עד לפני 20 שנה – אם אדם או עסק היה חווה "שיימינג" או פרקטיקה של לשון הרע בפומבי, זה היה מסוקר בעיתונים ואולי אפילו במהודרת החדשות המרכזית, אבל זה היה נשכח יחסית מהר.
גם אם הייתם ממש מתאמצים, סביר להניח שהייתם מתקשים למצוא מידע על האירוע המדובר.
אותו אדם/בעל עסק היה יכול לפתוח דף חדש די בקלות.
כיום, הודות לתרבות הרשתות החברתיות המצב הוא מאוד שונה – אם מישהו מסיבה מסוימת נכנס למעגל השיימינג הרצחני של האספסוף הדיגיטלי, יהיה לו מאוד קשה לצאת מזה, לפחות בטווח הקרוב.
האינטרנט יכול להיות אכזרי – הוא לא סולח מהר והוא לעולם לא שוכח. אז למה זה קורה? מה מניע אנשים לשיימינג והשאלה הכי חשובה – מה עושים אם העסק שלכם נפגע משיימינג באינטרנט? כל התשובות במאמר הבא.
שימו לב, במאמר הזה אני עוסק בעיקר בשיימינג מותגי (שיימינג לעסקים) ולא בשיימינג של אדם פרטי.
מה זה שיימינג באינטרנט (ובכלל)?
אז מה זה שיימינג? שיימינג (מכונה בעברית גם בִּיּוּשׁ) היא תופעה חברתית בה אדם או קבוצה מפיצים בפומבי תוכן שלילי על אחר בין אם מדובר אדם/עסק/תאגיד.
התוכן הפוגעני יכול להיות מופץ באתרי אינטרנט, רשתות חברתיות ובאפליקציות מסרים (עוד על תוכן פוגעני בפייסבוק).
הפרסומים מציגים את קורבן השיימינג לעיתים בצורה מוגזמת וחד צדדית במטרה להשפיל, להכפיש ולבייש אותו.
המפרסם לרוב יקצין את הסיטואציה, ישלב ביטויים מבזים ויוציא דברים מהקשרם.
לצערנו, העולם הוכיח שככל שמדובר בתוכן יותר פוגעני וקיצוני – כך הוא מושך אליו יותר גולשים והפוסט יהפוך לוויראלי.
כך הקורבן, שיכול להיות אדם פרטי או עסק, יכולים למצוא את עצמם יום אחד עומדים מול פרסום מכפיש ומשפיל שעמוס בתגובות קשות נגדו מבלי היכולת להגיב.
דוגמאות נפוצות של שיימינג ברשת:
- שיימינג ברשתות חברתיות – הדוגמא הכי נפוצה היא שיימינג בפייסבוק, שיכולה לבוא לידי ביטוי בביקורת שלילית בעמוד עסקי בפייסבוק או גרוע מכך – פרסום פוסט (סטטוס) פומבי בפייסבוק תוך כדי אזכור או תיוג העסק, ואז מידת הנזק תלויה במידת הפופולאריות של אותו אדם שפירסם את הפוסט.
- ביקורת שלילית בעמוד גוגל עסקי (גוגל מיי ביזנס / גוגל מפות)
- שיימינג באתרי אינטרנט – ביקורות באינדקסים, פורטלים ואתרי אינטרנט שמטרתם לעשות שיימינג לעסקים או לאנשים פרטיים
- ועוד…
תופעת העדר שרומסת עסקים
ההתנהגות שמניעה אנשים להתאגד יחד ברשתות החברתיות נובעת בעיקר ממנטליות העדר האינסטינקטיבית שהעניקה לנו משחר ההיסטוריה יתרון תחרותי.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
בני אדם מאז ומעולם ניצלו את כוחה של קבוצה בשביל לעבוד יחד על מנת לאכוף את מידות הנורמה החברתיות, לשמור על חיים "צפויים" וחלק גודל מזה היה ועדיין דרך החרמת אנשים או עסקים שהתנהגותם חורגת מהנורמה בעיני אותה קבוצה.
כיום בעידן הדיגיטלי, זה יכול לצאת משליטה מהר מאוד – פוסט טעון רגשית שלא נכתב ממקום שקול, יכול להפוך לפוסט ויראלי שמציף את בעל העסק בתגובות שליליות של גולשים רנדומליים שמעולם לא קנו אצלם, אבל בחרו לעשות זאת רק בגלל שהם ראו עוד מאות או אלפי גולשים משמיצים את אותו עסק.
אי אפשר לעצור את השיימינג – זו כמו רעידת אדמה שפשוט צריך להמתין שתחלוף, אבל בינתיים – אתם כן יכולים ללמוד להתגונן ולהגיב נכון.
אז איך אפשר להתמודד עם שיימינג ברשת?
אז איך מתמודדים עם תופעת השיימינג?
מחיקת שיימינג או הסרת שיימינג (בעיקר אם מדובר על שיימינג בגוגל או שיימינג ברשתות חברתיות) – אינה תמיד אפשרית, אבל בכל זאת יש כמה טיפים להתנהלות נכונה במקרה של שיימינג באינטרנט.
1. תשאירו את האגו בצד ואל תתווכחו
אני יודע שזה קשה, אבל אם אתם מרגישים שהקהל מתחיל להתרעם על משהו שפרסמתם – תתנגדו לדחף להגן על עצמכם כי אתם לא תנצחו במלחמה הזאת.
2. תנסו לבחון את האירוע מעיניים אובייקטיביות
תנסו לשנות את הזווית שאתם מסתכלים ממנה עכשיו ולהוציא מהראש שכל זה מזימה שנועדה לפגוע בכם – מהסיבה הפשוטה שהגישה הזו תשאיר אתכם בעמדת הקורבן ולא תקדם אתכם.
אם נכתב עליכם משהו שלילי – תעצרו רגע, יכול להיות שפעלתם לא בסדר? תנסו לנתק את כל התגובות הפוגעניות ולבודד את הטענה המרכזית נגדכם, האם יש איזה שהיא אמת בדבריה?
3. תנסו להבין מה הלקוח מרגיש
אני יודע שזה הכי אינטואיטיבי לכעוס ברגעים האלה על הכותבים ואולי אפילו להתנגח ולהתגונן…אבל קחו בחשבון שבסופו של דבר – מדובר ככל הנראה בלקוח שמסיבה מסוימת מרגיש פגוע מכם וכרגע גם הוא מרגיש קורבן בדרך כלשהיא בעקבות מעשיכם.
למה זה צריך לעניין אתכם? כי ברגע שתוכלו להבין בדיוק מה קרה ומה המניע זה יוכל לסייע לכם להגיב נכון לסיטואציה.
4. להגיב מהר וענייני
רצוי להגיב בתגובה לפוסט הזועם או לחילופין לכתוב פוסט שמתייחס לאירוע בדף העסקי שלכם, בכל מקרה חשוב לפעול מהר ולא להמתין יותר מדי זמן – תגובה ראשונית שמנוסחת בצורה כנה ומדויקת תוכל לתת לכם קרדיט, להוריד לכם את הלחץ ולזכות באהדה אצל חלק מהגולשים.
לעומת זאת, תגובה מתגוננת, מתנצחת שמזלזלת בלקוחות שלכם עלולה לגרום ליותר נזק וליצור משבר, לכן שקלו כל מילה בכובד ראש.
אם זו הייתה טעות שלכם – קחו אחריות ותתנצלו.
אם עדיין אין לכם תשובות תכתבו תגובה ראשונית ותתחייבו לחזור עם תשובות בהמשך. שימו לב שאתם באמת חוזרים אליהם עם תשובות, אל תצאו מנקודת הנחה ששכחו אתכם.
5. במקרים קיצוניים – להקפיא חשבונות
חשוב לי להדגיש שסעיף זה מתייחס לסיטואציות יחסית קיצוניות, בהם בדרך כלל מעורבים איומים על עובד/בעל העסק או על עסק עצמו.
העדיפות שלנו תמיד להתמודד עם האירוע ולא להיעלם, אבל במצבים מסוימים אין מנוס. בהגדרות הדף שלכם יש אפשרות להקפיא חשבון, כך שלתוקפים לא תהיה יותר מטרה ישירה לפגוע וסביר להניח שהם יאבדו עניין בקרוב.
6. הקדימו תרופה למכה!
מה זה אומר? הכוונה – אי אפשר לדעת מתי ניפול על לקוח מטורלל, כזה שאף פעם לא מרוצה מכלום, וידו קלה על המקלדת (או אולי יותר גרוע מזה).
לכן, וגם בלי קשר לזה – תדאג שיש לכם נראות חיובית באינטרנט, עמוד פייסבוק וגוגל עסקי עם ביקורות חיוביות, ועוד.
ככל שתהיה לכם נוכחות חיובית וחזקה יותר – כך ביקורות שליליות, אשר עשויות להגיע מדי פעם, יתגמדו לעומת כל החיוביות.
אני מדבר עוד על חשיבות של ביקורות באינטרנט בסרטון הבא:
מה עושים אם נפגעתם בעקבות שיימינג ברשת?
התנצלות מהירה, כנה וצנועה תוכל לסייע לכם לפזר את כל האספסוף הזועם, אבל לאחר מכן תהיה לכם מטרה חדשה: אתם תצטרכו לנשום עמוק ולהתחיל לאסוף את כל שברי המוניטין שלכם ולהרכיב אותם מחדש.
אם עד לפני האירוע, האתר שלכם הופיע בתוצאות הראשונות בגוגל – ייתכן שעכשיו מופיעות יחד איתו כתבות מאתרי חדשות, ביקורות שליליות, דעות של משפיענים ועוד מגוון דברים שעשויים לפגוע בתדמית של העסק גם לאחר האירוע. אם חשבתם שתוכלו לבקש מגוגל להסיר מידע שקרי שפוגע בכם – בגדול זה אפשרי, אבל זה די חסר סיכוי.
אני מדבר גם על מחיקת ביקורות ב"גוגל לעסק שלי" בוידאו הבא:
אז מה עושים?
במידה ומדובר בשיימינג שמתבטא בתוצאות בגוגל – תהליך של ניהול מוניטין יוכל לסייע לכם להעלים תוצאות חיפוש שליליות שפוגעות במוניטין שלכם על ידי דחיקתן לדף שני או שלישי בגוגל, איהם כמעט שלא מגיעים.
מקדם אתרים או חברה לקידום אתרים יכולים לעשות זאת באמצעות פרסום תכנים רלוונטיים וחדשים, קישורים חיצוניים דרך אתרים חזקים, כתבות תדמית, הרשמה לפורטלים ופרסום של ביקורות חיוביות שיעלו את הדירוג שלכם.
שיימינג והחוק בישראל
בישראל עדיין אין חוק שנוגע ספציפית אל תופעת השיימינג, יחד עם זאת – יש את חוק איסור לשון הרע שבמקרים מסוימים יוכל לסייע לכם לקבל פיצויים על הנזקים שנגרמו לעסק שלכם.
איסור לשון הרע קובע שפרסום בעל פוטנציאל לפגיעה בשם הטוב הוא עוולה בניזיקין שאפשר לתבוע בגינה 143 אלף ₪ וללא הוכחת נזק.
הגבול בין ביקורת לגיטימית לשיימינג יכול להיות מאוד מבלבל ודק וצריך לזכור שגם ביקורות שליליות הן חיוניות לגדילה ולצמיחה של העסק שלכם, לכן שימו לב שאתם גם לא ממהרים לגזול את חופש הביטוי של הלקוחות שלכם.
בכל מקרה אם השם והמוניטין שלכם נפגעו עקב שיימינג באינטרנט, רצוי שתיצרו קשר עם עורך דין מומחה שיוכל לתת לכם ייעוץ בהתאם לסיטואציה שלכם.
מחיקת שיימינג – כמה מילים אחרונות…
שיימינג ברשת הוא דבר כואב, אבל חשוב לזכור שזה גם לא הסוף העולם. יש דרכים רבות להתמודד איתו ותוכלו אפילו למנף אותו להצלחה – בסופו של דבר, הרבה מזה תלוי בדרך שאתם תבחרו להגיב ולפעול.
צריכים עזרה עם הסרת שיימינג ברשת? מוזמנים ליצור איתי קשר, אשמח לעזור 😊
מדריכים נוספים באותו נושא
- התמודדות עם לשון הרע באינטרנט – מאמר אורח מאת עורך דין שלומי וינברג
- אחריות מנהלי קבוצות בפייסבוק על לשון הרע – מאמר אורח מאת עורך דין אהוד פאי
- מחיקת ביקורות מגוגל מיי ביזנס – הכיצד?
- אתרים מומלצים לפעילות של ניהול מוניטין
- הסרת פסקי דין מהאינטרנט
- איך לבחור מומחה קידום אתרים
- הזכות להישכח – מה זה אומר?
- מחיקת מידע מגוגל