דף הבית / ראיונות / אחד על אחד עם מיכל כהן

אחד על אחד עם מיכל כהן

עוד ראיון יוצא לדרך. והפעם – אחד על אחד (יותר נכון – אחד על אחת!) עם מיכל כהן, דמות SEO מאד מוכרת בארץ ומי שעומדת בראש חברת WebGuru. מי אמר שאין ייצוג למין הנשי בתעשייה? 🙂

אחד על אחד עם מיכל כהן

שלום מיכל, לטובת מי שלא מכיר –  נתחיל קצת עם החלק הרשמי והמשעמם (או שלא): איך הגעת לתחום, מה את עושה כיום וכו'

נכנסתי לתחום ב 2007, בימים שבהם חגגנו על גוגל התמים, בדקנו מכל הכיוונים איך אפשר להתעלל בו ולהוציא מזה כמה שיותר כסף. עזבתי עבודה של מתכנתת בהייטק (ששיעממה אותי ותבעה ממני יותר מידי שעות כאמא), והתחלתי לשחק עם גוגל ולנסות להבין מה עושים עם מכרה הזהב הזה.

בלי להבין מה ולמה, קניתי דומיינים, בניתי אתרים וקידמתי אותם. תקופה קצרה עבדתי בחברת K המיתולוגית, שם רכשתי את הבסיס שממנו המשכתי באופן עצמאי. אחרי כמה חודשים של משחקים, כמעט כל האתרים שלי הגיעו למקומות ראשונים וזה לגמרי עשה לי תיאבון לעוד.

ניהלתי איזשהו פורום מקצועי ודרכו הגיעו כמה פניות שהפכו ללקוחות הראשונים של וובגורו.

היום וובגורו היא חברה קטנה של כ 30 לקוחות קבועים, ברובם עסקים קטנים ובינוניים שאנחנו נותנים להם שירותי SEO, כתיבת תכנים, אפיון והקמת אתרים, PPC וניוזלטרס. בנוסף, אנחנו מלווים מס' גופים גדולים ונותנים שירותי ייעוץ למקדמים או חברות שרוצות חוו"ד נוספת.

יש לי צוות של שלושה מקדמי אתרים ועוד חמישה ספקים קבועים בתחום התוכן, הפיתוח והעיצוב.

האם את חושבת שאפשר להישאר שפוי אחרי כ"כ הרבה שנים בתחום הזה?

תלוי איך אתה עובד ועם מי אתה עובד. גם אני וגם העובדים שלי חיים ונושמים SEO כבר לא מעט שנים ואנחנו עדיין רוב הזמן בהיי. טוב, פה ושם יש תקופות של דאון, כמו בכל עבודה.

שני דברים קריטיים לשמירה על שפיות ומוטיבציה לאורך זמן:

  1. עבודה מגוונת עם מקום להתפתחות אישית ומקצועית –

קידום אתרים לא צריך להסתכם בהחלפות קישורים ובניית טייטלים. SEO זה חווית משתמש ו content marketing ואופטימיזציית המרות וweb analytics וכלים ורעיונות וחידושים ואינסוף אפשרויות למחקרים, ניסויים ושיפורים. כל אחד צריך להקצות גם לזה זמן ומשאבים. אצלינו, מכל פגישת צוות שבועית אנחנו יוצאים עם רעיונות חדשים ותובנות חדשות. אנחנו מתפתחים כל הזמן, כל אחד באופן אישי וכולנו כחברה.

  1. לקוחות סבלניים ומפרגנים שנותנים בך אמון –

לגיטימי לגמרי שלקוחות ידרשו תוצאות, זה חיובי וזה ממריץ. אבל לקוחות שלא מבינים שתוצאות לוקחות זמן ושירידות קורות גם אם עשית עבודה מצויינת, לקוחות שלא נותנים אמון, שהם חשדניים, תוקפניים, חסרי סבלנות – בהחלט יכולים להמאיס את העבודה ולהוציא משפיות. כשאני מקבלת לקוחות שניכוו מחברות קידום בעבר, אני לגמרי מבינה את חוסר האמון שלהם בהתחלה. ברוב המקרים הוא מתפוגג אחרי כמה חודשי עבודה משותפים ומשם והלאה עובדים בשיתוף פעולה ובאמון מלא. זה לגמרי הכרחי למוטיביציה שלנו וזה נותן לנו כוח גם כשיש תקיעות ומשברים.

מה את נהנית יותר לקדם – לקוחות קטנים או גדולים, ומדוע?

קטנים ובינוניים.

זה נחמד שיש כמה גדולים בשביל האגו והתחושה הטובה והגיוון, אבל הרבה יותר כיף לעבוד עם קטנים (רק לא קטנטנים).

אני אוהבת לעבוד תכלס. מקסימום יעילות. אין לי סבלנות לקשקשת, מצגות, דוחות, סחבת, פוליטיקות.

אני אוהבת את האתגר המקצועי, שהוא הרבה יותר גדול בעסק קטן מאשר מותג מוכר או גוף עתיר משאבים. אני אוהבת שכל ההחלטות וכל האחריות וכל השליטה אצלינו (שיפורים באתר, עדכונים, תוכן, אחסון). הכל זורם יעיל יותר מבחינתי ונוח יותר ללקוח.

אבל פה ושם, נחמד לגוון באתרים גדולים. זה אופי אחר של עבודה.

מילה על עסקים קטנטנים, כי זה רוב העסקים: לרובם לא מתאים קידום אורגני. זה יכול להצליח, אבל ההשקעה, הזמן עד לתוצאות, הסיכון, לא תמיד משתלמים. את רוב הפניות מעסקים קטנטנים אני דוחה.

מהיכרות איתך התרשמתי שאת עובדת מאד מאד מסודר. תוכלי לתת כמה טיפים לעבודה מול פרילנסרים ובכלל, להתנהלות נכונה?

האמת שבבסיס אני אדם די מבולגן. דוקא בגלל זה חשוב לי שיהיו נהלים של סדר וקריטי לי לעבוד עם עובדים וספקים מאד מסודרים. העובדים שלי הרבה יותר מסודרים ממני וזה מאד עוזר לי.

טיפים להתנהלות נכונה:

  • ניהול ומעקב משימות – בין אם אתם עסק של אדם אחד או עובדים בצוות, אתם חייבים לעבוד עם מערכת ניהול טאסקים. כל תוכנית עבודה צריכה להיות מתורגמת לטאסקים עם לוחות זמנים וכל טאסק חייב מעקב שוטף. (אנחנו עובדים עם אסאנה. יש כאלה שמעדיפים טרלו או מערכות אחרות, זה לא כזה משנה).

מול ספקים שנרתעים ממערכות טאסקים, נהלו מעקב במסמכים משותפים בדרייב.

העיקר לא להסתפק במייל. ועוד יותר גרוע ממייל זה צ'טים למינהם. לך תזכור עכשיו איפה ומה סיכמת ותחפש אם זה היה בוואטס או בסקייפ או במייל.

(הבנתי שסלאק עושה סדר וסנכרון בעניין הזה. מי שניסה ויש לו תובנות, אשמח אם תספרו לי בתגובות).

  • כל עסק חייב לעבוד עם סט של נהלים כתובים (SOP), צ'קליסטים וטפסים קבועים לכל פרוייקט. כל תהליך חייב להתנהל לפי צ'קליסט/נוהל. אם גיליתם תובנה חדשה, תקפידו מייד להוסיף אותה לנוהל/צ'קליסט.
  • תעדכנו כל שינוי באתר ובקידום ישירות ע"ג האנליטיקס. מקל מאד את המעקב והניתוח.

כמובן שבתוך כל הייקיות של הצ'קליסטים והנהלים, צריך לשים לב שאנחנו לא הופכים           למכונות. להרים את הראש ולחשוב יצירתי מחוץ לצ'קליסט, לשפר ולהתפתח, זה הכרחי           בתחום שלנו.

עד כמה את מצפה לעדכון פינגווין הקרוב והאם לדעתך זה שהוא אמור להיות עדכון בזמן אמת זה טוב לנו?

אם זה יהיה עדכון שיפגע רק ב black hat, אז אני אשמח לבואו… אבל עדכונים אלגוריתמיים הם אף פעם לא מדוייקים ב 100%, לכן אני לא יודעת להגיד לך אם אני מחכה לו או שמספיק טוב לי ככה…

פינגוין בזמן אמת נראה לי צעד חכם וטבעי מבחינת גוגל, שיעזור לשפר את איכות התוצאות ויקשה את העבודה של הספאמרים.

בתחילת הדרך גוגל היו צריכים לחנך ולהרתיע ולכן היה טעם מבחינתם להצהיר על כל עדכון, להסביר את המשמעות שלו ולעשות עדכונים גדולים שמזעזעים את כל המערכת. אבל מאז, הם בהדרגה מייצרים יותר ויותר ערפול סביב העדכונים, מצמידים עדכון פנדה לפינגוין כדי להקשות על הניתוח, ומבצעים הרבה עדכונים קטנים בשקט ובזמן אמת מבלי להסביר מה ולמה. וככה נכון מבחינתם לעשות גם עם פינגוין. כל עוד לקישורים יש השפעה כל כך משמעותית על הקידום, מן הראוי שמניפולציות עליהם ייבחנו לעיתים קרובות.

יש מי שחושב שעדכון זמן אמת ייתן לו יתרון במשחק מול גוגל ויאפשר לו לבחון יותר בקלות את ההשפעה של כל בניה וניקוי קישורים. אני חושבת שההיפך הוא הנכון. כשיש כל כך הרבה עדכונים קטנים ותכופים, נוצר רעש בתוצאות החיפוש שמקשה על הניתוח שלנו ועוזר דוקא לגוגל לראות את התגובות שלנו ואת המשחקים שלנו. בין השאר זה יכול לעזור לו להבחין בין קישורים בשליטתנו לקישורים טבעיים לקישורים שליליים בשליטת המתחרים. בקיצור, תסמכו על גוגל: זה לטובתו ולטובת שיפור תוצאות החיפוש.

וגם לך אין פטור מהשאלה הקבועה שלי – קישורים חיצוניים, עד כמה יש להם היום חלק בעוגה הכללית של הקידום לדעתך, ומה יהיה איתם בעתיד הקרוב?

גוגל נותן משקל משמעותי לקישורים נכנסים. בניית קישורים הכרחית לרוב האתרים (לא לכולם). העוגה של הקידום צריכה להכיל ברובה את כל הפעולות שישפרו את האתר בטווח הארוך, ולא פעולות שהן מניפולציות שעובדות היום בגלל פרצות באלגוריתם.

כלומר, אנחנו צריכים לעסוק בעיקר בפעולות שבאמת טובות לגולשים ועל הדרך גם משכנעות את גוגל: השבחת האתר, שיפורים טכניים, יצירת בידול וערך מוסף, חווית משתמש, שיפור המוניטין, הסמכותיות והפופולריות (שזה גם בניית קישורים וגם תוכן מושך קישורים אבל בחשיבה על תרומה גם לגולשים ולא רק לגוגל).

אחרי שעשינו את כל זה, בד"כ צריך גם לתבל ב"קישורי קידום" בשביל לקפוץ למעלה, בהתאם לאופי האתר, התחרות והנישה. מי שמקצר את הדרך ומתרכז בקישורי קידום מבלי לבצע את הפעולות שציינתי קודם, יכול להצליח בטווח הקצר, אבל הוא מגדיל את הסיכון בטווח הארוך (וגם מוותר על הפעולות שבאמת תורמות לו). לגבי העתיד: תמיד נצטרך קישורים אבל מכיון שגוגל הולכת ומשתפרת בזיהוי איכות לעומת ספאם, חשוב לעבוד כבר היום במבנה העוגה שהצעתי.

תודה מיכל!


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

שוקי מן

אחד על אחד עם שוקי מן

שמח לארח בפינה אחד על אחד את אחד מאנשי האנליטיקס הבולטים בארץ – שוקי מן. לשוקי ...

ליאון "שפידר" אברבוך

אחד על אחד עם ליאון אברבוך

ברוכים הבאים לאחד על אחד נוסף, והפעם עם ליאון אברבוך, שיותר מוכר בכינוי Leon Schpider מהפייסבוק. ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *