מה זה KPI? המושג KPI הוא ראשי תיבות של (Key Performance Indicators) – והמשמעות של זה הינה אינדיקטורים למדידת ביצועים.
המושג KPI מתאר את הנקודות העיקריות שעל פיהן מודדים הצלחה.
מדובר בנושא מורכב למדי שתופס לא מעט מילים בויקיפדיה, אבל לצורך העניין שלנו נסתכל עליו בתור הנקודות החשובות ביותר שיעזרו לכם לדעת האם הקמפיינים שלכם באונליין מצליחים או לא.
כל זאת כמובן בדגש על קידום אתרים למרות שהרבה פעמים מסתכלים על KPI דווקא בהקשר של קידום ממומן או רשתות חברתיות. ותתפלאו, אבל גם כאן לא כל ה-KPIs הם כל כך טריוויאליים.
כמה KPIs אני צריך ומה ההבדל ביניהם לבין מטריקות?
אז מה זה KPI בגדול, כבר הבנו. כפי שהסברתי, KPI מתקשר לביצועים או נקודות מרכזיות.
זאת לעומת מטריקות שהן בעצם כל דבר שאנחנו יכולים למדוד.
אם נתמקד ביותר מדי מטריקות ונהפוך כל אחת מהן ל-KPI, הרי שנפספס את המטרה שלנו. לכן, אנחנו צריכים לבודד את ה-KPIs החשובים ביותר.
סדר החשיבות של ה-KPIS השונים נקבע בדרך כלל על פי סוג האתר שלכם ומה הכי חשוב לכם להשיג.
KPIs מרכזיים שאתם יכולים להשתמש בהם:
1. ממוצע המיקומים שלכם
ונתחיל דווקא עם ה-KPI שהוא כן טריוויאלי, לפחות עבור פעילות של SEO: מדידת המיקומים שלכם.
כאן אני אדגיש שחשוב יותר להסתכל על כלל המיקומים ולא בהכרח על המיקום של כל מילה בנפרד. ברוב המערכות לבדיקות מיקומים היום אפשר לעשות את זה ואפילו לתייג מילות מפתח על פי קבוצות. כך אתם יכולים לבדוק את המיקומים הממוצעים של קטגוריות שלמות שמובילות לאותו העמוד או לעמודים דומים.
זהו KPI שלא תמיד יש לו משמעות בפני עצמו לאורך חיי הקמפיין כולו, אבל הוא חשוב כדי לבדוק האם המגמה שציפתם לה מתהליך הקידום אכן מתממשת.
הסתייגות חשובה: ממוצע זה מדד בעייתי, שכן מה שקורה הרבה פעמים, שהאתר מתחזק באופן רוחבי במונחים רבים, גם כאלה שלא רלוונטיים לתוכן האתר, אבל כן מדורגים בעמודים 6-7 וכאלה, ואלו דוחפים את הממוצע למטה.
אם אתם עובדים עם מקדם אתרים על קידום האתר שלכם – כדאי לדרוש ממנו התקדמות של דירוגים מפעם לפעם, על מנת לעקוב אחרי הביצועים.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
2. קצב הגידול של המבקרים באתר
בסופו של דבר, המטרה של כמעט כל קמפיין הוא בין היתר להביא יותר מבקרים לאתר ולכן זהו KPI חשוב ביותר.
עם זאת, יש להבדיל בין מבקרים ייחודים לבין מבקרים באופן כללי.
לדוגמה, יכול להיות שהיום נכנסו לאתר 20 איש, אבל רק חצי מהם היו ייחודים והשאר נכנסו כמה פעמיים. בדרך כלל נרצה לעקוב בעיקר אחרי קצב הגדילה של המבקרים הייחודים.
3. מבקרים חוזרים לעומת מבקרים חדשים
ואם כבר דיברנו על מבקרים, עוד KPI חשוב הוא מספר המבקרים החדשים לעומת מספר המבקרים החוזרים.
כאן המגמה הרצויה עשויה להשתנות על פי סוג האתר שלכם וגם על פי אסטרטגיית המכירה שלכם. לדוגמה, אם אתם מקדמים קורס וירטואלי, יכול מאוד להיות שיותר מבקרים חוזרים לא בהכרח יעזרו לכם מכיוון שכל אדם שרוכש את הקורס כנראה לא ירכוש קורסים אחרים (ואם הוא יעשה זאת, יעבור זמן רב והוא כבר יהפוך שוב למבקר חדש).
לעומת זאת, אם אתם מוכרים מוצרים בחנות וירטואלית, הרבה מבקרים חוזרים יכולים להעיד על נאמנות חזקה, אבל לא נרצה יותר מדי מבקרים חוזרים מסך כל המבקרים מכיוון שאז המשמעות היא שאנחנו לא מצליחים להגדיל את נתח השוק שלנו ובטווח הארוך המכירות שלנו עשויות להצטמצם.
4. המרות אורגניות
כשאנשים חושבים על המרות, הם בדרך כלל חושבים על המרות שהמקור שלהן הוא בדפי נחיתה, אבל בסופו של דבר המטרה היא להגדיל את שיפור יחס ההמרה ואת מספר ההמרות גם דרך קידום אורגני.
למזלנו, קל מאוד לקבוע יעדים ב-Google Analytics וגם לראות בדיוק איזה מסלול המבקרים שלכם עברו עד שביצעו את ההמרה באמצעות דו"ח "נתיב של יעד שהושלם".
יש לציין שבאתרים מסוימים המרה יכולה להתבצע מכל עמוד באמצעות טופס קבוע או כזה שמוצב ידנית בתוך כל פיסת תוכן (כמו כאן באתר). באתרים כאלו כדאי לבדוק מהם העמודים הכי ממירים ולנסות להבין מדוע.
5. שיעור נטישה / אחוז נטישה
אם יש מדד אחד ידוע לשמצה, הרי שזה חייב להיות אחוז הנטישה.
אחוז הנטישה למעשה מראה לנו כמה אנשים נכנסו לדף מסוים ולאחר מכן ייצאו ממנו לאתר אחר או בחזרה לתוצאות החיפוש של גוגל.
חשוב להדגיש שלכל דף יש אחוז נטישה משלו ולא רק לעמוד הבית. יש לכך חשיבות כאשר מדברים על קידום אורגני. אחרי הכול, אנחנו מקדמים גם עמודים שהם לא עמוד הבית שהגולש "נוחת" לתוכם.
אבל יש כאן קאצ' : לדוגמה, אם מדובר באתר של מסעדה ובו הגולש מגיע לדף "איך מגיעים אלינו" או עמוד עם פרטים ספציפיים על סניף מסוים, אין לו באמת סיבה להמשיך ולשוטט באתר. לכן, חשוב לשים לב איזה עמוד בדיוק בודקים.
בוידאו הבא אני מדבר על הבעייתיות של מדידת זמן שהייה ושיעור נטישה, שהם כרוכים זה בזה:
6. מספר עמודים ממוצע לכל כניסה וזמן השהייה באתר
מדובר בשני KPIs נפרדים, אך הם קשורים זה לזה ולכן שמתי אותם תחת קטגוריה אחת. הם למעשה מסמנים לנו בכמה דפים כל גולש מסתובב באתר ומהו זמן השהייה שלו.
כאן חשוב לשים לב שהמדד של זמן השהייה באתר הוא לא בהכרח 100% מדויק.
הסיבה לכך היא שגוגל לא יכול למדוד את זמן השהייה של העמוד האחרון שהגולש היה בו מכיוון שהוא מתבסס על ההבדל ב"חותמת הזמן" בין שני עמודים. עד כמה שאני יודע, המגבלה הזו עדיין קיימת עד היום, אם כי יש דרכים לפתור אותה שלמעשה מודדות את הזמן שעובר מטעינת הדף ועד ליציאה ממנו.
בכל אופן, היחס בין שני המדדים האלו יכול לרמוז לנו עד כמה האתר מושך ושימושי. לדוגמה, אם יש לנו אתר של חנות וירטואלית שממוצע מספר העמודים הנצפים בכל כניסה אליו הוא רק 2 ומשך השהייה הוא פחות מדקה, יכול להיות שאנחנו עושים משהו לא נכון שמבריח את הגולשים החוצה.
ושוב, חשוב לזכור שככל שהגולש נוחת אל עמוד ממוקד יותר, כך מספרים נמוכים לא בהכרח מעידים שמשהו לא בסדר. לכן חשוב להסתכל על המדדים האלו גם באופן רוחבי וגם באופן נקודתי.
7. זמן טעינה של העמוד
אני לא צריך לחזור על כל ההרצאה מדוע זמן הטעינה קצר של העמוד משפיע לטובה על הביצועים שלו ובכלל, אבל אני כן רוצה להדגיש שבעיקרון אתם לא צריכים לצאת מ-Google Analytics כדי לראות את זמן הטעינה הממוצע של הדפים באתר: בתוך תפריט התנהגות יש לכם דו"ח של מהירות אתר.
אם אין לכם לפחות 100 כניסות לאתר ביום, יכול להיות שלא תראו נתונים. על מנת להתגבר על הבעיה הזו, אתם צריכים להגדיר את גודל הדגימה של הגולשים בקוד שלכם באופן הבא:
ga(‘create’, ‘UA-XXXX-Y’, {‘siteSpeedSampleRate’: 10});
שימו לב שלא כל התוספים ל-Analytics תומכים בהוספה של החלק הזה, כך שלפעמים עדיף פשוט להטמיע את הקוד ידנית בתוך החלק העליון של התבנית (ה-Header).
באופן הזה מאוד קל ליצור דו"ח מותאם אישית שבודק את מהירות האתר אל מול מדדים אחרים כמו אחוז נטישה וזמן שהייה באתר. אם זאת, על מנת לקבל מידע נוסף מדוע האתר שלכם איטי יחסית ומה אפשר לעשות, עדיין תצטרכו להשתמש בכלים חיצונים כמו Pagespeed Insights או Pingdom.
8. מאיפה הגולשים יוצאים?
מדד שלא תמיד מתייחסים אליו וחבל. זהו דו"ח שאפשר לראות מן הסתם תחת "התנהגות גולשים". באנליטיקס הוא נמצא תחת התנהגות -> תוכן אתר -> דפי יציאה.
מטבע הדברים, המטרה היא לחפש דפים עם מספרים גבוהים במיוחד לעומת דפים אחרים.
לדוגמה, יכול להיות לכם דף עם המון קישורים יוצאים והפניות לאתרים אחרים שבמקום להשאיר את הגולשים באתר, גורם לכם לצאת החוצה.
מקרה אחר: עמוד לא מעודכן שנראה מיושן ולא רלוונטי למה שהגולש חיפש או עמוד שהמידע בו פשוט לא דוחף את הגולשים להמיר (חשבו על כל אותם עמודים שאתם סתם ממלאים בתוכן להחלפות קישורים).
9. ה-CTR האורגני שלכם
מומחים רבים של קידום אתרים טוענים כי CTR (אחוז הקלקה בתוצאות של גוגל) הוא פרטמר שמשפיע רבות על קידום אורגני.
הכלי שאיתו הכי קל לראות את ה-CTR האורגני שלכם הוא ה-Search Console.
הוא אולי לא הכי מדויק מבחינת כמות הכניסות, אבל מה שאתם מחפשים זה את היחס בין מספר הצפיות באתר בעמוד התוצאות לבין מספר הכניסות בפועל.
לכן, אם יש לכם מספיק צפיות בדף מסוים שהמקור שלהן הוא מחיפוש בגוגל, זה לא ממש משנה.
למרות שלמיקום של העמוד הרלוונטי בתוצאות יש חשיבות עצומה על ה-CTR (ואל תשכחו את התוצאות המיוחדות שיכולות לדחוק את האתר למטה) לפעמיים גם עמוד במיקום מצוין בחמישייה הראשונה יהיה עם CTR נמוך. הסיבה לכך היא בדרך כלל חוסר התאמה בין מה שהגולש מחפש לבין מה שכתוב בכותרת של הדף ובתיאור שלו (תגי המטא).
במידה ואתם עובדים עם חברת קידום אתרים, ניתן להתייעץ לגבי שיפור הכותרות והתיאורים באתר על מנת להגדיל CTR.
10. שגיאות סריקה
שגיאות סריקה הן לא משהו שבדיוק מעיד על המאמצים שלנו, אבל אתם אף פעם לא יודעים אם אין איזו בעיה טכנית באתר שמשפיעה עליכם לרעה.
לכן אני ממליץ בחום לבדוק את הדו"ח הזה ב-Search Console. באתר שאין בו שגיאות סריקה, גוגל אמור לאנדקס את רוב הדפים די מהר. מצד שני, אם גוגל לא יכול לקרוא את התוכן באתר שלכם, גם אם תשקיעו 10 שעות ביום בקידום שלו, כנראה לא תראו תוצאות…
11. התאמת האתר ל-Mobile
מלבד התראות על דפים בעייתיים ב-Mobile שאותן אפשר לראות בקלות דרך ה-Search Console, אתם צריכים לשאול את עצמכם עד כמה האתר ידידותי למשתמשים במובייל ולא רק האם הוא מתאים למובייל באופן כללי מבחינת גודל הפונט, הרוחב של הטקסט וכו'. קל מאוד לעשות את זה דרך השוואה של ה-KPIs מגלישה במחשב לעומת גלישה בניידים.
אם יש הבדלים גדולים, אתם צריכים לשאול את עצמכם מדוע זה כך. הרבה פעמיים אלו בכלל לא הביצועים הטכניים, אלא הצורה שבה האתר שלכם מאורגן. לדוגמה:
- האם החלק העליון במובייל באמת מציג את מה שהכי חשוב?
- האם יש יחס נכון בין התמונות לטקסט ? (בדרך כלל התמונות יהיו אנכיות ולכן יתפסו חלק גדול מהמסך הלא מאוד גדול בלאו הכי)
- האם יש כפתורי יצירת קשר קבועים או שקשה למצוא את הפרטים האלו?
- אם האתר מבוסס על כפתורים , האם יש מספיק מרווח ביניהם?
- האם יש קישורים לחלקים ישנים באתר שלא מתאימים כלל למובייל?!
מה זה KPI – לסיכום
כמו שכתבתי לא מעט פעמיים, בדיקה רק של דירוגי מילות המפתח בקידום אתרים היא הסתכלות צרה שכיום היא כבר הרבה פחות רלוונטית מפעם.
ישנם לא מעט מדדים אחרים שחשוב להסתכל עליהם אם אתם רוצים לדעת עד כמה מאמצי הקידום שלכם באמת תורמים לגידול של האתר והאיכות שלו.
מדרכים נוספים שלא כדאי לפספס:
- בדיקת אתר בחינם – האתר האתר שלך מתאים לקידום אורגני?
- קידום אתרים טכני: 20 דברים שחובה לדעת
- קידום אתרים זנב ארוך: למה הלונגטייל הוא המלך?
- התראות נפוצות מה-Search Console שכדאי להכיר