שנת 2010 עבור רבים היא השנה בה הושקה אפליקציית האינסטגרם המוכרת והפופולארית, אך האמת היא שבשנה זו הושקה אפליקציה נוספת ששמה עלה לאחרונה לא מעט: פינטרסט (Pinterest).
מי מכם שלא שם לב – שם האפליקציה היא למעשה הלחם בין המילים Pin + Interest.
אקדים ואומר: מדריך זה לא הולך לדבר על פרסום ממומן במערכת הפרסום של פינטרסט, אלא יותר על שימוש בפלטפורמה באמצעים אורגניים (הקיצר, בחינם) על מנת לקדם ולשווק את העסק שלכם מבלי להוציא שקל, אלא רק אנרגיות 🙂
ספק עם מי שעובד בשוק הישראלי יפיק תועלת רבה מפרסום ממומן בפינטרסט, שכן הרוב המוחץ של המשתמשים בפלטפורמה הינם תושבי חוץ, ולא בטוח שיש מספיק "בשר" לפרסום בשוק הישראלי מפני שישראלים לא אימצו מספיק את פינטרסט, להבדיל מאינסטגרם למשל.
קידום עסקים בפינטרסט – אז מה זה פינטרסט בכלל?
פינטרסט היא רשת חברתית ויזואלית. בדומה לאפליקציית האינסטגרם, גם אפליקציה זו מדברת בתמונות ומעניקה לקהל הגולשים חוויה המבוססת על צבע והשראה. כמו אפליקציות אחרות – כדוגמת פייסבוק ואינסטגרם, גם הפינטרסט מגלמת בתוכה פוטנציאל עסקי-שיווקי המאפשר גם לכם לקדם את בית העסק שלכם באמצעות תמונות.
אם צריך לתאר את האפליקציה בכמה מילים, הרי שהיא מתמקדת ברעיון של DIY – do it yourself, כמו גם בענפים שונים כדוגמת אופנה, קולינאריה, ספורט, עיצוב ואירועים – ובעיקר תחומים בהם יש דגש רב על הויז'ואל.
פינטרסט מבוססת על שפה ייחודית שבאמצעותה מתכתבת התקשרות בה: הפינים, או אם תרצו – הסיכות. כל משתמש באפליקציה נהנה משלל לוחות המאופיינים על פי תחומי עניין שונים, ועל לוחות אלו ניתן לנעוץ את אותן סיכות.
כך נראה לוח בפינטרסט:
כמה סטטיסטיקות ונתונים על Pinterest
- מעל 175 מליון משתמשים פעילים
- 81% ממשתמשי פינטרסט הן בעצם משתמשות 🙂
- גברים אחראים רק על 7% מה"נעיצות" ברשת
- ילידי שנות ה-80 עושים שימוש ברשת בהיקף דומה לזה של אינסטגרם
- הגיל הממוצע של משתמשי הרשת הוא 40, אך רוב המשתמשים הן מתחת לגיל זה
- 60% ממשתמשי פינטרסט גרים בארה"ב
- מעל 87% גולשים רכשו מוצר שנחשפו אליו דרך פינטרסט
- 80% ממשתמשי הפלטפורמה עושים זאת דרך הסמארטפון
- שווי החברה מוערך במעל 12 מיליארד דולר
- יש קרוב ל-2 מיליארד נעיצות של מתכונים
פינטרסט לעסקים, או: פינטרסט וקידום אתרים
לפני שנמשיך לחפור על יתרונות הפלטפורמה – הרי שאי אפשר לדבר על זה בלי לדבר גם קצת על SEO כן?
אז האם שיווק בפינטרסט יכול לסייע במאמצי SEO? כן, אבל לא לבנות על זה הרים וגבעות.
בתכלס, הקישורים היוצאים מפינטרסט, בדומה להרבה רשתות חברתיות אחרות, הם קישורי Nofollow – כלומר לא מעבירים ג'וס ולא תורמים (על הנייר) לקידום אורגני.
אבל, כפי שהזכרתי כאן לא מעט – יש לקישורי נופולו לא מעט יתרונות ואתם בהחלט רוצים כאלה בארסנל הקישורים שלכם.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
בנוסף, באמצעות נוכחות טובה בפינטרסט אפשר לקבל לא מעט אזכורים ברשת – מה שגוגל יכול לראות כמובן. גוגל מאנדקסים הן לוחות (Boards) והן "סיכות" (Pins) ובתחומים מסוימים ניתן לראות אף לא מעט תוצאות פינטרסט קופצות בעמודים הראשונים (נפוץ יותר בחו"ל).
אזכורים, כפי שאתם בטח יודעים – הם ה"קישורים השקטים" ויש להם גם כן לא מעט תרומה קידומית – שכן הם מספקים Brand Signals, דבר שגוגל מחפשים ושמים עליו יותר דגש בשנים האחרונות.
הערה נוספת – שימוש נוסף ודי יעיל לפינטרסט הוא פשוט להיעזר בה כמעין רשימה של Read it later (בדומה לאפליקציה Pocket). אני בעצמי נוהג לשתף מדריכים ופוסטים שלי בפינטרסט ומצטרפים אליי לא מעט עוקבים עם הזמן, ועל הדרך – זה נותן לי קישורים לעמודים פנימיים באתר.
שיווק בפינטרסט: אז למה לי פינטרסט עכשיו?
לפני שארחיב יותר על קידום עסקים בפינטרטס, קצת רקע. מרבית העסקים בישראל בוחרים באחד (או יותר) מערוצי השיווק המסורתיים:
- קידום בגוגל
- פרסום בגוגל
- שיווק בפייסבוק
- אאוטבריין / טאבולה
- לינקדאין
- טיקטוק
הנ"ל תופסים את החלק הארי של שוק הפרסום הדיגיטלי בארץ. אבל מלבד אלו יש עוד מגוון פלטפורמות שניתן לשווק בהן, אשר פונות לקהל יעד יותר ספציפי – פינטרסט היא לגמרי אחת מהן. פרסום בפינטרנט חושף אתכם לקהל יעד (נשי בעיקר) אשר מתעניין בתחומים כמו אופנה, לייפסטייל, אוכל, החיים הטובים וכיוצא באלו.
הרשת החברתית שבנויה כמו לוח מודעות, נותנת לכל משתמש את האפשרות לבחור בתחומי העניין הרלוונטים לו, כאשר ניתן למלא את הלוחות בתמונות שונות מאותו תחום עניין. התמונות יכולות להיות מאתרי אינטרנט שונים, משיתופים שונים, ממאגר תמונות פרטי וכדומה.
התמונות שבסופו של דבר משולבות על הלוחות, מאפשרות למשתמשים להגיע אל המקור שלהן באמצעות לחיצה עליהן. פעולת ה-PIN למעשה מאפשרת לכם לשמור את התמונה החביבה עליכם. כמו כן, ישנה אפשרות לעקוב אחר משתמשים בפינטרסט, וכך לשאוב השראה וליהנות מהצצה אל עולמות תוכן ולייפסטייל.
פוטנציאל החשיפה שלכם? שימו לב:
כאמור, השימוש בפינטרסט אינו מיועד אך ורק למשתמשים פרטיים השואבים השראה לעיצוב מתחם אירועים ביום חתונתם או לצילחות מנות ארוחת על פי הקווים הטרנדים ביותר.
בפינטרסט מגולם פוטנציאל עסקי יוצא דופן: על פי נתונים שפורסמו על ידי פינטרסט בעצמה, יותר מ-70% מהמשתמשים באפליקציה נחשפו אל מותגים חדשים רק הודות לחשיפה בפינטרסט. כמו כן, קרוב ל ל-90% מהמשתמשים רכשו מוצר או שירות בעקבות פרסום בפינטרסט – כך שאחוזים אלו יכולים לספר לכם עד כמה פינטרסט הינה פלטפורמה שראוי לתחזק בה פרופיל משתמש.
בתי עסק ופינטרסט – מה חשוב שתדעו?
נכון להיום, פינטרסט מחזיקה באחד השיאים המחמיאים ביותר: כשנתיים לאחר שהאפליקציה הושקה, בשנת 2012, נהנתה פינטרסט מ-12 מיליון משתמשים. ההישג שמחזיקה האפליקציה הינו הרשת החברתית שהצליחה לחצות את רף 10 מיליון המשתמשים בקצב המהיר ביותר.
כיום האפליקציה נהנית מיותר מ-175 מיליון משתמשים, כאשר לא מעט מהם הינם משתמשים פעילים מאד, וכאמור רובן נשים.
יותר מחצי מיליון משתמשים בפינטרסט הינם משתמשים עסקיים, מה שמעיד על הכדאיות של הנוכחות באפליקציה. אם אתם מחפשים כלי שיגביר את הנוכחות שלכם ויצר לכם תנועה – פינטרסט הינו כלי שיכול לענות על הצורך שלכם.
פינטרסט לעסקים: הפכו את המוצרים שלכם לנחשקים באמצעות צילום פוטוגני
אז אילו דגשים חשובים עם הרצון שלכם לפרסם בפינטרסט? מאחר ומדובר על פלטפורמה שהמידע בה עובר דרך תמונות, הרי שהדגש אמור להיות על התוכן הויזואלי. כידוע, תמונות מוכרות יותר ממלל, ועל מנת שגם אתם תוכלו למשוך לקוחות או לכל הפחות לגרום למשתמשים להתעניין בכם, עליכם להשקיע בנראות התוכן. ישנם אלו הסבורים כי הפינטרסט מתאים אך ורק לבעלי עסקים העוסקים בלייפסטייל – מחנויות פרחים ועד מעצבות צעירות. בפועל, אפליקציית הפינטרסט מתאימה לכל עסק, כאשר ניתן להפוך גם מוסך לעסק ויזואלי מושך ואסתטי.
אילו דגשים חשובים עם פרסום התכנים שלכם?
ראשית, כדאי מאד שלא לצלם את המוצר שלכם בתצלומי תקריב המתפקסים אך ורק על המוצר, אלא דאגו לתעד גם סביבה שתעניק למשתמשים חוויה כמה שיותר קרובה למקור.
כך לדוגמא, אם אתם בעלים של בית קפה, הרי שתמונה של כוס קפה כשהרקע שלה לבן, הינה נטולת ייחוד ולא מעבירה מסר נוסף מעבר לכוס קפה. מנגד, תמונה של כוס קפה המצולמת בחלקו החיצוני של בית הקפה כשברקע נוף העיר, מעניקה לקהל הצופים חוויה של פנאי, תרבות של קפה ואווירה אורבנית.
כמו כן, כדאי להעניק ערך מוסף לקהל המשתמשים. כך לדוגמא, אם אתם עסק של מכונות כביסה, צרפו טיפים רלוונטיים לעולם התוכן שאתם מפרסמים: החל משימוש נכון במכונת הכביסה, אילו תוכניות כביסה הינן הפופולאריות והמומלצות ביותר, איך מכבסים כביסה לבנה וכדומה.
באותה נשימה, כדאי להעלות גם מידע נוסף על עולם התוכן שאתם מפרסמים, כזה שיפתיע את קהל המשתמשים ויסקרן אותם. אם אתם בעלים של פיצרייה, ציינו בפני המשתמשים מתי נחגג יום הפיצה הבינלאומי, כמה משולשי פיצה נמכרים בעולם בכל יום, מתי נולדה הפיצה וכדומה. ערך מוסף משאיר את העוקבים ערים, סקרנים ומשתפי פעולה.
תנו לתמונות לדבר בשמכם
לצד ההשקעה במוצרים השונים או השירותים שאתם רוצים לקדם, חשוב שהגולשים גם יכירו אתכם. הסיבה הינה פשוטה: ליצור קשר אישי עם קהילת הגולשים. כך לדוגמא, ניתן לראות דפים עסקיים באינסטגרם ובפייסבוק שמפרסמים את מאחורי הקלעים של בית העסק: תהליך תפירת השמלות של בית אופנה, הצצה למטבח של מסעדה טרנדית ותהליך ייצור המכוניות של מותג המכוניות הגדול. הצצה אל מאחורי הקלעים מקרבת את הגולשים קרוב יותר אליכם, מה שיוצר תחושה שאתם שקופים, אמיתיים ונגישים יותר ללקוחות. מדובר על יתרון משמעותי שש לכם על המתחרים שלכם, כך שכדאי לכם לדבוק בגישה זו.
בנוסף, תוכלו לבחור לשתף את הגולשים גם בצד הנוסטלגי שלכם. העלו תמונות מהמפעל הראשון שלכם, שתפו תמונה שלכם ביום הראשון בבית העסק ואת המוצר הראשון שמכרתם. נוסטלגיה דרך קבע מעלה חיוך, בעיקר בימים מודרנים וטכנולוגים שבהם גם מוצרים מלפני חמש שנים יכולים להראות כמו מוצרים שנמכרו בגלגול הקודם.
הנוכחות שלכם, המוניטין שלכם
מה חשוב לזכור לאורך כל הדרך? הגברת הנוכחות ברשת הינה הדבר החשוב ביותר שעליכם לקחת בחשבון גם באינסטגרם, גם בפייסבוק וגם בפינטרסט. בעת שתאם פותחים פרופיל משתמש, מזינים אותו בתכנים וכעבור זמן קצר נוטשים אותו, התדמית שנוצרת בפני הגולשים הינה של עסק לא מצליח, שסביר כי חוסר הפעילות שלו ברשת מעידה על חוסר העניין בו. אסטרטגיית השיווק הטובה ביותר היא להיות פעילים בכל פלטפורמה, כאשר חשוב לשתף את הגולשים בתכנים שונים ומגוונים שיצדיקו את המעקב אחריכם.
התגובה שלכם שווה זהב
חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה השיווקית שלכם בפינטרסט הוא לעקוב אחר משתמשים אחרים בפינטרסט. זאת אסטרטגיה ידועה שעובדת היטב גם ברשתות כמו טוויטר ואינסטגרם.
אלו מכם המחזיקים בחשבון באינסטגרם לבטח מכירים את השיטה: אתם נכנסים אל חשבונות של עסקים המתחרים אתכם על אותו נתח שוק, אתם משאירים להם תגובה, ואת התגובה שלכם רואים כל המשתמשים של אותו בית עסק.
באופן זה, אתם גם משתקפים כמפרגנים לקולגות שלכם, וגם יכולים לזכות בכניסה של גולשים חדשים אל העמוד שלכם. הקימו לוח מודעות משלכם שיהיה מספיק מגרה על מנת שמי שהציץ בלוח שלכם, גם יבחר לעקוב אחריו.
פינטרסט לבלוגרים ויצרני תוכן
במידה ואתם בלוגרים ואין להם חנות או מוצרים פיזיים לקדם, האם פינטרסט יכולה להתאים גם לכם? בהחלט.
כפי שציינתי בהתחלה, גם את הבלוג שלי אני מקדם (בקטנה) באמצעות פינטרסט – פשוט על ידי "נעיצות" של מאמרים ומדריכים מהאתר אל תוך לוחות ייעודיים. אנשים מחפשים בפינטרנט גם דברים שקשורים לתחום השיווק והקידום, כי בעזרת תמונות אפשר למצוא גרפים, נתונים, אינפוגרפיקות ועוד – ופינטרסט בהחלט הפלטפורמה לדברים האלה.
הגדילו את כמות העוקבים שלכם באמצעות הערוצים שלכם
לצד ההתנהגות השיווקית שלכם בתוך הפינטרסט, חשוב לדבוק גם באסטרטגיה שתוביל את יתר הגולשים שנחשפים אליכם בערוצים השונים אל פינטרסט. הדרך לעשות זאת היא בין היתר עם פרסום הפינטרסט שלכם באתר הבית, בעמוד הפייסבוק ובעמוד האינסטגרם. הוספה של כפתור "עקוב" יכולה למשוך לא מעט משתמשים חדשים אליכם, עשו זאת.
מדריכים נוספים באתר:
- קידום אתרים לעסקים קטנים
- פרסום באינסטגרם
- פרסום בפייסבוק