גוגל אנליטקס הוא כלי נהדר לניתוח אתרים, יש לו גם את הבונוס שאנחנו הכי אוהבים – הוא חינמי לגמרי. זה יכול לעזור לכם לראות נתונים מעניינים, כמו לדוגמה כמה אנשים ביקרו באתר שלכם וכמה מהם הסתכלו על כל דף.
אבל האמת שיש הבדל גדול בין התבוננות במספרים ברמה הכללית, לבין לבחינה מעמיקה ומדויקת יותר של הניתוחים – כדי לראות מה קורה בפועל, כמה ולמה.
מספרים בפני עצמם מספרים סיפור בסיסי מאוד ולרוב גם דל בפרטים.
כדי לקבל תמונה מדויקת ומפורטת יותר של הפעילות השיווקית שלכם – עליכם לדעת הרבה יותר מזה…וכאן נכנס לתמונה ה UTM.
אז מה זה בדיוק ולמה צריך את זה בכלל? (ועוד כמה דברים טובים שכדאי לדעת), יצאנו לדרך.
נתחיל מההתחלה, מה זה UTM ?
UTM או בשמו המלא – Urchin Tracking Module, זה תגיות שמופיעות בסוף כתובת ה URL ומאפשרות לבעלים לעקוב אחר התנועה שמגיעה לאתר בצורה מפורטת.
ברגע שתתחילו להשתמש ב UTM אתם תוכלו להבין בדיוק מאיפה מגיעים הגולשים לאתר שלכם ולא רק ברמה הכללית, לדוגמה אתם תוכלו לדעת מאיזה פוסט הגיעו אליכם, מאיזה קמפיין, בלוג ואפילו וואטסאפ או ניוזלטר ספציפי.
ללא UTM, אתם תוכלו לראות רק את האתר שממנו מגיעה התנועה, לדוגמה, ייתכן ותוכלו לראות שחלק מהתנועה מגיעה מפייסבוק, אבל אין מצב שתדעו מאיזה פוסט, עמוד, קישור או מודעה היא הגיעה.
בקצרה, למה זה טוב?
UTM היא הדרך הכי טובה לעקוב אחר הביצועים של השיווק שלכם – ואם תשתמשו בכלי הזה נכון, זה יאפשר לכם להבין מה עובד יותר ומה פחות וכך למעשה לייעל את הביצועים של הקמפיינים שלכם.
ואם נדבר קצת יותר בהרחבה…
אבל רגע לפני שנרחיב בנושא הנה התובנות שלי על השימוש ב UTM:
יש הרבה יתרונות שאפשר להפיק משימוש ב UTM במסגרת הפעילות השיווקית שלכם, הנה כמה מהם:
✔️ לבדוק לעומק את ערוצי השיווק שלכם – תוכלו להשתמש בתגי UTM כדי לעקוב אחר ביצועים של אותו תוכן במספר ערוצי שיווק. המגמות שתחשפו אליהם יראו לכם היכן עדיף לשנות את המיקוד שלכם, איפה כדאי להגדיל או להקטין תקציב, אם אינסטגרם עובד טוב יותר מפייסבוק אז אולי כדאי לשקול למקד את רוב הקמפיינים שלכם, או שאולי תראו תוצאות מפתיעות שמגיעות דווקא מהניוזלטר שלכם, כך או כך תוכלו לבצע החלטות מושכלות יותר לגבי הקמפיינים שלכם.
✔️ להבין איזה תוכן עובד טוב יותר – שימוש אחר בUTM הוא בדיקת האפקטיביות של וריאציות שונות לתוכן שהכנתם לקמפיין מסוים, כדי להבין איזה גרסה מביאה את הביצועים הטובים ביותר.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
✔️ מי המשפיענים שבאמת משפיעים (ומי לא) – עובדים מול משפיענים בפלטפורמות השונות? על ידי הכנת תגי UTM לכל אחד מהם, תוכלו לאתר את המשפיענים המובילים ולראות מי מבניהם מספק לכם את התוצאות הטובות ביותר ואיפה.
כשאתם עובדים עם UTM, זה אמור לעזור לכם לענות על כמה שאלות בסיסיות לגבי התנועה לאתר האינטרנט שלכם, כמו:
- מאיפה התנועה מגיעה?
- איך זה מגיע אלי?
- למה זה בא אלי?
בסופו של דבר, תגי UTM מספרים את הסיפור כיצד התנועה מגיעה לאתר שלכם.
זה עובד על ידי שימוש בשלושה (או חמישה) פרמטרים שנקראים "פרמטרים של UTM".
מהם סוגי הפרמטרים של תגי UTM?
כדי להבין באמת מהם תגי UTM ואיך הם פועלים, מומלץ להבין קודם מה המשמעות של כל פרמטר UTM, יש חמישה כאלה בסך הכול, אבל שלושה מתוכם באמת הכרחיים.
- מקור (Campaign Source) – מאפשר לכם להבין מאיפה התנועה מגיעה, במיוחד מעבר ל"פייסבוק", "אינסטגרם", או כל רשת חברתית בה אתם משתמשים. תצטרכו לספק ערך ספציפי למקור, כמו לדוגמה – קבוצת פייסבוק ספציפית. בעיקרון אתם יכולים להגיע רחוק ככל שתרצו ולעקוב אחר מקור התנועה המדויק שלכם.
- בינוני (Campaign Medium) – כשתיצרו את כתובת הUTM שלכם, תהיה לכם גם אפשרות להוסיף מדיום כפרמטר UTM, כלומר – סוג התנועה שאתם מקבלים. למשל, זה יכול להיות תנועה שמגיעה מרשת חברתית, משיווק בדוא"ל, מבלוג וכו'.
- שם (Campaign Name) – יאפשר לכם לזהות את הקמפיין הספציפי המשויך לקישור.
- קמפיין (Campaign Term) – פרמטר זה אופציונאלי בלבד והוא מתייחס בעיקר לחיפוש בתשלום ול AdWords שקשורים למודעה.
- תוכן (Campaign Content) – פרמטר אופציונלי שיאפשר לכם להוסיף מידע שימושי שיוכל לעזור לכם להבין באיזה קישור מדובר, זה יכול להיות מצוין לבדיקות A / B. לדוגמה, אם יש לכם 2 מודעות לאותו סוג של קמפיין עם קריאות לפעולה שונות, תוכלו להוסיף את הפרמטר הבא בצורה הזו:
https://danielzrihen.co.il/?utm_source=facebook%20ads&utm_medium=facebook%20ads&utm_campaign=facebook%20ads%2021&utm_content=a
אז איך עושים את זה?
הדרך הקלה ביותר ליצור קישור עם UTM היא להשתמש בכלי של גוגל – Campaign URL Builder.
כל מה שאתם צריכים לעשות הוא להזין את הפרטים של הקמפיין ואת כתובת דף הנחיתה/אתר והכלי ידאג להרכיב עבורכם URL.
⚠️ שימו לב – הלינק יהיה גלוי לקהלים שלכם, לכן תקפידו לבחור את שמות הקמפיין שלכם בצורה חכמה.
כדי להמחיש לכם איך נראה קישור מעקב עם UTM – אם לדוגמה יש לי קמפיין פרסום שרץ עכשיו בפייסבוק, אז אני אמלא את השדות הבאים בצורה הבאה:
אם תגללו מעט למטה, אתם תראו שתתקבל כתובת חדשה והיא תראה ככה:
https://danielzrihen.co.il/?utm_source=facebookads&utm_medium=facebookads&utm_campaign=seosummer21
סך הכול פשוט, לא?
💡 טיפ: לאחר שיצרתם כתובת אתרים עם כל הנתונים הרלוונטיים לכם, אני ממליץ לקצר אותן באמצעות כלים כמו bit.ly או Tinyurl.com.
כתובת URL ארוכה ומגושמת מדי עשויה לפגוע בחוויית משתמש ובמקרים מסוימים גם להיות מפורשת כספאם.
טעויות נפוצות בשימוש UTM
❌ קישורים פנימיים – בגלל היתרונות הרבים שאפשר להפיק משימוש בקישורי UTM, בעלי עסקים רבים מתפתים להשתמש בהם בכל מקום. אל תשתמשו בהם לקישורים פנימיים, אני חוזר ואומר – אל תוסיפו תגי UTM לקישורים פנימיים. אם תעשו זאת, לחיצה על הקישור תגרום לעיוות בכתובת ועלולה לנפח את המספרים שלכם באופן כוזב.
❌ לא בודקים לינקים מתויגים לפני השימוש – תמיד תבדקו את קישורי ה UTM לפני שאתם מתחילים להשתמש בהם. פשוט תזינו את כתובת האתר המתויגת שלכם לדפדפן ותראו מה קורה. אם תגי ה UTM שלכם נעלמים לאחר טעינת הדף, סימן שהם לא עובדים. אם הם נשארים בסוף כתובת האתר, אז המידע הזה יישלח לאנליטיקס.
❌ בלי רווחים – רווחים זה דבר מגניב, אלא כן הם משבשים את כתובת הUTM ומקשים על מעקב אחר הקמפיינים שלכם. כשיש רווחים בין המילים בפרמטרים, הם הופכים כברירת מחדל לסימני אחוז בכתובת האתר, מה שיכול לסבך את המעקב ולהוביל לחוסר עקביות בתוצאות הקמפיין שלכם, אז פשוט – תימנעו מרווחים במקרה הזה. זה נכון גם לגבי אותיות גדולות.
כמה מילים אחרונות,
סך הכול UTM הוא כלי יעיל שיכול לספק לכם תובנות עמוקות לגבי התנועה שלכם באתר. אפשר לחשוף "מכרה זהב" של נתונים התנהגותיים שיעזרו לכם להגביר את המכירות ולשכלל כל פעם את אסטרטגיית השיווק הכוללת שלכם.
יש לכם עוד שאלות? מוזמנים לשתף אותי כאן בתגובות ואני אדאג לענות לכם בהקדם 😊