חווית משתמש נשמעת לרוב בעלי האתרים כעניין כבד, שדורש עבודה יסודית וסיזיפית.
אמנם תהליך מקיף של יצירת חווית משתמש אינו דבר פשוט ודורש סיוע מקצועי, אבל האמת היא שניתן לשפר כמעט כל אתר באמצעות מספר צעדים פשוטים ומבלי לפרק ולבנות אותו מחדש.
ביקשתי מהחבר'ה של TZUR – UX Design, מהמומחים המובילים והחלוצים בארץ לחווית משתמש, שיתנו כמה טיפים בנושא. זה מה שיצא 🙂
אם היו לכם רק חמישה דברים שהייתם יכולים לשפר בתקציב ריאלי, האספקטים החשובים ביותר יהיו:
- חווית משתמש במובייל
- הפיכת הטפסים לנוחים יותר
- שימוש חכם בשטח לבן
- ניווט מרובה מסלולים
- חיזוק האמינות ביניכם לבין הגולש (או הלקוח…)
1. חווית משתמש במובייל – לא מה שחשבתם
רוב האתרים כבר מותאמים היום למובייל, והחדשות הטובות הן שההתאמה למובייל כבר הפכה לסטנדרט. יחד עם זאת, העובדה שהאתר נטען במובייל והתצוגה שלו לא מתעוותת, לא מעידה על כך שמדובר באתר שהוא אכן נוח ומותאם למשתמשים.
בניגוד לדסקטופ, בו האתר מוצג בצורה רוחבית, אתר מובייל מוצג בצורה אנכית, כלומר כטור אחד ארוך, וחשוב לקחת זאת בחשבון כאשר מתכננים את הפריסה של האלמנטים השונים.
את המידע החשוב ביותר, בהתאם למטרות האתר, מומלץ להציג בחלק העליון של הדף.
מידע כזה יכול להיות למשל מטרת האתר, מסר שיווקי, פוסטים אחרונים וכדומה. לעומת זאת, חלקים קבועים באתר מומלץ להציג כפאנל נפתח כדי לא לבזבז שטח מסך יקר, ופרטי יצירת קשר ניתן להציג כאלמנטים מרחפים בתנאי שאינם מפריעים לשאר התצוגה כמובן.
מלבד זאת, חשוב לשים לב שהכפתורים השונים מספיק ברורים ושאכן ניתן ללחוץ עליהם בקלות. כפתורים קטנים מדי עלולים לגרום ללחיצות לא נכונות ולהוביל לתסכול של הגולש.
פריסה מיוחדת למובייל אולי נשמעת כמו משימה מורכבת, אבל מרבית מערכות התוכן כיום מאפשרות לעצב בנפרד את גרסת המובייל תחת אותה כתובת, כך שלא תהיה כל בעיה מבחינת גוגל והוא לא יראה שתי גרסאות שונות של האתר, אלא בעצם אתר אחד שמתאים את עצמו לפלטפורמה הרצויה.
2. לא כל טופס צריך להיות בקשה להתאזרחות…
נושא כאוב נוסף הוא נושא הטפסים באתר.
טיפול בסיסי בשגיאות הוא דבר כמעט מובן מאליו, אבל יצירת טפסים ממירים יותר היא עדיין עניין מאתגר. רוב הטפסים הבעייתיים נופלים תחת אחת מן הקטגוריות הבאות:
- שדות רבים ומיותרים
- חוסר בהירות לגבי המידע הנדרש בכל שדה או מדוע בכלל נדרשים כל השדות
- שפה רשמית מדי ללא פעלים (אשר מניעים לפעולה, Call to Action)
- חובה מיותרת להירשם לאתר יחד עם מילוי הטופס
בקיצור, הטופס חייב להיות קצר וקולע.
האינדיקציה לגבי הנחיצות של שדות מסוימים די פשוטה – אם אתם מתלבטים יותר מכמה שניות אם לכלול אותם בטופס אותם, יש סיכוי טוב שאפשר לוותר עליהם…
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
בנוף, כאשר מסתיימת הפעולה והטופס נשלח בהצלחה, אל תסתפקו בהודעה לקונית כדוגמת "הטופס נשלח", אלא "השקיעו" קצת יותר במענה הולם וראוי.
כדאי להודות למשתמש על כך שהזין את הטופס וכן לעדכן אותו לגבי הזמן המוערך לטיפול בבקשה. זה ייצור אצל הגולש תחושה שאכפת לכם ממנו, למרות שמדובר בהודעה אוטומטית לחלוטין. זהו עניין מאוד פשוט ליישום ומאוד חשוב.
3. שימוש בשטח לבן
עיצוב הטיפוגרפיה והטקסט באתר הוא תורה שלמה, אבל אם יש משהו חשוב שצריך לדעת איך לטפל בו, הרי שזהו "השטח הלבן" (White Space) או "שטח שלילי" (Negative Space).
שטח לבן הוא אותו השטח בין האלמנטים השונים בדף. אמנם תמיד חלק מהשטח יהיה שטח לבן, אבל המונח המודרני מתייחס אל שטחים גדולים יחסית שהם שטחים לבנים.
ההיגיון אומר לנו שיש לצמצם את הרווחים בדף כדי לא להאריך אותם, אבל לפעמיים ההפך הוא הנכון. הדוגמה הקלאסית שכולנו מכירים היא גוגל. חשבו מה היה קורה אם הלוגו של גוגל וכפתורי החיפוש היו כולם למעלה ושם למעשה הדף היה נגמר?!
סביר להניח שלא היה לכם ממש חשק להשתמש בו.
אממה, גוגל עשתה בחוכמה וריווחה את האלמנטים בכמה צורות:
- שורת החיפוש מופיעה במרכז המסך.
- שורת החיפוש רחבה יותר משני הכפתורים יחד, כך שהיא בולטת במיוחד.
3.ה-Doodle (לוגו מתחלף) של גוגל צבעוני ומזמין, והוא בעצם הדבר הראשון שרואה הגולש.
- יתר הקישורים נמצאים ממש בחלק התחתון של המסך.
זוהי כמובן רק דוגמה קטנה לאופן בו ניתן לנצל שטח לבן, אבל באותו אופן ניתן להפוך עמודים שנראים ריקים להרבה יותר מזמינים ואלגנטיים, בלי להתאמץ ולשבור את הראש.
צריך גם לזכור שלא רק המסכים הולכים וגדלים עם השנים, אלא גם הרזולוציה שלהם, דבר שמאפשר תאורטית להוסיף עוד ועוד אלמנטים על גבי אותו שטח וחשוב להיזהר שלא ליצור עומס מוגזם.
אני מצרף פה סרטון בו אני מדגים איך לסדר טקסטים בצורה נעימה יותר לעין:
4. לתת לגולש את החופש לבחור
ככל שהאתר עמוס יותר במידע ובעיקר כאשר מדובר באתרי קטלוגים, כך גם הניווט בו יהיה מאתגר יותר. אתרים רבים מציגים רק שיטת מיון אחת או מסתפקים בתפריט בראש המסך מבלי לאפשר לגולש יכולת התאמה אישית.
לעומת זאת, הגישה השולטת כיום היא לאפשר לגולש לבחור כיצד לנווט באתר.
לדוגמה, באתר המוכר מוצרי ריהוט בבית, הוא יוכל לראות מוצרים לא רק על פי קטגוריה, אלא גם לפי חדרי הבית השונים או אפילו לפי אווירה או צבע. מלבד זאת, קיימת כמובן לרוב גם חלוקת משנה כגון חלוקה על פי מחיר, סידור מהישן לחדש וכדומה.
אמנם לעיתים תיווצר כפילות מידע מסוימת, אבל מאחר והגולש הממוצע יעבור רק בנתיב אחד או שניים, לרוב אין מדובר בבעיה.
5. מי אתם ומה אתם : שקיפות ואמינות
תופעה נפוצה נוספת שרואים לא מעט, היא חוסר בהירות לגבי מי עומד מאחורי האתר.
קל לחשוב שמחירים מפתים או הבטחות גדולות יעלו תמיד את ההמרות, אבל בפועל אין הדבר כך.
לגולש חשוב מאוד לדעת "מול מי" הוא עומד. אמינות מחזקת את הביטחון לא רק באתרי מסחר אלקטרוני, אלא גם באתרים של חברות או בעלי מקצוע המספקים שירותים.
מעבר לכך, השקיפות לא מתבטאת רק בפרטי יצירת הקשר והכתובת הפיזית (גם אם העסק הוא וירטואלי לחלוטין), אלא צריכה להיות גם ברמת המוצרים והשירותים שהאתר מציע.
למשל, אין דבר יותר מעצבן מלרכוש מוצר, לעבור את כל תהליך הרכישה ולגלות רק בסוף התהליך שיש להוסיף עוד 10 שקלים דמי משלוח למוצר שמחירו 30 ₪…
גם שימוש ב- "טריק" הידוע, של הצגת מחיר נמוך מבלי לציין שמדובר בייבוא מקביל עם תקופת אחריות קצרה יותר, הוא בעייתי.
ככל שהצרכן יידע יותר פרטים מראש, כך סיכויי המכירה יגדלו והקשר עם הלקוחות יתחזק לאורך הזמן.
בהצלחה! 🙂