שיווק שותפים או Affiliate Marketing היא אחת משיטות השיווק הוותיקות ביותר לעשיית כסף באינטרנט, אבל למרות כל השינויים שעברו על בתחום בעשור האחרון, היא עדיין מצליחה להוכיח את עצמה כיעילה במיוחד.
איך מתחילים עם זה? במדריך הבא אני הולך לדבר על:
- מה זה אפיליאציה ואיך זה עובד?
- דוגמאות לחברות של משווקי שותפים / אפילייטים
- ההבדל בין Affiliate Marketing לבין מכירה ב Marketplace
- מה זה תוכנית שותפים איך בוחרים תוכנית שותפים ואיך מצטרפים לאחת כזאת
- איך מקדמים את הדברים שאתם רוצים כדי להרוויח כסף בעזרת השיטה
- איך לעשות את זה הלכה למעשה
- כמה כסף אפשר להרוויח
אנשי וידאו? קבלו הסבר על התהליך:
קצת רקע למתחילים
איך עושים את זה בפועל?
העיקרון שעומד בבסיס המודל הוא פשוט ביותר:
- מוצאים מוצר (פיזי או דיגיטלי) או שירות של אחרים שאותם ניתן לשווק בעזרת קישור ייחודי
- השותף (המשווק / האפילייט) מקשר למוצר או השירות המסוים במגוון פלטפורמות אפשריות: אתר, רשת חברתית, סרטונים וכו'
- במידה והגולש שאותו הפנה מבצע רכישה או אפילו ממלא טופס (בעגה המקצועית – "ליד"), השותף מקבל עמלה או אחוז מסוים מן המכירה.
יש תוכניות שותפים ישירות ותוכניות שותפים עקיפות דרך חברה מתווכת.
היתרון של חברה מתווכת הוא שניתן לפרסם מוצרים רבים יותר ולהחליף באופן דינאמי את הפרסומות בהתאם לשטחי הפרסום שבאתר.
דוגמאות לחברות שמתווכות בין משווקי שותפים (אפילייטים או Affiliates) לבין בעלי מוצר שירות לא חסר:
- Wesell (ישראלים)
- Clickon (ישראלים)
- Sekindo (ישראלים)
- Amazon
- Shareasale
- Clickbank
- CJ Affiliate
- ועוד המון…
שיווק ישירות מול המוכר
בנוסף לאלו, ניתן לעבוד ישירות עם חברות שונות ולהיות מעין מפיץ שלהם, תמורת עמלה כמובן.
בדרך כלל, לחברות גדולות יש כבר תוכנית שותפים מובנית, אך יש כאלו שלא פיתחו פלטפורמה משלהן עבור שותפים ונעזרות בחברות צד ג', כפי שהוזכרו לעיל.
ניתן למצוא המון תחומים בהן יש לחברות תוכנית Affiliation, כמו למשל תחום ההכרויות, תחום התיירות, אחסון אתרים ועוד.
לימדו איך להקים נכס דיגיטלי ולהרוויח כסף מהאינטרנט, בעזרת הקורס של שמול >>
ההבדל בין זה לבין מכירה ב – זירת מסחר (Marketplace)
אם אתם מתעניינים בשיווק באינטרנט וגם אם לא ממש, בוודאי יצא לכם לשמוע לא מעט על ישראלים שהפכו למוכרים באמזון או ב – ebay והתחילו לעשות המון כסף.
רוב המוכרים האלו אינם שותפים רגילים, אלא הם מוכרים בתוך זירת מכירות הידועה בתור Marketplace.
במקרים כאלו השותף הוא למעשה האחראי הבלעדי למכירת המוצר גם אם הוא משתמש בשירות המשלוחים של האתר ואפילו את הסטוק שלו היא וירטואלי (כלומר, הוא לא מחזיק את המוצרים במחסן מקומי).
במקרים כאלו המוכר משלם עמלה כלשהי לאתר המארח ושאר הרווחים נשארים שלו.
למעשה פוטנציאל המכירות הוא גדול יותר, אבל גם ההשקעה הנדרשת עשויה להיות גדולה יחסית מכיוון שהוא מתחרה עם לקוחות אחרים ישירות בתוך ה – Marketplace.
בכל מקרה, במאמר הבא אתמקד בשיווק השותפים הקלאסי מהסוג הראשון.
כיצד משתתפים בתוכנית שותפים מבחינה טכנית?
גם מבחינה טכנית, השיטה עובדת בצורה פשוטה יחסית: כל מה שצריך לעשות זה לקשר אל האתר של תוכנית השותפים, כאשר הקישור יכול להיות קישור פשוט, קישור תמונה או אפילו סרטון של כמה שניות.
הקישור כולל קוד מיוחד שמזהה את השותף באופן ספציפי ולכן לא יכול להיות מצב שבו מישהו גונב את ההפניה של השותף… בנוסף, בהתאם לתנאים של תוכנית השותפים, ההפניה יכולה להיות אפקטיבית לזמן מסוים על בסיס Cookies.
כלומר, אם הגולש מבצע את פעולת ההמרה רק אחרי יום או יומיים, השותף עדיין יקבל כסף על ההפניה.
אז איך בתכלס מתחילים להרוויח מזה כסף?
לאחר שהבנו על מה מדובר, בוא נדבר קצת על איך זה עובד בתכלס ואיך תוכלו לקדם מוצאים ושירותים של אחרים בהקדם האפשרי.
בחירת נישה: איך בוחרים נישה לשיווק של מוצר או שירות כלשהו?
צפו בסרטון שלי מסביר על בחירת נישה לאפיליאציה, שיווק נכסים דיגיטליים וכו':
מידע נוסף – איך לבחור נישה.
כאמור, משמעות התהליך היא לשווק ולמעשה למכור מוצרים או שירותים של אחרים – החל ממוצרים של אנשים פרטיים ועד לחברות ענק כמו אמזון וכו'.
לאורך זמן, זה יכול להיות מאתגר (ואף משעמם) למכור ולשווק מוצרים שיש לכם 0 עניין בהם.
לכן, זה יהיה רעיון טוב לקדם מוצרים או שירותים בתחומים שיש לכן עניין בהם – תחביבים למשל.
אני למשל, חובב גיטרות, מטאל ודברים בסגנון הזה.
אז אם לצורך עניין אני רוצה לקדם מוצרים שקשורים לעולמות האלו, אני יכול לחפש בגוגל דברים בסגנון הזה:
- "כלי זמר תוכנית שותפים"
- "Guitars affiliate programs"
ודברים בסגנון הזה….
בסבירות גבוהה – אני אמצא תוכניות רלוונטיות שאוכל להירשם עליהם, וזמן קצר לאחר מכן להתחיל לשווק.
היום, כמעט לכל מוצר או שירות יש תוכנית שותפים – לכן שווה לכם לעשות בדיקה דומה עבור תחומי העניין או מוצרים שחשבתם לשווק, ולראות מה חיפוש פשוט בגוגל מעלה…
דברים שיש לקחת בחשבון לפני שבוחרים נישה ותוכנית שותפים
- תחרות – תחרות היא מצד אחד דבר טוב, כי זאת אינדיקציה שבתחום הספציפי יש מספיק "בשר" ואפשר לעשות לא מעט כסף. מצד שני, תחרות גם אומרת שאתם הולכים להתחרות עם משווקי שותפים אחרים, ואם למשל בחרתם לעשות זאת בעזרת קידום אורגני בגוגל – יש לקחת בחשבון שתידרש הרבה סבלנות על מנת להגיע לעמוד הראשון בגוגל, ששם מתחילים באמת להרגיש תנועה לאתר ומכירות.
- עמלות – כמה עמלות מוכנים לשלם לכם. מן הסתם, זהו שיקול מרכזי בבחירת מוצר או שירות שאותו תרצו לקדם.
- תנאים של התוכנית – לכל תוכנית שותפים יש תנאים משלה. יש תחומים מסוימים, לדוגמא, שלא ניתן לשווק בפייסבוק או בפרסומות של גוגל – ואם משווק שעובד עם התוכנית ייתפס על כך, הוא עשוי לקבל השעיה. יש עוד הרבה סוגים של תנאים ומומלץ לעבור עליהם לפני שבחרתם לשווק מוצר כזה או אחר.
ברגע שבחרתם מוצר או כמה מוצרים לשווק על מנת להרוויח מהם עמלות שותפים, מה שנשאר זה להחליט איך בדיוק לשווק ולקדם את המוצרים האלו.
באילו פלטפורמות אפשר לשווק?
יש, כפי שהוזכר לעיל, מגוון רחב של דרכים לבצע את השיווק עצמו:
1. הקמת אתר או בלוג
הקמת בלוג או אתר אינטרנט שמטרתו לקדם את המוצרים / שירותים.
לרוב עושים זאת על ידי כתיבת סקירות ומידע בשילוב קישורים שמפנים לעמוד המוצר או השירות (כמובן, הקישורים צריכים לכלול את המזהה של השותף על מנת שיקבל עמלה).
חשוב לציין – הקמת אתר או בלוג זאת לא פעולה מספקת, ויש לקדם באופן אקטיבי את האתר הזה לאחר מכן. יש הרבה דרכים לעשות זאת ובין היתר:
- קידום בגוגל (ידוע גם בתור שיטה שנקראת SEO – קידום האתר בתוצאות החיפוש האורגניות של גוגל ומנועי חיפוש אחרים)
- פרסום בגוגל / קידום ממומן
- פרסום ברשתות חברתיות
- ועוד..
דרך אגב – במידה ויש לכם כבר אתר פעיל עם תנועה, ניתן לשלב בו באנרים וכתבות ודרכן לקדם קישורי אפילייט – זה בהחלט לגיטימי.
אני משלב אצלי באתר כמה קישורי affiliation (לרוב אני גם מציין גילוי נאות).
דוגמא לכך תוכלו לראות במדריך שלי מאגרי תמונות מומלצים.
שיווק שותפים ללא אתר?
בשלב זה אולי אתם תוהים האם ניתן להיכנס לזה מבלי שיש לנו אתר אינטרנט.
התשובה היא בהחלט כן, בסעיפים הבאים ארחיב על מספק דוגמאות.
2. שיווק בפייסבוק וברשתות חברתיות נוספות
בשנים האחרונות שיווק בפייסבוק (וגם באינסטגרם) זה ערוץ פורה למשווקים.
את הקישורים אפשר לפרסם בקבוצות או דפים עסקיים אותם אתם מנהלים, אבל גם במודעות פייסבוק ממומנות, כל עוד זה משתלם.
לפעמים, לוקח זמן להחזיר את ההשקעה, אבל ברגע שמגיעים לפילוח קהל יעד מדויק, ניתן להחזיר את ההשקעה בגדול ולתת לקמפיין לרוץ ולהיות רווחי לאורך זמן.
כמה טיפים לשיווק בפייסבוק במודל אפיליאציה, אם החלטתם ללכת בערוץ הזה:
- לא להספים! אנשים שונאים ספאם – בתכלס זה גם הרבה פחות יעיל וגם יכול לסכן את החשבון שלכם בפייסבוק.
- עדיף לשווק מוצר או שירות כלשהו על בסיס קהילה רלוונטית – לכן זה יהיה רעיון טוב להקים קהילה מלכתחילה, שהיא סביב התחום הרלוונטי – אם להצטרף לקהילה קיימת ולתת שם ערך. למדריך מלא על שיווק בקהילות בפייסבוק.
- לתת גילוי נאות! זה לגיטימי להרוויח דרך קישורים של אפילייט – אבל מומלץ ליידע את הקהל שלכם. בהקשר זה, מומלץ מאד לשווק מוצרים או שירותים שאתם באמת מאמינים בהם ואולי אפילו התנסיתם איתם ויש לכם חוויה טובה איתם.
3. שיווק בעזרת קמפיינים ב- Google Ads (פרסום ממומן בגוגל)
בעיקרון אין בעיה להשתמש במודעת גוגל עם קישורים של שיווק ושתפים, אבל כאשר אתם עושים זאת, אין לכם שליטה על עמוד הנחיתה, וזה יכול לסבך אתכם עם גוגל במקרים מסוימים.
לכן, ההמלצה היא ליצור עמוד נחיתה (זה לא חייב להיות אתר שלם) משלכם בו תמקמו את הקישורים ולהציע תוכן נוסף כלשהו לגולשים (כמו עם הבלוגים). כמובן שגם כאן אתם צריכים ליצור מצב שבו העלויות של הקמפיין עדיין משתלמות לכם יחסית לגובה העמלות אותן תקבלו.
וגם במקרה של זה, מומלץ לתת כמובן ערך מוסף ולכלול מידע שיכול לעזור ללקוח הפוטנציאלי לרכוש דווקא דרככם את המוצר ו/או השירות הספציפי.
למשל סקירה מאד איכותית על חברת אחסון, תוסף וורדפרס מסוים או כל דבר אחר.
4. שיווק בעזרת רשימות תפוצה
רשימות תפוצה הן עוד כלי נהדר עבור משווקי שותפים שמאפשרות להגיע לכמות גדולה מאוד של גולשים ולשלוח להם מסרים שיווקיים ממוקדים.
למעשה, שיווק על בסיס רשימות תפוצה ודיוור זאת כנראה אחת הדרכים החזקות והיעילות ביותר לבצע אפיליאציה לאורך זמן.
השאלה היא איך בדיוק צוברים את המנויים לרשימת התפוצה, במיוחד לאור חוק הספאם שלא מאפשר לשלוח יותר ממייל אחד למי שלא נתן הסכמה מפורשת לקבל מכם מיילים.
התשובה היא שבדרך כלל צריך לעבוד קשה ולספק לגולש הצעה טובה שבזכותה הוא יסכים להצטרף לרשימה, זה יכול להיות אתר מקצועי שששולח עדכונים על בסיס שבועי, ספרון PDF בנושא מסוים וכך הלאה.
בשום פנים ואופן אסור לקנות רשימת תפוצה מוכנה, גם בגלל חוק הספאם וגם בגלל שהנמענים במודעה כזו הם לרוב לא ממוקדים מספיק.
כמו שאפשר להבין, לא צריך בהכרח אתר לתפעול של תוכנית שותפים, וזהו אחד היתרונות המשמעותיים שלה לעומת דרכי שיווק אחרות ברשת.
תוכניות שותפים פופולאריות
נסקור קצת יותר בהרחבה כמה מתוכניות השותפים הפופולאריות:
גוגל אדסנס
גוגל אדסנס היא תוכנית שותפים מצוינת עבור אתרי אינטרנט מכיוון שחלוקת הרווחים היא הוגנת למדי. הרעיון הוא שאתם מציבים שטחי פרסום באתר שלכם וגוגל מתאימה באופן אוטומטי את המודעות המתאימות ביותר על סמך תוכן האתר או היסטורית הגלישה של הגולש (למשל מודעות רימרקטינג), ואתם מרוויחים כל פעם שמישהו לחץ על אחת מן המודעות.
החיסרון העיקרי של התוכנית של גוגל אדסנס היא שפוטנציאל הרווחים תלוי בנישה של האתר, ואם מדובר בנישה שאין בה רווח גבוה לכל לחיצה, תצטרכו הרבה מאוד תנועה כדי להרוויח מן האתר. בכל אופן, חשוב לזכור שאתם יכולים להשתמש באדסנס בכל האתרים שלכם במקביל וכל הרווחים ירשמו באותו חשבון.
סקינדו
סקינדו היא אחת מתוכניות השותפים הפופולאריות והוותיקות ביותר בארץ. התוכנית עובדת עם מותגים מובילים במשק הישראלי ומאפשרת לכל בעל אתר לבחור מבין מגוון גדול של מפרסמים במודלים שונים כגון תשלום לליד, תשלום לכל לחיצה או תשלום למספר חשיפות מסוים.
Leadim4u
עוד רשת שותפים ישראלית שהיתרון המרכזי שלה הוא שהיא מאפשרת לעבוד הן עם מפרסמים מהארץ והן עם מפרסמים מחו"ל. יחד עם זאת, היא עובדת בתחומים מאוד ספציפיים כמו למשל אתרי הימורים (בחו"ל) או חברות להשכרת רכב (בארץ).
קליקבנק (Clickbank)
קליקבנק היא ללא ספק אחת מפלטפורמות השותפים הגדולה והנחשבת בעולם, ומתמקדת בלעדית במוצרים דיגיטליים (ספרים אלקטרוניים, קורסי אונליין וכאלה). למעשה מדובר כאן ברשת של מוכרי מוצרים שונים, כאשר לכל מוכר יש רשת שותפים משלו. מגוון הקטגוריות והמוצרים הוא עצום ואפשר לראות את העמלה הממוצעת לכל מכירה ואת העמלה כחלק מהאחוז הכולל של המכירה.
תוכנית השותפים של אמזון
בעיקרון לאמזון יש תוכנית שותפים העובדת באופן דומה למדי לזו של Clickbank, אבל יש לה כמה יתרונות משמעותיים
- למוצרים פיזיים כמו אלו שנמכרים באמזון יש פופולאריות גבוהה מאוד.
- השם והממשק של אמזון משדרים יוקרתיות ואמינות, זאת לעומת מוכרים רבים בקליקבנק שהאתרים שלהם נראים מיושנים ואפילו מפוקפקים.
- העמלה עולה ככל שמוכרים יותר מוצרים בחודש ובאופן רטרואקטיבי (כלומר, העמלה לכל המוצרים שכבר מכרתם עולה ביחד עם העמלות למכירות חדשות).
- אתם מרוויחים גם אם מישהו קנה מוצרים נוספים ולא רק את המוצר הספציפי אליו הפנתם.
עם כל זאת, לאמזון יש חיסרון אחד מרכזי והוא שאתם חייבים אתר אינטרנט או לפחות בלוג כדי להשתתף בתוכנית.
כמה אפשר להרוויח עם שיווק שותפים?
אז כמה כסף אפשר לעשות בעזרת אפיליאציה…ב-3 מילים? השמיים הם הגבול.
וזה לא סתם סיסמא חלולה שאני זורק לאוויר.
יש אפילייטים בארץ ובעולם שעושים מהביזנס הזה עשרות ומאות אלפי דולרים כל חודש, וחלקם עושים את זה לגמרי בעזרת הכנסה פסיבית.
האינטרנט הוא אינסופי ולמרות התחרות הגבוהה בהרבה תחומים – עדיין יש מקום להרבה מאד משווקי שותפים ובכלל, משווקי אינטרנט – להיכנס ולהצליח.
נכון, כמו בכל תחום הם האחוז הקטן שמצליח – אבל היי, אם הם עשו את זה, אולי גם אתם יכולים.
שלא תטעו – מדובר על עסק לכל דבר, שדורש השקעה של זמן, ידע וכסף.
היתרון הגדול?
אפשר לעשות את זה תוך כדי שאתם שכירים, אפילו במשרה מלאה. אפשר להתגלגל עם משהו שדורש השקעה של שעה ביום ולאט לאט להתפתח משם.
סיכוי טוב שתרצו לקרוא גם את המדריכים האלה:
- המדריך שכתבתי על דרכים להתפרנס מקידום אורגני
- מדריך להקמת נכסים מניבים באינטרנט
- קורס שיווק שותפים: למה זה טוב ואיך לבחור קורס נכון
- עצמאות כלכלית – מה זה ומי צריך את זה?
- איך לעשות כסף מיוטיוב
- איך עושים כסף מהבית
לימדו איך להקים נכס דיגיטלי ולהרוויח כסף מהאינטרנט, בעזרת הקורס של שמול >>
אהבתם את המדריך שלי? תעשו לייק או תשאירו תגובה שאדע 🙂
יש לכם מה להוסיף? מוזמנים תמיד…
בהצלחה!