אם איכשהו הגעתם לכאן ואין לכם מושג מה זה עדכון פינגווין (Penguin Update) של גוגל ומהי ההשפעה שלו בתוצאות החיפוש, אז כדאי שתישארו עימי כמה דקות..כי אני הולך לעשות סדר בנושא.
במדריך הבא:
✅ אסביר מהו עדכון פינגווין בגוגל ואיך הוא משפיע על קידום אתרים בגוגל
✅ אדבר על גרסתו האחרונה של העדכון שגוגל ביצעו (לפחות באופן רשמי) ולמה הוא מאד משמעותי
✅ השינויים שחלו בעקבות העדכון
✅ מה הצפי לעתיד
הערה: מאמר זה נערך בתחילת 2022 קצת יותר מ-4 שנים לאחר עדכון פינגווין הרביעי במספר.
תובנות מהעתיד: כן, קישורים חיצוניים עדיין מהווים פקטור משמעותי של SEO / קידום אתרים אורגני 🙂
מהו עדכון פינגווין 4 או "פינגווין בזמן אמת"?
בתאריך 23/09/2016 גוגל השיקו את פינגווין 4.0, עדכון אשר מקדמי אתרים רבים חיכו לו (ומקדמי אתרים אחרים…ממש לא). עדכון זה הוא למעשה "Realtime" וכעת חלק מובנה מהאלגוריתם של גוגל.
לאחר חודש ספטמבר סוער במיוחד, עם המון שינויים וקפיצות בגוגל ברמות שאני לא זוכר הרבה זמן, גוגל שיחררו הצהרה רשמית ובה הם מודיעים שעדכון פינגווין 4 יוצא לאוויר העולם.
כך זה נראה במועד השקת העדכון:
בתמונה: צילום מסך של "מזג האוויר" בגוגל במהלך התקופה האחרונה. מתוך Kolyom.co.il.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
מה אתה מ**** במוח: מה זה בכלל עדכון פינגווין?
עדכון פינגווין הוא עדכון אלגוריתם של גוגל ואחד העדכונים הרציניים ביותר שבוצעו על ידי גוגל.
מטרתו העיקרית של עדכון פינגווין הינה להילחם בספאם שמבוצע באמצעות קישורים חיצוניים.
על מנת לעשות זאת, הוא מתייחס לכמה פרמטרים הקשורים לקישורים, כמו למשל:
- איכות האתר המקשר
- איכות העמוד המקשר
- רלוונטיות לאתר המקושר
- אנקור טקסט (טקסט עוגן)
- ועוד…
כתבתי בהרחבה על פרמטרים המשפיעים על קישורים במאמר הזה.
פנדה, עדכון משמעותי נוסף של גוגל, לעומתו – מתייחס בעיקר להיבטים של תוכן – יותר דגש על תוכן איכותי וכו'.
החל מינואר 2016 פנדה הוא הוא חלק מאלגוריתם הליבה של גוגל והחל מספטמבר 2016 – כך גם עדכון פינגווין.
מהי המשמעות של עדכון פינגווין האחרון?
פינגווין 4.0 הוא למעשה העדכון האחרון של פינגווין.
מרגע השקתו, כאמור – הוא יהיה חלק בלתי נפרד מהאלגוריתם של גוגל, שרץ כל הזמן.
ניתן להסתכל עליו כעוד פרמטר מתוך עשרות פרמטרים שונים בהם גוגל עושים שימוש על מנת לדרג אתרים.
לכך יש כמה משמעויות:
- אין יותר צורך לחכות חודשים או שנים על מנת להתאושש, או לחלופין – "להצ'טפר", מעדכון פינגווין. השינויים יהיו בזמן אמת, כלומר כל פעולת קישורים תזכה לתגובה הרבה יותר מהירה מגוגל – לטוב ולרע.
- כפי שטען קולגה וידיד טוב עומר שובל – עדכון פינגווין בזמן אמת נותן פתח לספאמרים לטווח קצר – כלומר כאלו שינסו למתוח את הגבולות של גוגל ולהבין עד איזה רמה ניתן להספים ולצאת מזה בשלום.
- שיפור באמינות של גוגל – ידוע שגוגל אינו מנוע יציב, בלשון המעטה. התוצאות בגוגל מאד דינמיות ומשתנות ללא הרף בימים כתיקונים. על אחת כמה וכמה, בימים של עדכונים, כמו שידענו במהלך החודש.
אני צופה שפינגווין בזמן אמת אמנם יביא עימו שינויים יותר תכופים בתוצאות, אבל פחות קיצוניים – מכיוון שהאלגוריתם רץ כל הזמן, נראה יותר שינויים ובמהירות, אבל ככל הנראה, פחות תזוזות קיצוניות במיקומים – כך לפחות אני רוצה להאמין.
בעיניי, מדובר בבשורות טובות עבור מקדמי אתרים ובכלל בהיבט הכללי של קידום אתרים אורגני.
תובנות מוקדמות (בזהירות…)
לא רוצה להסתכן יותר מדי, כי העדכון מה שנקרא, rolling as we speak, אבל הנה כמה דברים ששמתי לב אליהם בשלוף מהעדכון עד כה, ובכלל מהחודש המשוגע הזה:
- די מאכזב לראות שעדיין ספאמרים מככבים בראש תוצאות החיפוש על מגוון תחומים. האמת? לא ציפיתי שפינגווין יביא בשורה בנושא. הפער ביכולות של גוגל לזיהוי וניקוי הספאם בגוגל ארה"ב וגוגל ישראל הולך וגדל.
- גוגל עדיין נשען במידה רבה על קישורים חיצוניים (דהה…). מי שטוען אחרת – לא יודע לקרוא את המפה. אם זה לא היה המקרה, עדכון פינגווין לא היה קיים או לכל הפחות היה הרבה פחות משמעותי.
- לאנקור טקסט יש עדיין משקל מאד גדול – לטוב ולרע. אני רואה בהרבה תחומים אתרים חלשים יחסית, עוקפים אתרים חזקים מהם, רק משום שעשו שימוש גובר באנקור טקסט מדויק על מנת לקדם ביטוי ספציפי.
לפי בדיקה בכלים שונים לבדיקת קישורים (שלרוב "יודעים" רק על 50-60% מפרופיל הקישורים המלא) – שימוש באנקור מדויק באחוזים של 30-40% ואף יותר, יכולים לעבור בשקט מבחינת גוגל מבלי להיענש.
ההנחה שלי – שיש גורמים אחרים, שמשפיעים במקביל, ויכולים "להטיל וטו" על נושא האנקורים ולמנוע ענישה – אפילו אם הוא מגיע לאחוזים גבוהים במיוחד. למשל, מספר גבוה של קישורים מאתרים חזקים במיוחד, שיוצאים כמעט כולם מאנקור זהה. - לא קשור ישירות לפינגווין, אבל החודש הזה היו גם שינויים משמעותיים בתוצאות הלוקאליות, מה שמכונה עדכון "אופוסום" (יש לכם את זה ביותר מקורי?). עופר לנגר, חבר וג'נטלמן, עשה לכולנו טובה ואימל"ק את העדכון באחת הקבוצות המקצועיות לקידום אתרים:
1. עסקים שהיו מחוץ לגבולות המקומיים הרגישו את השינוי
2. גוגל מפלטרת עסקים בהתבסס על מיקום ושיוך אבסולוטי
3. המיקום של המחפש משפיע יותר מבעבר על נראות התוצאות
4. התוצאות משתנות גם כאשר יש שינויים קלים בניסוח של השאילתה (מי אמר ראנק בריין ולא קיבל?!)
5. הפילטר המקומי ככל הנראה פועל בצורה עצמאית מהפילטר האורגני. אגב, יש מצב שגוגל עדיין עורכת שינויים תוך כדי תנועה כך שלא הייתי אומר שאלו השינויים האחרונים שנרגיש בשטח.
מחשבות לעתיד על קידום אתרים בעידן פינגווין 4
עכשיו ש-2 העדכונים המשמעותיים ביותר של גוגל: פנדה ופינגווין, הם חלק מהליבה, נשאלת השאלה – מה יהיה העדכון הבא שיזעזע את המערכת?
האם גוגל ישחררו עוד עדכון שירוץ תקופתית או שהמגמה שלהם היא להטמיע את כל העדכונים באלגוריתם בשוטף?
אני בטוח שיש לכך כמה גישות – מצד אחד לגוגל יש אינטרס "לטרוף את הקלפים" לעיתים קרובות ולגרום לאי יציבות באורגני, על מנת שיותר ויותר משווקים ובעלי עסקים יפרסמו במערכת הפרסום של גוגל.
מצד שני, צריך לזכור שיש מעל 200 פרמטרים באלגוריתם של גוגל והם עושים שינויים כל הזמן (מאות שינויים בשנה, רובם לא כל כך מורגשים) ויש עוד מגמות משמעותיות שהולכות להתחזק ולקבל דגש רב יותר בעתיד הקרוב:
- עמודי AMP (Accelerated Mobile Pages)
- דגש יותר על אבטחה ו-Https
- פרוטוקל http/2
- פרסונליזציה
- שינויים במיקומים הלוקאליים (עוד על קידום אתרים לוקאלי)
- ועוד
בקיצור, משעמם לא יהיה 🙁
ולסיכום, קבלו צילומסך של ביטוי שאני (ועוד רבים) עוקבים אחריו על בסיס יומיומי – נכון לתאריך 23/09/2016:
יש לכם תובנות משלכם על החודש האחרון, על פינגווין בפרט? שתפו, הגיבו, והפיצו אהבה 🙂
למדריכים נוספים:
- מהם עדכוני ליבה של גוגל ואיך מתמודדים איתם
- קידום אורגני: 9 סיבות שאתם חייבים את זה לעסק שלכם
- עדכון אלגוריתם BERT של גוגל: מהו ואיך הוא משפיע על התוצאות?