דף הבית / מכירות / איך לשפר חוזה לקידום אתרים

איך לשפר חוזה לקידום אתרים

קודם כל חוזה קידום אתרים טוב הוא חוזה שמייצג את רצון הצדדים בצורה המדויקת ביותר. על כן במידה ואנחנו מחפשים שקיפות, מקצועיות, בהירות ולהשאיר לקוח מרוצה בסופו של יום עדיף חוזה מפורט ומנוסח היטב אשר מסדיר את הנקודות החשובות ומשאיר כמה שפחות מקום לחילוקי דעות בעתיד.

מאמר אורח מאת עורך דין גבריאל בנטוב.

מה רע בהצעת מחיר שאני מחתים את הלקוח?

הצעת מחיר אינה חוזה מקצועי, ישנם הרבה סוגיות שלרוב אינן מוסדרות בהצעת מחיר כמו למשל איכות השירות או מתי ההתקשרות בין הצדדים מתבטלת. ברור הצורך של לא להקשות על הלקוח ולא להמטיר עליו מסמכים והסכמים אבל בפרויקטים בינוניים ומעלה (כל פרויקט יכול להתפתח למימדים כאלה כאשר אתם צומחים עם העסק של הלקוח) כן רצוי חוזה מסודר ואף זה נראה רציני יותר מול הלקוח. כך שאפשר להסתכל על ניסוח החוזה ככלי לגיוס לקוחות כיוון שזה מראה על מידת הרצינות שלכם.

לקריאה נוספת: מחירי קידום אתרים ודוגמאות לתקציבים שונים.

טוב השתכנעתי, מאיפה אני בכלל מתחיל לנסח חוזה שיווק טוב לעסק קידום האתרים שלי?

התחלה טובה היא להוריד דוגמא מהאינטרנט ככל שיש אחת כזאת ולהתחיל לעבוד איתה ולנסח בהתאם לצרכים שלכם. אני אנסה בהמשך לתת דגשים מה צריך לכלול החוזה ואיך. אבל חשוב שתזכירו שכאשר אתם עושים את זה לבד אין ערבות ואחריות לטיב החוזה. כאשר אתם עובדים מול עורך דין אתם יודעים שלרוב יוצא נוסח שמתאים לדרישות הספציפיות שתיארתם לאותו עו"ד בהתאם למבנה וצורת העבודה של העסק שלכם- עיתוי התשלום, תקופת ההתחייבות, אחריות על השירות ועוד.

חוזה לקידום אתרים

הגדירו מונחים שתשתמשו בהמשך המסמך

במידה ואתם משתמשים במילים עבודת הקידום בחוזה אז ראוי להרחיב בהגדרות על המונח עבודת הקידום. במקרה שכזה הייתי ממליץ לשמור לכם על שיקול דעת מקצועי ונוסח סביר יכול להיות:

"נותן השירותים יבצע פעולות יח"צ, כתיבה שיווקית, בנייה ועיצוב של באנרים, אופטמיזציה לקמפיין, הקמת דפי נחיתה, קופירייט למודעות ועוד. הכל ע"פ הצורך ולפי ההגדרות בין נותן השירותים ללקוח שיוגדרו מעת לעת במיילים ו/או בשיחות הטלפון ו/או כל אמצעי מדיה אחר. ככל שיש הגדרת מטרות בחוזה החתום מטה יגבר מטרות מאוחרות בזמן על פני ההגדרות הכתובות בחוזה".

זו כמובן רק דוגמא להסדרה בין מטרות כאלה ואחרות שלקוחות מחפשים בכדי להבין איך ההתקשרות עימכם עובדת ולמה אתם מחויבים. בהרבה פעמים ההתקשרות תכלול עבודת SEO נטו, כלומר ללא בנייה / עיצוב וכיוצ"ב.

כאן המקום לציין שהחוזה הוא גם הזדמנות טובה לבנות נהלי עבודה שיחסכו ממכם ומהלקוח ויכוחים מיותרים כאשר החוזה מסביר איך מתבצעת העבודה.

למשל בבניית אתר, לאחר האיפיון ללקוח ניתנת 2 סבבי תיקונים. כאשר עליו לשלוח במרוכז את ההערות שלו על האפיון. לאחר מכן ולאחר שאישר את המסך לא יוכל לבוא בשינויים "דרמטיים" ללא תוספת תשלום.

התחייבות לתוצאות קידום – "בעמוד הראשון תוך חצי שנה"

ברור הצורך השיווקי בלהבטיח כאלה תוצאות (מושך את חלק מהלקוחות לעיסקה) אבל כדאי לשים לב שבמידה וזה רק לצורך שיווקי ואתם רוצים להתגונן כדאי להדגיש בפני הלקוח בין אם בחוזה או בעל פה את האותיות הקטנות על התנאים להגעה למקום הראשון אם בכלל ניתן להתחייב בנושא כזה כאשר לא הכל תלוי בכם.

דבר חשוב נוסף הוא לפרט מה קורה במידה ולא מגיעים למקום הראשון – הכסף מוחזר ללקוח, שירות חינם עד ההגעה למקום הראשון ושלל ניסוחים נוספים אפשריים. שימו לב שאתם לא יוצאים נפסדים מהתחייבויות כאלה. חשוב לומר כי קשה להתחייב בנושא כזה כי יש גורמים שלא תלויים בכם. לכן ראוי שלא להתחייב על תוצאות כאלה כי הרבה לקוחות כבר מבינים שלא ניתן להתחייב על תוצאות. אבל אם החלטת כן ללכת על הדרך הזאת בכדי לגייס לקוחות שימו לב שאתם מסדירים היטב את הנושא שלא תקבלו תביעה בגין הטעיית לקוחות.

להסיר או להשאיר קישורים בתום ההתקשרות עם הלקוח

לכאורה העובדה שנושא שלא הסדרתם בחוזה משחק לטובתכם כי אתם יכולים לכאורה לפעול בהתאם לנהלי החברה שלכם. כמו למשל במידה ולא לובן הנושא של הקישורים בין הצדדים. במקרה כזה, במידה והמקרה מגיע לבית המשפט. השופט יכול לפנות לפרקטיקה הנהוגה בשוק בסדרי גודל של עסקאות כאלה ולראות מה נהוג. במידה והוא מבחין כי הקישורים הם נכס שהלקוח שילם עבורם אז יכול ויחייב בפיצוי על כך שהסרתם את הקישורים, כיוון לתפיסת העולם של השופט קישורים הם חלק מעובדת הקידום שהלקוח שילם במיטבו כספו עבורם.

השופט לא ייראה בעין יפה חברה שמחזיקה את הלקוחות שלהם בכוח אצלהם ויוצרת תלות בין הקישורים שנבנו עד כה להמשך ההתקשרות עם החברה. במצבים כאלה אתם חשופים לתביעה בסכומי כסף גדולים כיוון שנוצר נזק יומיומי לאותו העסק והוא יכול לדרוש פיצויי הסתמכות בעניין (כמה כסף הפסיד עקב הסרת הקישורים- למשל ההפרש בין ההכנסות בין החודש הקודם לחודש שלאחר הסרת הקישורים).

לכן חשוב להסדיר את הנושא, נוסח מסוים שיכול אולי להתאים לחלק מהעסקים או לפחות ליצוק תוכן מסוים על נושא הקישורים בעסק שלכם:

"ככל שההתקשרות בין הצדדים תסתיים הקישורים הפנימיים ו/או החיצוניים יוסרו מן האתר. יודגש כי יכול שפעולה זו תפגע במיקומים והדירוגים של מילות החיפוש השונות. יובהר כי לנותן השירותים לעיתים אין שליטה על הקישורים עקב צדי ג'. לנותן השירותים לא תקום כל אחריות על נזק שייגרם עקב הסרת קישורים ו/או כל תוצאה הקשורה לכך".

תקופת התקשרות מינימאלית

לכל עסק יש את השיקולים שלו לחייב במינימום תקופת התקשרות. ברוב המקרים הסכם קידום אתרים יכלול התחייבות לחצי שנה או שנה. אני הייתי ממליץ בגוף החוזה לכתוב את הסיבה למינימום תקופת ההתחייבות. אפשרות טובה יכולה להיות שיש עלות הקמה לקמפיין שהחודש השני והשלישי מגלמים את העלות ההקמה. כך יוצא שאתם לא גובים על הקמה.

סיבה נוספת יכולה להיות שזהו הזמן הסביר שלאחריו אפשר לנתח נתונים כמו שצריך ולהסיק מסקנות להמשך.

תציגו את הסיבה כצורת העבודה והמתודולוגה של העסק שלכם.

כך הלקוח יוכל להבין את הרציונאל מאחורי הסעיף. בסופו של יום הסעיף יכול להרחיק את חלק מהלקוחות.

במידה ולא תרצו בכתב לציין את הסיבה תמיד תוכלו להסביר זאת בעל פה במידה והלקוח ייעשה משא ומתן בנושא.

תקופת התקשרות מינימלית עם לקוח

מה קורה אם לא עומדים בתקופת ההתקשרות המינימאלית?

הנושא תלוי בצורת התשלום של הלקוח:

הלקוח שילם מראש על כל התקופה – יצויין בחוזה כי לא יוחזר הסכום גם אם ההתקשרות תסתיים וההתחייבות והתשלום לא יוחזר ויהווה כחלק מההוצאות על הקמת הקמפיין והתשתית.

גם במצב כזה אם המקרה יגיע לבית המשפט לא בטוח שלא יוחזר חלק מהכסף ללקוח כיוון שהתשלום הוא עבור שירות שלא ניתן בפועל אבל אם הניסוח של החוזה יהיה טוב אולי השופט ישתכנע. לכן חשוב כבר בחוזה לציין מאיזו סיבה הכסף לא יוחזר ולשם מה הוא משמש.

אפשרות נוספת היא להכניס את הכסף הנותר בפרק של הפיצוי המוסכם – לציין כי סיום התקשרות מוקדם מתקופת ההתקשרות המוגדרת יגרור פיצוי בגובה תשלום על ניהול הקידום  לפי יתרת החודשים לפי החוזה.

כך תוכלו גם להסדיר מצב בו הלקוח לא שילם מראש אלא משלם חודש בחודשו ולדרוש ממנו בעתיד תשלום היתרה. במידה ולא יעשה זאת יש לכם עילה לדרוש את הכסף דרך בית המשפט מתוקף אי קיום החוזה.

הגבלת אחריות בעניין נזקים לצדדים שלישיים

פעמים רבות קורה שהלקוח מקבל תביעה משפטית או איום לתביעה משפטית בגין הפרת זכויות יוצרים של תמונה שלא ניתן עליה קרדיט או ספאם ממישהו שלא נרשם לניוזלטר וקיבל חומר פרסומי.

כל אלה פעולות שככל הנראה אתם או העובדים שלכם עשו ואתם לכאורה גם אחראים בנושא. הלקוח ינסה לגלגל אליכם את האחריות ומדובר בעשרות אלפי שקלים ואם לא מאות אלפי שקלים.

ניתן לחסום אפשרות שיגלגלו אליכם בעזרת הסרת אחריות ואישור של הלקוח על העלאה של כל תמונה לקמפיין ולאתר ולכתוב תחת כל מייל אישור כי ככל שידוע לכם אין הסרת זכויות יוצרים אבל על אחריותו לבדוק לעומק את הנושא.

כך גם בעניין הניוזלטר שככל שידוע לכם אתם לא מפרים את חוק הספאם אבל על הלקוח לבדוק לעומק טרם האישור והכל בהקשר של מי נושא באחריות נזקים על צדדים שלישיים הכוללים הפרת קניין רוחני.

כך כל תחום עם סיכון גבוה לתביעה יש לייצר נוהל בעסק שלכם שמגן עליכם מפני הסתבכויות עתידיות. הכל מתחיל בחוזה אבל לא תמיד מספיק כי יש דינמיקה של התחייבויות גם לאחר מכן תוך כדי עבודת הקידום בפועל. לא פשוט לסגור הרמטית סיכונים אך אפשר לנסות ולמזער סיכונים בעזרת ניסוחים חכמים ומדויקים הן בחוזה והן בהמשך.

שימוש בתמונות וזכויות יוצרים
שימוש בתמונות וזכויות יוצרים

סעיפי יציאה מההסכם- סיום ההתקשרות

  • חופשי לגמרי – כל אחד מהצדדים יכול להודיע בכתב תוך זמן סביר מראש (ניתן גם לקצוב בזמן) על סיום ההתקשרות ובכפוף לדרך סיום ההתקשרות שיורחב בהמשך.
  • חד צדדי מצד הלקוח – אם הלקוח מתעקש על כך אז אתם כבולים לרצון הלקוח מתי לסיים את ההתקשרות אבל לא מומלץ להסכים לסעיף כזה.
  • התחייבות של הלקוח לתקופה – כשלקוח מחויב לתקופה זה לא בהכרח אומר שאתם מחויבים. אם אתם רוצים לסיים את ההתקשרות אתם יכולים לשמור לכם את הזכות הזאת אך במצב כזה ככל הנראה לא תקבלו את הכסף על כל תקופת ההתקשרות .
  • הפרת חוזה תוביל לסיום התקשרות – לציין בחוזה מה הם סעיפים מהותיים (תנאי תשלום למשל) ובמידה ואחד מהם מופר החוזה מגיע לסיומו.

ראוי ליצור מנגנון שמסדיר מה קורה כשההסכם מסתיים.

מה קורה בסיום ההתקשרות בין הצדדים

  • החומרים והתוצרים עוברים ללקוח – פירוט מה עובר ואיך ועל חשבון מי.
  • דומיין – במידה וזה רלוונטי, הדומיין עובר להיות על שם הלקוח ועל חשבונו.
  • אחסון האתר – לא בכל המקרים חברת הקידום היא גם זו שאחראית על אחסון הלקוח. אך במידה וכן – ראוי לקבוע סעיף כי ללקוח יועבר האתר במלואו כך שיוכל לאחסן את האתר תוך שבוע מסיום ההתקשרות. לאחר מכן לנותן השירותים תהיה הזכות למחוק את האתר מהשרתים שלו כשלמקדם האתרים אין אין יותר אחריות לספק חומר כלשהו ואינו מחויב לספק אף תוכן נוסף או עבר.
    יצויין כי נותן השירותים לא יישא במישרין ו/או בעיקפין בכל שינוי במיקומים ובדירוגים של האתר ומילות החיפוש השונות. ללקוח תהיה האפשרות לשמור את האחסון אצל נותן השירותים בהתאם לתמחור המפורט בחוזה.
  • הבהרה– פעולת הקידום נפסקת בסיום ההתקשרות. נותן השירותים לא אחראי על המיקומים במועד סיום ההתקשרות והלאה ו/או על טיב הניראות האינטרנטית של הלקוח מרגע סיום החוזה.
  • כך תוכלו להגן על טענה שבעוד שבוע יבוא לקוח ויאמר לכם שכל הקידום כבר נהרס "רק תוך שבוע".  בתחום של הקידום אתרים אין אחריות לבטח מרגע הפסקת הקידום.
  • תכנים – כל התכנים נשארים של הלקוח מבחינת קניין רוחני ונותן השירותים לא ייעשה בהם שימוש חוזר ו/או נוסף ללא אישור בכתב של הלקוח.

חלוקת נכסים - לקוח ומקדם אתרים

הרבה מהנכסים שייכים ללקוח אלא אם כתבתם אחרת בחוזה

סעיף הסרת אחריות

אמרנו כבר שאין אחריות אבל ראוי להדגיש זאת שגם בסיום ההתקשרות אין אחריות מכל סוג שהוא לרבות – מיקומים של מילות חיפוש מסוימות ועוד.

ראוי להדגיש על הכתוב בפני הלקוח ובחוזה כי יש דברים שלא תלויים בכם לרבות הגעה למיקומים מסויימים והישארות בהם.

"הובהר מפורשות ללקוח כי נותן השירותים יעשה מאמץ סביר בקידום אתר הלקוח אך למען הסר ספק התוצאות תלויות גם בגורמי צד ג' כגון גוגל, פייסבוק, יוטיוב, וורדפרס ועוד אך לא רק. ללקוח לא יהיו כל טענות בעניין וככל שיהיו לא תקום אחריות לנותן השירותים בעניין."

תנאי תשלום

תנאי תשלום

תשלום מראש או בהתאם להתקדמות?

חודש בחודשו מראש (מומלץ) – בכל תחילת חודש באותו תאריך שתבחרו ישלם הלקוח עבור ניהול לחודש הבא. כך נחסך ממכם הכאב ראש לתזכר את הלקוח על התשלום. במידה וללא שילם – אתם לא עובדים על האתר שלו. כמובן שיהיה כתוב בחוזה שלא יבוא אליכם בטענות שאתם לא מקדמים בחודש מסוים. ניתן להזהיר גם שזה יכול לפגוע בקידום באופן כללי.

אבל יש לקוחות שלא יסכימו למוסר תשלומים כזה ועדיין תעבדו איתם:

השתדלו לקחת מקדמה – חשוב לגבות מקדמה טרם התחלת העבודה. זה מראה על רצינות ובנסוף כאשר אתם כבר מסיימים את העבודה עבור המקדמה בקשו תשלום נוסף. הסדירו זאת בהסכם– אם המקדמה בגובה חודש עבודה (לדוגמא 5 מאמרים ופעולות קידום באתר). ציינו שהתשלום הבא יהיה לכשעבודת התשתית תסתיים וינוסחו 5 מאמרים.

אל תתפתו להתנות תשלום בתוצאות, למשל רק כאשר מגיעים לעמוד הראשון מקבלים את התשלום. אם הלקוח רוצה ואתם גם מסכימים קבלו בונוסים כשאתם מגיעים לעמוד הראשון. בכל חודש שאתם נשארים בעמוד הראשון תקבלו בונוס נוסף. אלו סכומים מעבר לתשלום עבור העבודה שלכם.

מומלץ לפרט על כל תשלום מתי ובאילו תנאים הוא מתבצע ואיך הוא מתבצע: כרטיס אשראי, העברה בנקאית, צ'קים ועוד.

מה קורה בפיגור בתשלום– אתם יכולים לתת ללקוח שבוע להשלים את התשלום אחרת יש הפרה יסודית של ההסכם ומבחינתכם זו יכולה להיות עילה לביטול החוזה וכמובן דרישה לתשלום עבור הכסף החסר.

שקיפות ודיווח בפני הלקוח

דוחות קידום אתרים

דוחות בקידום אורגני

ניתן לפרט אודות מדידת התוצאות בקידום אורגני. לא בהכרח בכל חודש הלקוח יראה התקדמות בטראפיק אבל אם האתר שלו נהנה ממיקומים גבוהים יותר זו גם התקדמות.

אם לא איבד מקום שנכנס מתחרה חזק זה גם הישג. על כן ראוי לתת לזה ביטוי בדוחות ולהבהיר זאת בחוזה ככל הניתן.

הדוח יכול להכיל את הפעולות שנעשו כמו מספר המאמרים שנכתבו, מילות חיפוש שקודמו (בהתאם למה שסוכם בהסכם). במידה ולא מופיע בהסכם מומלץ להכניס כנספח לאחר שהלקוח אישר במייל טרם התחלת העבודה. במידה והלקוח מבקש עוד דיווחים בסוף החודש, קבלו ממנו אישור במייל שאין לו עוד דרישות של דיווחים וכך לא תמצאו אתכם בסוף החודש משלימים דוחות לטובת הלקוחות. אלא אם ירצה הלקוח עוד דוחות תמחרו את זה בהתאם במידת הצורך ושיחול רק מהחודש הבא לאחר מכן.

לגבי דוחות בקמפיינים ממומנים:

שקיפות מלאה (ניהול על אתר ובחשבון הלקוח)– בין אם זה חשבון אדוורדס או וורדפרס או פייסבוק. במידה והכל נעשה עם שם המשתמש והסיסמה של הלקוח יש לו את הגישה לכל הנתונים. בלי קשר תוכלו לייצא לו דוחות ככל שהוא יבקש ולרשום את זה בחוזה מה יקבל בסוף כל חודש ברמת הדיווח. אבל להסיר אחריות ולהסדיר במידה והלקוח עושה שינויים בהגדרות של האתר או הקמפיין. לא תישאו באחריות על הנושא הזה ושאתם דורשים שיודיע טרם הוא עושה שינוי.

שקיפות חלקית–  ניהול מהחשבון של המקדם אתרים לאחר מתן רשות מהאדמין של החשבון המקורי. במצב כזה לא בהכרח שהלקוח חשוף לכל המידע ועל כן פרטו אילו דוחות הוא יקבל בסוף החודש, למה הוא חשוף ואם יש לו הרשאות לשנות הגדרות שלכם ציינו את הנוהל עבודה בעניין זה.

אין שקיפות כלל– למשל ובמידה ואתם מספקים לידים במחיר X ללקוח אז אתם לא מחויבים לחשוף לו את כל הנתונים. ציינו אילו דוחות הוא יקבל בסוף החודש, צרפו נספח לחוזה את העמודות של הדו"ח כך שלא יהיו לו טענות בהמשך שלא דיווחתם כפי שסוכם. ציינו במקומות רלוונטים בחוזה שזה שירות שמבוסס לידים כך שלא יהיו הפתעות בהמשך ללקוח ואי הבנות ביניכים לגבי רמת השקיפות. כי הרבה פעמים במצבים כאלה הקלוח באיזשהו שלב מרגיש שמסתירים ממנו והוא חושב שאתם גוזרים עליו קופון ושאתם מוכרים לו לידים יקר מדי והוא רוצה לדעת את האסטרטגיה שלכם.

ציינו שיש לכם אסטרטגיות סודיות ושהדיווח יהיה ככל הניתן גלוי לפרטים שרלוונטים ללקוח. יהיו לקוחות שיעריכו וירצו את האסטרטגיה הסודית שלכם. לצד זה הדגישו כי בסיום ההתקשרות לא תוכלו להעביר את הידע על הקמפיינים ויכול שהלקוח לא יוכל לשחזר את הגדרות הקמפיין אשר תורמים למידת ההצלחה שלו.

התוכן אינו מהווה ייעוץ משפטי ואין להתבסס עליו או על חלקים ממנו אלא בייעוץ פרטני ממומחה בתחום. נכתב ע"י עו"ד גבריא בנטוב.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות gabriel

עו"ד גבריאל בנטוב עוסק וכותב בתחום דיני האינטרנט, מלווה משפטית מיזמים אינטרנטיים וסטארטאפים. לעדכונים מעניינים נוספים הצטרפו לבלוג האינרטנט שלוחפשו "מרשעתת" בפייסבוק.

שווה לקרוא גם את

זפייר

איך לחבר בין טופס לידים באתר למסמך גוגל Sheets בעזרת Zapier

הרבה צדיקים ונשמות טובות מהפייס התאוננו לאחרונה על כך שהם מחפשים דרך לחבר אוטומטית בין ...

שדרוג אתר

איך לעבור מאתר ישן לחדש ולהישאר בחיים

ביצוע הפניות 301, העברה תקינה של נתוני מטא ושמירה על ההיררכיה הם חלק מהדברים שחשוב ...

תגובה אחת

  1. niro@quanet.co.il'

    אחלה טיפים באמת אחד הבעיות הענף תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *