דיווח על תוצאות חיפוש לא רלוונטיות בגוגל: על מה ולמה?

גוגל כמנוע חיפוש, שואפים לספק למשתמשים את תוצאות החיפוש הרלוונטיות, המדויקות והשימושיות ביותר עבור השאילתות שלהם.

עם זאת, בהתחשב בכמות העצומה של המידע באינטרנט והמורכבות של הבנת כוונת המשתמש, לעיתים עשויות להופיע תוצאות שאינן רלוונטיות, מטעות, תוצאות ספאם או אפילו פוגעניות. דיווח על תוצאות אלו הוא כלי חשוב העומד לרשות המשתמשים כדי לסייע לגוגל לשפר את איכות החיפוש.

דיווח על תוצאות חיפוש לא רלוונטיות בגוגל
דיווח על תוצאות חיפוש לא רלוונטיות בגוגל

באילו מקרים כדאי לדווח?

דיווח על תוצאת חיפוש אינו מיועד למקרים בהם פשוט אינכם אוהבים את התוצאה או לא מסכימים עם התוכן.

הדיווח רלוונטי במקרים הבאים:

  1. לא רלוונטית באופן מובהק לשאילתה:
    • התוצאה עוסקת בנושא שונה לחלוטין ממה שחיפשתם
    • אין קשר לוגי בין מילות החיפוש לתוכן המוצג
    • התוצאה מתייחסת לגרסה אחרת של המונח שחיפשתם (למשל, חיפשתם "אפל" כפרי ומקבלים תוצאות על חברת אפל)
  2. מידע מטעה או שקרי:
    • מכילה מידע כוזב או עובדות שגויות
    • מציגה טענות מדעיות שנסתרו על ידי קונצנזוס מדעי
    • מפיצה תיאוריות קונספירציה או מידע שגוי בנושאי בריאות
    • מתחזה לאתר רשמי של ארגון או חברה
  3. ספאם (תוכן זבל):
    • אתר באיכות נמוכה שנוצר בעיקר כדי לתמרן דירוגים (למידע נוסף על עמודי זבל)
    • דפים מלאים בפרסומות עם מעט תוכן מקורי
    • תוכן מועתק מאתרים אחרים ללא ערך מוסף
    • דפים שמפנים למספר רב של קישורים חיצוניים ללא תוכן משמעותי
    • חוות דעות מזויפות או דירוגים מנופחים
  4. תוכן פוגעני או בלתי הולם:
    • תוכן למבוגרים שלא סומן ככזה
    • דברי שטנה או הסתה על בסיס מאפיינים כמו גזע, דת, מגדר, נטייה מינית וכדומה
    • אלימות גרפית או תיאורים מפורטים של פגיעה
    • הטרדה, איומים או בריונות
    • תוכן המפר זכויות יוצרים
    • תוכן בלתי חוקי (למשל, מכירת מוצרים אסורים)
  5. מידע מיושן באופן משמעותי:
    • מכילה מידע שהיה נכון בעבר אך כיום שגוי ועלול להטעות
    • מדריכים לתוכנות שלא קיימות יותר או לא נתמכות
    • מידע על מוצרים שלא זמינים יותר
    • הנחיות רפואיות או משפטיות שהתיישנו
    • מחירים או מבצעים שאינם תקפים
  6. בעיות טכניות:
    • קישור שבור (404 או שגיאות אחרות)
    • דף שלא נטען כראוי או שלוקח זמן רב לטעינה
    • בעיות תאימות בין מכשירים (למשל, אתר שלא מותאם למובייל)
    • תסריטים (scripts) שגורמים לקריסת הדפדפן
    • דף עם וירוסים, תוכנות זדוניות או ניסיונות פישינג

תהליך הדיווח לפי סוגי תוצאות

1. תוצאות חיפוש אורגניות (רגילות)

איך מדווחים?

  • לחיצה על ה-3 נקודות ליד כל תוצאה אורגנית ואז על "משוב"
  • דרך נוספת: בתחתית דף תוצאות החיפוש, חפשו את הקישור "שליחת משוב" (Send feedback)
  • לחיצה עליו תפתח חלון שמאפשר לסמן אזורים ספציפיים בדף
  • סמנו את התוצאה הבעייתית והסבירו בקצרה מדוע היא לא רלוונטית או בעייתית
  • ניתן גם לצרף צילום מסך לדיווח שלכם

טיפ: היו ספציפיים ככל האפשר בדיווח והתמקדו בעובדות ולא בדעות אישיות

2. מודעות ממומנות (Google Ads)

איך מדווחים?

  • ליד כל מודעה ממומנת מופיע סמל קטן (לרוב שלוש נקודות אנכיות ⋮ או חץ קטן) או הכיתוב "מודעה"
  • לחיצה עליו פותחת תפריט עם אפשרות "לדווח על מודעה זו" (Report this ad)
  • תהליך הדיווח ינחה אתכם לבחור את הסיבה המדויקת לדיווח:
    • מודעה מטעה או הונאה
    • תוכן פוגעני או לא הולם
    • מוצר או שירות אסור
    • פגיעה במדיניות אחרת של גוגל

סיבות נפוצות לדיווח על מודעות:

  • הבטחות שווא או טענות מוגזמות
  • הונאות פיננסיות או השקעות מפוקפקות
  • תרופות או טיפולים רפואיים לא מאושרים
  • מוצרים מזויפים
  • ניסיונות פישינג או איסוף מידע אישי
  • חיוב של שירותים ללא יידוע ברור

3. תוצאות חיפוש ויזואליות (Google Images)

איך מדווחים?

  • לחצו על התמונה כדי להגדיל אותה
  • מתחת לתמונה המוגדלת, חפשו את האפשרות "משוב" (Feedback)
  • בחרו את הסיבה המתאימה:
    • תמונה פוגענית או לא הולמת
    • תמונה לא רלוונטית לחיפוש
    • הפרת זכויות יוצרים
    • אחר (עם אפשרות להסבר)

4. מפות ועסקים מקומיים (Google Maps)

איך מדווחים?

  • לחצו על העסק או המקום הרלוונטי במפות
  • גללו למטה ומצאו את האפשרות "הצעת עריכה" (Suggest an edit) או "דיווח על בעיה" (Report a problem)
  • בחרו את סוג הבעיה:
    • עסק לא קיים במיקום המצוין
    • עסק סגור באופן קבוע
    • מידע שגוי (שעות פעילות, מספר טלפון, כתובת)
    • ביקורות מזויפות או לא אמינות
    • תמונות לא הולמות או לא רלוונטיות

5. כרטיסי מידע וקטעים נבחרים (Knowledge Panel & Featured Snippets)

איך מדווחים?

  • בכרטיסי המידע המופיעים בצד ימין של החיפוש, חפשו את הקישור "משוב" (Feedback) בתחתית הכרטיס
  • עבור קטעים נבחרים (התשובות המודגשות בראש הדף), מתחת לקטע יש קישור דומה
  • בחרו את סוג הבעיה:
    • מידע שגוי או לא מעודכן
    • תוכן לא הולם
    • זכויות יוצרים
    • אחר (עם אפשרות להסבר)

6. השלמה אוטומטית וחיפושים קשורים

איך מדווחים?

  • כאשר מופיעות הצעות חיפוש בזמן הקלדה, חפשו את הקישור "דווח על חיזויים לא הולמים" (Report inappropriate predictions) בתחתית הרשימה
  • עבור החיפושים הקשורים בתחתית הדף, השתמשו בקישור "שליחת משוב" (Send feedback) הכללי וציינו את הבעיה הספציפית

השפעת הדיווחים והטיפול בהם

איך גוגל מתייחסת לדיווחים?

גוגל מתייחסת ברצינות למשוב מהמשתמשים ומשתמשת בדיווחים בכמה דרכים:

  1. בדיקה ידנית:
    • צוותים אנושיים בודקים דיווחים על תוכן פוגעני, בלתי חוקי או הפרות חמורות
    • דגש מיוחד ניתן לדיווחים הקשורים לבטיחות משתמשים ולמידע רגיש
  2. קלט לשיפור אלגוריתמים:
    • דיווחים על חוסר רלוונטיות משמשים לזיהוי חולשות באלגוריתמים
    • דפוסים חוזרים של דיווחים עוזרים לגוגל לזהות בעיות מערכתיות
    • משוב משתמשים משמש לאימון ושיפור מערכות הלמידה של גוגל
  3. נקיטת פעולה:
    • הסרת תוצאות מהאינדקס במקרה של הפרות חמורות
    • הורדת דירוג של אתרים המפרים את הנחיות האיכות
    • הסרת מודעות או השעיית חשבונות מפרסמים מפרים
    • תיקון מידע שגוי בכרטיסי מידע וקטעים נבחרים

זמני טיפול ואפקטיביות

  • דיווח בודד לעומת דיווחים מרובים:
    • דיווח בודד לא בהכרח יוביל לפעולה מיידית, במיוחד בנושאים סובייקטיביים
    • דיווחים מרובים מאנשים שונים על אותה בעיה מגבירים את הסיכוי לטיפול
    • עדיפות ניתנת לדיווחים על תוכן מזיק, לא חוקי או פוגעני במיוחד
  • זמני טיפול:
    • דיווחים על תוכן מסוכן או בלתי חוקי מטופלים בעדיפות גבוהה (ימים)
    • דיווחים על ספאם או איכות נמוכה עשויים להשפיע רק בעדכוני האלגוריתם הבאים (שבועות עד חודשים)
    • שינויים במפות או כרטיסי מידע לרוב מהירים יותר (ימים עד שבועות)
  • שקיפות:
    • גוגל בדרך כלל לא מיידעת דווקא את המדווח על תוצאות הטיפול
    • עם זאת, ניתן לבדוק שוב את תוצאות החיפוש מאוחר יותר כדי לראות אם חל שינוי

עצות נוספות לדיווח אפקטיבי

  1. היו ספציפיים:
    • ציינו בדיוק מה הבעיה עם התוצאה
    • התייחסו לעובדות ומידע אובייקטיבי כשאפשר
    • הסבירו מדוע התוצאה אינה רלוונטית לשאילתת החיפוש
  2. תעדו את הבעיה:
    • צלמו מסך או שמרו את כתובת URL של התוצאה הבעייתית
    • שמרו את מילות החיפוש המדויקות שהובילו לתוצאה
    • ציינו את הדפדפן והמכשיר בהם השתמשתם
  3. בחרו את הערוץ הנכון:
    • עבור בעיות גדולות או חוזרות, שקלו להשתמש בפורומים הרשמיים של גוגל
    • עבור בעיות דחופות מאוד (כמו מידע מסוכן), שקלו גם דיווח דרך מרכז העזרה של גוגל
  4. הימנעו מ"דיווחי יתר":
    • דווחו רק על בעיות אמיתיות ומשמעותיות
    • הימנעו מדיווח על תוצאות רק בגלל שאינכם מסכימים עם הדעות המובעות בהן
    • התמקדו בתוצאות שסביר שיזיקו למשתמשים אחרים

מה קורה אחרי הדיווח?

לאחר שדיווחתם, התהליך עובד כך:

  1. קבלת הדיווח:
    • המערכות של גוגל מקבלות ומסווגות את הדיווח לפי סוג הבעיה
    • דיווחים מצטברים ומנותחים לזיהוי דפוסים
  2. סינון וניתוח:
    • אלגוריתמים מנתחים את הדיווחים כדי לתעדף אותם
    • דיווחים רבים על אותה בעיה מקבלים עדיפות גבוהה יותר
  3. בדיקה:
    • צוותי איכות ובטיחות בודקים דיווחים שעברו את הסף
    • במקרים מסוימים נעשית בדיקה ידנית מעמיקה
  4. נקיטת פעולה:
    • פעולות מתקנות ננקטות בהתאם לחומרת הבעיה והמדיניות הרלוונטית
    • ממצאים חוזרים עשויים להוביל לעדכונים באלגוריתמים

לסיכום

דיווח על תוצאות חיפוש בעייתיות הוא כלי חשוב המאפשר למשתמשים לתרום לשיפור מתמיד של מנוע החיפוש של גוגל. תרומתכם באמצעות דיווחים מדויקים ואמינים מסייעת לגוגל לזהות בעיות, לתקן שגיאות ולהפוך את חווית החיפוש לטובה יותר עבור כל המשתמשים.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

בעידן של מידע דיגיטלי עצום, הקהילה המקוונת שותפה באחריות לשמירה על איכות המידע ונגישותו. כל דיווח שאתם מגישים הוא צעד קטן לכיוון אינטרנט טוב יותר, מדויק יותר ובטוח יותר.

זכרו: למרות שלא כל דיווח יוביל לשינוי מיידי, ההשפעה המצטברת של דיווחים מרובים חיונית לשיפור מתמיד של החיפוש המקוון.

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו