דף הבית / שיווק באינטרנט / 8 דרכים לעשות מוניטיזציה לאתרי אינטרנט

8 דרכים לעשות מוניטיזציה לאתרי אינטרנט

מוניטיזציה לאתרי אינטרנט (Website Monetization) היא שם כולל לכל הדרכים באמצעותן אפשר להרוויח כסף מאתרים ברשת. מוניטיזציה חשובה לא רק לאתרים מסחריים שזו המטרה המוצהרת שלהם, אלא גם אתרים שעלויות האחסון והתחזוקה שלהן גבוהות, או אפילו אתרי תמיכה שצברו כח בגוגל, ואפשר למנף אותם גם להכנסת כסף.

יש לא מעט דרכים לבצע מוניטיזציה לאתרי אינטרנט, אך כל אתר צריך למצוא את השיטה הטובה ביותר בעבורו על מנת להגדיל את פוטנציאל ההכנסות שלו עד למקסימום.

מוניטיזציה לאתרי אינטרנט

נעבור על כמה מהדרכים היותר מוכרות לעשות כסף בעזרת אתרי אינטרנט:

1. מכירת שטחי פרסום

מכירת שטחי פרסום היא הצורה הפשוטה ביותר של מוניטיזציה שבה בעל האתר מוכר שטחי פרסום ישירות לגורם צד שלישי או באמצעות מתווך.

לעיתים המגוון של המודעות הוא מצומצם ביותר ולעיתים הוא הרבה יותר גדול, כאשר מאחורי הקלעים פועל בדרך כלל אלגוריתם שמתאים את התוכן של כל דף למודעות ספציפיות. התשלום לבעל האתר יכול להיות על סמך מספר החשיפות או מודל אחר כגון מספר לחיצות מסוים או אפילו מנוי מתחדש באתרי אינדקסים ופורטלים שמוכרים תוכניות פרסום לבעלי עסקים.

כך למשל פועלת תכנית השותפים של גוגל הנקראת Adsense: באדסנס בעל האתר הוא זה שקובע את הפורמטים כגון מודעות טקסט או באנרים, וגוגל ממלאת את שטחי הפרסום במודעות רלוונטיות. בשל האלגוריתם המתוחכם וקלות התפעול של המודל הזה, זוהי נחשבת לאחת מתוכניות השותפים הפופולאריות ביותר ברשת וחלוקת הרווחים היא נדיבה יחסית ומתבססת על מחיר לכל לחיצה. מסיבה זו, פוטנציאל הרווחים של האתר משתנה מנישה לנישה בהתאם למחיר הממוצע של לחיצה בGoogle Ads.

בעזרת גוגל אדסנס, ניתן להרוויח החל מעשרות שקלים ועד לעשרות אלפי שקלים (ויותר) בחודש, מאתר בודד.

מכירת שטחי פרסום מתאימה מאוד לאתרים עשירים בתוכן.

2. תוכנית שותפים (אפיליאציה)

שיווק שותפים היא גרסה משוכללת יותר של מכירה שטחי פרסום.

כאן התשלום הוא לרוב לא לפי חשיפה או לחיצה, אלא גם על פי פעולות מורכבות יותר כגון מכירה של מוצר, הורדת אפליקציה, מילוי טופס וכו'. התשלום אינו תמיד קבוע: לדוגמה, בעל האתר עשוי לקבל תשלום על סמך עמלה ממכירת מוצר באתר אליו הוא הפנה.

ההפניה לאתר המפרסם לא חייבת להיות דרך מודעה או באנר והיא יכולה להיות גם באמצעות קישור פשוט עם מזהה ייחודי של האתר.

מסיבה זו, לא אחת נקשרות תוכניות השותפים באתרי ספאם באיכות נמוכה שמנסים למשוך גולשים בדרכים עקלקלות ללחוץ על הקישורים מבלי שהם מיידעים אותם שמדובר בקישור ממומן. לכן, כדאי מאד לקרוא את תנאי השימוש של המפרסם הספציפי ותוכנית השותפים הכללית על מנת שההפניות לא יפסלו.

3. מכירה ישירה של קישורים

מכירה ישירה של קישורים נקשרת לתחום ה-SEO ומהווה דרך יעילה של אתרים רבים להתקדם במנועי החיפוש. לפני שקופצים על המציאה הזו, כדאי לדעת שהיא נוגדת לחלוטין את הקווים המנחים של גוגל, ולכן קיים סיכון מסוים גם לאתר שמציב את הקישור וגם לאתר שמקבל אותו, אך יש טקטיקות שונות כיצד למזער את הסיכונים האלו.

רוצה לקבל הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך בהקדם

מנסיוני – הסיכון הזה יותר משמעותי בחו"ל וב Google.com, בארץ, גוגל כמעט לא נוקטים פעולות כאלה (לפחות לא כאלו שיצא לי לראות), לפחות לא ברמה של ענישה גורפת לאתרים שמוכרים קישורים (תתפלאו כמה אתרים היום עושים זאת, כולל אתרים גדולים ומכובדים, ללא גילוי נאות).

4. מכירת מאמרים אורחים וכתבות תדמית

ההבדל העיקרי בין הסעיף הזה לקודם – כאן מדובר על רכישת סוג של שטח פרסום – כתבה במקרה הזה. בעיני גוגל (וגם בעיני אנשים) זה נראה כמו דרך יותר לגיטימית וטבעית לקבל קישור, להבדיל מקישור שמוצב במקום בולט ואולי אף חשוב בדף הבית או באזור אסטרטגי באתר.

אתרים רבים מוכרים כתבות או כתבות תדמית שיתפרסמו באתר שלהם עם הפניה לאתר המפרסם או הצגתו בתוך הכתבה.

המחירים אותם ניתן לדרוש משתנים מאתר לאתר: החל מכמה מאות שקלים באתרים קטנים ועד לכמה אלפי שקלים באתרים גדולים ומוכרים.

כמו מכירת קישורים, מכירת מאמרים וכתבות נעשות בערוצים דיסקרטיים, לעיתים באמצעות מחירונים שמועברים באופן פרטי.

5. חנות וירטואלית

חנות וירטואלית היא המודל הקלאסי של מוניטיזציה עם פוטנציאל הכנסות גבוה, אך זוהי גם אופציה שדורשת הרבה מאוד עבודה. בין היתר צריך להשקיע בעיצוב של האתר, בקידום אגרסיבי שלו וכמובן בניהול המלאי ושליחת המוצרים. לנהל חנות וירטואלית באינטרנט זה עבודה במשרד מלאה ופחות מתאימה למי שמחפש הכנסה פסיבית או לעשות משהו על הדרך.

אופציה חלופית היא לפתוח אתר באמאזון או ebay. כאן למעשה מקבלים סוג של מיני אתר כאשר אתם לא צריכים להתעסק בבניית התשתית. יתרון נוסף הוא שבחלק מהקטגוריות אתם יכולים לתת לאמאזון לנהל את כל עניין המלאי והמשלוח, ואז הדברים הופכים להיות הרבה יותר פשוטים.

6. מוצרים וקורסים

ישנם אתרים שמתרכזים במוצר או קורס ספציפי.

המוצר יכול להיות מוחשי או לא, אך העיקרון הוא שהאתר בדרך כלל סובב כולו סביב המוצר במטרה להקנות לו אמינות ולהגדיל את המכירות. לכן, זו לא אופציה שמתאימה לכל אחד ועדיף להשתמש בה רק אם באמת יש לכם משהו ייחודי ביד, בין אם מדובר במוצר שאתם פיתחתם ובין אם מדובר בכזה שאתם מייבאים.

אתרים מסוימים משכללים את השיטה ומוכרים קורסים שמתקיימים בזמן אמת למספר משתתפים או אחד על אחד. זו היא כבר אופציה שדורשת מערך טכני מורכב יותר, אך ניתן לדרוש יותר כסף מכל משתתף.

7. מכירת האתר לאחר אופטימיזציה או השכרתו

מכירת אתר יכולה להיעשות לאחר שבעל האתר רוצה להיפטר ממנו בשל חוסר זמן או כאשר הוא הגיע למסקנה שהוא מימש את הפוטנציאל שלו. במקרים אחרים זו יכולה להיות גם אסטרטגיה של מחשבה תחילה בה מטפחים לאט לאט את האתר.

על מנת לבצע אופטימיזציה לאתר ושיהיה אפשר למכור אותו בדרך כלל לא מספיק לקדם אותו במנועי חיפוש, אלא צריך גם להטמיע בו מודל כלשהו של מוניטיזציה מראש. אחרי הכול, הרבה יותר קל למכור נכס שמניב משהו מהרגע הראשון מאשר כזה שדורש לשבור את הראש.

אפשרות דומה שמתאימה למי שלא רוצה למכור את האתר היא להשכיר אותו על בסיס קבוע. אני למשל, מקים מספר אתרים שמיועדים מראש למכירה, ובחלק מהמקרים עושה על זה תשואות יפות מאד (מעל 50% בשנה). למידע נוסף על השכרת אתרים.

8. תרומות

תרומות הן סוג מעט שונה של מוניטיזציה מכיוון שהמטרה היא בדרך כלל לכסות עלויות שונות כגון תחזוקה ואחסון של האתר. הנה כמה דרכים פופולאריות לעשות זאת:

PayPal : הדרך הפשוטה ביותר, ניתן לבקש תרומה חד פעמית או תרומה קבועה. כך למשל פועלת ויקיפדיה.

פטראון (Patreon): מודל שלפיו תורמים סכום קבוע ומקבלים בונוסים שונים על פי הסכום המינימלי אותו תורמים בשיטה מדורגת (Tiers).

מימון המונים (מימונה, Headstart וכמובן Kickstarter)  – תרומה חד פעמית, כאשר מקבלים את הכסף רק אם עומדים ביעדי הקמפיין. בדרך כלל משמש להשקה של אתר חדש או השקה מחודשת של אתר קיים.

למרות שמדובר בעיקרון פשוט, על מנת להצליח לאורך זמן יש צורך לפרסם תוכן ייחודי שיהיה פתוח רק למי שתורם ולשווק חומר פרסומי במטרה להמשיך ולצבור תורמים חדשים.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

טיפים לקידום אתרים

טיפים לקידום אתרים מהמקדמים המובילים בארץ (וידאו)

הפעם אני משתף איתכם וידאו מבית TVM של דניאל כהנוב ורועי קודשי, בו הם מארחים ...

פיתוח אפליקציות

פיתוח אפליקציות: 5 נקודות שחובה להכיר

כיום המגוון הרחב של האפליקציות מתחרה ראש בראש עם אתרי האינטרנט. אמנם די נדיר היום ...

תגובה אחת

  1. virial@gmail.com'

    בהמשך לסעיף 6 – מכירת מוצרים וקורסים – הנה מאמר שכתב נאור נרקיס, מנהל קהילת התוכניסטים בפייסבוק, כיצד הצליח לייצר ולמכור מוצר דיגיטלי שמביא לו יותר מ-10K בחודש: https://www.tochenist.com/he/digital-product/

    ובכלל הוא אדם מעניין מאוד, שווה לקרוא את הדברים שלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה
close slider