הונאת קישורים – מה זה, והאם באמת יש ממה לחשוש מגוגל?

אז מה זה בכלל הונאת קישורים?

הונאת קישורים או Link Schemes, זה הכינוי שהעניקו החברה מגוגל לכל הקונספט של קישורים מלאכותיים שמבוצעים על ידי מקדמי אתרים במסגרת פעילות SEO. או כמו שאני קורא לזה – קידום אתרים 🙂

הונאת קישורים

קצת רקע בוידאו ככה בשביל הסיפתח, אם בא לכם 🙂

בנייה של פרופיל קישורים בצורה מלאכותית הפכה להיות חלק בלתי נפרד מכמעט כל תהליך קידום אורגני של אתרים, בטח ובטח בתחומים תחרותיים.

רוב מקדמי האתרים מודעים לכך שהפעילות הזאת מתבצעת בניגוד להנחיות של גוגל, ולכן נוהגים לעשות כמה פעולות כדי "לעדן" את הקישורים, לדוגמא:

  • לגוון בטקסט העוגן (אנקור טקסט) שמקשר בין האתרים
  • להקפיד על קצב סביר של בניית קישורים
  • לדאוג לכך שהרחבת פרופיל הקישורים תעשה בד בבד עם יצירת תוכן איכותי באתר
  • ועוד…

אולם נשאלת השאלה, מהן בעצם ההנחיות הרשמיות של גוגל בנושא?

מה אסור לעשות?

איך נדע מתי עברנו על הכללים?

במאמר הנוכחי נסקור את ההנחיות הרשמיות של גוגל (שמשתנות לעיתים קרובות) וננסה להבין מה, למעשה, ההשלכות שלהן עלינו בפועל.

איסור מספר 1: קנייה ומכירה של קישורים שמעבירים ערך דירוג דף

גוגל אוסרת על הטמעת קישורים מסוג Dofollow, כאלו שאמורים לאותת למנוע החיפוש שניתן להעביר באמצעותם את ערך דירוג הדף (הכוונה ל-PR או במילים פשוטות "מיץ קישורים") אם זו נעשתה בתמורה להעברת כספים, סחורה, קישורים אחרים בתמורה, שליחת מוצר בחינם או כל שיטה אחרת שאמורה להיטב עם בעל האתר המקשר – בקיצור, גוגל לא אוהבים קניית קישורים, בדגש על כאלו שהם Dofollow.

כעת, בואו נחשוב על זה.

לא מעט בעלי אתרים חזקים נוהגים למכור קישורים שמעבירים ג'וס.

על התעשייה הזאת התפתחת גם תעשיית משנה, של מתווכים, ומקבצים שאמורים להקל על אתרים גדולים למכור שטחי מדיה.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

אז רגע לפני שאתם נבהלים מקנייה של קישורים, חשוב יהיה להבין: גם אם לגוגל עומדים כל מיני כלים כדי לאתר עסקאות של מכירת קישורים, היא לאו דווקא עושה בהם שימוש, וגם לא בטוח ששימוש כזה לא סותר את תקנות הגנת פרטיות המותקנות במדינות שונות.

יתרה מכך: נניח לרגע שגוגל תעניש מחר את כל האתרים שקנו או מכרו אי פעם קישורים.

מה יקרה אז? מישהו ימשיך לחפש בגוגל אם אפילו אתר סמכותי וגדול כמו עיתון גדול וחשוב שמכר קישורים לא יופיע במנוע החיפוש תחת חיפוש שם המותג ועוד הרבה ביטויים גנריים?

בוודאי שלא.

ביום שזה יקרה – גוגל יחדלו להיות רלוונטיים בתור מנוע חיפוש.

בסופו של יום, התפקיד של גוגל הוא להחזיר לגולש את התוצאות המתאימות ביותר לשאילתא שביצע, גם אם בדרך היא עוברת דרך תוצאות שמפרות, לכאורה, את ההנחיות שלה.

החבר'ה של גוגל יודעים את זה. הם לא טיפשים. הם בנו את מנוע החיפוש המוביל בעולם.

זה לא אומר שאין אתרים שנענשים על קניית קישורים – היו וישנם מקרים בהם גוגל מענישים רשתות אתרים שלמות (PBN) – אבל בדרך כלל, צריך מאד להתבלט מעל הרדאר על מנת שגוגל יבצעו מהלך כזה.

באופן אישי, לא שמעתי על אף מקרה כזה שקרה לישראלי או לרשת אתרים ישראלית. לרוב זה קורה באתרים אמריקניים או אירופיים.

ישראל היא פסיק על המפה – לטוב ולרע 🙂

אגב, את דעתי על קניית קישורים תוכלו לראות בסרטון הזה:

גילוי נאות – יש לי שירות של בניית קישורים. אני באמת ובתמים בטוח שזה פתרון מצוין להמון בעלי עסקים ומקדמים ופשוט חוסך ים של זמן, ומאפשר גם לבעל עסק הקטן ביותר עם תקציב מינימלי – להתקדם בגוגל (בהנחה, שהוא גם נותן מעצמו ומשקיע את המינימום שצריך באתר).

איסור מספר 2:  החלפת קישורים בהיקף חריג

כאן הכוונה היא להחלפת קישורים הדדית, כלומר אתר א' מקשר לאתר ב' וזה מקשר לאתר א'.

מילת המפתח פה היא ב'היקף חריג'.

מהו היקף חריג? האם הוא תלוי בגודל האתר, בכמות התוכן שבו ובכמות האתרים המקשרים אליו? האם היקף חריג הוא מדד קבוע?

הניסיון שהצטבר בעולם מראה, שקישורים הדדים בודדים, בטח ובטח על רקע פרופיל קישורים עשיר ואיכותי, ותוכן רב ומשמעותי, אינם מזיקים לקידום של האתר ולא כוללים ענישה מצד גוגל.

איסור מספר 3: שיווק רחב היקף במאמרים או קמפיינים של פוסטים על ידי אורחים שכוללים קישורים עם טקסט מקושר העשיר במילות מפתח

טוב. כאן זה כבר מתחיל להסתבך.

באופן אישי המשפט הזה משעשע אותי במיוחד, כי זה מתאר אחד לאחד את העבודה של מרבית מקדמי האתרים בישראל.

מהו שיווק רחב היקף באמצעות מאמרים או קמפיינים? כאן התשובה היא ברורה לכל מי שקידם אתר, בין היתר, באמצעות בניית פרופיל קישורים חיצוניים: פרסום אותם מאמרי אורח או מאמרים קנויים באתרים גדולים ואתרים נישתיים, שעושה שימוש בכמות גדולה באופן יחסי של מילות מפתח. למידע נוסף על פרסום מאמרים בתשלום.

בואו נפרש.

מה היה קורה אם היינו לוקחים אתר גדול ומאוד ולגיטימי, כמו ynet, מאקו, משרד האוצר ועוד, ומפלחים את טקסט העוגן של כלל הקישורים הנכנסים אליו? האם היינו מוצאים מילות מפתח רבות בריכוז גבוה, או התפלגות סבירה ונורמלית של מילות מפתח, לצד ביטויים כלליים, שמות מותג, כתובות ערומות ועוד?

אז כאן, מקדמי אתרים מנוסים, באמת מנסים לעמוד בהנחיה הזאת, ומקפידים שפרופיל הקישורים לא יכלול יותר מידי מילות מפתח משמעותיות שאותן רוצים לקדם. מניסיוני האישי, גם שימוש נרחב במילות מפתח, לצד השקעה בתוכן ואופטימיזציה של עמודי האתר לדפי תוצאות החיפוש, לא יגרום יותר מדי נזק בישראל, אבל כמובן שהמגמה הזאת יכולה להשתנות.

חלוקת אנקור טקסט זה סוג של הליכה על חבל דק, ומנסיוני "נקודת הקצה" שבה זה יכול להיות מסוכן – משתנה מתחום לתחום, ותלויה מאד בחוזק האתר, סמכות התוכן שלו ועוד. ככל שאלו איכותיים יותר – כך גוגל יהיה סלחן יותר בשימוש עם אנקורים מדויקים.

למדריך שלי על חלוקת אנקורים שעובדת לי היטב (בגוגל ישראל) ליחצו כאן.

עוד על אנקור טקסט? בבקשה:

איסור מספר 4: שימוש בתוכניות או בשירותים אוטומטיים ליצירת קישורים אל האתר שלכם

קישור שמעביר את ערך הדף, כך לפי גוגל, אמור להיווצר באופן ידני, על ידי בני אדם.

הנסיבות צריכות להיות כאלו, שהאתר המקושר יפתיע לטובה במידה כל כך רבה, עד שבעלי אתרים הרלוונטים לתחום המדובר, לא יוכלו שלא לכתוב תוכן ולקשר אליו.

מובן מאליו ששירותי יצירת קישורים אוטומטיים, בטח בהיקפים נרחבים, לא עונים להגדרה הזאת, ומכאן שמפרים את הנחיות גוגל.

האמת היא שזה יהיה לרוב חכם שלא לעשות שימוש בכל מיני טריקים כאלו, שברור שלא יחזיקו מעמד לטווח הארוך. 

מצד שני – גם לחכות שמישהו יקשר אליכם מיוזמתו זה לא דבר חכם במיוחד. כי כנראה זה לא יקרה, או שזה ייקח ים זמן עד שזה יקרה, ובזמן הזה כל המתחרים שלכם מקדמים את עצמם וקונים קישורים כאילו אין מחר.

החוכמה היא לאזן ולבנות קישורים בצורה יזומה אך יעילה ולא מוגזמת.

ודרך אגב – אין שום בעיה עם אוטומציה של קישורים, אפשר לעשות את זה, אבל בקטע אחר 🙂

סיקרנתי אתכם? פנו לכם זמן וצפו בסרטון:

איסור מספר 5: התניית קיום הקישור בחוזה

ההנחיה הרשמית של גוגל בנושא זה היא : "דרישת קישור כחלק מהתנאים וההגבלות, החוזה או הסכם דומה, בלי לאפשר לבעלי תוכן מצד שלישי לבחור ב-nofollow או בשיטה אחרת של חסימת 'דירוג דף', אם הם מבקשים זאת."

אם ננתח לרגע את ההנחיה הזאת, הרי שלגוגל אין בעיה עם קבלת קישור כחלק מהסכם בין הצדדים, ובלבד שבעל האתר יהיה חופשי להחליט כי הקישור הזה לא יעביר את ערך הדף. כלומר, גוגל רואה בבעל אתר שיכול היה להפוך קישור לתצורת nofollow אבל לא עשה כך, כמי שבחר לקשר מרצונו לאתר היעד.

איסור מספר 6: קישורים לא טבעיים

גוגל, בהנחיות הרשמיות שלה, מספקת הסבר ומנמקת מהם קישורים לא טבעיים, כאלו שנוצרו בצורה מלאכותית ולא כחלק מניסיון אמיתי של בעל האתר המקשר, לתת ערך לקהל הגולשים שלו. הנה חלק מן הדוגמאות שמספקת גוגל בנושא:

פרסומות טקסט שמעבירות את ערך 'דירוג דף'

בעיקרון, קישורי פרסומות אמורות להיות מתויגות כ – Sponsored או לכל הפחות Nofollow.

מאמרים פרסומיים הכוללים קישור

גם כאן גוגל מחשיבה סוג זה של קישורים כקישורים לא טבעיים. מדובר באותן כתבות שלא מעט בעלי אתרים נוהגים לרכוש באתרים גדולים, ואשר בהן מושתלים קישורים המעבירים את ערך דירוג הדף. 

קישורים שעברו אופטימיזציה של טקסט מקושר במאמרים או הודעות לעיתונות המופצים באתרים אחרים

גוגל מספקת במקרה הזה מספר דוגמאות המוכרות לכל מי שמתמצא בתחום: טקסט שעבר אופטימיזציה ואשר מילות המפתח משמשות בו כטקסט העוגן המוביל לאתר היעד.

קישורים לאתרי סימניות או ספרייה באיכות נמוכה

פשוטו כמשמעו.

קישורים עמוסים במילות מפתח

כמות לא פרופורציונלית של קישורים עם מילות מפתח מדוייקות.

קישורים מוסתרים

הצגת תוכן אחד למנועי החיפוש ותוכן שונה לגולשים היא תופעה הנקראת בשם קלוקינג, והיא כמובן אסורה גם כאשר מדובר בקישורים. 

קישורים באיכות נמוכה המוטמעים בווידג'טים שמופצים באתרים שונים

כאן הכוונה היא לקישורים המובילים בדרך כלל ליצרן של הוויג'ט או מי שעומד מאחוריו.

קישורים בתפוצה רחבה בכותרות התחתונות או בתבניות של אתרים שונים

קישורי פוטר למינהם הם מנהג נפוץ, בעיקר כאשר מדובר בקישורים אל בוני אתרים או מקדמי אתרים. גוגל אוסרת על קיום קישורים כאלו אשר מעבירים את ערך דירוג הדף, בתפוצה רחבה.

תגובות בפורום שכוללות קישורים שעברו אופטימיזציה המשולבים בפוסט או בחתימה

דוגמה נוספת של גוגל לקישורים לא מורשים היא אותן תגובות פורומים מוכרות, שהיה נהוג לעשות בהן שימוש בעבר כדי לעבות את פרופיל הקישורים. ההמלצה כיום היא, כמובן, להימנע מקיום קישורים כאלו.

לסיכום

לא מעט מקדמי אתרים נוהגים בזהירות יתרה בכל מה שקשור לבניית פרופיל הקישורים לאתרי הלקוחות שלהם. אם שאלתם את עצמכם ממה, בעצם, כדאי להיזהר, חשוב יהיה שתעברו על הרשימה שהוצגה כאן לפני כל פרויקט קידום שאתם לוקחים על עצמכם. 

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו