גאנט הוא טכניקה שהפכה לכורח המציאות בעידן שבו אנחנו חשופים כל יום למאות אם לא אלפי תכנים חדשים ומי שרוצה להישאר רלוונטי חייב ליצור עוד ועוד תוכן.
פעם היינו מנהלים את התוכן שלנו דרך קבצי אקסל ומיילים, אבל מכיוון שאנחנו גם חייבים לעדכן את כל הגאנט הזה בצורה נוחה, רוב אנשי התוכן, אנשי ה-SEO ומנהלי האתרים עברו לעבוד דרך קבצים משותפים בפורמט זהה לאקסל של גיליון אלקטרוני (לרוב Google Sheets).
ויש כמובן את אלו שהלכו צעד אחד קדימה ועובדים עם מערכות כמו Monday לניהול משימות.
המערכות האלו מתאימות יותר לפרויקטים מורכבים יותר שבהם יש כמה שלבים ועבודה משותפת של יותר מ-2-3 אנשים.
איך לדאוג לכך שאף פעם לא יהיה חסר לכם תוכן (ולמה זה סוג של פרדוקס)?
עבודה עם גאנטים בהקשר של תוכן יוצרת סוג של פרדוקס: מצד אחד אנחנו לא רוצים לעדכן את הגאנט כל יומיים ולשבור את הראש על מה לכתוב, אבל מצד שני אנחנו לא יכולים לדעת מה יעניין את הגולשים שלנו בעוד שנה או שנתיים.
אז האם יש פתרון? ובכן, אף אחד מאיתנו הוא לא מגלה עתידות וגם אנליסטים ידועים לפעמיים אוכלים את הכובע. ולמרות זאת יש כמה טכניקות שיכולות לעבוד:
- חיפוש נושאים שיהיו תמיד רלוונטיים (נושאים ירוקי עד, Evergreen)
- מציאת נושאים "מתגלגלים" שכנראה יהפכו לטרנדים
- יצירת תוכן לא שגרתי שמזמין דיון
- פירוק נושאים קיימים לנושאים קטנים יותר
- מילונים
ישנן עוד מספר דוגמאות עליהן אני אעבור בהמשך.
איך מומלץ לעבוד על הגאנט?
- רצוי להוסיף כמה עשרות תכנים לגאנט פעם בשבוע שבועיים
- רצוי להשאיר "חורים" אותם ניתן יהיה לעדכן בתוכן טרנדי או חדשות
- כנ"ל לגבי מאמרים אורחים
- אל תיצרו גושים של תכנים מאותו הסוג
- אפשר להוסיף לוח זמנים, אבל לפעמיים זה סתם מלחיץ (אלא אם כן זה נעשה עבור אתר של לקוח ובעיקר עבור בניית קישורים).
- כן כדאי להוסיף מראש שדה או תא של כמה מילות מפתח, יותר קשה להכניס אותן אחר כך לתוכן קיים
חיפוש נושאים "ירוקי עד"
תוכן ירוק עד הוא תוכן שתמיד יהיה רלוונטי ולא תלוי אירוע או זמן. הוא אומנם יכול להשתנות ולהתפתח, אבל הרעיונות והעקרונות שעליהם הוא מבוסס לא ישתנו.
היתרון בתוכן ירוק עד שאנחנו יכולים להציב אותו בכל שורה או בכל תאריך בגאנט.
הדוגמה הכי פשוטה היא הוכחה מתמטית כמו למשל משפט פיתגורס או עובדות היסטוריות (למרות שהמחקר המודרני כמעט כל יום מפריח תיאוריות שנחשבו לחקוקות באבן).
אבל בהחלט אפשר לקחת גם דוגמאות יותר מודרניות.
הנה כמה כותרות ספציפיות שאתם כבר יכולים לשלב בתוך הגאנט שלכם:
- בא לי שופינג! מהם הטריגרים שגורמים לנו לקנות באופן ספונטני?
- ניהול חכם של הוצאות הבית
- כיצד תדאגו לתזונה מאוזנת לכלב או לחתול שלכם
מציאת נושאים מתגלגלים
מציאת נושאים מתגלגלים היא סוג של היפוך של תוכן "ירוק עד". כאן אנחנו מחפשים נושאים שכנראה יתפתחו בשנים הקרובות ולא משנה מתי נחפש אותם, נוכל למצוא עליהם מידע רלוונטי.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
דוגמה מצוינת הוא כל נושא ה-A.I. : אנחנו לא יודעים איך הוא ייראה עוד 5 שנים, אבל אנחנו בהחלט יודעים שהוא כאן כדי להישאר.
כדי למצוא נושאים מתגלגלים חשוב לעקוב אחרי טרנדים באמצעות כלים שונים. לדוגמה, אתם יכולים לקחת נושא כללי ולשלב אותו ב-Google Alerts או לבחור לקבל התראות דומות מ- Google Trends.
אפשרות אחרת היא להירשם לקבוצות ספציפיות ברשתות חברתיות ולראות על מה כולם מדברים או מצייצים.
כתבתי על זה בפוסט על בחירת ביטויים לקידום בגוגל.
החיסרון במציאת נושאים מתגלגלים הוא שאנחנו לא יכולים לקחת אותם כמו שהם ונהיה חייבים לערוך מחקר בסיסי נוסף לפני שניגע בהם וכמובן להמשיך לעקוב אחריהם מדי פעם כדי שלא נפספס את ה- Peak שלהם.
יצירת תוכן לא שגרתי שמזמין דיון
הטקטיקה הזו הוא אפילו יותר טריקית מהקודמות: המטרה שלנו היא לקחת נושא ולכתוב עליו מזווית לא שגרתית, אבל כזו שגם תשרת אותנו כעסק. כלומר, ליצור סוג של ClickBait.
הטריק כאן הוא לעשות את זה בצורה חכמה ולהתבסס כמה שיותר על עובדות או לפחות לבצע "מיקרו ניסויים" או סקרים.
יש ביו-טיוב ערוצים שלמים שמוקדשים לניסויים משונים כמו טחינה של כל מיני דברים במעבד מזון, אבל לא צריך ללכת כל כך רחוק…
לדוגמה, אם אני חברה למתחמי עבודה משותפים אני יכול לערוך סקר אקראי בבית קפה ולשאול את מי שעובד עם לפטופ מה הדבר שהכי מעצבן אותו בלעבוד עם לפטופ בבתי קפה (מלצרים מציקים, אין שקעים וכו').
אפשר כמובן לפתח את הנושא הזה, משהו בסגנון של "עשרת המכות של שכירת משרד לעצמאיים" או לעשות חישוב של ההוצאות המשרדיות לעומת מה שמקבלים חינם אצלכם (קפה, כלים נקיים שלא פוגעים בסביבה וכו') כשהחישוב הסופי יוצא כמובן באופן ברור לטובתכם.
איך לכתוב תוכן שיעזור לכם להגיע למקום ראשון בגוגל? קבלו סרטון
סדרות של מדריכים או ביקורות
אם יש כבר יש לכם רעיונות לתכנים ירוקי עד שהם מורכבים יותר ממאמר של כמה מאות מילים ויכולים לשמש כמדריך (או אפשר לנסח אותם ככאלו), אתם יכולים לקחת את המאמר ולפרק אותו לחלקים, כאשר כל חלק כזה יישב תחת עמוד נפרד. את המדריך רצוי לפרסם לא בבת אחת, אלא חלק אחרי חלק.
סיבה אחת היא שתרצו ליצור ציפייה אצל הקוראים שלכם ואולי לגרום להם להירשם לרשימת תפוצה כדי שתהיה להם סיבה לחזור לאתר כשהחלק הבא של המדריך ייצא.
הסיבה השנייה היא כדי שתוכלו "לשחק" עם הגאנט ולא תתקעו עם גוש שלם של מדריכים במקרה ותרצו לפרסם משהו אחר שקשור בטרנד או חדשות.
אם אין לכם כוח לכתוב מדריך, אפשר לעשות סדרה של ביקורות או "סיורים מודרכים" על שירותים וכלים שונים, בעיקר בתחומים הטכנולוגיים. מהניסיון שלי זה הולך ממש מהר.
מילונים
מילונים הם אוספים של מונחים בתחום מסוים ולכן הם יכולים לשרת כמעט כל עסק או אתר שעוסק בנושא מקצועי. החל מאתרים של אדריכלים, דרך אתרים של קבלני שיפוצים ועד לאתרים שעוסקים בנושא כמו שיווק ובניית אתרים.
למרות שלגולש אין בעיה בדרך כלל לחפש בגוגל, יש כמות נכבדה של מונחים שדווקא שפע המידע עליהם עשוי להיות מבלבל.
אני אתן רק דוגמה קטנה: "עץ גושני" – זה מונח שמחפשים לא מעט בתחום של עבודות עץ ולפעמיים מבלבלים בין עץ גושני כסוג של עץ ובין עץ גושני כצורת עיבוד של העץ.
בכלל, אפשר ליצור עשרות עמודים רק מדיוק במונחים שונים… ובמקרה של העץ הגושני אין לו אפילו ערך בויקיפדיה… (מה שאומר שיהיה קצת יותר קל לקדם אותו).
בכל אופן, לפעמיים אפשר להפוך כל ערך לדף שלם, אבל זה גם לא נורא לחלק את הדפים לפי סדר ה-א' ב', כל עוד הדפים עצמם לא רזים מדי.
מילון הוא פרויקט שיכול לקחת לא מעט ימים, אבל במקרה של גאנט שרץ הרבה זמן קדימה, זה גם בדיוק מה שאנחנו רוצים.
אפשרויות נוספות
חדשות
כתיבת טור חדשות, הוספת "פיד" או סיכום של החדשות האחרונות מתחום שרלוונטי אליכם יכול לתת לכם הזדמנויות לפרסום קבוע של דפי תוכן.
כמובן שזה לא מתאים לכל תחום או שזה מחייב אותנו להיכנס ליותר מדי פרטים טכניים. לדוגמה, הדברה או ניקוי משרדים הם לא בדיוק התחומים שבהם יש חדשות מרעישות.
Case Studies ופרויקטים מעניינים
מחקרים או פרויקטים מעניינים (לדוגמה, בתחום האדריכלות) יכולים להפוך לטור קבוע. ואם אתם לא רוצים לפרסם את המתחרים הישירים שלכם, תמיד יש מקורות מחו"ל שאפשר להשתמש בהם כמו הרצאות, וובינרים או אתרים של חברות גדולות.
כמובן שאם אתם בעצמכם פעילים בכנסים או ימי עיון וכבר הכנתם מצגות, יש לכם את אפשרות להטמיע מצגות קיימות בעזרת אתרים כמו SlideShare. הדף שיקודם הוא אומנם הדף בתוך Slideshare, אבל אין מניעה לקשר ממנו לאתר שלכם וכמובן להוסיף עוד קצת טקסט מקורי לדף עם קצת חומר רקע.
"מחזור" תוכן מניוזלטרים
אם אתם נוהגים לפרסם קישורים לידיעות או הפוסטים האחרונים מהבלוג שלכם לרשימת תפוצה או דף פייסבוק ויש לכם כבר טקסט מקורי (לא רק 3-4 השורות הראשונות מכל פוסט), אתם יכולים להשתמש בו כבסיס לדף עדכון שבועי או חודשי.
מוטב לא לקחת את כל התכנים, אלא רק את הנבחרים, ואם צריך גם להרחיב עליהם עוד קצת, אחרת עשויה להיווצר כפילות עם דף הבית של הבלוג או פינת המאמרים.
תמלול סרטונים או פודקאסטים
תמלול סרטונים או פודקאסטים הם מכרה זהב של תוכן שיושב ממש מתחת לאף שלכם.
סביר להניח שאם אתם כותבים תסריט מוכן אתם מודעים לאפשרות הזו וכנראה גם מיישמים אותה, אבל גם תמלול של שיחות או הסברים "ספונטניים" יכול להיות שווה את הזמן.
בדרך כלל אין בעיה לשכור מישהו שיצא את זה בזמן קצר יחסית וגם לא ביוקר (לדוגמה, סטודנטים שרוצים לעבוד בזמן הפנוי שלהם).
כמובן שבסוף צריך קצת לסדר את הטקסט ואת הכותרות, אבל זה החלק הקל.
תמלול סרטונים ופודקאסטים – המדריך המלא
מאמרי אורח
מאמרי אורח הם לא בדיוק המצאה חדשה, אבל לא תמיד משתמשים בהם מספיק. גם אם אתם לא מקבלים קישור עבור המאמר, בסופו של דבר אתם מקבלים תוכן ייחודי שמצליח לשבור את הסגנון הקבוע וגם יכול לתת לכם בהמשך רעיונות למאמרים נוספים.
לסיכום
אם אתם מוצאים את עצמכם כל שבוע מחדש שוברים את הראש איזה תוכן להוסיף היום או השבוע לאתר, אתם יכולים להרחיב את הגאנט שלכם בכמה עשרות תכנים חדשים פעם בשבוע או שבועיים בעזרת המון סוגים שונים של תוכן.
עם זאת חשוב לגוון ולדאוג לכך שלא ייווצרו "גושים" של אותם התכנים, זה יהיה גם מעניין יותר עבור הגולשים וגם ימנע מכם (או מכותבי התוכן שלכם) שחיקה מהירה.