החלטתם שהעסק שלכם צריך אתר אינטרנט או שהחלטתם לחדש אתר אינטרנט קיים בבעלותכם, ערכתם סקר שוק ומצאתם חברה לבניית אתרים שאיתה תרצו להתקדם.
עכשיו הגיע הזמן לקיים פגיש לאפיון האתר, וכל מה שבא לכם הוא לסיים את הפגישה כמה שיותר מהר ושמפתח האתר ייצא לדרך – אך האם בעצם זהו שלב חשוב שצריך להשקיע בו זמן?
אתר אינטרנט לעסק יכול להיות בין הנכסים החשובים ביותר שלו, העולם הדיגיטלי יוצר הזדמנויות ענקיות לכל עסק באשר הוא. ולעיתים ערכו של אתר אינטרנט יכול להיות שווה המון לפירמה.
את שלב האפיון חשוב לעשות נכון, מכיוון שבלי תכנית מוקדמת ובלי אפיון מקצועי ומעמיק הפרויקט מועד לכישלון.
נכון, אולי האתר בסופו של דבר יכול להיות לא רע ויתן מידע על העסק, אך ללא תכנון קפדני הפרויקט עלול להתעכב על שטויות, לא יהיה תיאום ציפיות בינכם לבין בונה האתר והתוצאה לא תהיה מושלמת כפי שהייתה אילולא נעשה תכנון מקדים.
10 השלבים לאפיון אתר מוצלח
ההמלצה שלי? לעבוד לפי שלבים באפיון האתר, שלבים כרונולוגיים שיעבדו כתכנית עסקית.
האתר של העסק שלכם הולך להוות חלק מהותי בתכנון העסקי שלכם ויש להתייחס אליו כזה.
שלב ראשון – היכרות ראשונית
השלב הראשון הוא השלב הבסיסי ביותר, על החברה שבונה לכם את האתר להכיר אתכם ואת העסק שלכם.
אין צורך להרחיב בפרטים אך כן להציג את הנתונים המשמעותיים.
חלק מהנושאים צריכים להיות:
- שם החברה ותיאור קצר
- שירותים ראשיים או מוצרים ראשיים של העסק
- גודל החברה – משרדים, עובדים, סניפים וכד׳
- מתחרים – רצוי שתכירו מי המתחרים שלהם והדבר יהיה כתוב לנגד עינכם בתהליך בניית האתר
חשוב מאוד: להעביר לחברה קישורים לאתרי מתחרים כדי שהאחרון יוכל לדעת איך בגדול צריך להיות אתר בתחום שלכם ואיך לבדל אתכם מהמתחרים. - הישגים משמעותיים של העסק.
- האם לעסק יש אתר קיים? אם כן שלחו לינק למפתח כדי שהוא יוכל לקבל עוד מידע מהאתר שלכם.
שלב שני – מטרות האתר
יש מטרה לכך שאתם מבקשים לבנות אתר, גם אם מדובר באתר ראשוני וגם אם מדובר באתר חדש שיחליף את האתר הקיים.
הציגו בפני המפתח את המטרות שלכם, מה שתרצו להשיג מהאתר החדש וספרו לו מה המטרות שלכם מהאתר ומה הציפיות שלכם מהאתר.
כמה מטרות שאתם יכולים להציב לדוגמא
- הגדלת כמות הפניות (לידים) דרך האינטרנט
- הרחבת המכירות דרך האינטרנט (E-Commerce)
- להציג את קטלוג המוצרים/שירותים שלכם
- אתר מצגת למשקיעים/One Pager (בדרך כלל כשמדובר בסטארטאפ)
אתם יכולים לנקוב במספרים להבנת סדר הגודל, כשעושים זאת נקבו בנתונים העכשוויים ולאן אתם רוצים להגיע בעזרת האתר החדש.
חברה לבניית אתרים מקצועית תידע לכוון אתכם מהניסיון שלה מה הפוטנציאל שגלום במהלך כזה.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
שלב שלישי – אפיון קהל היעד לאתר
אם אתם עסק שמכבד את עצמו, השקעתם שעות רבות על פענוח קהל היעד שלכם ולהיכנס לראש הצרכן.
אז לא תשקיעו כמה דקות להסביר בקצרה לחברה שבונה לכם את האתר על קהל היעד שלכם?
עזרו לחברה להבין את סגנון האתר, העיצוב שלו ולמי הוא פונה.
אתם יכולים להגדיר יותר מקהל יעד אחד כמובן, ואולי לדרג את חשיבותם כדי שהדגש יהיה בהתאם.
אתר הוא לא בהכרח לצרכנים או רק לצרכנים, אתר יכול להיות מופנה גם כלפי התקשורת, עובדים פוטנציאלים, משקיעים וכדומה – לכן חשבו אם קהל נוסף הוא רלוונטי לאתר שלכם.
חשוב לציין פרטים דמוגרפים על קהל היעד כמו גיל, מיקום, מיקום ושפת קהל היעד.
השלב הזה נשמע כמובן מאליו אבל יש עסקים שלא מרחיבים על קהל היעד ובטווח הארוך זה פוגע בתהליך בניית האתר וביעילותו.
שלב רביעי – סוג האתר
הגיע השלב לדבר על מבנה האתר העתידי, והבסיס היא ההבנה איזה סוג אתר אתם רוצים שיבנה.
סביר להניח שצוות הפיתוח יכול להסיק את סוג האתר שברצונכם לבנות מהסעיפים הקודמים, אבל בכל מקרה תדגישו זאת בצורה מפורטת היות ויש לזה גם השלכות על משך זמן הקמת האתרים ועל המחיר הסופי שלו.
דוגמאות לסוגי האתרים השונים:
- דף אישי המציג איש מקצוע מסוים
- דף נחיתה
- בלוג
- אתר מכירתי (E-Commerce)
- קטלוג / תיק עבודות
- אתר עם מערכת מיוחדת
- מצגת על החברה (למשקיעים וכדומה)
- יישום רשת (אפליקציה וובית)
שלב חמישי – מבנה האתר
חשוב לזכור: כמות הדפים לא בהכרח מראה על איכות האתר.
לכן כדאי לחשוב ביחד החברה שבונה את האתר על כמות הדפים שתתאים בדיוק לאתר בלי להעמיס על הגולש במלל לדף או בכמות הדפים.
הציגו בפני החברה שבונה את האתר אילו דפים תרצו שיהיו, מה תתי הדפים שלהם והאם האתר יהיה בשפה אחת או מתורגם לשפות נוספות.
דוגמאות לדפים אפשריים: דף הבית, אודות, דף יצירת קשר, בלוג, שאלות ותשובות, תקנון, חנות.
תסכמו על איך הייתם רוצים שהתפריטים באתר יהיו בנויים ומה יכללו, לאילו דפים דף הבית יפנה והיכן תרצו לראות טפסי יצירת קשר – כי בסופו של יום אנחנו צריכים לקבל גם לידים מהאתר 🙂
אתרים שאפשר לקחת מהם השראה
- פינטרסט – חוכמת האנשים בדמות שיתוף תמונות, תוכלו לראות דברים שאחרים שיתפו עם התגיות הרלוונטיות לתחום עיסוק שלכם
- Themeforest – אתר עם מאגר ענק של תבניות מוכנות, קיימת תבנית לאתר כמעט לכל נישה קיימת ואפשר לספוג השראה של בלוקים. מבנה ומראה משם.
- גוגל – אתרים של מתחרים
שלב שישי – עדכון האתר
אלו אחד הנושאים החשובים ביותר שתדברו עליהם כבר בשלב האפיון.
אם האתר העתידי של העסק שלכם דורש עדכון תדיר בנושאים כמו: תכנים, מוצרים בחנות, הוספת כתבות או שינוי שעות פעילות, חשוב מאוד לדבר על זה בשלב האפיון כדי שהחברה תדאג שתדעו איך לעשות את זה ואף חשוב יותר, שהמפתח יצור עבורכם ממשק נוח ופשוט ככל האפשר לשינויים הללו.
סכמו איתם על ממשק נוח ככל האפשר (הצגת דוגמאות אם קיימות) ועל הדרכה לתפעול עדכון האתר לאחר סיום העבודה.
שלב שביעי – פונקציונליות האתר
שלב זה מתמקד ב UI/UX (ממשק וחווית המשתמש) באתר האינטרנט וכאן חשוב לדבר על פרטי פרטים.
אלו הן רק חלק מהאפשרויות העומדות בפניכם:
- באתר יפוזרו טפסי יצירת קשר לכל אורך העמודים כך שיהיה נגיש ונוח להשאיר פרטים הן מהמחשב והן מהנייד
- נגישות לחיוג מהיר / שליחת ווטסאפ / מייל מהנייד
- לאחר השארת פרטים הגולש יגיע לדף ״תודה על פרטייך נחזור אלייך בקרוב״.
- במידה וחנות – בדף המוצר יהיה כפתור לרכישה מיידית בלי להיתקע על שלב של הוספה לסל
- במידה וחנות – בדף רכישה יהיה מילוי פרטים מינימליסטי שיאפשר השלמת רכישה בכמה שלבים פשוטים בלבד
בנוסף חשוב ״להיכנס לראש״ של הגולש ולחשוב אילו אלמנטים הגולש ירצה לראות באתר או מה יגרום לחוויה שלו להיות טובה יותר.
חשוב מאוד שלחברה שאיתה אתם עובדים יהיה ניסיון בבניית אתרים מכוונים גולשים, זהו פרמטר חשוב מאוד כשתרצו לקדם את האתר שלכם בהמשך, כחלק מיכולת ההערכה של גוגל לגביי טיב האתר והתוכן היא בוחנת את השימושיות של האתר ברמת הגולש:
- האם הגולש מצא באתר את מה שחיפש או שנאלץ לחזור לחפש שנית?
- האם הגולש קרא הכל או שאיבד עניין מהר?
- האם האלמנטים באתר היו ממוקמים כראוי או שמא אלמנטים עלו אחד על השני? (לא בהכרח בעיית UI/UX אלא יכולה להיות גם בעיית פיתוח – באג נקודתי)
שלב שמיני – תכונות נוספות לאתר
דברים שהם אינם פונקציונליים אבל חשובים שיהיו באתר:
- נגישות – חוק הנגשת אתרי האינטרנט (שחוקק בשנים האחרונות) מחייב להנגיש את האתר לבעלי מוגבלויות ולכן יש לוודא שיש פיתרון נגישות באתרכם (חשוב להדגיש כי רוב החברות מציאות פיתרון נגישות חינמי, פתרונות נגישות מלאים הינם בגדר תוספת תשלום),
- בטיחות האתר – מרמה בסיסית נגד פריצת האתר ועד לרמה של אבטחת עמודי תשלום.
- אחסון האתר – באיזה שרת האתר יהיה מאוחסן לאחר סיום העבודה.
- מהירות האתר – חשוב מאוד שהאתר יהיה מהיר ככל שניתן גם מבחינת חוויית משתמש וגם מבחינת הדירוג במנועי החיפוש.
- חוקיות – תקנון האתר, תנאי משתמש שהגולשים יצטרכו להסכים אליהם וכדומה.
שלב תשיעי – תקציב
חשוב שתגדירו תקציב מוגדר לבניית האתר, אם לא תדעו מה התקציב שלכם, יהיה קשה לחברה שבונה לכם את האתר לחשוב באילו טכנולוגיות להשתמש, איך לעצב את האתר ולהשתתף בדיון על האתר.
לכן תעדכנו את מפתח האתר בתקציב המקסימלי שלכם או לחילופין תבקשו ממנו מחיר משוער לבקשותיכם ולאחר מכן עושה חושבים איך ניתן להתקדם משם מבחינה תקציבית.
בשלב זה תצטרכו להיות עם ראש פתוח, הקשיבו למה שיש לחברה שבחרתם להגיד ותהיו מוכנים לאפשרות שתצטרכו להתפשר בנושאים מסוימים בהקשר האתר או בהקשר התקציב.
שלב עשירי – זמנים
קיימים פרויקטים שיכולים לקחת שלושה שבועות ויש כאלה שיכולים לקחת שלושה חודשים ומעלה עד לתוצאה הסופית.
חשוב להבין מחברת בניית אתרים שלכם את הזמנים שלהם להשלמת העבודה (בכל זאת הם בעלי הניסיון בפרויקטים מסוג זה) אך כמובן שגם אתם יכולים להציג את ״הדד ליין״ שלכם לפרויקט- בחלק מהמקרים תהיה לכך השפעה על המחיר.
לא חשוב רק לתת זמן סיום לפרויקט, אלא גם לנושאים בדרך כמו: מתי אתם תעבירו תוכן לדפים, מתי יהיה מוכן העיצוב/המבנה הראשוני וכו׳.
כמה טיפים נוספים בנוגע לתהליך האפיון:
- בניית האתר בדגש על SEO – חשוב שהמושג קידום אורגני יעלה באפיון האתר.
אתם מכירים הרבה עסקים שלא רוצים להגיע למקומות הראשונים בגוגל? כי אני לא, לכן שוחחו על כך עם מפתח האתר. - דף הבית – דף הבית הוא הפנים של האתר שלכם ואף הפנים של העסק שלכם. לכן חשוב מאוד שדף הבית יראה טוב ויאפיין את העסק שלכם בצורה הטובה ביותר.
- אני חוזר על זה שוב – אין צורך בשלב זה להיכנס לפרטים מעמיקים לגבי עיצוב האתר, זה משהו שיקרה תוך כדי התהליך.
- מהירות – חשוב לקחת בחשבון את נושא מהירות טעינת הדף ושיפור מהירות אתרים.
- המרות – חשוב לקחת בחשבון כי במידה ומהות האתר הוא לספק לכם לידים, יש צורך להתייחס לנושא ההמרות ונוחות "השארת הפרטים" באתר בתהליך האפיון
עשרת השלבים האלה יעזרו לכם לאפיין את האתר שלכם בצורה נכונה, מה שיתרום לעסק שלכם לטווח הרחוק.
אתר הוא השקעה והוא חלק מהותי מהעסק שלכם, לכן אתם חייבים להתייחס אליו כך.