקרית היא להפנות את מנועי החיפוש לכל העמודים הרלוונטיים באתר.
ישנן גם מפות אתר ספציפיות לקבצי תמונה ולקבצי ווידאו.
את מפות האתר בדרך כלל שולחים לגוגל דרך ה-Search Console ורצוי לעשות זאת במיוחד עבור אתרים חדשים.
בסרטון הבא אני מדגים איך מגישים מפת אתר דרך הסרץ' קונסול של גוגל:
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
לאחר שגוגל מקבל את מפת האתר, הוא יסרוק אותה על בסיס קבוע ויוסיף את העמודים שכלולים בה לאינדקס שלו.
כמו כן, מנסיוני, שליחת מפת אתר דרך הקונסול לגוגל, יכולה לזרז אינדוקס של אתרים, בעיקר חדשים או כאלה שנעשו בהם שינויים רבים – לפעמים זה אפילו עניין של שעות בודדות עד לאינדוקס מלא.
למידע נוסף בהקשר זה – קיראו על 9 סיבות למה העמוד/אתר לא מאונדקס בגוגל.
בתוך ה-Search Console אפשר לראות כמה עמודים מתוך העמודים ששלחתם נוספו לאינדקס של גוגל. אם יש הבדל גדול בין השניים, יכול להיות שיש לכם בעיה של תשתית באתר כמו למשל עמודים שמחזירים שגיאות 404 או שחסמתם חלק מן העמודים בקובץ Robots.txt.
האם חייבים מפת אתר על מנת שגוגל יסרוק את האתר שלי?
ממש לא.
אני אגלה לכם סוד – ברוב האתרים אני אפילו לא טורח לשגר לגוגל מפת אתר.
למה?
כי זה בסה"כ כלי עזר.
איכות ותדירות הסריקה של האתר על ידי גוגל תלויה בעיקר ב:
- חוזק / סמכות הדומיין – שזה בתכלס נגזרת בעיקר של הקישורים החיצוניים שמפנים לאתר. ככל שהאתר חזק וסמכותי יותר, הוא יסרק בתדירות יותר גבוהה (שזה גם הגיוני – העכבישים של גוגל ימצאו אותו בתדירות גבוהה מפני שהוא מקושר מהרבה אתרים ו/או אתרים חזקים שגם הם נסרקים הרבה.
- תדירות פרסום התוכן – לא בטוח שיש לסעיף הזה אסמכתא רשמית מגוגל, אבל בעיניי, הגיוני שהאתרים שמעדכנים תוכן בתדירות גבוהה – יקבלו ביקורים תכופים יותר על ידי גוגל. בעיקר אתרי חדשות ופורטלי תוכן למיניהם. בדרך כלל זה גם בא ביחד עם סמכות גבוהה.
- היררכיה ומבנה האתר – שמעתם פעם על תקציב זחילה? אז זה קשור לזה. אתרים שבנויים נכון עם הירריכה אופטימלית, מבנה קישורים פנימיים נכון, וכמה שפחות עמודי זבל – יסרקו באופן מיטבי על ידי העכבישים של גוגל.
אז למה בכל זאת?
- כאמור, קובץ Sitemap.xml במיוחד לאתרים חדשים שרוצים "להכיר" לגוגל – ככה הוא מקבל על מגש של כסף את כל העמודים באתר (שאנו רוצים שהוא יסרוק) וזה מקל ומזרז מאד על הסריקה הראשונית.
- כמו כן – כאשר בוצעו הרבה שינויים באתר (למשל – עלו הרבה עמודים חדשים, בוצעו שינויים בעמודים קיימים וכו') – זה יהיה רעיון טוב לשגר לגוגל מפת אתר מעודכנת כדי לזרז את הסריקה הבאה.
- סריקה של אתרים גדולים / מורכבים – במקרה של אתרים גדולים שמכילים הרבה תיקיות, שפות, קבצי וידאו/תמונות וכו' – מפת אתר שבנויה טוב ומתעדכנת על בסיס קבוע יכולה לעזור לגוגל לסרוק את האתר בצורה טובה יותר.
איך בנויה מפת האתר?
המבנה הכללי של מפת האתר כולל את כתובות ה-URL באתר וציון של הפורמט הרלוונטי של קובץ המפה עצמו.
בקובץ מפת אתר XML, ישנם גם מספר שדות שאינם חובה:
- תאריך השינוי האחרון – כלומר התאריך שבו בוצע השינוי האחרון בכל עמוד
- תדירות השינוי (כל שעה, כל יום, פעם בחודש וכו') – חשוב לשים לב שמנועי החיפוש לא ישתמשו בהכרח בהגדרות האלו על מנת לקבוע את תדירות הסריקה.
- עדיפות (Priority) – אילו עמודים הם החשובים ביותר באתר? גם כאן – מדובר בהמלצה בלבד ולא בהכרח בסדר בו הזחלן של מנועי החיפוש יסרוק את עמודי האתר
איך מגישים מפת אתר לגוגל? בסרטון הבא אני מסביר ומדגים:
פורמטים של מפות אתר
ישנם כמה פורמטים נפוצים של מפות אתר:
מפת XML – מדובר בקובץ שהקוד שלו דומה לקוד של קובץ HTML, אך התגים בו שונים. ניתן למצוא את המפרט הטכני שלו כאן. ישנם גם קבצי XML שמאגדים כמה מפות ביחד.
קבצי RSS – לא בדיוק מפת אתר, אבל אלו קבצים שמשמשים במקור לעדכונים על פוסטים חדשים בבלוגים ואתרי חדשות, ויכולים לסייע בסריקה של תוכן חדש על ידי גוגל. לכל פוסט יש את תאריך הפרסום שלו.
החיסרון של קבצי RSS הוא שהם כוללים רק את הדפים האחרונים שהתווספו ולא את ההיסטוריה המלאה של כל העמודים. עם זאת, זה לא חיסרון משמעותי עבור אתרים שהדפים הישנים בהם כבר נסרקו על ידי גוגל.
קבצי טקסט – אפשר לרשום רשימה של כתובות גם בקבצי טקסט, ובתנאי שכל URL נכתב בשורה נפרדת. הקובץ עצמו גם חייב להיות מקודד בקידוד UTF-8 ולא ניתן לרשום יותר מ-50,000 כתובות.
כלים לבניית מפת אתר
ניתן אמנם ליצור מפות אתר באופן ידני, אבל בפועל זה לא ממש פרקטי מכיוון שרוב האתרים היום כוללים כמה עשרות דפים לפחות, וגם מתעדכנים בתדירות כזו או אחרת.
לכן, בדרך כלל משתמשים בכלים שעושים זאת אוטומטית. לכל מערכת ניהול יש (או אין) את הכלים שלה.
אם אתם משתמשים בוורדפרס למשל, האופציה ליצירה של מפת אתר כבר כלולה בתוסף הפופולארי Yoast (עליו כתבתי מדריך מלא) ואפשר להפעיל אותה בכמה לחיצות פשוטות.
היתרון של מפות אתר שמובנות בתוך מערכת ניהול התוכן הוא שהן דינאמיות.
כלומר, אתם לא צריכים לדאוג לעדכן אותן באופן ידני או להריץ את הכלי שיוצר אותן מחדש כל פעם. אם שיניתם עמוד מסוים או אפילו מחקתם אותו, המפה תתעדכן באופן אוטומטי.
למי שלא משתמש בוורדפרס, יש לא מעט כלים חינמיים ליצירת מפת אתר כמו למשל XML Sitemap Generator.
אם אתם לא מעוניינים להשתמש בכלי מקוון ליצירת מפת אתר, אתם יכולים גם לסרוק את האתר באמצעות Screaming Frog, אתם רק צריכים לקחת בחשבון שבגרסה החינמית לא ניתן להוסיף למפה יותר מ-500 דפים.
סוגים מיוחדים של מפות
כאמור, יש עוד מספר סוגים של מפות אתר: לווידאו, לתמונות, לחדשות ועוד. גוגל מסבירים על המפות הנתמכות בעמוד העזרה שלהם (בחלק התחתון).
למפות אתר הללו יש כמובן שדות שונים מאשר למפות הרגילות.
לדוגמה, למפות אתר לווידאו יש לרשום את הכותרת ואת התיאור של הסרטון (חלק מהשדות אינם חובה).
בנוגע למפות אתר לווידאו: אם הסרטון נמצא באתר חיצוני כמו יוטיוב, אתם עדיין יכולים ליצור מפת אתר עבור העמוד בו הוא מוטמע אצלכם, אבל עליכם לקחת בחשבון שגוגל כנראה יציג רק גרסה אחת, ולא בהכרח את הגרסה שמופיעה אצלכם.