Friendly URL: המדריך שלי לכתובות URL ידידותיות

רוב האנשים ככל הנראה לא ממש מקדישים זמן להתעכב על כתובות ה-URL שלהם באתר.

במדריך הזה, אני הולך להעמיק בעולם של כתובות URL ידידותיות (Friendly URL), להסביר מה זה אומר והאם יש לזה יתרון כלשהו מבחינת קידום האתר בגוגל.

אז מה זו בכלל כתובת URL "ידידותית"?

בפשטות, כתובת URL ידידותית (Friendly URL או SEO-Friendly URL) היא כתובת אינטרנט שקל לקרוא ולהבין, גם לבני אדם וגם למנועי חיפוש. במקום מחרוזת ארוכה ומסורבלת של מספרים, סימנים ואותיות אקראיות, היא מציגה תיאור קצר וברור של תוכן העמוד.

בואו נראה דוגמה שתבהיר הכל:

  • כתובת URL לא ידידותית: https://www.example.co.il/cat.php?id=123&session=987zyx
  • כתובת URL ידידותית: https://www.example.co.il/blog/how-to-make-coffee

קל לראות את ההבדל, נכון? הראשונה נראית כמו משהו שהמחשב שלכם ירק אחרי שהתעטש. אין לכם מושג מה תמצאו אם תקליקו עליה. השנייה, לעומת זאת, מספרת סיפור. אתם יודעים מיד שהעמוד יעסוק בהכנת קפה. זה פשוט, זה נקי, וזה עובד.

היופי בכתובות ידידותיות הוא שהן משרתות 3 מטרות עיקריות במקביל:

  1. הן משפרות את חווית המשתמש (לפחות עבור אלו שמסתכלים על השורה העליונה בדפדפן)
  2. יכולות לסייע ב-SEO (גוגל נוטה להעדיף כתובות קצרות וידידותיות יותר ברוב המקרים)
  3. מסייעות משמעותית בניתוח דוחות אנליטיקס וכלים דומים – אפשר להבין את נושא העמוד המדובר עוד לפני שמקליקים עליו – זה מאד משמעותי כאשר רוצים לנתח כמות גדולה של דאטה "מלמעלה".

למה כתובות URL ידידותיות חשובות לקידום אתרים (SEO)?

כאן העניינים מתחילים להיות מעניינים.

גוגל, במשימתו האינסופית לארגן את כל המידע בעולם ולהפוך אותו לנגיש, אוהב דברים פשוטים וברורים. כתובת URL מובנית היטב היא כמו שלט ניאון ענק שמסמן לגוגל בדיוק על מה העמוד שלכם מדבר.

1. הן מכילות מילות מפתח

אחד היתרונות הגדולים ביותר הוא היכולת לשלב מילות מפתח רלוונטיות ישירות בתוך ה-URL.

כשמישהו מחפש "איך להכין קפה", וגוגל סורק את הרשת בחיפוש אחר התוצאות הטובות ביותר, כתובת כמו how-to-make-coffee היא איתות חזק וברור.

זהו אחד ממאות הסיגנלים שגוגל לוקח בחשבון, והוא עוזר לו להבין שהעמוד שלכם רלוונטי מאוד לשאילתת החיפוש.

נקודה למחשבה: חשבו על ה-URL כעל כותרת נוספת לעמוד שלכם. זו הזדמנות פז להדגיש את הנושא המרכזי.

2. שיפור שיעור ההקלקה (CTR)

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

דמיינו שאתם רואים את שתי התוצאות הבאות בגוגל:

  1. איך להכין קפה מושלם – המדריך המלא https://www.example.co.il/cat.php?id=123
  2. איך להכין קפה מושלם – המדריך המלא https://www.example.co.il/guides/how-to-make-coffee

על איזו תוצאה סביר יותר שתקליקו? כנראה שעל השנייה. למה? כי היא נראית אמינה יותר. המוח האנושי מחפש סדר והיגיון.

כתובת URL ברורה משדרת מקצועיות, סמכות ואמינות.

היא נותנת לגולש הצצה מקדימה למה שהוא עומד לקבל, ומגדילה את הסיכוי שהוא יבחר דווקא בכם מבין כל המתחרים. שיעור הקלקה גבוה יותר הוא סיגנל חיובי לגוגל, שיכול בתורו לשפר את הדירוג שלכם.

למידע נוסף על שיפור ה-CTR באתר.

3. טקסט עוגן (Anchor Text) טבעי

כשאנשים משתפים קישור לאתר שלכם, בין אם במייל, בפורום או ברשתות חברתיות, הם לעיתים קרובות פשוט מדביקים את ה-URL עצמו.

אם הכתובת שלכם היא https://www.example.co.il/blog/friendly-urls-guide, הרי שהכתובת עצמה הופכת ל"טקסט עוגן" (הטקסט שעליו מקליקים). היא מכילה מילות מפתח רלוונטיות ("friendly-urls-guide") ומספקת הקשר, גם ללא טקסט נלווה. זהו קישור איכותי וטבעי יותר מאשר קישור שנראה כמו ?p=456.

4. באותיות לטיניות

כתבתי בעבר למה אני לא אוהב להשתמש בכתובות URL בעברית.

הבעיה עם עברית ועם שפות זרות אחרות שלא משתמשות בכתב לטיני – זה שדפדפנים מתקשים "לפענח" את זה, ואז אנחנו מתמודדים עם כתובות הג'יבריש הארוכות שכולנו בוודאי מכירים כאשר רוצים להעתיק URL בעברית או שפה זרה אחרת.

ככה זה נראה:

Friendly URL בעברית? פחות עובד

לכן – ההמלצה היא להשתמש בכתובות URL ידידותיות באנגלית בלבד.

לא רק לגוגל: היתרונות למשתמש האנושי

קידום אתרים זה חשוב, אבל אסור לנו לשכוח את מי שבסופו של דבר משתמש באתר – האנשים. חווית משתמש (UX) היא המפתח להצלחה ארוכת טווח, וכתובות URL ידידותיות משחקות כאן תפקיד מרכזי.

  • קלות זיכרון ושיתוף: הרבה יותר קל לזכור ולומר לחבר "תיכנס לאתר a.com, תחפש במדריכים את 'איך להכין קפה'" מאשר לנסות להכתיב לו כתובת מסורבלת.
  • התמצאות באתר: מבנה URL היררכי וברור עוזר למשתמשים להבין איפה הם נמצאים באתר. לדוגמה, כתובת כמו https://www.example.co.il/products/shoes/running-shoes מבהירה למשתמש שהוא נמצא בקטגוריית המוצרים, תחת נעליים, וספציפית בנעלי ריצה. הוא יכול בקלות "ללכת אחורה" על ידי מחיקת החלק האחרון של ה-URL כדי לחזור לקטגוריית הנעליים הכללית.
  • תחושת ביטחון: כתובת מוזרה ומלאת סימנים יכולה להיראות חשודה, כמו קישור ספאם או פישינג. כתובת נקייה וברורה בונה אמון ומעודדת את המשתמשים להקליק ללא חשש.

איך בונים את כתובת ה-URL המושלמת?

אוקיי, השתכנענו. כתובות ידידותיות זה חשוב. עכשיו בואו נדבר תכל'ס. איך יוצרים אותן? הנה כמה כללי אצבע שישדרגו לכם את ה-URL-ים לרמה הבאה.

1. שמרו על זה קצר וקולע

גוגל אוהב כתובות קצרות. מחקרים הראו קורלציה בין כתובות URL קצרות יותר לדירוגים גבוהים יותר. זה לא אומר שאתם צריכים לקצץ באכזריות, אלא פשוט להסיר כל מילה מיותרת.

  • לא משהו: https://www.example.co.il/blog/2024/06/a-really-great-guide-on-how-you-can-make-the-best-coffee
  • טוב: https://www.example.co.il/blog/how-to-make-coffee

הסרנו את התאריך (ברוב המקרים הוא מיותר), את מילות הקישור והתואר ("a really great guide on how you can"), והשארנו רק את העיקר.

הערה חשובה – במקרים רבים, נקבל אתרים לקידום "בירושה" – כלומר אתרים שכבר קיימים זמן מה, כאלה שקודמו בעבר וכו'. ככל שהאתר גדול יותר ומכיל יותר עמודים – פחות נרצה להתעסק בשינוי כתובות URL באתר באופן גורף – הכאב ראש והעבודה הרבה שזה דורש לא בהכרח שווים את זה – כתובות ידידותיות זה בהחלט פרמטר, אבל לא כזה משמעותי, בואו. בסוף – הכל בחיים זה עניין של עלות/תועלת.

2. השתמשו במקפים (-) להפרדה בין מילים

זוהי המוסכמה המקובלת והמומלצת על ידי גוגל. אל תשתמשו בקווים תחתונים (_), רווחים (%20) או כל סימן אחר. מקפים הם הדרך הברורה והנקייה ביותר עבור מנועי חיפוש להבין שמדובר במילים נפרדות.

3. הכל באותיות קטנות (Lowercase)

שרתי אינטרנט מסוימים מבחינים בין אותיות גדולות לקטנות (Case-sensitive). כתובת עם אות גדולה יכולה להוביל לעמוד שונה לגמרי מאשר אותה כתובת עם אותיות קטנות, או לגרום לשגיאות 404 (עמוד לא נמצא). כדי למנוע בלבול ובעיות של תוכן כפול, פשוט תכתבו הכל באותיות קטנות. תמיד.

4. הסירו מילות עצירה (Stop Words)

מילות עצירה הן מילים נפוצות כמו "a", "an", "the", "of", "in", "on" (ובעברית: "ה", "של", "ב", "את", "עם"). בדרך כלל, אין צורך לכלול אותן ב-URL. הן לא מוסיפות ערך סמנטי ומאריכות את הכתובת שלא לצורך.

  • פחות טוב: how-to-get-a-loan-from-the-bank
  • מעולה: how-to-get-loan-bank

5. הימנעו משימוש בפרמטרים דינמיים

זוכרים את הכתובת ?id=123&session=987zyx מההתחלה?

אלו פרמטרים דינמיים.

הם נוצרים אוטומטית על ידי מערכת ניהול התוכן. רוב המערכות המודרניות (כמו וורדפרס, שופייפיי וכו') מאפשרות להגדיר מבנה "קישורים ישירים" (Permalinks) ידידותי בקלות. ודאו שההגדרה הזו מופעלת אצלכם. פרמטרים יכולים ליצור בעיות של תוכן כפול, כי אותו עמוד יכול להיות נגיש דרך מספר כתובות שונות.

6. כתובת בעברית או באנגלית? השאלה הנצחית

כאן הדעות חלוקות, ויש יתרונות וחסרונות לכל גישה.

  • כתובת בעברית:
    • יתרון: מאוד ברורה וקריאה למשתמש הישראלי. מילת המפתח מופיעה בעברית, בדיוק כפי שהגולש מחפש.
    • חיסרון: כשהיא מועתקת ומודבקת, היא הופכת למחרוזת ארוכה של אחוזים וסימנים (קידוד אחוזים). זה נראה מכוער פיצוצים ולא קריא. למשל: https://www.example.co.il/בלוג/איך-להכין-קפה תיראה כך: https://www.example.co.il/%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%92/%D7%90%D7%99%D7%9A-%D7%9C%D7%94%D7%9B%D7%99%D7%9F-%D7%A7%D7%A4%D7%94
  • כתובת באנגלית (תעתיק – Transliteration):
    • יתרון: נשארת נקייה וקריאה בכל מקום שבו תשתפו אותה. היא אוניברסלית יותר.
    • חיסרון: פחות אינטואיטיבית לגולש הישראלי הממוצע, ומילת המפתח אינה מופיעה בעברית.

אז מה הפתרון? אין תשובה חד משמעית, הגישות חלוקות (גם בין מקדמים מובילים בארץ).

ההמלצה שלי היא ללכת על כתובות באנגלית. הסיבה העיקרית היא שהחסרונות של כתובת עברית מקודדת עולים על היתרונות. ה"ג'יבריש" שנוצר פוגע בשיתופיות, באמינות ועלול להרתיע משתמשים. גוגל מספיק חכם כדי להבין את ההקשר בין השאילתה בעברית לבין ה-URL באנגלית, במיוחד כשהתוכן עצמו בעברית.

בעבר כתבתי מדריך מפורט שבו אני מסביר למה אני שונא כתובות URL בעברית.

* מזכיר שוב – במידה והאתר יתקבל בירושה, אף אחד לא יתחיל לשנות עכשיו כתובות URL לכל האתר ולבצע הפניות – זה ממש לא שווה את הזמן שלכם מבחינת עלות/תועלת.

סיכום

בסופו של יום, כתובת ה-URL היא הרבה יותר מסתם מחרוזת טכנית. היא (סוג של) כרטיס הביקור של כל עמוד באתר שלכם. היא ההזדמנות הראשונה (ולפעמים היחידה) שלכם להרשים את הגולש ואת גוגל. יש כאלה שרואים בה משהו שמשדר אמינות, מקצועיות ורלוונטיות.

השקעת מחשבה של כמה שניות נוספות ביצירת כתובת URL קצרה, ברורה ומכילת מילות מפתח היא אחת ההשקעות הקטנות עם התשואה הגבוהה ביותר שתוכלו לעשות למען האתר שלכם. זה לא דורש תקציב, רק קצת תשומת לב.

אז בפעם הבאה שאתם מעלים פוסט חדש לבלוג, מוסיפים מוצר לחנות או יוצרים עמוד שירותים חדש, עצרו לרגע לפני שאתם לוחצים על "פרסם". הסתכלו על שורת ה-URL. האם היא מספרת סיפור? האם היא ברורה? האם היא עובדת בשבילכם? אם התשובה היא לא – זה הזמן להפוך אותה לידידותית. גוגל והגולשים שלכם יודו לכם על כך, והם יגמלו לכם בדירוגים גבוהים יותר ובתנועה רבה יותר.

למדריכים נוספים:

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו