אחד הסיוטים הגדולים ביותר של כל בעל אתר או מקדם אתרים הוא לקום יום אחד ולקבל התראה מה-Search Console של גוגל על ענישה ידנית.
אבל אני קופץ קצת קדימה, מה זו בכלל ענישה ידנית ובמה היא שונה מירידה בדירוגים בשל שינוי באלגוריתם של גוגל?
ובכן, ענישה ידנית מתרחשת כאשר "קבוצת האיכות של גוגל" סורקת את האתר שלכם ושמה לב שאתם מפרים את הנחיות האיכות שלה באופן ברור.
וכן, יש לגוגל מספיק כוח אדם כדי לדגום אתרים חשודים ולבדוק אותם באופן פרטני (למרות שכנראה הרבה יותר קל לה לנתח רשתות וקשרים בין אתרים מאשר למקדם הממוצע…).
רגע לפני שנתחיל אני אנסה להסביר מה המשמעות של ענישה ידנית בגוגל?
מדוע מתרחשת ענישה ידנית?
לענישה ידנית יכולות להיות כל מיני סיבות. חלק מהן ברמת הדף וחלק מהן ברמת האתר כולו.
הסיבה הכי טריוויאלית היא כמות גבוהה של קישורים לא טבעיים שמגיעים לאתר שלכם או יוצאים ממנו. גוגל מזכירה במפורש קניית קישורים (שצריכה להיעשות בזהירות) וכל מיני סוגים של "הונאות קישורים" 👎 (Links Schemes).
כשגוגל מדברת על "הונאות קישורים", היא בדרך כלל מתייחסת לכמות גבוהה של קישורים ולמצב בו מעורבים בכל התהליך כמה אתרים של אותו המקדם או המקדמים, דברים כמו PBN וכו' שלא נזהרים איתם מספיק.
כלומר, בדרך כלל לא יהיה מדובר בכמה החלפות רנדומליות שביצעתם עם אחרים.
אבל קישורים הם ממש לא הסיבה היחידה לענישה ידנית, הנה עוד כמה שגוגל מציינת:
✔️ כמויות גבוהות של ספאם, תוכן מועתק וכו' שהוא התוכן המרכזי באתר
✔️ ספאם שלא נוצר על ידכם מכל מיני שירותי אחסון חינמיים או תוכן גולשים (הערה שלי, קורה לא מעט שאתרים נפרצים ומושתל בתוכם זבל 🗑️)
✔️ כל מיני והפניות אוטומטיות מטעות
✔️ מיסוך של דפים שלמים או אפילו אלמנטים ספציפיים (מה שהגולש רואה זה לא מה שגוגל רואה)
✔️ טקסט מוסתר ודחיסת מילות מפתח (תתפלאו כמה אנשים עדיין משתמשים בזה)
אבל הנה כמה סיבות קצת פחות מוכרות:
✔️ הפרת ההנחיות של Google News או Discover (השירות של גוגל שמוצא בעבורכם דפים מעניינים על סמך היסטורית החיפוש והצפייה שלכם). מדובר בעיקר באופי בעייתי של התוכן עצמו. לדוגמה, תוכן בוטה או מטעה.
✔️ אי שמירה על ההנחיות לסימון נתונים מובנים (Structured Data)
✔️ שוני גדול מדי בין גרסת ה-AMP (גרסת סלולר שעברה אופטימיזציה למהירות) לבין הגרסה הרגילה של האתר
מה שמטריד בשני הסוגים האחרונים הוא שמדובר בכלל בבעיות טכניות שעלולות להיות במקרים מסוימים פשוט פאשלה של אחד מאנשי הפיתוח של האתר.
לדוגמה, במקום לסמן שוב פעם את הטקסט המלא של התשובה בעמוד כפי שגוגל דורשת, סומנו רק שתי השורות הראשונות…
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
במה מתבטאת ענישה ידנית לעומת ענישה אלגוריתמית?
ענישה ידנית עשויה להשפיע על חלקים מהאתר או על כולו. אם היא משפיעה על כולו, ייתכן מאוד שתראו ירידה חדה בכל דירוגי האתר למקומות לא ראליים או העלמות של דפים שלמים מהאינדקס של גוגל.
במילים אחרות, פוטנציאל הנזק הוא הרבה יותר גדול מאשר זה של עדכון האלגוריתם הממוצע. (בניגוד נניח לעדכונים משמעותיים מאוד כמו פינגווין 🐧). למעשה, יכול להיות שהתנועה האורגנית שלכם תצנח כמעט לאפס.
אז מה עושים?
גוגל רושמת בדיוק מה צריך לעשות עבור כל בעיה ולפעמיים אפילו מציינת כמה דוגמאות בודדות, אבל זה לא אומר שזה תמיד כל כך פשוט…
הטיפול בבעיות הטכניות כמו מידע מובנה שלא מסומן בצורה נכונה או מסומן בצורה מטעה או אפילו מיסוך הוא קל יחסית, החלק הקשה מתחיל כאשר מדובר בתוכן עצמו והעבודה הכי קשה היא (או לפחות עשויה להיות) בכל מה שקשור לקישורים.
מחיקת תוכן בעייתי
תיקון תוכן עשוי כאמור להיות בעייתי כאשר אין לכם הרבה תוכן חלופי. לעיתים צרות גם באות בצרורות וגוגל תופס רשת אתרים שכולם עוסקים באותו הנושא.
בכל אופן, אל תשכחו שאתם צריכים לשכנע את העובדים של גוגל שביצעתם תיקון עומק ולא להמר על תיקון אלגוריתמי. לכן, אם יש לכם דפים באיכות מאוד נמוכה, כדאי מאוד שתמחקו אותם גם אם היו בהם מילות מפתח שחשובות לכם.
במידה והתוכן שלכם היה מועתק, אפשר בעיקרון לשכתב אותו, אבל השכתוב הזה חייב להיות ברמה מאוד גבוהה וגם להוסיף לקורא משהו מעבר.
גוגל לא פוסל העתקת "רעיונות", כך שגם אם לא תמציאו את הגלגל, התוכן שלכם עדיין יכול להיות ייחודי.
לדוגמה, המאמר שאתם קוראים עכשיו מבוסס על המלצות ברשת ומידע רשמי של גוגל עם מספר הערות שלי שמתבססות על עבודה בשטח, אבל אי אפשר להגיד שהוא לא ייחודי…
הסרת תוכן גולשים כגון תגובות ספאם או תוכן שנשתל באתר בזדון
מחיקת תוכן ספאם של גולשים מצד שלישי עשוי להיות מתיש. למרבה המזל, סביר להניח שלא תצטרכו למחוק אותו ידנית אם תדעו איך להשתמש בכלים הנכונים בהנחה שאתם משתמשים בוורדפרס (זוהי בדרך כלל המערכת שהספאמרים מטרגטים).
קודם כל בדקו אם האתר ממש נפרץ 👮🏼 וכך נשתל בו הספאם ברמת הדפים (לא בהכרח בתגובות), או שפשוט לא הפעלתם את Askimet, התוסף שמגיע עם כל התקנה של וורדפרס ותפקידו לסנן ספאם.
במידה והאתר נפרץ, נסו למצוא אם יש לכם גיבוי של מסד הנתונים שלו בשרת (לרוב חברת האחסון תוכל לחלץ עבורכם אותו). שנו סיסמה, עדכנו את המערכת ורצוי גם להתקין תוסף אבטחה כמו Wordfence.
אם מדובר במקרה השני וכבר יש לכם ערמה של תגובות ספאם, הדבר הכי פשוט לעשות הוא להחזיר את כל התגובות למצב לא מאושר. במערכת כמו וורדפרס צריך לעשות את זה דרך פקודה ישירה למסד הנתונים.
לאחר מכן הפעילו את Askimet עם המפתח שלו (ניתן לקבל בחינם או תמורת כמה דולרים לאתר מסחרי) ותנו לו לעבור שוב על כל התגובות.
טיפול בקישורים
קישורים יוצאים
הקישורים שמהם יהיה לכם הכי קל להיפתר לכאורה הם קישורים יוצאים, אבל הבעיה היא שמאוד יכול להיות שחלק מהקישורים האלו הם בעצמם חלק מהחלפות קישורים שביצעתם ולכן לא תרצו להעיף את כולם באופן אוטומטי.
אז הנה כמה עצות:
- קודם כל שימו לב איפה הקישורים האלו יושבים אצלכם: קישורים מפוטר או מרשימות קישורים הם בדרך כלל הבעייתיים ביותר. אם צריך, שנו את המיקום שלהם.
- גם קישורים שמכרתם יכולים להיות בעייתיים, ולכן עשו את השיקול שלכם אם להחזיר את הכסף למי שמכרתם או "השכרתם" לו את הקישור.
- כנסו לאתרים שהחלפתם עימם קישורים ובדקו האם הם בכלל קיימים ונראים כפי שזכרתם אותם. אם מדובר באתרי רפאים או אתרים שברור שכבר לא מתחזקים אותם, כנראה שתוכלו למחוק את הקישורים אליהם ללא חשש.
- אחרי שנשארתם רק עם קישורים שהמקור שלהם הוא בהחלפה שתקפה גם כרגע ואחד האתרים נראה לכם קצת חשוד, הכניסו אותו למערכת לבדיקת קישורים כמו Moz ונסו לבדוק אם הם מקודמים בשיטות של קידום שחור מבחינת הקישורים שמגיעים אליהם. לדוגמה, אם הם בעצמם מקבלים קישורים ממקומות מפוקפקים, יש בהם רמות גבוהות של ספאם וכו'.
- בשלב הבא בדקו את האתרים האחרים שאתם מקשרים אליהם (אפשר דרך Screaming Frog). יכול להיות שחלק מהם הם פועל יוצא של קישורי ספאם שהוחדרו אליכם, ואז תצטרכו לעבוד בשיטה דומה לזו של מחיקת תוכן ספאם עליה הסברתי קודם.
במקרה שכן הודיעו למנהל האתר או למקדם עצמו על כך שאתם צריכים לוותר על ההחלפה וכתבו לו שהוא יכול להסיר גם את הקישור אצלו. - אם יש לכם קישורים שיוצאים לאתרים אחרים שלכם, חשבו היטב מהם הקישורים והאתרים הכי איכותיים. כפי שכתבתי קודם, יכול להיות שתקבלו התראות לגבי כמה אתרים ביחד, מה שייתן לכם רמז עבה שהקשר ביניהם הוא בעייתי.
- את כל שאר הקישורים שנשארו אתם יכולים לסמן פשוט ב-NoFollow כפי שגוגל דורשת, רק ליתר ביטחון.
קישורים נכנסים
כשאנחנו מדברים על קישורים נכנסים, המצב הוא קצת יותר בעייתי מכיוון שאלו הקישורים שבסופו של דבר גורמים לאתר להתקדם בגוגל.
מלבד זאת, יש קישורים חד צדדים שלא קשורים בכלל בהחלפת קישורים, מה שהופך את כמות הקישורים שצריך לעבור עליהם להרבה יותר גדולה.
לאחר שזיהיתם את רוב הקישורים הנכנסים דרך Moz או Majestic (לא רק את אלו שרשומים ב-Search Console!), הנה כמה דברים שתוכלו לעשות:
- אם מדובר בהחלפה בעייתית, פעלו כמו עם הקישורים היוצאים.
- אם מדובר בקישורים בעייתיים שאתם שתלתם כגון קישורים בחתימה בפורומים או אתרי מאמרים שכמות הספאם בהם גדולה באופן משמעותי, נסו להיכנס לחשבון שלכם שם ולמחוק אותם.
- קישורים מתוך רשתות PBN כדאי למחוק בזהירות על פי סדר העדיפויות בהנחה שלא תוכלו להפוך אתרים באיכות נמוכה לאתרים באיכות גבוהה תוך כמה ימים…
לבסוף, אם מדובר בקישור שאין לכם שום דרך למחוק אותו, גוגל עדיין תאפשר לכם להכניס אותו ל"כלי להתנערות מקישורים" (Disavow Tool).
זכרו שזה חייב להיות המוצא האחרון שלכם ולא דרך לקצר את העבודה.
תוך כמה זמן האתר ייצא מעונש?
תהליך הטיפול באתר יכול להיות ארוך או קצר, תלוי עד כמה חמורה הבעיה. על פי חלק מה-Case Studies (ניתוח של מקרים שהתרחשו באמת), בדרך כלל מדובר דווקא במספר גורמים בודדים לבעיה או בעיה אחת שהובילה לבעיה אחרת.
בכל אופן, לפני שתשלחו בקשה לבדוק את האתר שלכם שוב, תצטרכו ליידע את גוגל על כל הפעולות שנקטתם בהן כדי לטפל בבעיה, כך שחשוב מאוד לתעד אותן.
גוגל מדברת על כך שהתגובה ממנה לוקחת בין מספר ימים למספר שבועות כשלוקח הכי הרבה זמן לטפל בבקשה במקרה של קישורים בעייתים. על פי הקייס סטאדיס הנ"ל, כשמדובר במקרים מסובכים של קישורים, זה יכול לקחת גם חודש.
אם גוגל תשים לב שהתחלתם לעבוד, אבל מבחינתה זה לא יספיק, הצוות שלה ישלח לכם הנחיות להמשך העבודה. לדוגמה, עוד כמה דוגמאות לעמודים / קישורים בעייתיים.
במקרה הזה אל תתייאשו והמשיכו לטפל באתר. עדיף לשקם את האתר חלקית מאשר לתת לו להישאר במצב הזה…
ושלא נדע מצרות 😊