מומחה SEO הוא איש מקצוע שמטרתו למקסם את החשיפה האורגנית של אתר מסוים בתוצאות החיפוש, להגדיל תנועה ופעילות עסקית של האתר דרך הערוץ האורגני, ככל הניתן.
שמי דניאל זריהן, אני עוסק בתחום ה-SEO (קידום אתרים בגוגל) משנת 2009.
במדריך הבא אני הולך להסביר בהרבה על איך לבחור מומחה קידום אורגני, כך שלאחר מכן יהיו לכם כלים לדעת לבחור מישהו כזה כמו שצריך.
שנתחיל? 😊
לפני הכל – רקע והסבר בסיסי על תהליך של קידום אתרים בגוגל:
אז איך בוחרים מישהו כזה?
אדם ששוכר משווק או איש מכירות למטרה כזו או אחרת בדרך כלל לא יכול להיות בטוח ב-100% שהוא יקבל בדיוק את מה שהוא רוצה מכיוון שגם המומחים הכי גדולים לא יכולים להתחשב בכל הגורמים השונים שאינם בשליטתם.
הדבר נכון על אחת כמה וכמה כאשר מדברים הקידום האורגני:
- מדובר בתחום ספקולטיבי מאוד
- גוגל לא מוסרת מרצונה מה בדיוק משפיע על מיקום האתר בתוצאות החיפוש (למרות שהרוב די ידוע ומוכר)
- אלא מסתפקת בקווים מנחים כלליים שבדרך כלל גם לא אומרים הרבה ("צרו תוכן איכותי בלי ספאם").
- גוגל גם מבצעת מאות שינויים באלגוריתם, ורק לחלק קטן יחסית מהם שמשפיעים יחסית על הרבה אתרים אנחנו שמים לב.
כל זה לא אומר כמובן שכאשר מחפשים מומחה לתחום, שלא צריך לבדוק בשבע עיניים את המקדם או חברת קידום אתרים / חברת SEO שאנחנו שוכרים, ויש הרבה דברים שאנחנו צריכים לבדוק ולקבל עליהם תשובות.
אז איך בוחרים את האדם הנכון?
לפני שארחיב על הסעיפים השונים של בחירת מומחה קידום בגוגל…
אתם מוזמנים גם לצפות בוידאו שעשיתי בנושא:
אז כאשר מדברים על בחירה של מומחה של SEO, יש כמה סעיפים שכדאי להסתכל עליהם:
1. לקוחות קודמים והמלצות
מסיבות מובנות בדרך כלל נרצה ללכת על מומחה עם ניסיון שנוכל לקבל עליו המלצות מלקוחות קודמים.
הרבה מקדמי אתרים שמים בעמוד הבית שלהם תיק עבודות שבעזרתו קל ליצור קשר עם לקוחות קודמים של כל אחד העוסק בתחום מבלי שהמקדם מודע לכך, ואז הבדיקה שלנו תהיה יחסית אובייקטיבית.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
אם אתם מוכנים לקחת את הסיכון ולתת למקדם אתרים מתחיל לקדם לכם את האתר (בדרך כלל במחיר מופחת), עדיין רצוי שתבחרו במקדם שעבר איזושהי הסמכה ויש לו סטאז' או ניסיון כשכיר בחברה קודמת.
בשנים האחרונות נפתחים בארץ עשרות קורסים להכשרת מקדמי אתרים, כך שזו לא אמורה להיות משימה קשה מדי.
אגב, ברשותי יש קורס קידום אתרים חינמי – הכי טוב שתוכלו למצוא בעברית 🙂
2. עד כמה המומחה חי ונושם את התחום
האם מומחים לקידום אתרים חייבים "לחיות ולנשום את התחום"?
זה אולי לא קריטי במיוחד, אבל מקדם שבאמת "חי ונושם" את התחום, טורח להתעדכן בכל מה שחדש ועוד – הוא אינדיקציה לא רעה על רמת העניין והמעורבות של המקדם בתחום: כאשר אתם מחפשים מומחה (או מנכ"ל חברת הקידום) אחרי שקיבלתם עליו המלצה או שאתם פשוט ממשיכים לגלול בתוצאות, שימו לב עד כמה הוא מעורה בקהילת המקדמים המקומית ואפילו העולמית. למדריך שלי על בחירת מקדם אתרים.
לדוגמה:
- האם יש לו בלוג קידום אתרים פופולארי או שהוא מגיב בבלוגים אחרים? מה עם הרצאות בכנסים?
- באילו קבוצות גלויות הוא חבר בפייסבוק?
- מיהם אנשי הקשר שלו בלינקדאין? האם שמעתם עליהם בזמן סקר השוק שלכם?
3. תנו עדיפות למומחה שמתרכז ב-SEO בלבד!
מה זה בכלל מומחה גוגל? זה מישהו יכול להיות מי שמתמחה בקידום אורגני או קידום ממומן – או שניהם.
הרבה מומחי קידום אתרים יכולים להציע לכם עסקת חבילה של קידום ממומן, קידום אורגני בגוגל לעסקים, קידום ברשתות חברתיות וכך הלאה.
אין ספק שחשוב לקבל חשיפה בכל ערוצי השיווק, אבל SEO (קידום אתרים אורגני) הוא בסופו של דבר תחום עצמאי שההשפעה של תחומים אחרים עליו היא לא מאוד גדולה (גוגל בעצמה עומדת על כך שפעילות ברשתות חברתיות כמעט לא משפיעה על המיקומים).
לכן, נסו להבין מהי ההתמחות האמיתית של מי שטוען שהוא מקצוען בתחום או האם יש לו אדם שעוסק אך ורק בקידום אתרים בתוך החברה.
השאיפה כמובן – צריכה להיות לבחור לעבוד עם מומחה לאורגני שעוסק בקידום אורגני בלבד!
אם אינכם סגורים על ההבדל בין קידום אורגני וממומן, כך זה נראה בגוגל:
4. חוזים והתחייבויות
חוזה קידום אתרים סטנדרטי עם מקדם אתרים מומחה בהחלט יכול להתחיל מתקופה של כמה חודשים ולהימשך עד שנה בהתאם למורכבות הקידום של התחום והתחרותיות בו.
לדוגמה, הגיוני מאוד שעל מנת לראות תוצאות עבור קידום אתר של עורך דין, יהיה צריך לפחות שנה של עבודה.
יחד עם זאת, כן צריך להיזהר מהתחייבויות מוגזמות כמו למשל הקפצת האתר לשלושת המקומות הראשונים במילות המפתח.
אלו הבטחות שברוב המקרים לא ריאליות שיכולות להעיד על אחד משני דברים:
- המקדם מתכוון להשתמש בשיטות מסוכנות שיכולות לעבוד לזמן קצר, אך לאחר מכן לפסול אתכם מהופעה בגוגל או להעיף אתכם למקומות לא ריאליים (מה שנקרא "קידום אתרים שחור").
- בשלב מסוים, כאשר תתחילו לבקש תשובות, תגלו שהמקדם מושך אתכם בלשון, מספק תירוצים לא משכנעים ובאופן כללי מתגלה כבעל בטחון עצמי מפורז (במקרה הטוב) או חאפר (במקרה הרע).
לעומת זאת, כאשר באים לבחור איזשהו מומחה קידום, בהחלט יש מטרות ריאליות כמו למשל הגדלת מספר הגולשים באתר באחוז מסוים או מספר ההמרות, אך גם כאן יש לזכור שמדובר בטווח ולא במספרים מדויקים.
5. הצעת מחיר – מה צריך להדליק לכם נורה אדומה?
אם תדברו עם 3 אנשי קידום שונים – רוב הסיכויים שתקבלו 3 הצעות מחיר שונות, לפעמים בפער משמעותי.
הצעות מחיר הן ללא ספק אחד הנושאים היותר בעיתיים כמעט בכל תחום, אבל גם כאן אפשר לתת טיפ שימושי מלבד השוואה בין מספר מקדמים: היזהרו מפניו של מומחה קידום seo שמציע לכם הצעת מחיר מהירה בלי לבדוק לעומק את האתר.
קשה מאוד להעריך כמה עבודה יש להשקיע באתר מבלי לבדוק לפחות כמה פרמטרים, למשל:
- האופן בו האתר בנוי
- איזה תוכן יש בו (איכות וכמות)
- כמה קישורים יש לו מאתרים אחרים
- עד כמה הוא מהיר ומותאם לניידים
- וכו'.
הצעת מחיר עבור קידום אתרים שנותנים לכם במהירות יכולה להעיד על תמחור גבוה מאוד ללא סיבה או על כך שהמקדם לא מתכוון באמת להשקיע בכם כמה שצריך באמת, ואז אתם עשויים לקבל דווקא הצעות מחיר מאוד נמוכות.
נכון שמבחינתו של מקדם האתרים, בדיקה מעמיקה דורשת זמן שהוא לא מקבל עליו תגמול, אך מכיוון שמדובר במערכת יחסים לטווח ארוך, היא אמורה בסופו של דבר להשתלם לו.
בכל אופן, חשוב שתדעו שקידום איכותי בהחלט יכול להתחיל מאלף או אלפיים שקלים לחודש לכל הפחות, בעיקר בחברות הגדולות שמעסיקות מספר מקדמים (מה שלא בהכרח אומר שהן יספקו תוצאות טובות יותר).
הרחבתי עוד על מחירי קידום אתרים בסרטון הבא:
6. כאשר עובדים עם מומחה – אל תצפו לשבת בחיבוק ידיים
זוהי נקודה שחשוב להדגיש: לא משנה כמה המומחים שתבחרו לעבוד איתם הם באמת טובים בתחומים, תהליך קידום אורגני הוא יותר אפקטיבי כאשר הלקוח משתף פעולה.
מהנסיון שלי עם קידום אורגני של מעל 700 אתרים עד כה, אני יכול להגיד שלקוחות שהם יותר מעורבים בתהליך, הם אלו שלרוב מתקדמים הרבה יותר טוב בגוגל. לא הכל תלוי בעבודה של מומחה SEO.
זה לא אומר שהלקוח צריך להיות קרציה ולהתקשר כל יומיים, אבל כן להיות מעורב בתהליך.
אל תאשימו את המקדם שלכם במידה והוא לא יוזם יותר מדי קשר – בתכלס, מי שיודע את העבודה אינו תלוי בלקוח כמעט בכלל (מלבד, אולי לאשר תכנים שעולים לאתר מדי פעם).
קידום האתר שלכם חשוב לכם? תהיו גם אתם אלו שיוזמים, שואלים, דואגים לרענן ביטויים שיש לקדם וכו'.
בקיצור – זה לא אומר שהלקוח צריך להקדיש את כל הזמן שלו לקידום האתר, אבל כן צריך להיות מעורב ב:
- תכנים שעולים לאתר – לפחות לעבור עליהם לפני או אחרי הפרסום
- בחירת מילות מפתח ותעדוף המחקר מילות מפתח כדי לוודא שיש בסיס נכון לעבוד איתו
- תקשורת מינימלית – לקוחות שקטים מדי זה לא טוב לאף אחד מהצדדים.
כאמור, המלצתי היא להתעניין בתהליך לפחות אחד לחודש – לשלוח מייל ולרענן קצת את המקדם עם מונחים חשובים, דברים חדשים שרוצים להכניס לאתר, או כל דבר אחר.
7. הקפידו על שקיפות גבוהה כתנאי בחוזה ובדקו שאתם באמת מקבלים אותה
כאשר מדובר על קידום אורגני בגוגל, שקיפות גבוהה מתבטאת בדרך כלל ברישום של כל הפעולות שנעשו באותו החודש (ועליהן אתם בסופו של דבר משלמים).
הרבה מקדמי אתרים מראים לכם את התוצאות כמו למשל שינויים במיקומים או במספר הגולשים שנכנסו לאתר, אבל לא מראים לכם מה הם באמת עשו באותו החודש.
מומחה אמיתי לא יפחד לחשוף את העבודה שלו וגם לא יחרטט את הלקוח שלו שזה "סוד מקצועי" (ראו גם את השאלון שלי בנושא: האם אתה חברה פח לקידום אתרים).
הנה כמה דברים שחשוב לראות בדו"ח קידום אורגני:
- קישורים: אילו קישורים חדשים מפנים לאתר ומאילו אתרים הם מגיעים?
ברוב המקרים, לקוח לא צריך לרדת לרזולוציות כאלו, אבל מצד שני כן חשוב לראות שדברים נעשים והמקדם לא משתמש בקישורי ספאם ו/או בכמויות מוגזמות של קישורים ללא פרופורציה. - תוכן: האם נוספו לאתר תכנים חדשים? האם תכנים חדשים דורשים את אישור הלקוח מראש? (כאן זה מאד תלוי בלקוח עצמו).
חשוב לציין שהוספת תכנים לאתר היא לא חובה בכל פרוייקט וזה מאד תלוי באופי האתר (לדוגמא, באתרי מסחר הדגש הוא יותר על מוצרים וקטגוריה, מאמרים זה בדרך כלל בונוס אלא אם גם להם יש תרומה לקידום כמובן). - אופטימיזציה ושינויים באתר: אלא אם מדובר באתר מאד בעייתי (כמו לדוגמא אתר בלי מערכת ניהול), אופטימיזציה היא בדרך כלל הכרחית לקידום אפקטיבי, בנוסף לתוכן וקישורים. יוצאי דופן הם אתרים וותיקים שעברו תהליך SEO ממושך וחרשו אותם מכל הכיוונים, וכך יוצא שהם דורשים בעיקר תחזוקה של קישורים חזקים – לרבות קניית של קישורים לטובת קידום בגוגל וכו.
בסופו של דבר, חשוב לזכור שכל לקוח הוא שונה ואת כל אחד מעניין משהו אחר.
אני בגישה של להתאים את קצב וסוג הדוחות בהתאם לאופי של הלקוח ומה הכי מעניין אותו לדעת.
8. חיבור אישי וכימיה עם – לא פחות חשוב מהכל…
תכלס? זהו אחד הסעיפים החשובים ביותר בכל הקשור לבחירה של מומחה בתחום.
למרות שהוא נוגע לתחום מקצועי – אבל הוא רלוונטי לעוד הרבה תחומים מלבד קידום אורגני.
במידה ויש חיבור טוב עם הבנאדם (או כל בעל מקצוע אחר לצורך העניין):
- העבודה תיעשה יותר בכיף, כלומר יעבוד על האתר שלכם עם מוטיבציה גבוהה.
- תהיה יותר שקיפות ושיתוף פעולה בתהליך.
- בגלל שתהיה הערכה הדדית, איש הקידום יתאמץ אפילו קצת יותר מהרגיל על מנת לתת לכם תוצאות ושתהיו מרוצים.
9. איזה אתרים / לקוחות כבר קידמת בתחום שלי?
המלצות ועבודות קודמות זה חשוב, אין ספק.
מה שעוד יותר יכול לעזור לכם לקבל החלטה נכונה – זה הנסיון של מומחה SEO עם קידום לקוחות בתחום הספציפי שלכם.
אם למשל עורך דין פלילי פונה אליי, אני ברוב המקרים אגיד לו שכבר קידמתי 5-6 עורכי דין פליליים עד היום (מה שבאמת נכון) ועוד 60-70 עורכי דין סך הכל.
עובדה זו יכולה לחזק מאד את הבטחון של אותו לקוח פוטנציאלי, במיוחד אם יש לי הוכחות חותכות להראות לו (דירוגים בגוגל, עלייה בטראפיק האורגני לאתר וכו').
10. מעודכן בכל עת בענייני גוגל
קידום אורגני SEO הוא תחום דינאמי מאוד, מדי יום גוגל סורק את האתרים שלנו ומעדכן במקומות הראשונים ב- SERP את האתרים הרלוונטיים ביותר בהתאם לחיפוש של הגולשים.
מישהו המתמחה בתחום הקידום טוב ידע להתעדכן בכל השיטות קידום החדשות, בשינוים שקורים בגוגל ובהתאם לכך הוא יהיה ערוך ומוכן לכל שינוי שקורה. מלבד זאת הוא יהיה בקיא בדברים שמתרחשים כאן בישראל וכמובן מה שקורה בעולם.
רוצים לדעת עליי יותר?
אפשר להכיר אותי קצת יותר כאן.
בנוסף – במידה ובא לכם שאסתכל על האתר ואעדכן אם הוא מתאים לקידום אורגני, אפשר ליצור איתי קשר כאן.
מדריכים נוספים: