עדכוני ליבה של גוגל: מהם ואיך להתאושש מהם?

עדכוני ליבה בגוגל (Google Core Updates) הם עדכוני אלגוריתם שגוגל מבצעים בממוצע 2-3 פעמים בשנה.

יש הרבה יותר עדכוני אלגוריתם בגוגל בשוטף, אבל עדכונים גדולים ומשמעותיים, שהופכים לשיחת היום של מקדמי אתרים – מתחרשים כאמור, פעמים בודדות בשנה.

עדכון ליבה בגוגל יכול לשנות לחלוטין את סדר תוצאות החיפוש, במגוון רחב של תחומים ועובד בצורה רוחבית: על כל השפות, על כל המדינות, בכל התחומים.

עדכוני ליבה של גוגל

האתר שלי ירד בדירוגים בגוגל בעקבות עדכון של גוגל, מה עושים?

מובן וברור, שכל פעם שיש עדכון אלגוריתם של גוגל – יש מי שמפסיד מאיבוד מיקום גבוה בדפי תוצאות החיפוש, יש גם מי שמרוויח.

אבל בפוסט הספציפי הזה אני רוצה לעסוק במי שנפגע מעדכון אלגוריתמי כזה, לאו דווקא זה האחרון, אלא באופן כללי, ולנסות להסביר איך מתמודדים עם הסיטואציה הלא פשוטה הזאת.

לפני שאציג את מה שכדאי יהיה לכם לעשות, אני רוצה לציין מה חשוב יהיה מאוד שלא תעשו: להיכנס לפאניקה.

לפני שנמשיך, מוזמנים לצפות בסרטון שעשיתי בנושא: “האם יש עדכון אלגוריתם בגוגל או שהמקדם שלי מחרטט אותי”?

בעל עסק, שחווה ירידות בדירוגים, ומקבל הרבה פחות טלפונים ביום, עלול לעשות לא מעט שגיאות בניסיון לפתור את הבעיה הזאת כביכול:

  • הוא יכול להזמין כמות גדולה של קישורים שבמקרה הטוב לא תזיק לו מעבר לעניין הכספי ובמקרה הרע אף תגרום לגוגל לנקוט נגדו בפעולה ידנית
  • הוא יכול להחליט שהוא משנה את מבנה האתר לחלוטין
  • או עובר למערכת ניהול תוכן אחרת
  • והוא יכול לקבל עוד כל מיני החלטות שאולי נכון יהיה לקבל אותן בשגרה אחרי תכנון מוקפד וחשיבה מעמיקה, אבל בטח לא תוך כדי ניסיון לטפל במשבר.

אז להיכנס לפאניקה – לא.

מה כן אפשר לעשות? בואו נצלול פנימה.

1. לשים דגש על E-A-T

בכל עדכון ליבה בגוגל בשנים האחרונות, יש דיבור נרחב סביב ענייין ה-E-A-T.

ראשי התיבות E-A-T מייצגים את שלושת המונחים – Expertise, Authority, Trust או בעברית מומחיות, סמכות ומהימנות והם מהווים קוים מנחים מבחינת גוגל בכל הקשור לקידום אתרים.

הכוונה היא שלגוגל יש אינטרס להציג אתרים שהם ברי סמכות בתחומם, נחשבים למקצועיים ובעלי מומחיות ושהם מהימנים.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

איך מייצרים את הרושם הזה? איך משכנעים את מנוע החיפוש שאתם ברי סמכא בנישה שבה אתם פועלים? יש מגוון גדול של טכניקות לעשות זאת.

הרחבתי על זה רבות כאן בבלוג אבל בכל זאת אציין מספר נקודות עיקריות.

כמו כן, מוזמנים לצפות בסרטון שלי בנושא:

1. ראשית, כדאי יהיה להבין שבעידן שבו גוגל מחפשת סמכות, חשוב לה להבין שלא רק התוכן הוא איכותי ומדויק, אלא גם שמי שעומד מאחורי התוכן הוא בר סמכא לכתוב אותו.
לכן, אחד הדגשים החשובים בהקשר הזה בהקשר של תוכן המוטמע באתר הוא חתימת מחבר, קישור לפרופיל חיצוני המעיד עליו, שילוב הפניות אל קורות החיים שלו, מאמרים אקדמיים שפרסם ועוד.

2. בנוסף, כדי לשפר את המהימנות באתר, ולגרום לגוגל להבין שיש מי שעומד מאחורי האתר, חשוב מאוד יהיה לשלב מספר דרכי יצירת קשר באתר, בהתאם לאסטרטגיה העסקית של העסק.

3. מרכיב נוסף שחשוב יהיה לשים אליו לב הוא קיומו של עמוד אודות איכותי, מושקע ולא רזה מידי, אשר יציג את הפנים שעומדים מאחורי האתר.
במקרים מסוימים, חשוב יהיה לכלול בעמוד את צוות ההנהלה הבכיר שמתפעל את העסק, בין היתר, על מנת לגרום לגולשים לתת אמון גדול יותר באתר.
מה שלא יהיה – אל תתייחסו לעמוד האודות כעמוד סתמי וזניח שאיש לא יבקר בו. להפך, שאלו את עצמכם איך עמוד האודות שתיצרו יצליח לשכנע גולש שמתלבט האם לבצע מולכם התקשרות. יש כאלו שיחליטו להציג בעמוד הזה טון מאוד רשמי וסמכותי, ואחרים יבחרו להיות קלילים ומצחיקים. מה שלא יהיה – כדאי יהיה שעמוד האודות יציג את האני האמיתי של החברה שלכם.

הסבר נוסף על עמוד אודות מהאגרות, בסרטון הבא:

4. לצד עמוד האודות, לא מעט עסקים משלבים עמוד שנקרא ‘מה אומרים עלינו?’ / ‘לקוחות ממליצים’ / ‘ביקורות גולשים’ ויש בטח עוד כמה ורייאציות של שמות כאלו.
בכל מקרה, עמודי הוכחה חברתית הם חשובים למיצוב הסמכות שלכם בתחום. אם ללקוחות האלו יש גם תמונה וקישור לאתר שלהם – זה יהיה נהדר, כדי שהגולשים יוכלו להתרשם שלא מדובר בסתם עמודי דוגמה משופצים, אלא בלקוחות שלכם לכל דבר ועניין.

5. עוד אלמנט שחשוב יהיה לשים אליו לב בהקשר הזה הוא אזכורים חיצוניים של שם המותג בנכסים דיגיטליים שונים ורלוונטיים ברחבי הרשת.
גוגל ניזונה בהקשר הזה לא רק מקישורים חיצוניים, אלא גם מאזכורים, כלומר, ציון שמם של מותגים ללא קישור אליהם, ומודדת באמצעותם את מידת הסמכות שיש לאתר מסוים או מותג מסוים ברחבי הרשת.
מובן מאליו, שגם קישורים חיצוניים במקרה הזה יכולים לסייע בשיפור הסמכות של אתר האינטרנט, בטח ובטח אם הם מגיעים מאתרים סמכותיים שפועלים בנישה.

6. מרכיב שהוא אולי חשוב יותר מכולם הוא מרכיב התוכן: חשוב מאוד שהתוכן באתר לא יהיה תוכן רזה, שהוא יספק ערך מוסף אמיתי לגולשים המגיעים לאתר, שהוא יעיד על שליטה מלאה של בית העסק בנישה שבה הוא פועל, שהוא יסייע לגוגל להציע מענה לגולשים כבר בתוצאות החיפוש וישיב על שאלות, גם לא פופולריות במיוחד, של גולשים שונים.

2. לטפל בתוכן רזה

בתחום ה-SEO (קידום אתרים אורגני) יש מונח שנקרא עמודי זבל (יש מצב שאני המצאתי אותו), וכל מקדם אתרים או בעל אתר שנפגע עקב עדכון אלגוריתם של גוגל, צריך לבדוק את קיומם של עמודים כאלו, כמעט באופן מיידי אחרי העדכון.

מהם עמודי זבל?

עמודי זבל הם עמודים שלא מציעים ערך מוסף אמיתי לגולש. אלו יכולים להיות:

  • עמודים בעלי תוכן מועט שלא מחדש שום דבר
  • עמודי פרמטרים שונים שכלל לא היה צריך לאנדקס (למשל עמוד נעלי שקר כלשהו בצבע לבן מידה 43, ועמוד נעלי שקר כלשהו בצבע לבן מידה 44)
  • עמודים שמכילים תוכן משוכפל (אולי גם כזה אשר מפר זכויות יוצרים)
  • עמודים עם תוכן מיושן שכלל אינו רלוונטי
  • עמודים עם תוכן מטעה (למשל עצות רפואיות מסוכנות)
  • עמודים שמעודדים אלימות, פורנוגרפיה, הסתה ועוד ועוד.

באופן עקרוני, הרבה מקדמים עסוקים בהוספת תוכן לאתר כחלק מן האסטרטגיה של יצירת ערך לגולש.

רבים מהם מוותרים, שלא בצדק, בדיוק על הפעולה ההפוכה: קידום האתר בדפי תוצאות החיפוש באמצעות הסרת תוכן לא רלוונטי.

3. ביצוע ביקורת באתר

ביצוע ביקורת תקופתית באתר (SEO Audit) היא בקרת מפתח בכל פרויקט קידום אתרים.

באמצעות ביקורת על האתר, ויש מספיק כלים שיספקו לכם את האפשרות לבצע אותה, תוכלו למצוא קישורים שבורים באתר, לאתר עמודים בעלי מאפיינים ותוכן דומים לצורך איגוד ואשכול שלהם, לבצע הפניות דרושות, למחוק עמודים מיותרים מן האתר, לאתר כותרות מטא קצרות מידי או ארוכות מידי, לגלות עמודים עם תדירות נמוכה מידי או גבוהה מידי של מילות המפתח לקידום ועוד.

כלי ביקורת כאלו יעזרו לכם להבין גם האם מבנה האתר הוא הגיוני, האם יש חסימה מיותרת של זחלנים מסריקה של עמודים באתר (ייתכן שביצעתם חסימה זמנית כזאת, במסגרת פרויקט שדרוג ושכחתם להסיר אותה), וגם האם מתרחשת תופעה של קניבליזציה של מילות מפתח, ועמודים שונים באתר מדורגים על אותם ביטויי מפתח.

מושג נוסף ששווה להכיר – Content Pruning

בהקשר של ביקורת וניתוח אתרים בכדי להתגבר על עדכוני ליבה בגוגל, שווה מאד להכיר מונח בשם Content Pruning.

אף אחד כמעט לא מדבר על זה, אבל יכולה להיות לזה השפעה דרמטית (לטובה) על קידום האתר בגוגל.

מה זה בעצם אומר? אני מרחיב על כך בסרטון הבא:

4. לקחת בחשבון שחלק מהדירוגים ישתפרו רק בעדכון הליבה הבא

זאת הצהרה שנאמרה באופן רשמי על ידי נציגים של חברת גוגל בלא מעט הזדמנויות.

בגלל שמדובר בעדכוני ליבה של גוגל, שמורכבים מהרבה “Baby Algorithms” (אלגוריתמים קטנים), לא תמיד ניתן לצפות לשיפור גורף בדירוגי האתר – למרות שעושים את כל הפעולות שצריך.

אמנם רוב העדכונים של גוגל הם עדכונים שרצים באופן שוטף, אבל בהיסטוריית העדכונים של גוגל היו גם עדכונים שרצו באופן תקופתי, ואז בעלי אתרים שנפגעו מן העדכונים האלו ופעלו ללא לאות כדי לשפר את כלל ההיבטים באתר שנדרשו שיפור כזה, היו צריכים להמתין שבועות ולפעמים חודשים עד לעדכון הליבה הבא כדי ליהנות מן השיפורים שביצעו ולזכות שוב בדירוגים שאבדו.

דוגמאות מוכרות לעדכונים האלה עם “פינגווין” ו”פנדה“, עד אשר גוגל החליטו להטמיע אותם בילט אין באלגוריתם הכללי.

אם זה המקרה עבור עדכון הליבה ממנו אתם נפגעתם – יתכן שלא יהיה לכם הרבה מה לעשות, חוץ מלהמתין בסבלנות לעדכון הבא שימתן את הדברים.

חשוב לזכור שגוגל עצמה לומדת מן העדכונים האלו, ומבצעת טיובים עדינים לאחר העדכונים האלו, במידה שהיא מרגישה שאתרים רבים נפגעו שלא בצדק בגלל פרמטרים שונים בעדכון.

5. צמצום שטחי פרסום באתר

מה הקשר בין פרסומות וקידום אתרים?

יש לא מעט קשר. עודף פרסומות באתר עשוי להשפיע לרעה על חווית המשתמש באתר. בעיקר אם יש חווית משתמש לא טובה ויותר מדי פרסומות בגרסת מובייל של אתר האינטרנט.

לכן, אם הגזמתם עם הפרסומות באתר – יש מצב שעדכוני ליבה בגוגל יתנו לכם בראש גם על זה. בקיצור – כדאי לצמצם.

6. שיפור חווית משתמש באתר

עדכוני ליבה של גוגל כנראה תמיד יקחו בחשבון מדדים של מהירות וחווית משתמש באתר.

גוגל צפויה להכניס במהלך שנת 2021 עדכון חשוב תחת השם הכולל Core Web Vitals.

במסגרת העדכון הזה, תשים גוגל דגש על שלושה מדדים הקשורים בחוויית הגלישה של משתמשים באתר.

  1. המדד הראשון LCP – ימדוד את משך הזמן הדרוש לטעינת האובייקט הגדול ביותר על המסך.
  2. המדד השני, FID – ימדוד את פרק הזמן שעובר מרגע שהמשתמש ביקש לטעון עמוד מסוים, ועד שמתאפשרת האינטראקטיביות של הגולש הזה עם מי מרכיבי האתר.
  3. המדד השלישי, שנקרא CLS מתייחס למידת היציבות של התצוגה לאחר טעינה ראשונית באתר

את המדדים האלה ניתן לראות בעזרת בדיקה בכלי המהירות של גוגל – Google Pagespeed Insights.

שלושת המדדים האלו מספקים תמונה ברורה מאוד בכל הקשור לתפיסת חווית השימוש של גוגל.

גוגל הייתה רוצה שעמודי האתר לא יכילו אובייקטים מיותרים שמאטים את קצב הטעינה של עמודי האתר, שהם יאפשרו אינטראקטיביות עם הגולש כמה שיותר מהר, ושהאחרון לא יחווה קפיצות מיותרות שיגרמו לו ללחוץ על כפתורים שלא התכוון ללחוץ עליהם, בעקבות שמירת מקום לאובייקטים דינאמיים על המסך, שהגודל שלהם לא ידוע.

מי שרוצה להשקיע משאבים על מנת לשפר את חווית השימוש של גולשים באתר, בהחלט יכול להתחיל מאוסף של המלצות הקשורות בשיפור המדדים האלו:

תכנון מחדש של האובייקטים הנטענים בעמודי האתר השונים, כיווץ של תמונות, בניה נכונה יותר של סקריפטים באתר, הקצאת מקום לאובייקטים דינאמיים שאמורים להיטען באתר, תעדוף נכון של סקריפטים באתר, כך שאלו שנמצאים בנתיב הקריטי ליצירת אינטראקטיביות עם הגולש יקבלו עדיפות ועוד.

7. לשפר את מהירות האתר

בהמשך לסעיף הקודם, גוגל ככל הנראה הולכת לשים דגש חזק (עוד יותר) בשנים הקרובות על מהירות הטעינה של עמודי האתר השונים.

השיפור בתשתיות הסלולריות ורשתות התקשורת מעלה את רף הציפיה של צרכנים רבים, והם מעוניינים להגיע לאתרים שמציעים להם זמני טעינה קצרים, שימוש חלק ללא הפרעות, בלי קשקושים מיותרים, כאלו שמסרבלים את תהליך הטעינה ופוגעים בחווית השימוש.

לכן, תמיד יהיה טוב לשפר את התשתיות עליהן רץ האתר, ולדאוג לכך שהגולשים יקבלו חוויה איכותית.

למדריכים רלוונטיים עבור שיפו חווית משתמש ומהירותה אתר:

8. לכתוב תוכן אינפורמטיבי והשוואתי

בעולם קידום האתרים של מחר, לסמכות של בית העסק, יהיה חלק מרכזי וחשוב ביכולת שלו להיות מדורג גבוה בדפי תוצאות החיפוש.

אבל איך משיגים סמכות כזאת, בעולם שבו פועלים מותגים גדולים וותיקים הרבה יותר?

אחת הטכניקות שתאפשרנה לכם להשיג תוצאות יפות בהקשר הזה היא לכתוב תוכן אינפורמטיבי השוואתי, שיאפשר לגולשים להשוות בין התכונות והיתרונות שמציעים מותגים גדולים ובין היתרונות שאתם מציעים.

בצורה כזו, תוכלו להיות מדורגים עבור חיפושים השוואתיים שמכילים את שמות המותגים הגדולים, לשפר את המודעות של גולשים למותג שאותו אתם מנהלים, ועל הדרך, גם לייצר לא מעט ערך מוסף לגולשים.

9. לסדר בעיות טכניות באתר

אם האתר שלכם סובל מבעיות טכניות שונות, עדכון אלגוריתמי של גוגל שפגע בדירוגים של האתר הוא תזמון מצוין לנסות ולפתור אותן.

בעיות כאלו יכולות לבוא לידי ביטוי בזמינות של האתר, בתוקף של תעודת ה – SSL שלא טרחתם לחדש, בהפניות לא תקינות או מסורבלות מידי (כדאי תמיד להפנות בצורה ישירה לגרסה הסופית של העמוד, ולא לעבור דרך הפניות ביניים), בתוספים שלא ממש עושים את העבודה וחשוב יהיה להחליף, ובעוד היבטים טכניים של קידום אורגני שכדאי לטפל בהם.

למידע נוסף: קידום אתרים טכני.

עדכוני הליבה של גוגל: לסיכום

עדכוני ליבה של גוגל (Google Core Algorithm Updates) כנראה ימשיכו להיות חלק מחייהם של מקדמי אתרים עוד שנים רבות.

במקום לפחד מהם – נסו לראות בסעיפים שציינתי כאן במדריך הזדמנות לשפר את האתר בכל ההיבטים עבור קידום אתרים אורגני: הטכני, התוכני, בהיבט הקישורים, חווית המשתמש ועוד.

בהצלחה ושנדע בעיקר עליות בכל הפרמטרים (כמעט…)!

מדריכים נוספים:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Buttonחייגו עכשיו