052-9095200

שיווק לעסקים קטנים – המדריך המלא

במחזור החיים של כמעט כל עסק קטן מגיעה הנקודה שבה הוא נדרש לבדוק היטב את תהליכי השיווק שלו: האם הם פועלים כראוי? האם הם מביאים לו את הלקוחות הנכונים? כיצד ניתן לשפר את תהליכי השיווק בעסק, וגם היכן בעסק ממוקמים צווארי הבקבוק שמונעים מן העסק לנצל את מלוא הפוטנציאל של המשפך השיווקי?

שיווק לעסקים קטנים

מקובל יהיה לומר שעסקים קטנים מתאפיינים בלא מעט אתגרים מובנים שהם חלק בלתי נפרד מן הפעילות שלהם:

  • כמות עובדים קטנה שתתקשה להתמודד עם רמת התעניינות משמעותית של לקוחות פוטנציאליים בשירותי העסק
  • תקציב שיווק נמוך משמעותית מעסקים גדולים מקבילים
  • מרווח קטן יותר לביצוע טעויות
  • מרווח נשימה מצומצם יותר לבחינה רוחבית של תהליכים
  • ועוד…

מה, אם כן, יכול בעלים של עסק קטן לעשות כדי למקסם את תוצאות השיווק בעסק אל מול תקציב נתון?

התשובה היא שלא מעט.

1. לוותר על איכות במקומות שבהם היא לא באמת נדרשת

כל עסק היה שמח שכלל התוצרים בהם השם שלו מעורב יהיו מושלמים.

המוצרים עצמם, האריזה שבה הם עטופים, השירות, התוכן, התמיכה בלקוח ולמעשה כלל התהליכים התפעוליים והשיווקיים בעסק – כל בעל עסק היה רוצה לראות אותם מתקיימים באופן שוטף וללא תקלות.

המציאות, מה לעשות, שונה בהרבה.

במציאות, שבה אנחנו נדרשים להתנהל מול תקציב נתון ואפילו תקציב מקוצץ, חייבים לבצע פשרות.

היכן כדאי לבית עסק לבצע פשרות בתהליך השיווקי שלו? זה תלוי. אם הוא עובד בנישה שבה לתוכן אין באמת משמעות ערכית והוא שם רק כדי לסייע בדירוג של העסק במנועי החיפוש – אז בית העסק יכול לחסוך בהשקעה בתוכן. אם הוא מתנהל בסביבת תחרות שבה למתחרים של בית העסק יש פרופיל קישורים דל – אז בית העסק יכול לבחור שלא להשקיע בבניה מסיבית של קישורים.

הדבר נכון, כמובן, למערכי תמיכה בלקוח, לעיצוב דפי ההזמנה, החשבוניות והקבלות, לבחירת לוגו מהמם ביופיו עבור העסק במקומות שבהם ההתקשרות מול העסק היא בכלל טלפונית, וכך הלאה.

העצה הפרקטית הראשונה, אם כן, היא לוותר על איכות היכן שלא באמת צריך אותה.

2. ללמוד לבצע פעולות לבד

בעולם אידיאלי עסק קטן היה יכול להחזיק בעל מקצוע עבור כל נישה טכנולוגית שבה הוא נדרש לפעול: עיצוב האתר, תחזוקה שוטפת שלו, יצירת תוכן ערכי, ניהול קמפיינים ברשת ועוד.

אלא שהיצע הכלים הטכנולוגיים העומדים לרשות עסק קטן היום, ואשר מאפשרים לו לנהל חלק לא מבוטל מן הפעילות הזאת בעצמו, הוא עצום.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

נכון. יכול להיות שהקמפיין שירים אותו בעל עסק קטן בפייסבוק לא יהיה אפקטיבי בדיוק באותה מידה לו איש מקצוע היה מנהל את הקמפיין, אבל כפי שציינו קודם לכן, עסק קטן נדרש לבצע פשרות, וכאן מדובר בהחלט בפשרה שמניחה את הדעת, ויכולה לחסוך לא מעט כסף לבעל העסק.

דוגמה אחרת לחשיבות הלמידה העצמית היא תהליך האופטימיזציה של האתר לשיפור הנראות שלו במנועי החיפוש השונים.

פעילות אופטימיזציה כזאת כוללת בתוכה עשרות פעולות שניתן לבצע, חלק בקלות וללא צורך בידע טכנולוגי מוקדם, וחלקן מורכבות מאוד, ודורשות ניסיון ומומחיות.

מרגע שבעל עסק לומד לבצע חלק מן הפעולות האלו לבד, הוא, למעשה, יכול לחסוך בזמן יקר לעסק, ואולי גם בתקציב (הוא יכול להסכים עם איש המקצוע ששכר שהוא יהיה אחראי רק על חלק מפעולות האופטימיזציה ולבקש שיתמחר זאת בהתאם).

3. לוותר על פעילות בחלק ערוצי השיווק

לא מעט פעמים, נוקטים עסקים גדולים באסטרטגיית מיתוג שמאלצת אותם להיות בכל זמן, בכל מקום, גם כאשר הקמפיין אינו אפקטיבי. התפיסה שמנחה את הפעילות בערוצי השיווק הפחות אפקטיביים עבור עסקים גדולים היא שמדובר במחיר שבית העסק נדרש לשלם, על מנת למצב אותו כבר סמכות בתחום העניין שבו הוא פועל.

לעסקים קטנים, כמובן, אין כל צורך כזה. אם עסק קטן מבחין שערוץ הפייסבוק, למשל, אינו אפקטיבי כמו ערוץ הפרסום במנועי החיפוש, אין שום סיבה שימשיך להשקיע בערוץ הזה.

עסק קטן חייב להיות ממוקד תוצאות ולשמור על היציבות של העסק לאורך זמן, ולכן חשוב שיבחר היטב את ערוצי השיווק בהם הוא פועל באופן שוטף.

4. למקד את המאמצים בערוצי הפעילות שמביאים תוצאות

אחרי שויתר בית העסק על ערוצי הפעילות והשיווק שבהם הוא לא רואה תוצאות טובות מן השטח, עליו יהיה להתמקד בערוצים שבהם כן מתקבלות תוצאות, ולהגביר, ככל הניתן, את האפקטיביות שלהם.

אם, למשל, בית עסק מרגיש שקידום ממומן בגוגל הוא הערוץ האפקטיבי ביותר מבחינתו לצורך גיוס לקוחות חדשים, אזי המיקוד שלו צריך להיות שיפור אפקטיביות הקמפיין: הגדרת מילים שליליות שעבורן לא תופיע המודעה במנועי החיפוש, הגדרת סוגי ההתאמה של שאילתת החיפוש שביצע הגולש לדף הנחיתה, ניסיון להציע מחיר נמוך יותר לקליק ולראות את ההשפעה על אפקטיביות הקמפיין, ועוד.

ההחלטה של בית העסק היא, למעשה דו שלבית: בשלב הראשון – בחירת אפיקי הפרסום והשיווק שלו. בשלב השני – ניתוח ערוצי השיווק המועדפים ושיפור כולל של התהליכים שלהם.

5. לצמצם את עלות ההתקשרות מול ספקים

חברות גדולות מעדיפות, לעיתים, לקבל את השירותים הדיגיטליים שלהם מחברות אחרות, אשר יכולות להבטיח מוקד זמין, השקעת משאבים רצופים למשך תקופות ממושכות, ופיתרון מיטבי לכל תקלה או בעיה שתצוץ. להתקשרות כזאת מוגדר בדרך כלל SLA – הסכם רמת שירות – אשר פורט את התנאים והמצבים שבהם תידרש אותה חברה המציעה שירותים לפעול על מנת לייצר את הפיתרון הטכנולוגי הדרוש.

מה זה אומר בפועל? שחברה כזאת, אשר מספקת שירות, נדרשת להחזיק צוות עובדים, לרכוש עבורם טכנולוגיות, לדאוג לגיבוי אנושי, ולהחזיק אנשי מנהלה שיתווכו בין הצוותים ללקוחות. ולתקורה הזאת, יש, מן הסתם, מחיר.

עסק קטן יכול להסתפק בהרבה פחות מכך.

התקשרות מול פרילנסר שיספק לבית העסק שירותים דיגיטליים במקום חברה גדולה שצריכה לפרנס את כלל העובדים שלה, יכולה לאפשר לבית העסק לחסוך חלק משמעותי בעלויות שלו.

6. שיווק באמצעות לקוחות מרוצים

כאשר עסק גדול פותח את הנכסים הדיגיטליים שלו לאפשרות להשאיר תגובות, בלא מעט פעמים, הוא נתקל בזרם גדול של תגובות עוינות, לקוחות לא מרוצים, וסיפורים קשים על חווית לקוח לא מוצלחת מהתקשרות עם החברה. לעסק גדול קל לשרוד תגובות כאלו.

לעומת זאת, עסק קטן אשר עושה שימוש בנכסים הדיגיטליים שלו כדי לייצר שיח עם לקוחות, יכול להשתמש בערוץ הזה כמנוף אמיתי לגיוס של קוחות חדשים.

ראשית, לקוחות פוטנציאליים יכולים לראות כיצד בית העסק מגיב לתלונות לקוחות, כיצד הוא מטפל בהן והאם הוא לוקח אחריות על הכשלים.

שנית, בית עסק קטן יכול לעודד לקוחות להמליץ על השירותים של בית העסק. אנשים נוטים לשתף חוות דעת חיוביות דווקא כאשר מדובר בעסקים קטנים, משום שהם מרגישים שהם מסייעים לאדם ספיציפי ולא למותג גדול.

בנוסף, עסק קטן יכול לעשות שימוש ברשתות החברתיות על מנת להפיץ את הבשורה באמצעות לקוחות מרוצים: הוא יכול להבטיח לכל לקוח מרוצה שמביא איתו לקוח נוסף תמורה כספית כלשהי. הוא יכול לייצר קופונים, הנחות, מבצעים, משחקים אטרקטיביים ועוד ועוד.

לסיכום

אם אתם מנהלים עסק קטן, אתם ודאי מודעים לכך שהאתגרים שאתם מתמודדים איתם שונים לחלוטין מאלו שמתמודד איתם עסק גדול. סביר להניח, כי אחת הדאגות שלכם היא כיצד לנצל את תקציב השיווק של העסק בצורה האפקטיבית ביותר.

ובכן, יש כמה וכמה פעולות שתוכלו לבצע בהקשר הזה: ותרו על איכות במקומות שבהן היא לא נדרשת, לימדו לבצע לבד חלק גדול מן הפעולות שמבצעים עבורכם ספקים, ותרו על ערוצי שיווק לא אפקטיביים, מקדו את המאמצים באלו שכן, צמצמו את עלויות ההתקשרות מול הספקים השונים, למשל באמצעות צמצום התכולה, ועשו שימוש בלקוחות המרוצים שלכם, על מנת להפיץ הלאה את הבשורה.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>

הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
המאמרים הפופולאריים ביותר
מאמרים אחרונים
עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה
Call Now Buttonחייגו עכשיו