האם יש דבר כזה קידום אתרים בעזרת בינה מלאכותית? בהחלט, עם דגש על המילה "בעזרת".
בינה מלאכותית, לפחות נכון למועד כתיבת שורות אלו, לא יכולה לקדם אתרים מא' עד ת', לפחות לא כמו בן אדם מוכשר עם ידע ונסיון בתחום.
אבל קידום אתרים אורגני בגוגל בשילוב בינה מלאכותית (AI) זה בהחלט תחום שהולך ומתפתח בטירוף מאז הבינה המלאכותית פרצה לחיינו על סטרואידים בשנים האחרונות.
מה זה קידום אתרים AI משולב בינה מלאכותית?
אז ככה – כלי AI לצורך קידום אתרים בשילוב בינה מלאכותית היו קיימים הרבה לפני שכל עולם השיווק באינטרנט פחות או יותר התפוצץ בגלל ChatGPT.
חלק גדול מהכלים האלו היו מבוססים על הפיתוחים של OpenAI (אותה חברה שהוציאה לשוק את Dall-E ו-ChatGPT) ולמעשה על גרסאות מוקדמות של אלגוריתם GPT.
אבל בעוד הכלים האלו פעלו בעיקר באמצעות ממשקים קלאסיים ולכן דרשו עקומת לימוד מסוימת, ChatGPT ודומיו (בעיקר Gemini של גוגל ו-Copilot של מיקרוסופט) עובדים באמצעות שפה טבעית.
אומנם לכלי הקידום השונים והייעודים יש עדיין המון יתרונות כשמדובר על ביצוע משימות ספציפיות, אבל אין ספק ש-ChatGPT הצליח לטרוף את את כל הקלפים.
בדרך כלל, כאשר מדברים על קידום אתרים משולב בינה מלאכותית מדברים בעיקר על יצירת תוכן כזה או אחר בעזרת AI. בעתיד הלא רחוק אין לי ספק נראה גם המון התפתחות ביצירת תכנים אחרים בעזרת AI (שכבר קיימים היום) אבל ברמה הרבה יותר גבוהה – סרטונים, תמונות, מאמרי עומק, אתרים שלמים שנבנים על בסיס בינה מלאכותית (רק להקליד פרומפט והופ – יש אתר!) וכו'…
בפוסט הזה אני אתאר את כל מה שאפשר לעשות באמצעות AI לטובת SEO ובמילים אחרות: איך עושים שימוש בבינה מלאכותית לקידום אתרים, אבל יותר בגישה של מומחים לקידום אתרים ולא חובבנים – כאלה שבאמת יודעים לעשות שימוש נכון בטכנולוגיה ולא מתיימרים לכך ש-AI יחליף את הבנאדם בכל הקשור לקידום במנועי חיפוש – כי אנחנו, לפחות כרגע, עדיין לא שם.
אני אתרכז ב-ChatGPT מכיוון שזהו הכלי הכי קל וזמין כרגע, אבל אאזכר גם כלים אחרים.
לסרטון הדרכה שלי על כתיבת תוכן בעזרת ChatGPT:
לפני הכול שתי הערות חשובות הערה חשובה: התוצאות הטובות ביותר מתקבלות באנגלית למרות שבאופן עקרוני אפשר לכתוב תוכן אוטומטי בעברית. ניתן להשתמש לאחר מכן בגוגל טרנסלייט, אבל קחו בחשבון שהתרגום יהיה מילולי והטקסט פחות מרשים.
קידום אתרים עם בינה מלאכותית – הכיצד?
1. בריפים לעמודים כולל מילות מפתח
אחד השימושים הכי קלילים שלא דורש יותר מדי מאמץ הוא בקשת בריפים לעמודים או מאמרים עם מילות מפתח. זו אפשרות מעולה למי שרוצה לכתוב מאמרים בעצמו, אבל לא ממש יודע מאיפה להתחיל.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
מהבדיקה הקצרה שלי, ChatGPT לא מסתפק באיזה בריף כללי, אלא מחלק את המאמר לחלקים ואפילו נותן תקציר לכל פסקה ופסקה.
מה שכן, אתם חייבים להיות מאוד ברורים עם מה שאתם מבקשים, אחרת תקבלו בריף למאמר מאוד ארוך ולא בהכרח על מה שחשבתם. לדוגמה, כשביקשתי מאמר על מיקרוסופט אופיס קיבלתי בין היתר הצעה לנושאים טכניים כמו עבודה מבוססת ענן ועבודה משותפת (בהקשר לשימוש ב-Office 365).
למרבה המזל, ChatGPT יכול להמשיך מהנקודה בה הפסקתם ואם אתם רוצים לחדד או לשאול שאלה מסוימת, אין שום בעיה לעשות את זה.
2. כתיבת תגי מטא
כתיבת תגי מטא זוהי בהחלט פעולה חשובה עבור קידום אורגני, אם זאת יכולה להיות משימה משעממת, במיוחד כשיש לכם 100 עמודי מוצרים דומים. ChatGPT וכלים אחרים יכולים ליצור גרסאות שונות של אותו הטקסט וכך להפחית את הבעיה של כפילות תוכן במקומות שאין בהם יותר מדי חופש פעולה כמו למשל תגי ה-Title.
מהניסיון שלי ChatGPT מצטיין בזה במיוחד. גם אם יש בעמוד עצמו מעט טקסט, הוא משלב מילים שיווקיות כדי למלא את החסר ולהפוך את התג לאטרקטיבי יותר
3. ניסוח אימיילים מעצבנים לטובת SEO
עוד שימוש חביב שלא חשבתי עליו בעצמי, אבל מסתבר שהוא די פופולארי, הוא ניסוח מכתבים לטובת משימות כמו החלפות קישורים, שאלון הכרות ללקוח חדש ושלל עבודות "משרדיות".
למרבה הצער דווקא כאן ChatGPT מתחיל להיות טיפה מעפן ויוצר טקסטים די מופלצים שלא לומר מתנשאים.
מצד שני הם עדיין יותר טובים מהמייל הממוצע שאני מקבל להחלפות קישורים עם שתי שורות תוכן ורשימה של אתרים שכבר ידעו ימים טובים יותר…
שפטו בעצמכם (זה פחות או יותר רק החצי הראשון):
בניסוח שאלונים בתחומים ספציפיים כמו טופס קבלת אתר חדש לקידום הוא כבר היה הרבה יותר טוב. אפשר גם לבקש ממנו להסביר מונחי SEO שהלקוח לא בהכרח מכיר או מבין אותם, אבל אז צריך לקחת בחשבון שהטופס ייצא קצת ארוך.
4. כתיבת מאמרים ויצירת תוכן
זה אולי השימוש בה' הידיעה כשחושבים קידום אתרים ובינה מלאכותית ולא סתם יש המון שירותים שונים שמיועדים לכך, כולל Jasper ו-Rytr שנאלצו להוריד מחירים או להציע הרבה יותר עבור אותו המחיר (ברגע שמגבלת מילים הפכה להרבה פחות רלוונטית).
בכל מה שקשור לכתיבת מאמרים פשוטים ואפילו ניסוח מחדש שלהם (מצוין אם אתם רוצים למנוע שכפול תוכן), כמעט כל הכלים האלו מספקים את העבודה ללא ספק.
בנוסף ל-ChatGPT, ניתן גם להשתמש ב-Google Gemini, Claude או ב-Bing Chat, שהא מעין גרסה של ChatGPT שמתעדכנת בזמן אמת. למעשה דווקא עם Bing Chat קיבלתי תוצאות טובות יותר בהקשר של כתיבה עיתונאית.
להשוואה שעשיתי בין 3 כלי ה-AI המובילים בהקשר של יצירת תוכן:
דבר נוסף, כאשר עושים שימוש בבינה מלאכותית לצורך כתיבת תוכן לקידום אתרים של עורכי דין בגוגל, יש צורך בעורך דין או משפטן שייתן את הדעת על התכנים הללו מאחר ולכל מדינה יש חוקים משלה. ולא בהכרח בינה מלאכותית כמו Jasper ו-Rytr ידעו לספק לנו מאמר מאמר מדויק על חוקי התעבורה בישראל. דווקא באתרי חנות כמו חנות למוצרי חשמל, או אתרים של בעלי מקצוע כמו שרברב או מנעולן – ChatGPT ודומיו ידעו לעשות את העבודה נפלא!
5. בדיקת עובדות
בדיקת עובדות יכולה לתרום לכם אם אתם מעוניינים להכניס מאמרים מקצועיים לאתר בלי לעגל פינות. לצורך העניין, גם כתיבת מאמר כמו "האם לשים נעליים במכונת כביסה זה בטוח" יכול להפוך לדוקטורט בהנדסת חומרים אם אתם לא מצליחים למצוא מקורות מהימנים.
מהניסיון שלי הכלים האוטומטים יכולים לספק מספר הסברים וגם לנפץ מיתוסים אפילו בלי שתבקשו מהם את זה באופן מפורש. במקרה של ChatGPT עדיף להתרכז בנושאים ותחומים שפחות משתנים עם הזמן (כמו הדוגמה שנתתי).
מצד שני אני אדגיש שוב שמכיוון שהכלים הללו בעצמם לא תמיד מדייקים בעובדות, חשוב להצליב את מה שהם טוענים לפחות עם עוד מקור אחד מגוגל.
6. שילוב תמונות באמצעות Dall-E ו-Midjourney
תחום נוסף שבו הבינה המלאכותית יכולה לחסוך כאב ראש הוא יצירה של גרפיקה ממוחשבת. אני מניח ששמעתם על Dall-E שיכולה ליצור שלל יצירות אומנות ואפילו לחקות סגנונות שונים, אבל הכלים האחרונים בתחום כמו Midjourney כבר הולכים צעד אחד קדימה ומייצרים תמונות פוטו-ריאליסטיות.
אלו הן חדשות נפלאות לכל מי שמזיע כדי למצוא גרפיקה להמחשה או לפוסטים באתר שלו: כדי למצוא תמונות אילוסטרציה ספציפיות בדרך כלל צריך להיכנס לאתר כמו Shutterstock ולהתכונן לשלם לא מעט. אם אתם מתכוונים להישאר באתרים החינמיים סביר להניח שתצטרכו להסתפק באילוסטרציות פחות ספציפיות או להשקיע הרבה מאוד זמן בחיפוש.
כל זה בהנחה שאתם נוהגים לפי החוק ולא מסכנים את עצמכם בהעתקת תמונות מכל מיני מקורות, מה שיכול להיגמר בתביעה (וכן, יש אנשים שעדיין עושים את זה…).
עם כלי ה-AI האלו לעומת זאת אתם יכולים לקבל בדיוק את מה שאתם רוצים. המשמעות היא גם שמדובר בתמונה ייחודית שיש לה יותר סיכוי להופיע עם קישור לאתר שלכם בתוצאות החיפוש.
עד כמה התמונה תהיה מפורטת? זה כבר תלוי במה שתבקשו. Dall-E 2 יכול להבין שפה פשוטה, אבל הוא מוגבל פחות או יותר לאיורים ואם תבקשו ממנו להפיק תמונה שנראית כמו צילום התוצאות לא תמיד יהיו מספיק משכנעות או פשוט קריפיות.
בשביל חיקוי של צילומים עדיף לעבוד עם כלי כמו Midjourney, שהוא כבר כלי הרבה יותר טכני וגם עולה כסף אם אתם רוצים לעשות בתמונות האלו שימוש מסחרי. הוא מתעדכן באופן שוטף. למרבה המזל יש טונות של מדריכים ביוטיוב, סדנאות ובלוגים שמתעדכנים באופן שוטף גם בעברית.
יש כמובן גם כלים שנמצאים היכן שהוא באמצע הדרך מבחינת המורכבות והתוצרים שהם מספקים שדי קל למצוא בגוגל, רק קראו טוב את תנאי השימוש.
7. הצעות לקישורים פנימיים
החשיבות של קישורים פנימיים היא עצומה. הקישורים משפיעים על האופן בו גוגל מנתח את האתר שלנו מבחינה היררכית ומסיק מה הקשר בין העמודים השונים. אחרי הכול, למרות שגוגל מציג לנו עמוד ספציפי בתוצאות, סביר להניח שהוא ירצה להציג לנו בעדיפות ראשונה אתרים שנוח לנווט ולמצוא בהם גם מידע שקשור לזה שחיפשנו.
הבעיה היא שלא תמיד זוכרים לשלב קישורים פנימיים בשלב כתיבת התוכן או שצריך להוסיף קישורים לתוכן חדש מתוכן ישן, וזו עשויה להיות עבודה סיזיפית, במיוחד אם יש מאות עמודים באתר.
בין הכלים שיכולים לפתור את הבעיה הזו אפשר לציין את Link Whisper, גרסת הפרו של יוסט וגם SEMRush. אם מדובר בתוספי וורדפרס (כמו במקרה של השניים הראשונים), הם יוכלו אפילו להכניס את הקישורים באופן אוטומטי, למרות שעדיין רצוי לאשר כל קישור ולא לתת להם לעבוד לגמרי על טייס אוטומטי.
8. הצעות אופרטיביות על בסיס ניתוח מתחרים
ניתוח מתחרים בסיסי הוא לא דבר חדש, אבל עד היום רוב כלי ה-SEO הסתפקו בחיפוש קישורים נכנסים, מילות מפתח או פשוט מאמרים מדורגים של המתחרים שלנו.
כיום כלי SEO כמו Surfer מאפשרים לנו לנתח בצורה הרבה יותר מתקדמת את המתחרים שלנו ולהבין אילו פרמטרים כנראה נותנים להם יתרון עלינו על סמך מילות מפתח ספציפיות, במיוחד בכל מה שקשור ל-On Page.
לדוגמה:
- צפיפות הביטוי בעמוד
- שילוב בכותרות פנימיות ומספר הכותרות הללו
- מספר פסקאות מומלץ
- כמות מילים
- שילוב של מדיה כגון וידאו ותמונות
זה כמובן לא אומר שתוכלו לעקוף אותם "על בטוח" אם תלכו על פי ההצעות של הכלים האלו, אבל סביר להניח שבכל מקרה תשפרו את איכות הדפים שלכם, וזה תמיד טוב.
מלבד זאת בסרפר טוענים שכלי כתיבת התוכן שלהם יכול לכתוב תוכן שכבר עבר אופטימיזציה למילות המפתח שתבחרו.
החיסרון של סרפר נעוץ במחיר שלו. יש כלים דומים כמו למשל diib, שיש לו אפילו תוכנית בחינם, אם כי בפועל היא די מוגבלת ואני אישית פחות מתחבר לממשק שלו.
9. יצירת סרטונים
יצירת סרטונים ווידאו אלו לא בדיוק פעולות SEO מובהקות, אבל כל השימוש במדיה עשירה – תמונות, סרטונים, אינפוגרפיקות ועוד – הם ה"תומכי לחימה" של מקדמי האתרים ובכלל חברות של קידום אורגני, ועל כן יש להם מקום של כבוד.
אם כך – למה לא לייעל משמעותית את התהליכים האלה (ועל הדרך לחסוך ערמות של כסף) בשימוש של בינה מלאכותית? אז כן, גם סרטונים אפשר לייצר היום ברמה גבוהה בעזרת AI ויש לא מעט חברות סטארטאפ שצצו לאחרונה שממציאות בדיוק את זה: חברות כמו סינטזיה או Colossyan ועוד הרבה אחרות.
הנה דוגמא לסרטון שיצרתי בעזרת AI:
לסיכום – קידום בגוגל עם בינה מלאכותית
אין ספק שעולם ה-SEO (אופטימיזציות למנועי החיפוש) הולך ומשתנה לנגד עיננו.
לא מדובר רק כל כתיבת תוכן סביר למדי בכמויות גדולות או יצירת גרפיקה ייחודית שפעם דרשו הרבה זמן וכסף, אלא גם ביכולת של בינה מלאכותית לחקות בצורה יותר ויותר מדויקת את האלגוריתם של גוגל ולהבין מה גורם לו "לתקתק".
עם זאת, "יום הדין", שבו הבינה המלאכותית תוכל אולי להנדס אחורנית לחלוטין את האלגוריתם של גוגל עוד רחוק (וייתכן שמכת הנגד של גוגל תגיע בכלל מהפן המשפטי) ולכן את רוב העבודה הקשה אנחנו עדיין אלו שצריכים לעשות.
ממליץ גם לקרוא: ChatGPT ועברית – זה עובד ביחד?