מהם עמודים יתומים, למה הם לא טובים ואיך להימנע מהם?

בעגה המקצועית של קידום אתרים בגוגל, עמודים יתומים או Orphan Pages הם עמודים שלא מקושרים מאף עמוד אחר באתר.

כלומר, אלו עמודים שאין אליהם לינקים פנימיים נכנסים מעמודים אחרים באתר – עמודים "תלושים" שכאלה.

עמודים יתומים

רבים נוטים להתבלבל בין המושג עמודים יתומים ובין המושג Dead-End Pages שמעיד על עמודים ללא מוצא, כלומר, עמודים שאין מהם קישורים פנימיים יוצאים לעמודים אחרים.

כיום, כאשר הרבה מן האתרים מנוהלים באמצעות מערכת לניהול תוכן אשר מייצרת קישורים פנימיים ותפריטי ניווט בצורה אוטומטית, כמעט ולא קיימים עמודים מסוג Dead-End Pages.

בכל מקרה, לענייננו – בשל היותם של עמודים יתומים עמודים מבודדים שאין אליהם קישורים נכנסים מעמודים אחרים באתר, הגולש שמגיע לאחד מעמודי האתר, אינו יכול לנווט אליהם, ולמעשה, הדרך היחידה להגיע אל עמודים יתומים היא באמצעות גישה ישירה לכתובת ה – url שלהם.

איך נוצרים עמודים יתומים?

נתחיל כבר כעת ונאמר זאת כך: יש מקרים שבהם עמודים יתומים הם תוצאה של תכנון מוקפד מראש.

מקרים כאלו לדוגמה הם עמודי נחיתה של קמפיינים זמניים באתר, עמודי תודה שאנחנו מעוניינים לשלוח את הלקוח אליהם רק לאחר שביצע רכישה או התקשרות מול בית העסק ועוד.

במקרים כאלו, עמודים יתומים אינם מהווים בעיה.

הבעיה מתחילה כאשר ישנה כמות נכבדת של עמודים יתומים, בטח ובטח שביחס לתוכן, ואז קידום האתר במנועי החיפוש השונים ובפרט בגוגל, עלול להיפגע.

אז איך נוצרים עמודים יתומים?

עמודים יתומים נוצרים כאשר מבצעים אחת משתי הפעולות הבאות בצורה שגויה: הוספת עמוד חדש לאתר וגריעת עמוד מן האתר.

בואו נתחיל מן ההוספה: כאשר מנהל האתר מוסיף עמוד חדש לאתר, עליו יהיה לקבוע מהו המיקום ההיררכי של העמוד ביחס לשאר העמודים באתר.

לאחר שהחליט על המיקום ההיררכי, נדרש בעל האתר למקם את העמוד במיקום הנכון תוך הקפדה על כך שישמר מסלול ניווט אל העמוד הזה. אם מנהל האתר לא עשה כן, ופשוט הוסיף עמוד באתר מבלי למקם אותו בצורה נכונה, ומבלי שתפריטי הניווט השונים באתר יאפשרו לנווט אליו – העמוד יהפוך לעמוד יתום.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

גם גריעה של עמוד באתר יכולה להפוך עמוד ליתום. אם, למשל, יש לכם עמוד באתר שאליו מקשר רק עמוד אחד אחר, ואותו עמוד אחר המקשר אליו מוסר מבלי לדאוג להסדרת הקישור – יהפוך העמוד לעמוד יתום, משום שאף עמוד אחר באתר לא יקשר אליו.

מדוע עמודים יתומים אינם טובים לקידום האתר?

נשאלת, אם כן, השאלה: מה רע כל כך בעמודים יתומים באתר? מדוע הם נחשבים לבעיה מבחינת קידום האתר?

התשובה היא שעמודים יתומים באתר, מאחר שאינם מקבלים כוח דירוג דף מעמודים אחרים באתר, אינם נחשבים לעמודים בעלי אוטוריטה שמנועי החיפוש רואים בהם מועמדים להצגה בדפי תוצאות החיפוש.

יתרה מכך, עמודים יתומים לא מקבלים את ההקשר הרחב יותר שמנועי החיפוש יכולים להבין בדרך כלל מן השימוש בקישורים הפנימיים המובילים לעמודים פנימיים באתר.

כמו כן, קיומם של עמודים יתומים רבים באתר יכול להעיד על עבודת תחזוקה ובניה לא מקצועית של האתר, ומנועי החיפוש עלולים לראות זאת שלא בעין יפה.

איך מאתרים עמודים יתומים באתר?

כאן הדברים כבר מתחילים להסתבך. מאחר שעמודים יתומים אינם מקושרים מעמודים פנימיים אחרים באתר, שימוש בזחלנים שונים שתפקידם למפות את האתר לא כל כך יעזור לנו. אנחנו נדרשים למשהו מעט יותר מתוחכם.

כדי לאתר את העמודים היתומים באתר נוכל לפעול במגוון של שיטות. אציג כאן כרגע רק אחת. מפו את כל העמודים שניתן להגיע אליהם באמצעות זחלן באתר, באמצעות שימוש ב Screaming Frog – כלי SEO חובה לכל מקדם אתרים, שמסוגל לייצר תמונה טובה של מצב ה"בריאות" של האתר וההתאמה שלו לתצוגה במנועי החיפוש השונים.

בכל מקרה, השימוש בצפרדע יאפשר לנו למפות את כל העמודים שהם לא עמודים יתומים באתר, ואשר אליהם ניתן להגיע באמצעות קישורים פנימיים קיימים באתר.

כעת, גשו למפת האתר – אותו קובץ טקסטואלי המכיל את כלל העמודים שהתווספו לאתר (זאת, בהנחה שאתם עושים שימוש במערכת ניהול תוכן או תוסף, אשר מעדכנים באופן אוטומטי את מפת האתר עם כל הוספה או גריעה של עמודים מן האתר), וחלצו ממנו את רשימת העמודים באתר.

כעת, יש בידכם שתי רשימות: אחת של העמודים המקושרים באתר, והשניה של כלל העמודים באתר.

אם תחסירו את הרשימה הראשונה מן הרשימה השניה, תקבלו את רשימת העמודים היתומים באתר.

כפי שציינתי, יש עוד לא מעט שיטות למציאת עמודים יתומים באתר.

יש מקדמים שמשווים את תוצאות הצפרדע לגוגל אנליטיקס, ובאנליטיקס בוחרים את כלל העמודים שהיו בהם הכי מעט ביקורים, ואז בודקים אותם לעומק. בעיני זאת שיטה פחות מוצלחת, משום שהיא לא מעידה בהכרח כי מדובר בעמודים יתומים, אבל מי שמעוניין לעשות שימוש באנליטיקס לשם כך, שיבושם לו, כמו שאומרים.

איך להימנע מעמודים יתומים באתר?

אחרי שהסכמנו שעמודים יתומים הם לא כל כך טובים לקידום האתר, וגם הבנו כיצד ניתן לאתר אותם, חשוב יהיה להבהיר שבתפעול השוטף של האתר, יש לנו את האפשרות להימנע מליצור עמודים יתומים כאלה באתר.

כאשר אנחנו מוסיפים עמודים חדשים לאתר – עלינו לוודא כי הם מוקמו במקום המתאים להם בהיררכיה ומקושרים לפחות באמצעות תפריט ניווט אחד באתר.

כאשר אנחנו גורעים עמוד מן האתר – עלינו יהיה לוודא כי העמוד שהסרנו לא קישר לעמודים אחרים באתר, ואם כן, לטפל בהפניות האלו שיצר העמוד, ולוודא כי הוא לא היה הגורם המקשר היחיד לאחד מן העמודים האחרים באתר.

לסיכום

למעט מקרים מאוד מסוימים, עמודים יתומים הם לא משהו שהייתם רוצים למצוא באתר. נטרו באופן שוטף את האתר שלכם על מנת למצוא בו עמודים יתומים, שיכולים להיווצר עם הזמן, כאשר אתם מוסיפים עמודי חדשים לאתר או גורעים עמודים כאלו מן האתר.

מדריכים נוספים שכדאי לכם לקרוא:

  • איך בוחרים חברה לקידום אתרים
  • מחקר מילות מפתח: איך עושים את זה כמו שצריך?
  • מדריך קידום אתרים
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו