יש לא מעט מקדמי אתרים בגוגל שעדיין מבטיחים תוצאות על פי מיקומים.
ההיגיון אומר שמיקומים הם הדרך הכי טובה למדוד את האפקטיביות של הקידום בגלל שרואים אותם בעין, וגם למומחה הSEO יש אינטרס להתבסס עליהם מכיוון שקל למכור אותם קצת כמו ירקות יפים בסופר…
לפעמים המקדם אפילו מציע את המילים בעסקת חבילה על מנת להגן על עצמו במקרים שחלק מהמילים לא מתקדמות.
אבל בתכלס? מיקומים הם ממש לא המדד היחיד להצלחה.
בגדול, אפשר לחלק לקוחות ל-3 סוגים עיקריים:
- אלו שמעניינת אותם השורה התחתונה בלבד – כמה מכירות/לידים אני מקבל בעקבות קידום האתר (מפתיע – אבל מהנסיון שלי, זה לא רוב הלקוחות).
מבחינתם – תגרבץ כל היום, רק תביא להם עבודה. - אלו שמאד מעוניינים במיקומים בגוגל (חלקם ברמת אובססיה יומית).
- אלו שמעניין אותם רק כמה טראפיק יש באתר.
- וכמובן יש את אלו שהכל מעניין אותם והם מאד מעורבים בתהליך (לטוב ולרע)…
כפי שאני רואה את הדברים, תפקידו של מקדם או יועץ לקידום האתר זה לעשות את כל הפעולות הדרושות על מנת להגדיל את הטראפיק לאתר, וגם להגדיל את הסיכוי שמי שמגיע לאתר – ימיר (יבצע פעולה כלשהו כמו רכישה, השארת פרטים וכו').
חברות קידום או מקדמים הם לא שכירי חרב של שיפור המיקומים בגוגל, ואסור שהמטרה היחידה תהיה להיות ראשונים בגוגל – כי אם שיפרת את המיקומים והתעבורה לאתר אבל לא הבאת ללקוח עוד מכירות – לא באמת שיפרת את מצבו. קידום אתרים אורגני זהו תהליך הרבה יותר הוליסטי מזה.
בוא נתעמק קצת למה מדידת מיקומים כמדד יחיד להצלחה זה די פאסה.
מעדיפים בוידאו? אני מדבר על הנושא הזה בסרטון הבא:
1. התאמה אישית של התוצאות
האלגוריתם של גוגל מבצע התאמה אישית של תוצאות החיפוש ולכן כל גולש עשוי לראות תוצאות שונות. בעידן ה-AI של קידום אתרים מגמה זו הולכת להתחזק עוד יותר.
ההתאמה האישית תלויה בגורמים אבסולוטיים כמו המיקום של המשתמש והמכשיר ממנו הוא גולש (מי שמשתמש באנדרואיד יקבל קישורים לאפליקציות אנדרואיד למשל), אך גם בגורמים אישיים כמו היסטורית הגלישה ותוצאות שהגולש לחץ עליהן כבר בעבר.
אם מדובר בגרסה של גוגל שמשרתת כמה שפות באותה מדינה או מספר גרסאות של גוגל במדינות שונות שמשתמשות באותה שפה (למשל , אוסטרליה, אנגליה וארה"ב), התוצאות גם כן יהיו שונות.
כמו כן, מצב אינקוגניטו ("מצב גלישה בסתר") אינו מבטל לחלוטין את ההתאמה של התוצאות כי עדיין גוגל מתאימים תוצאות לפי מיקום, שפה וכו'.
2. זנב ארוך + חיפושים חדשים
מידע שמגיע מחברת גוגל עצמה + הערכות שונות מדברות על כך שלפחות 10-15% שאילתות המבוצעות בגוגל מדי יום – לא בוצעו מעולם(!).
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
מדובר במספר אדיר של חיפושים המבוצעים מדי יום, שמאתגרים את האלגוריתם של גוגל בכדי שיחזיר את התוצאות הטובות ביותר. למידע נוסף על קידום ביטויי זנב ארוך (Longtail)
כל מי שעושה יותר מ- 5-6 חיפושים בגוגל ביום יודע שגם הבדל של מילה אחת יכול להחזיר סט תוצאות שונה לחלוטין.
המשמעות היא – מעקב מיקומים בסופו של דבר מתמקד באחוז מאד קטן של חיפושים שיכולים להביא תנועה לאתר. בפועל, תכפילו את המספר הזה פי כמה וכמה ותגיעו לפוטנציאל האמיתי של החיפושים המביאים תנועה לאתר.
כלי יעיל שממחיש את זה הסרץ' קונסול של גוגל שבו ניתן לראות רשימה מכובדת של שאילתות, חלקן הזויות ומוזרות ביותר – שהאתר שלנו נחשף עבורן בתוצאות החיפוש.
אני מדבר עוד על זנב ארוך בוידאו הבא:
3. מהירות עדכון
פעם היו כמה מרכזי מידע של גוגל שהתעדכנו בזמנים מעט שונים, היום האינדקס של גוגל מאוד מהיר (עדכון קפאין) ולכן כמעט כל אחד יקבל תוצאות מאותו אינדקס.
גוגל של היום הוא כל כך דינמי – שזה בכלל לא מופרך לראות סדר תוצאות שונה לחלוטין בהפרש של דקות בודדות. מיקומים הם דבר שברירי מאד, במיוחד בעמודים 2 ומטה (לרוב תוצאות יהיו קצת יותר יציבות בעמוד הראשון – דגש על קצת).
זה הופך הבטחות כמו "התחייבות על מיקומים" למשהו די מגוחך שקשה מאד למדוד אותו. מסיבה זו גם לא כדאי למהר ולהתרברב בפני הלקוח (או בפני אחרים) על מיקום כזה או אחר, לפני שמרגישים שהוא יציב לפחות למשך כמה ימים (וגם זה לא מעיד שום דבר לגבי ההמשך). אין המון תוצאות שמתקבעות חזק מאד על מיקום מסוים בלי לזוז משם.
4. השינוי במראה של דף התוצאות
פעם היו בדיוק עשר תוצאות חיפוש בכל עמוד, אבל מאז שהטלפונים החכמים נכנסו לחיינו, גם גוגל הבינה שצריך לגוון והחלה לכלול סוגי מידע נוספים ועם מראה ייחודי בדף התוצאות. זה בולט בעיקר בחו"ל בארה"ב, שם גוגל מבצעת קודם כל את הבדיקות והשינויים הכי מהותיים.
הנה רק כמה דוגמאות לאלמנטים שונים שרואים בחיפוש
- מפות (למידע נוסף על Google My Business)
- תיבת מידע (במובייל היא למעלה ולא בצד)
- שאלות ותשובות (גם בצורת טקסט וגם בצורת תשובה מעל תיבת החיפוש – תוצאה אפס)
- מוצרים
- גלריות של תמונות ("קרוסלה")
- קרוסלת סרטונים
- ווידג'טים של בתי מלון / צימרים (עוד על קידום אתרי תיירות)
- ועוד…
לאחרונה גוגל הלכה צעד אחד קדימה ולמעשה ביטלה את החלוקה לעמודים במובייל כך שנוצר עמוד אחד ארוך שצריך ללחוץ בחלק התחתון שלו בשביל לראות עוד תוצאות (משהו שבאופן לא מפתיע עובד דווקא לטובת המפרסמים).
לפעמיים גוגל ממקמת את התוצאות הלא סטנדרטיות בין התוצאות הסטנדרטיות, כך שאפילו אם אתם מקבלים מיקום בתוכנה שמודדת מיקומים, קשה לכם לדעת מהו המקום האמיתי של התוצאה בדף מבחינה ויזואלית, וזה יקשה עליכם לראות קשר ישיר בין אחוז הלחיצות לבין המיקום.
מה כן יכול להיות חשוב על מנת להעריך את איכות הקידום?
המדדים של ה-Search Console
בניגוד לאתרים שמודדים מיקומים לפי בקשה ספציפית של המשתמש או הצעות שהן מציעות לו, הכלי של גוגל מציג רק שאילתות שהמשתמשים הקלידו אותן בפועל.
הוא מציג גם את מספר החשיפות ואת אחוז הלחיצות, משהו ששום כלי אחר לא יכול להציג במדויק (גם לא כלים מכובדים כמו SEMRush או Ahrefs).
אבל לסרצ' קונסול יש עוד יתרון אחד נוסף ומשמעותי אפילו יותר: הכלי לא מתייחס למיקומים האבסולוטיים, אלא למיקום הממוצע על סמך כל המיקומים של כל הגולשים עבור אותה השאילתה או כל השאילתות ביחד (על גבי ציר הזמן). בשימוש בפילטרים נכונים, אפשר לעקוב אחרי מגמות ושינויים של ביטויים לאורך זמן (ועל הדרך אפשר לראות עד כמה גוגל דינמי באמת).
תנועה
תנועה מגוגל היא אולי המדד החשוב ביותר והוא גם זה שנותן לנו את המושג הטוב ביותר לגבי ההצלחה של הקידום.
עלייה בתנועה יכולה להעיד על אופטימיזציה טובה יותר של תגי המטא (תיאורים וכותרות מושכים יותר) וגם שהקידום הרוחבי של האתר נעשה בצורה נכונה – לדוגמא, עבודת קישורים חיצוניים טובה.
ולבסוף, אסור לשכוח שהתנועה תלויה לא רק ב-SEO קלאסי, אלא גם במיתוג, תנועה מאתרים חיצוניים וכמובן רשתות חברתיות.
למעשה, אם אתם חותמים על חוזה קידום אתרים, סעיף שמבטיח עליה בתנועה הוא אולי הקריטי וגם הריאלי ביותר.
המרות באתר
גם אתר עם אלפי כניסות בכל יום לא ישיג את המטרה שלו אם הגולשים לא מבצעים בו אינטראקציות כפי שציפינו מהם, וזה לא כולל רק מכירה של מוצרים, אלא גם לחיצות על מודעות או קישורי אפילייט (שיווק שותפים) ואפילו שיתופים ותגובות.
לפעמים מספיק שימוש בצבע לא נכון או רווח גדול מדי בין אלמנטים על מנת לפספס אינטראקציות חשובות.
אני בכוונה מציין את שני הסעיפים האלה ביחד כי הם מאד קשורים זה לזה. לא ניתן להגדיל המרות בלי תנועה לאתר, אך מצד שני הרבה תנועה לאתר לא שווה כלום בלי המרות (אלא אם כן האתר עובד במודל של רווח לפי צפייה של פרסומות או משהו בסגנון).
מלבד שימוש ב-Analytics שעוזר לנו למצוא עמודים לא ממירים באתר שלנו ונקודות יציאה שאולי צריך לטפל בהן, יש גם כלים חיצונים שיכולים לעזור בכך.
לדוגמה, Crazy Egg ו-Clicktale (זיהוי של תנועת העכבר), כלים שמטפלים בנגישות ואפילו סקרים שדרכם הגולשים יכולים לתת לכם פידבק (רצוי שתהיה לפחות שאלה אחת פתוחה).
שווה לקרוא עוד על שיפור יחס המרה.
כמות הטלפונים שהלקוח מקבל
במידה ומדובר בעסק קטן, שבעל העסק בעצמו מקבל את הטלפונים – זאת תהיה עבורו האינדיקציה הטובה ביותר שהקידום אכן עובד. על מנת לבודד שיחות ממקורות לא ידועים, ההמלצה שלי היא להשתמש במספר וירטואלי – מספר שניתן לבצע בו מעקב וכך לדעת בוודאות שהשיחה הגיעה ממקור ספציפי בו יש את המספר. יש כמה וכמה חברות שנותנות את השירות הזה בארץ ובחו"ל.
בארץ אפשר למצוא את מסקיו (Maskyoo), פון פלוס, פיי קול (PayCall), קולבוקס (Callbox) ועוד.
חשבון הבנק של הלקוח
במידה והקידום אכן מביא עבודה – הלקוח ירגיש זאת היטב גם בחשבון הבנק. לא משנה עם זה עסק קטן או חברה גדולה – יותר המרות, בדרך כלל אומר גם יותר שנכנס לחשבון.
יש מקרים בהם יהיה יותר קשה לבודד את האפקט של הקידום האורגני לבדו – כי יש משתנים כמו מקורות תנועה נוספים, עונתיות, קמפיינים חיצוניים שמשפיעים על הטראפיק (טלוויזיה, שלטי חוצות, רדיו וכו') – אבל לאורך זמן זה משהו שאפשר למדוד אותו, במיוחד עם משווים תקופות מקבילות ומנסים לבודד משתנים.
לצערי, גם הגדלה בהכנסות לא מבטיחה הצלחה מבחינת הלקוח – יש מקרים שעסקים לא מתנהלים טוב ולא מגיעים למצב של רווחיות מהאינטרנט – אבל זה כבר מעבר ליכולת ולתפקיד של מקדם אתרים.
לקינוח – אפנה אתכם למדריך שלי על עלויות של SEO.