עיצוב מחדש של האתר יכול להיות פרויקט לא פשוט. יש לקחת מספר מרכיבים בחשבון: כולל תוכן, מהירות האתר, מבנה האתר, גרפיקה ועוד. יתר על כן, אם זה אתר שכבר יש לו נוכחות בגוגל, יש לקחת בחשבון גם את הנושא של "בניית אתר שגוגל אוהב".
יש כמה פרמטרים שחשוב מאד לקחת בחשבון בתהליך עיצוב אתר מחדש:
✔️ מהו גודל האתר (כמה עמודים יש בו)?
✔️ מהי מטרת העיצוב מחדש?
✔️ הצרכים המקצועיים של ה-SEO (קידום אתרים אורגני)
✔️ רצונות בעל האתר
✔️ רצונות המעצב
✔️ האם מבנה האתר משתנה
✔️ האם התכנים באתר משתנים
✔️ ועוד…
רוצה לקבל הצעה לבניית אתר? כמה פרטים ואחזור אליך בהקדם
במדריך הקרוב אני ארחיב על הנושא של עיצוב אתר מחדש עם כל הדגשים החשובים שיש לתת עליהם את הדעת.
זה לא סוד שמעצבי אתרים ומקדמי אתרים לא תמיד רואים עין בעין:
מקדמי אתרים טוענים שהעיצוב של אתר לא אופטימלי ל-SEO והמעצבים מצידם טוענים שאנשי ה-SEO תוקעים להם מקלות בגלגלים ונטפלים לקטנות.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
עיצוב האתר מחדש: דוגמאות של קונפליקטים בין מקדמי אתרים ומעצבים
1. מקדם אתרים ירצה לבנות את כל התפריטים בצורה ברורה והיררכית, אבל המעצב לעיתים ירצה כמה שפחות קישורים לחיצים או אפילו אתר אחד ארוך.
2. מעצבי אתרים רבים לא אוהבים שורות רבות של טקסט ויעדיפו לבנות את האתר כמו קטלוג. מבחינת המקדם, הרבה יותר קשה לקדם בצורה הזו מילות מפתח ואז הם צריכים להתבסס בעיקר על קישורים.
3. מבחינה טכנית, יש הרבה בוני אתרים שמקבלים עיצוב ומזניחים את כל נושא שיפור מהירות האתר שהיא קריטית היום לגוגל: הם משתמשים בקבצי עיצוב (CSS) ענקיים, תמונות שלא עברו אופטימיזציה (עוד על אופטימיזציה לתמונות) ושוקלות המון, ספריות של סקריפטים שלא בהכרח צריך את כולם ועוד.
כמו שאתם מבינים, יש הרבה מחלוקות אצל כל צד ולא תמיד קל להגיע אל עמק השווה. אבל דווקא כשמעצבים אתר מחדש יש הזדמנות לגשר על הפערים האלו.
הסיבה היא שבשלב שבו הגיע הזמן לעצב מחדש את האתר בדרך כלל יש גם מקדם שאחראי לו (ואם אין זה הזמן לחפש אחד…).
זאת בניגוד למקרה הנפוץ בו קודם כל בונים ומעצבים את האתר ורק אחר כך מחפשים מקדם שצריך להסתדר עם מה שיש.
עיצוב אתר מחדש: אז איך המעצב והמקדם יכולים להסתדר בלי לחנוק אחד את השני?
1. עיצוב מחדש של אתר מבחינת היררכיה ותפריטים
עיצוב מחדש של אתר חייב לקחת בחשבון את נושא ההיררכיה והסדר באתר.
עיצוב מודרני כולל תפריטים קלילים יחסית בלי יותר מדי פריטים ובטח שלא כאלו שנפתחים אחד מתוך השני (אלא אם זה במובייל ומדובר בתפריט "המבורגר" שנפתח).
לעומת זאת המקדם היה רוצה כמה שיותר קישורים מהתפריט הראשי לעמודים החשובים.
דרך אחת להתגבר על זה היא להשתמש בתפריט תחתון שצמוד לעליון או תפריט צדדי בכל עמוד שנפתח מהתפריט הראשי, אבל גם פה צריך להיזהר כדי שהתפריטים הצדדים לא יהיו בעצמם ארוכים מדי (לכאורה אין כאן מגבלה של מקום).
פתרון אחר הוא ליצור את הקישורים הפנימיים בכל קטגוריה בצורה אופקית בתוך בלוקים (כמו מה שרואים כשלוחצים על "בלוג" באתר כאן). זו גישה יותר מודרנית. החיסרון שלה הוא שהעמודים האלו נדחקים עוד רמה אחת למטה מבחינה היררכית.
אבל גם לזה יש פתרון: אפשר פשוט לשים את העמודים הכי חשובים שאין להם מקום בתפריטים בעמוד הבית תחת "מידע חשוב" או "העמודים הכי פופולאריים".
עוד על חשיבותם של קישורים פנימיים תמצאו במדריך ו/או בוידאו הבא:
2. עיצוב אתר מחדש בהקשר של תוכן תוכן
עיצוב מחדש של אתר הוא גם קריטי בהקשר של התוכן באתר.
זה נכון שגוגל אוהב טקסט, אבל עדיין יש אתרים שמצליחים להתברג במקומות גבוהים בלי הרבה טקסט באמצעות בניית קישורים מצוינת.
הבעיה היא שלא לכל המקדמים בתחילת הקידום של האתר יש אפשרות להתבסס בעיקר על קישורים.
ההצעה שלי היא תמיד להשאיר תבנית פשוטה לעמודים שאפשר להוסיף להם טקסט בחופשיות, אבל הם גם יתאימו לסגנון העיצובי של האתר.
כמעט בכל מערכת ניהול תוכן אפשר לעשות את זה. במקרה הזה אתם צריכים להקפיד מאוד על הקישורים הפנימיים, במיוחד אלו שיוצאים מהעמודים האלו חזרה אל העמודים הראשיים (מבחינת שיווקית פחות כדאי לקשר מעמוד שנועד למכור לעמוד אינפורמטיבי, אלא אם כן מדובר בשאלות נפוצות וכו').
פתרון אחר הוא להשתמש בטקסט נפתח או נגלל, אבל צריך להיזהר כדי שגוגל או סוקר אנושי לא יחשבו שמדובר בטקסט נחבא.
גוגל (או יותר נכון גרי אליאס) טוענת שהיא מתייחסת אל הטקסט הזה כמו כל טקסט אחר (בהנחה שהוא נמצא בקוד או נטען בשיטה שגוגל תומך בה), אבל עדיין יש על זה וויכוח, במיוחד מצד אלו ש"אף פעם לא מאמינים לגוגל".
בתמיכה הרשמית שלה גוגל מציעה שאם הטקסט שלכם לא מופיע ב-HTML המקורי, שימו העתק שלו בתוך תג <noscript> שהוא תג חלופי לתוכן שבדרך כלל נטען רק באמצעות סקריפטים. התג הזה גם יעזור לאתר שלכם להפוך לנגיש עבור קוראי מסך.
3. דגש על מהירות
עיצוב מחדש של אתר זאת הזדמנות מצוינת לשפר את נושא המהירות באתר.
כמו תמיד, אפשר לדבר המון על מהירות והאצת אתר, אבל מה שחשוב לדעת בנוגע לעיצוב הוא שחלק גדול מן האפקטים הגרפים בהם משתמשים נמצאים בתוך קבצי סקריפט של JS.
חלק מקבצי הסקריפט האלו הם למעשה ספריות של הרבה מאוד אפקטים שקובצו יחד, אבל לא תמיד יש צורך בספריה השלמה.
לשמחתנו, גוגל נעשה היום טוב למדי בקריאה של קבצי JS, אבל הם עדיין מאטים את האתר. לכן, חשוב מאוד להקפיד להשתמש בקבצים שכוללים רק את האפקטים שאנחנו רוצים. דבר נוסף: אחסון הקבצים באתר יהיה מהיר יותר מכיוון שלא תתבצע קריאה לשרת חיצוני.
ניתן גם לכווץ אפילו יותר את הקבצים באמצעות כלי Minify JS.
לסיום, אתם יכולים לשקול לשדרג את האתר ל-AMP במובייל, אבל קחו בחשבון שהשפה עדיין לא עשירה כמו HTML קלאסי ולמעשה כמעט אי אפשר להשתמש בקבצי JS.
4. טיפול בתמונות לטעינה מהירה יותר
מלבד חיתוך תמונות במיוחד וביצוע אופטימיזציה נוספת, ניתן גם להשתמש בכמה קבצי תמונה רספונסיביים ולשלוף את התמונה המתאימה ביותר בהתאם לגודל המסך. זאת בניגוד להתאמה שנעשית בזמן אמת ועשויה לגרום לאתר להיטען לאט יותר ובמקרים מסוימים לעוות את התמונה (ובדרך להרוס את העיצוב).
שיטה נוספת היא לבצע Lazy Loading. היא מתאימה בעיקר לאתרים עם פיד שבהם אין באמת צורך לטעון את כל התמונות אם המשתמש לא מתחיל לגלול את המסך. זה מצוין לחנויות או אתרי חדשות שבהם רוצים להימנע ממעבר בין עמודים.
אפשרות אחרת היא להשתמש ב-CDN גם עבור תמונות ואפילו עבור פונטים מיוחדים שטעינה שלהם משרת מרוחק מעלה את זמן טעינת האתר.
5. שימוש בתוספי WordPress הנכונים
היום אפשר לעצב עם וורדפרס כמעט הכול במידה ואתם משתמשים בתבניות הנכונות. אם יש לכם אתר וורדפרס, אתם יכולים לחסוך המון עבודה טכנית באמצעות התוספים האלו.
לדוגמה, יש תוספים לטיפול וארגון תמונות, תוספים ליצירת קבצי Cache במחשב של הגולש ועוד.
6. שימוש זהיר ב-Popups ו-Anti Adblock
היום כל קל להוסיף כפתורי צ'אט שנפתחים מיד בדף הבית, מודעות ענקיות וכמובן Popups, עד כדי כך שבעלי אתרים או המעצבים שלהם משתמשים בהם בצורה מוגזמת וממלאים איתם את כל המסך. מלבד זאת שהן הורסות את חווית המשתמש, גם גוגל לא אוהב אותן.
לכן עשו בהם שימוש מתון ובכל מקרה הימנעו ממצב בו הם מסתירות את התוכן באתר. זה נוגד באופן ישיר את העקרונות של גוגל ולכן עשוי לגרום לכם לענישה.
Anti Adblock: אלו הם אותם חלונות קופצים שמבקשים ממכם להשתיק את חוסם הפרסומות עבור האתר.
אני לא מת על זה, אבל אם בכל זאת החלטתם לעשות בזה שימוש, חשוב לבדוק שאתם לא חוסמים בטעות את העכביש של גוגל (הסקריפטים האלו בדרך כלל פועלים ברמה רוחבית בכל האתר). אפשר לבדוק את זה בקלות דרך ה-Search Console בתיבה למעלה אליה אתם מכניסים עמודים מהאתר.
7. אתרי פרלקס ועמודים נגללים "לנצח"
אתרי פרלקס הם אתרים שבנויים מדף אחד ארוך (למעשה דף נחיתה). היום הם הופכים להיות מאוד פופולאריים בקרב מעצבים שרוצים כביכול לחסוך זמן למי שמבקר לאתר ולמנוע ממנו את הצורך לדלג בין עמודים. הקישורים באתרים האלו הם לרוב קישורים פנימיים בתוך העמוד שרק גוללים את העמוד לנקודה הנכונה.
מבחינת מקדם האתרים זו אופציה בעייתית מכיוון שברגע שכל האתר נמצא בעמוד אחד, קשה למקד מילות מפתח וצריך לעשות המון פשרות.
הדרך המועדפת לקדם אתר כזה היא ליצור Premlink מכל חלק בעמוד לדף נפרד. מכיוון שהאתר גם כך לא מאוד גדול, לגולש לא תהיה בעיה לחזור לדף הבית.
אם רוצים אפשר אפילו להוסיף בלוג שבו אין מגבלה על כמות הדפים, למעשה זו הדרך היחידה לקדם מספר יחסית גדול של מילות מפתח.
עמודים נגללים "לנצח" באתרים רגילים
באופן דומה לאתרי פרלקס, כאן אנחנו למעשה טוענים תוכן בזמן אמת שלא בהכרח נמצא גם בכתובות משל עצמו (ורצוי לא לסמוך יותר מדי על JS). זה מה שקורה למשל בהרבה חנויות וירטואליות עם המון מוצרים.
גם כאן גוגל ממליצה לשלב בין גלילה לבין קישורים קבועים. כלומר, בראש העמוד או בסופו יהיו קישורי חלוקה רגילים, אך עדיין יהיה ניתן לגלול את העמוד באופן רגיל ולקפוץ בין ה-URLים באמצעות JS.
שימו לב שאתם כבר לא צריכים להשתמש בתגי דפדוף מיוחדים (pagination) מכיוון שגוגל כבר לא זקוקה להם.
מה זה Pagination?
ניתן לראות דוגמא ל-Pagination אצלי בבלוג. מדובר למעשה בעמודי משנה, על מנת לדפדף ולעבור למאמרים נוספים בבלוג ולהימנע מהצורך המתיש לגלול בלי סוף. יש שיגידו זה טוב יותר לחווית המשתמש. אני בינהם.
כמובן שנושא ה-Pagination קיים גם בעוד הרבה מקרים וניתן לראות אותו גם באתרי מסחר וכו'.
עיצוב האתר מחדש: לסיכום
עיצוב מחדש של האתר היא משימה לא פשוטה במיוחד – ורמת המורכבות שלה תלוי בגודל האתר, רצונות בעל האתר מצד אחד, רצונות המעצב מצד שני, ורצונות המומחה קידום אתרים (אם יש כזה, ורצוי מאד שיהיה), מצד שלילי.
עיצוב אתרים ו-SEO בהחלט יכולים ללכת יד ביד בתנאי שהמעצב, המתכנת והמקדם יכולים לעבוד באופן מיטבי זה עם זה.
חשוב לכבד אחד את השני ולהבין שהרבה פעמיים הבעיות נובעות מחוסר ידע או הבנת ההשלכה המלאה של בחירה בפתרון כזה או אחר ולא בהכרח ממשחקי כוח.
מדריכים נוספים שלא כדאי לפספס:
תגובה אחת
יפה
Comments are closed.