כמעט כל מקדם אתרים שמכבד את עצמו, עושה שימוש תמיד עם פקודת site.
פקודת site (נכון גם לקרוא לזה אופרטור site) היא אחד השלבים הראשונים שאני עושה לפני שאני בודק אתר פוטנציאלי ועד כמה הוא מתאים לתהליך של קידום אתרים אורגני.
השנייה הזאת שמקדיש מקדם האתרים לבדיקה הכל כך חשובה הזאת, יכולה, במידה רבה, לקבוע מה יהיה מחיר קידום האתר, כמה אנרגיה יצטרך מקדם האתרים להשקיע באתר, וגם האם בכלל יש סיכוי לתהליך הקידום.
מה זה בכלל פקודת SITE בגוגל ואיך היא קשורה אל קידום אתרים?
באופן עקרוני, הרצה של הפקודה site:domainname בגוגל, מחזירה את רשימת העמודים שמנוע החיפוש של גוגל אינדקס עד כה באתר.
כך זה נראה:
הפעולה הזאת מייצרת לא מעט אינדיקציות חיוניות באשר לבריאות האתר, שחשוב יהיה לקחת בחשבון לפני שמתחילים לקדם אותו. אז מה בעצם ניתן ללמוד מהרצת בדיקת site? בואו נצלול פנימה.
לפני הכל – אני מסביר על בדיקת SITE בסרטון הבא:
1. כמה עמודים מאונדקסים באתר?
הבדיקה הראשונה שהפקודה site עוזרת לנו לבצע היא בדיקת עמודים מאונדקסים או בדיקת דפים מאונדקסים בגוגל – למעשה, לראות כמה עמודים באתר אונדקסו עד כה על ידי מנוע החיפוש.
למה זאת בדיקה מאד חשובה?
קודם כל, להבין מהו גודל האתר ועם מה אנחנו צריכים להתמודד, ודבר שני, מפני שכך אנחנו יכולים להבין האם יש בעיה כלשהי באינדוקס של העמודים באתר.
אם, למשל, מתוך 1000 עמודים שקיימים באתר אונדקסו עד כה 800 – המצב הוא סביר בהחלט.
זה אומר שמנוע החיפוש מכיר באתר, אינדקס חלק משמעותי ממנו, ויש גם כמה אזורים שהחליט לא לאנדקס.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
לעומת זאת, אם באתר 1000 עמודים ומתוכן אונדקסו רק בודדים, יש כאן אינדיקציה ברורה שמשהו לא בסדר.
- ייתכן שישנה חסימה של הזחלנים של מנוע החיפוש באמצעות קובץ ה – robots.txt.
- ייתכן שהאתר חדש, רק עלה לאויר, ומנוע החיפוש פשוט לא הספיק לבצע אינדוקס מלא.
- יכול להיות שהאתר איטי להחריד, ומנוע החיפוש, שלא רוצה לפגום בחוויית המשתמש באתר, מנצל רק חלק קטן מתקציב הזחילה.
- יכול להיות גם שעמודים רבים באתר מחזירים שגיאות, שישנן הפניות רבות מידי
- ועוד ועוד…
יכול להיות גם מצב הפוך –
כך למשל, אם יש לנו אתר תדמיתי קטן עם בערך 20-30 עמודים, אך גוגל מאנדקס מאות עמודים – יכול להיות שהאתר נפרץ, או שיש המון עמודי זבל באתר (תגיות מיותרות, לדוגמא).
מהם עמודי זבל? אני מרחיב על כך בסרטון הבא:
בכל מקרה, מיד עם הרצת הפקודה בגוגל, תוכלו לראות, לצד רשימת העמודים המאונדקסים, גם את מספרם.
הערה חשובה: בדיקת site לא בהכרח מראה את כל העמודים שקיימים באתר – אלא את כל הדפים שגוגל אינדקס נכון לכרגע!
מה שאומר – שאם עלה תוכן לאתר שגוגל עדיין לא סרק אותו, או שקיים תוכן שחסום לגוגל – הוא לא יוצג לכם בעזרת בדיקת site.
תוכן כזה, ניתן לסרוק בעזרת כלים כמו Screaming Frog.
2. אילו עמודים מאונדקסים באתר?
כאמור, הפקודה site מאפשרת לנו לצפות ברשימת העמודים המאונדקסים באתר, ולא רק במספרם.
כך נוכל לדעת מהם שמות העמודים שמנוע החיפוש זיהה ואינדקס.
למה הדבר הזה טוב?
נניח שקיבלתם קישור חיצוני מאתר בר סמכות שרלוונטי מאוד לנישה שלכם.
בינתיים, אתם לא רואים כל תזוזה בדירוגים של האתר שלכם במנוע החיפוש.
אתם מנסים להבין מה מן הבאים קרה: מנוע החיפוש בכלל לא זיהה עדיין את הקישור, מנוע החיפוש זיהה את הקישור וטרם החליט מה תהיה ההשפעה שלו, או שמנוע החיפוש החליט כבר שהקישור אינו רלוונטי לדירוג האתר שלכם.
על ידי הרצת הבדיקה על העמוד המקשר, תוכלו לנסות ראשית ולהבין האם גוגל בכלל אינדקס את העמוד באתר המקשר אליכם. אינדיקציה טובה שיכולה לשפוך קצת אור על מה ידוע למנוע החיפוש אודות שני האתרים.
3. האם האתר נפרץ?
בדיקת site איננה יכולה להחליף תוסף אבטחה, ומובן שזהו לא תפקידה העיקרי.
אולם שימוש נכון בה יכול לגלות עמודים חדשים שנוספו לאתר וברור שאינם קשורים אליו.
אם, כמו בדוגמה שציינתי לעיל, אתם מריצים את הפקודה site ורואים, בין יתר העמודים הלגיטימיים שמנוע החיפוש אינדקס, גם רשימה ארוכה של כתובות עמודים בשפה זרה, שברור שאיננה קשורה לקהל היעד של האתר – יכול מאוד להיות שהאתר נפרץ, וספאמרים שונים עושים בו שימוש על מנת להוסיף עמודי ספאם, שיסייעו לתוקפים להיות מדורגים על מילות מפתח חשובות.
4. עמודים שהם מועמדים לקישורים פנימיים בנושא מסוים
אחת הטכניקות האפקטיביות ביותר בכל פרויקט קידום אתרים היא בנייה וטיוב של פרופיל הקישורים הפנימיים באתר.
קישורים פנימיים הם הפניות מעמודים באתר לעמודים אחרים באתר, ויש להם לא מעט יתרונות לתהליך הקידום.
- ראשית, קישורים פנימיים מסייעים לזחלנים של מנוע החיפוש לגלות עוד ועוד עמודים חדשים.
- קישורים פנימיים משפרים באופן משמעותי את חווית הגלישה באתר, ומספקים דרך נוחה לנווט בין עמודי האתר השונים.
- קישורים פנימיים גם מאפשרים לבעל האתר לאותת למנוע החיפוש מהם העמודים היותר חשובים באתר, להפנות אליהם תקציב זחילה משמעותי יותר, ולמנוע תופעה של קניבליזציה של מילות מפתח.
אז איך פקודת site קשורה לקישורים פנימיים?
אם יש לכם אתר שבו קיימים אלפי עמודים, ואתם רוצים למצוא עמודים שמהם תוכלו ליצור קישורים פנימיים לחיזור עמוד נתון, הפקודה site תעזור לכם.
פשוט הקלידו site:domainname keyword כאשר במקום המילה keyword תקלידו את מילת המפתח שאתם מעוניינים למצוא עמודים רלוונטיים עבורה, ומנוע החיפוש יחזיר לכם את העמודים הרלוונטיים ביותר להיות מדורגים על המילה הזאת. אלו, אגב, העמודים הטובים ביותר להתחיל מהם כאשר בונים פרופיל קישורים פנימיים.
בסרטון הבא אני מדגים כיצד אני בונה קישורים פנימיים באתר שלי בעזרת פקודת SITE:
5. מעבר על כותרות המטא באתר
שימוש נוסף שעושים מקדמי אתרים בפקודה site הוא סריקה של כותרות המטא באתר.
כותרות מטא הן כותרות המוצגות בדפי תוצאות החיפוש, אך אינן חלק אינטגרלי מן האתר, ולא מוצגות לגולשים באתר עצמו. מעבר על כותרות המטא יכול לאפשר למקדם האתרים להעריך האם כבר בוצעה פעולת קידום על האתר, או שטרם בוצעה כזאת.
6. מעבר על תיאורי המטא באתר
תיאורי מטא, לצד כותרות המטא, הם תוכן המוצג לגולשים בדפי תוצאות החיפוש.
הם מספקים מידע נוסף שהגולש יכול להיעזר בו כדי להבין מה יוכל למצוא בעמוד, אם יקליק על תוצאת החיפוש.
פקודת site יכולה לסייע למקדם האתרים לבצע סריקה ראשונית, מלמעלה, של תיאורי המטא, כדי להבין האם יש בעיה מיוחדת שהוא צריך להיות מודע אליה.
7. מעבר על ה urls
כיצד נראה מבנה ה -urls באתר? האם יש להם מבנה קבוע? האם שמות העמודים משמעותיים? האם ה – url הוא בשפה בה מופעל האתר, או צמוד לשפה האנגלית?
על כל השאלות האלו קל מאוד לענות באמצעות הרצת הפקודה site שמאפשרת לכם לקבל לצד כותרות המטא ותיאורי המטא, גם רשימה של כתובות העמודים באתר.