קידום אתרים הפך בשנים האחרונות לכלי מרכזי בקידום עסק באמצעות יצירת נוכחות דיגיטלית משמעותית, כזו שמביאה את האתר של אותו עסק לעמודים הראשונים בגוגל ולכל המשתמע מכך – הגדלת חשיפת המותג, יצירת לידים חדשים ואיכותיים, ואף הוזלת עלויות השיווק והפרסום.
אך ככל שגבר העניין גברה גם התחרות, כשיותר ויותר אתרים ביקשו לטעון לכתר במונחי החיפוש שרלוונטיים להם, כשגוגל מצדה בחרה לייצר מבחן מסוים שבהתאם לתוצאות שלו היא קובעת איך ואיפה לדרג כל אתר בהתאם לביצועים והתוצאות שלו.
לפני שנמשיך – מה זה בכלל קידום אתרים אורגני SEO?
מנגד, בעוד שישנם אתרים ומקדמי אתרים רבים שפועלים בהתאם להנחיות גוגל ולפי הסימנים שהיא קבעה שלאורם היא ממקמת את האתרים השונים בתוצאות החיפוש, ישנם כאלה שבוחרים באמצעים שאינם חוקיים ומנסים לרמות את האלגוריתם של גוגל, שיטת פעולה שמיותר לציין שתוצאותיה – מסוכנות ויכולות לגרום להורדת האתר לחלוטין ממנוע החיפוש.
מה זה קידום אתרים כובע לבן (White Hat SEO)?
חובבי וידאו? התחילו כאן:
בהמשך לכך, קידום אתרים כובע לבן (מכונה גם White Hat SEO) הוא שמן של כלל הפעולות שנעשות במסגרת "המותר והחוקי" אצל גוגל.
לגוגל יש קווים מנחים שהיא מצפה שבעלי אתרים ומקדמי אתרים מקצועיים יפעלו על פיהם – זאת כמובן בעולם אוטופי.
בפועל, כמעט כל מקדם אתרים בגוגל מפר הנחיה כזו או אחרת מתוך ההנחיות של גוגל לבעלי אתרים.
הסיבה לכך מאד פשוטה – מבחינת גוגל, כמעט כל קישור חיצוני לאתר שנוצר למטרת SEO, הוא קישור מניפולטיבי ולכן מפר את ההנחיות של גוגל.
בפועל? בהצלחה עם לקדם אתרים ללא קישורים… (באמת בהצלחה).
מהן פעולות של קידום אתרים לבן?
דוגמאות:
- אופטימיזציה לתגיות Meta כמו טייטלים, דיסקריפשנים ועוד
- הכנסת מילות מפתח בטקסט עצמו
- הוספת קישורים פנימיים באתר
- הוספת תוכן לאתר
- וכו'…
מה זה קידום אתרים כובע שחור? 🎩
לעומת זאת, קידום אתרים כובע שחור הוא ההפך המוחלט מקידום אתרים כובע לבן, מכיוון שהוא לוקח את אותם פרמטרים בדיוק, אבל פועל עבורם בצורה גסה ומוגזמת שנועדה לשטות בגוגל, ולהראות שהאתר מרשים על הנייר בלבד.
איך עושים את זה? (למרות שהשאלה הנכונה צריכה להיות איך לא עושים את זה – אבל, לא שופט)
קידום אתרים כובע שחור הוא ההפך המוחלט מקידום לבן.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
קידום אתרים שחור יכול לכלול פעולות שמפרות באופן בוטה את ההנחיות של גוגל (ולפעמים אפילו מהוות עבירה פלילית).
מדובר על דברים כגון (אך לא רק):
- מילוי האתר בתוכן שטחי או תוכן ספאם שמוסתר בתוך האתר
- הטמעת קישורים בכמות גבוהה ובצורה גסה
- פריצה לאתרים
- הפצצת קישורי זבל למתחרה על מנת לפגוע בדירוגים שלו
- ועוד…
קידום אתרים כובע שחור – התייחסות רק למה שגוגל מחפש
אם קידום אתרים הוא מציאת המתח העדין שבין שיפור חווית המשתמש אל מול חווית מנוע החיפוש, כלומר בניית האתר באופן שמרצה גם את גוגל בהיבט הטכני וגם גולשים בהיבט התוכן, קרי נותן להם פתרון וערך מוסף דרך התוכן וחווית המשתמש, אז קידום אתרי כובע שחור הוא בעצם התעלמות לחלוטין מפן התוכן ומילוי האתר בנתונים "על הנייר", שמטרתם כאמור היא להוציא את גוגל משיווי משקל ולעבוד עליו עם נתוני סרק.
דוגמה נוספת לאופן בו קידום כובע שחור מנסה להתל בגוגל וכפועל יוצא מכך בגולשים עצמם, הוא באמצעות הצגת תוכן שונה לכל אחד מהגורמים.
כלומר, לגולשים מוצג מסך מסוים שמציג תוכן נחות ולא רלוונטי, ועבור גוגל תוכן 'איכותי' או מזוקק יותר וכזה שעונה לקריטריונים שלו בטווח הקצר, פעולה הקרויה בעגה המקצועית – מיסוך.
עוד פרטים על שיטות הקידום השונות בכל הצבעים:
למה חשוב לקדם אתרים באמצעות קידום אתרי כובע לבן?
שאלה שעלולה לעלות מבעלי אתרים שלא כל כך מתחשבים בניקיון הכפיים מול ענקית הטכנולוגיה, היא למה מלכתחילה לשחק לפי החוקים עם גוגל, כיוון שהרי המטרה היא להתברג כמה שיותר גבוה ולא לנצח בתחרות האתר ההוגן, התברגות שקידום כובע שחור יכולה לייצר.
הסיבה לכך היא שברגע שגוגל תעלה על הקידום המלאכותי והבריוני (לרוב שאלה של "מתי" ולא של "אם"), האתר שלכם צפוי להיפגע בצורה חסרת תקדים, כשגוגל במקרה הטוב תוריד את מיקומו משמעותית, ובמקרה הרע אפילו תסיר את האתר לחלוטין ממנוע החיפוש, הסרה שמשמעותה היא בעצם שלילת קיומכם בעולם הווירטואלי, וכל המשתמע מכך כלכלית.
קידום אתרים מקצועי ולאורך זמן – חייב להיות "לבן" עד כמה שאפשר.
למה גוגל נלחמת באתרים שמקודמים באופן פסול?
ההסרה מגיעה מכיוון שגוגל מבקשת קודם כל לשמור על האינטרס הפרטי שלה כמנוע חיפוש נותן חווית משתמש טובה לכל גולש שנעזר בה כדי למצוא מענה לבעיה או לשאילתה שעלתה לו, בעוד שכשאתר בוחר לרמות את גוגל ולהגיח קדימה למרות שאין לו ערך מוסף או בשורה משמעותית לגולש, אותו גולש שבעצם התפתה לקליק בייט, מאבד אמון בגוגל ובמהימנות של השימוש בה כמנוע חיפוש.
לכן, באמצעות ענישה והרתעה גוגל מבטיחה כי כל האתרים בה ישחקו לפי החוקים, או שפשוט יאלצו למצוא את עצמם מחוץ למשחק, כשהמשמעות היא קרדינלית, למה? שמח ששאלתם.
המשמעות של קידום אתרים בעבור אתרים ובתי עסק
הסיבה שבגינה אתם לא רוצים למצוא את עצמכם מחוץ לסיקורו החם והאוהד של גוגל, היא שבשנים האחרונות גדל והתקבע מעמדה של ענקית הטכנולוגיה מעבר למכשיר שבאמצעותו מוצאים תשובות לשאלות נקודתיות, אלא גם כאתר מודעות ענק ותפריט בו אפשר להזמין הכל – מסושי ועד למטבח חדש.
בהתאם, לאור שינויי צריכה שעוברים בכל חברה מערבית ובישראל כחלק מאלו, עובר השימוש באינטרנט ליותר ויותר משמעותי ובעל נתח עסקי.
אם בעבר בעלי עסק השקיעו הון עתק ברכישת נדל"ן לחנות שלהם כדי למקם אותה במיקום רלוונטי ושימשוך לקוחות – היום בתי עסק רבים מוכנים להסתפק בסניף צנוע בעיר רחוקה מתל אביב רבתי, פשוט מכיוון שנוכחות בדיגיטל מפצה ומייצרת הכנסה משמעותית יותר בפחות הוצאות.
הסיבה לכך היא שכשנעשה קידום אתרים כובע לבן, כזה שמביא את האתר למקום גבוה באופן טבעי ולאור הפתרונות והידע שהוא מעניק לגולשים, כמו גם עמידה בהצלחה בקריטריונים של גוגל, לאותו בית עסק מתלווה אמינות, מוניטין חיובי, ולעתים רבות מאוד גם לידים שזורמים בקלות יתרה בגלל שקל יותר לאנשים להשאיר פרטים וליצור קשר עם גורם שהם מאמינים ביכולתו לסייע להם, תחושה שמיקום גבוה בגוגל נותנת לגולשים רבים.
איך גוגל מתמודד עם קידום אתרים שחור?
אז למרות שכבר הבהרנו שגוגל מעניש אתרים שמתעסקים עם האלגוריתם שלו בצורה מלאכותית ושנועדה לנצח את המבחן ולא באמת ללמוד את החומר ולעבור אותו כהלכה, חשוב להסביר איך בדיוק התהליך מתרחש כדי להמחיש את הסכנה שקיימת בכך, במיוחד עבור בעלי אתרים שאינם מודעים בכלל לכך שהאתר שלהם מקודם באמצעות קידום אתרים שאינו קידום אתרי כובע לבן.
⛔ בחינה מלאכותית ועיכוב הקידום – לכן, כשגוגל יבחין בחריגה מלאכותית, כזאת שתגרום לו להבין שמשהו לא מתרחש כשורה, סביר להניח שבהתחלה האלגוריתם יחזיר את אותו אתר לנקודה בה היה לפני הקידום שחשוד כפסול, מעין כתב אישום בכפוף לשימוע מה שנקרא.
⛔ בחינה ידנית וענישה במידת הצורך – לאחר מכן, צוות ידני של גוגל כנראה יבחן את האתר ויבדוק עד כמה ובאיזה אופן נעשו ההפרות השונות, כאשר אם אותו צוות יתרשם שיש עילה להעניש את האתר הזה בשל קידום פסול – קידום אתרי כובע שחור, אותו אתר יקבל במקרה הטוב אזהרה שדורשת ממנו לשנות את כל השינויים המלאכותיים והפסולים שעשה (עונש על תנאי אם תרצו), כדוגמת הסרת כל הקישורים המלאכותיים, הצגת תוכן זהה לכל הגורמים שבוחנים את האתר, הפסקת קניבליזציה של מילים וכן הלאה.
⛔ במידה והאתר לא ישנה את הליקויים ו/או כאשר הליקויים חמורים מאוד מלכתחילה, גוגל יכולה לחסום את האתר לחלוטין, כשמדובר לעתים רבות בנזק בלתי הפיך שלמעשה מעלים את כל העבודה וההשקעה שלכם באתר עצמו, מעין מאסר עולם מהאינטרנט הנפוץ (מאמר בסימן משפטי יצא לנו אה?).
להיות חכם ולא להיות צודק – קידום אפור
בנוסף לכך, בגלל שמדובר בתחום תחרותי במיוחד בו כולם מעוניינים להתקדם ולהגיע קדימה, יש תחום ביניים בין הלבן לבין השחור – קידום אתרי כובע אפור.
התחום האפור נוגע בעצם לביצוע פעולות שאולי אינן בדיוק מה שמצפה מאיתנו גוגל, אבל הינן הכרחיות כדי לקדם את האתר ולאפשר לו להצליח, בעיקר בתחומים תחרותיים.
עיקרו של קידום האתרים האפור הוא ביצירת קישורים באופן מלאכותי אבל בטוב טעם, ובאופן שלא מעלה את חשדו של גוגל שנעשתה פה פעולה מכוונת שנועדה להוסיף משקל נכבד באמצעות קישורים שלא הולם את תוצאות האתר ודירוגו הראוי בפועל.
לכן, למרות שקידום אתר שנעשה באופן אפור לא מחסן אתר מפגיעה תיאורטית של גוגל, הוא מקטין דרמטית את הסיכון ומצדיק את התרומה שלו לעומת הנזק הפוטנציאלי המועט יחסית שיכול להסב לאתר, בעיקר כשעובדים בצורה חכמה אל מול עדכון פינגווין שרק לאחרונה עודכן שוב ונכנס לפעולה.
עדכון פינגווין – פילטר לקישורים
עדכון פינגווין הוא מנגנון שגוגל יצרה כדי להילחם בהררי הספאם שפקדו אותה בשנים האחרונות עם צמיחת האינטרנט והבנת מלוא כוחו ומשקלו, בעיקר על ידי מתכנתים ממדינות שידועות לשמצה בגלל שהן לא מכבדות עניינים כמו קניין רוחני או חוקי מסחר תקין, כמו הודו, סין ורוסיה.
העדכון בוחן את מהימנות האתר שיצר קישור אל האתר שלכם, הרלוונטיות של הטקסט המקושר עצמו לאתר שלכם ולאתר שהמליץ ועוד היבטים שנועדו להפריד בין קישור לקישור, כשמדובר במנגנון נוסף שיכול לעורר את חמתו של גוגל עליכם.
לכן, בכל קידום באשר הוא חשוב לראות שהפעולות השונות שננקטות ובדגש על יצירת קישורים, נעשות באופן שלא מסכן את האתר שלכם שלא לצורך, ושמודע לחלוטין לכל הכלים הרגולטוריים שגוגל מפעילה על משתמשים.
חשיבות המודעות מצד בעל האתר
כמו כן, בגלל הפוטנציאל הנפיץ שיש לקידום אתר שנעשה שלא כהלכה, כלומר כזה שנעשה באופן שאינו קידום אתרי כובע לבן ו/או קידום אתרי כובע אפור, פוטנציאל נזק שיכול לגרום לבעלי אתר שהוציא עשרות רבות של אלפי שקלים (ולפעמים יותר) על האתר שלו לראות את הנכס יורד לטמיון ומצריך ממנו להתחיל את העבודה מחדש ומ- 0, חשוב כיום יותר מתמיד שבעלי אתר יהיו עם האצבע על הדופק של האתר שלהם, ועל מה מקדם האתרים שלהם עושה בעבורם.
כלומר, גם אם מקדם האתרים מציג לכם נתונים חיוביים וכאלה שבאמת מקדמים את האתר שלכם קדימה, כמו הונאות רבות בתחום הפיננסי סופו של כל בלון להתפוצץ, כשהדרך למנוע את הפיצוץ הנ"ל הוא להקפיד על מעקב ומעורבות בנעשה בו.
עוד קצת טיפים לבניית פרופיל קישורים פנימיים שישפרו את קידום האתר שלכם:
לסיכום – קידום אתרים כובע לבן
כמו שאפשר להבחין משכתוב, לאופן בו אתר מקודם יש השפעה חסרת תקדים על התוצאות בפועל, גם מבחינת הדירוג בגוגל עצמה, ובעיקר אל מול הרגולציה שגוגל מפעילה כנגד אתרים סוררים שבחרו לאתגר את ענקית הטכנולוגיה.
לכן, מומלץ בראש ובראשונה להתרחק כמו מאש מקידום שנעשה תחת כובע שחור, ולוודא שמקדם האתרים שלכם מודע למה שהוא עושה כשהוא בוחר להרשות לעצמו לחרוג ממגבלות קידום אתרי כובע לבן, בגלל שהנזק והשלכותיו חסרות התקדים יהיו מנת חלקכם העיקרית במידה וגוגל תבחר לתת לכם לטעום מהמקל.
מנגד, קידום אתרי כובע לבן לא מספיק הרבה פעמים, בעיקר בשוק צפוף ושיש בו תחרות על העמוד הראשון בגוגל עצמו, ולכן – אין פסול בלבצע פעולות נקודתיות שלא מתיישרות עם ההוראות המדויקות של גוגל, מדובר בחריגה שכל מקדם אתרים בארץ ובעולם מבצעים על מנת לייצר תוצאות כשהסיכון שווה את הסיכוי.
לבסוף, אם אתם מחפשים מקדם אתרים שיבטיח שהאתר שלכם יתקדם למעלה ובלי שתצטרכו לישון עם החשש שמא מחר בבוקר תקומו לאתר שמופיע רק באינטרנט אקספלורר, קידום אתרים שמבטיח קידום עסקי ולא רק תוצאות ריקות מתוכן על הנייר, צרו קשר, וביחד נראה איך מנצחים את השיטה 😊
מדריכים נוספים באתר:
- קידום אתרים מהיר: מתי זה אפשרי וממה צריך להיזהר?
- קישורים מזיקים: איך נאתר אותם ואיך ניפטר מהם?
- מומחה קידום אתרים: איך לבחור מומחה SEO שיודע את העבודה
- חברה לקידום אתרים: המדריך שיעזור לכם לבחור
- סוכנות קידום אתרים: מה היא עושה