אף על פי שברדיו יש עדיין לא מעט תוכניות אירוח שמוקדשות לראיונות עם אנשי מקצוע וכמובן תוכניות תרבות רבות, אין ספק שגם התחום הזה כבר עבר כמעט כולו לרשת.
כמו הבלוגים, זה התחיל בפודקאסטים קטנים שהיו בעיקר תחביב, המשיך לפודקאסטים מקצועיים יותר בנושאים ספציפיים והיום הגענו למצב שבו גם תחנות הרדיו מעלות את התוכניות שלהם לרשת להאזנה בכל זמן ומשלבות בהן פרסומות וחסויות.
בארץ הפודקאסטים תפסו תאוצה קצת באיחור אם כי אתרים כמו iCast התחילו לצוץ כבר בתחילת המילניום (היום האתר הוא בעיקר חנות ספרים).
אפשר להקשיב לפודקאסטים כמעט בכל פלטפורמה שרוצים: סרטוני יוטיוב (שמועלים כאודיו בלבד), אתרי אינטרנט שמציעים האזנה ישירה דרך קבצי MP3, אפליקציות ייעודיות וגם שירותי המוזיקה כגון אפל מיוזיק וספוטיפיי.
בעולם קיימים עשרות פודקאסטים בנושאי שיווק באינטרנט, שיווק בכלל וביזמות, וגם בארץ מתחילים לראות מבחר לא רע ונציגות יפה של פודקאסטים בעברית.
אז כדי לתת לכם את הרשימה הכמעט אולטימטיבית בחרתי 20 פודקאסטים מובילים מהארץ ומהעולם. ניסיתי לגוון כמה שיותר מבחינת הפורמטים ומגוון הנושאים.
פודקאסטים ישראלים
1. "עושים שיווק": אחד הפודקאסטים המושקעים יותר בארץ עם רן לוי (מייסד רשת עושים היסטוריה) וקובי גור (לשעבר מנכ"ל Leverate). הפודקאסט סגר את המיקרופונים בסוף 2019. ולמרות זאת, נשארנו עם כמה עשרות פרקים בנושאי שיווק מגוונים: SEO, איקומרס, כתיבת תוכן ועוד שבהחלט שווים האזנה.
2. הבריף: פודקאסט שרץ כבר שלוש עונות עם דינה שובל (מנהלת שיווק חטיבת מזון טרי בשטראוס) ואריאלה דניאלי.
השתיים מדברות לא רק על שיווק, אלא גם על יזמות, ביג דאטא ועוד. בכל פרק כמעט ישנם גם אורחים ובעיקר אורחות. אין ספק שזהו אחד הפודקאסטים שאפשר להגיד עליו שהוא לחלוטין Girl Power.
פרק חדש יוצא כל חודש או מספר חודשיים, כך שיש לכם לא מעט זמן להתעדכן.
3. עשר דקות על שיווק: פודקאסט נוסף בהובלה נשית של שרון חלבני, עם ניסיון רב בהובלת צוותים, עבודה עם חברות סטארטאפ ועבודה עצמאית באמצעות פרילנסרים.
הייחוד של הפודקאסט נעוץ בכך שבכל פרק מתארח אדם אחר שמכיר את התעשייה בשטח וחי אותה.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
בין היתר התארחו אנשי ונשות שיווק מפייבר, אורקל, פייסבוק ישראל, any.do ועוד רבים. כפי שאפשר לצפות משמו, רוב הפרקים הם קצרים יחסית ואורכם נע סביב 15 דקות.
לכל פרק יש תיאור ארוך שמסביר בדיוק בה תמצאו בו, כך שקל יחסית למצוא את הפרק שהכי מעניין אתכם וליצור לעצמכם רשימת השמעה.
לעמוד הבית של "עשר דקות על שיווק"
4. Ear Catcher: אם תמיד רציתם לדעת איך המותגים ומשרדי הפרסום הגדולים בארץ משווקים בדיגיטל, אין ספק שזהו המקום בשבילכם. הפודקאסט שייך למירן פחמן, בעל קילומראז' עשיר 17 שנים בתחום הקופירייטנג והפרסום.
יש פרק חדש פעם בחודש ולפעמיים גם בתדירות גבוהה יותר.
למרבה הצער, עמוד הבית מעט מבולגן, אבל עדיין תוכלו למצוא תיאור ממצה על כל פרק כדי להחליט אם להאזין לו או לא.
5. כסף טוב: הפודקאסט של המנטור העסקי ערן שטרן, בעבר מנהל בכיר באינטל ישראל. למרות שרוב הפרקים לא עוסקים בהכרח בשיווק מהפן הטכנולוגי, הרי שמכל עסק אפשר ללמוד על הצלחה. המעניין כאן הוא שחלק גדול מהמרואיינים הגיעו לעולם היזמות ממש במקרה.
הפודקאסט הוא יחסית חדש (הפרק הראשון מספטמבר 2019) והוא מתעדכן כל שבוע.
6. הייטק בפקקים: אחד הפודקאסטים הוותיקים ביותר על עולם ההייטק הישראלי (ויש די הרבה). הפודקאסט משודר ברדיו הבינתחומי וכמובן שכל הפרקים עולים לרשת.
מרבית הפרקים עוסקים בחדשות והפיתוחים האחרונים בתחום, אבל יש גם לא מעט כאלו בהם וותיקי התחום נותנים טיפים ועצות או מספרים על עצמם.
בין היתר התארחו בפודקאסט יוני לוקסנבורג (אלמנטור) ורון יקותיאל (קלטורה).
גם אם אין לכם זמן לשמוע את כל הפרק, אתם יכולים לקפוץ אל נקודות הזמן שמעניינות אתכם על פי האייטמים.
7. לבן על שחור: פודקאסט של שיווק מאת רועי ריבק, בו הוא מראיין אנשי מפתח בעולם הפרסום והשיווק בארץ.
פודקאסטים באנגלית,
8. Marketing Over Coffee: פודקאסט בפורמט קומפקטי בו כל פרק הוא באורך של 20 ומוקלט מבית קפה שבו מבקרים שני המנחים ג'ון ג'.וול וכריסטופר ס.פן. השניים מדברים על SEO, SEM, רשתות חברתיות ועוד וגם עונים לשאלות המאזינים.
9. Social Media Marketing Podcast – למרות השם המעט ג'נרי, האתר אליו שייך הפודקאסט הוא למעשה Social Media Examiner, אחד אתרי המדריכים הטובים ביותר בתחום הסושיאל מרקטינג אם לא הטוב שבהם.
בהתאם לכך, גם הפודקאסט שלהם מתמקד במדריכים וטיפים עדכניים שאתם יכולים ליישם בעצמכם, החל בסטוריס ביוטיוב ועד שיווק ב-Quora. אגב, לאתר יש גם תוכנית Talkshow מהוותיקות ברשת בנושא.
10. Indie Hackers: למי שלא מכיר את Indie Hackers, מדובר בקהילה של אנשים מכל התחומים שמלמדים זה את זה כיצד להפוך פרויקט צדדי או אפילו סתם תחביב להצלחה, אפשר גם ליזום שיתופי פעולה ומפגשים גלובאליים.
הפודקאסט של האתר מבוסס על ראיונות עם יזמים שכבר הצליחו להקים עסקים מצליחים ומספרים את הסיפור שלהם "בגובה העיניים".
לרשימת הפרקים של Indie Hackers
11. Marketing School: הפודקאסט של סוכנות השיווק Single Grain עם Eric Siu ו-Neil Patel. יכול מאוד להיות שאת האחרון אתם מכירים מהבלוג הידוע שלו.
למרבה המזל, בניגוד לפוסטים הסופר ארוכים שלו, הפודקאסט, שפרק חדש שלו זמין כל יום, דווקא שומר על אורך ממוצע של קצר מאוד, עשר דקות או אפילו פחות.
כפי שאתם יכולים לצפות, הרבה מאוד פרקים עוסקים ב-SEO וצורות שונות של פרסום ממומן וגם מעט Growth Hacking לעסקים ברשת. השניים משתפים כמובן גם מהניסיונות שלהם, הטובים יותר והטובים פחות.
האתר של Marketing School לא מאוד נוח, אבל בקישור תמצאו גם קישורים לאפליקציות שונות שבהן ניתן לשמוע אותו.
12. Copyblogger FM: התוכן הוא המלך, ובהחלט יש כאן לא מעט תוכן להקשיב לו. מכיוון שמדובר למעשה ברשת של פודקאסטים ותוכניות רשת בשם Rainmake.fm, אתם יכולים להיות בטוחים שהמנחים אשר עובדים ב-Rainmaker.fm עצמה יודעים דבר אחד או שניים על פודקאסטים.
הפודקאסט עוסק לא מעט בשיווק באמצעות תוכן, כתיבה, אמצעים להפצת תוכן, למידה מקוונת ועוד. ולמרות שהוא נישתי יחסית, רשימת הפרקים מגוונת למדי ותמיד יש כאן למה להאזין.
לרשימת הפרקים של copyblogger.fm
13. Online Marketing Made Easy: כפי שאפשר להבין משמו, מטרתו של הפודקאסט היא להנגיש את נושא השיווק לכל אחד ובמיוחד לעסקים קטנים. כמעט בכל פרק תוכלו להקשיב לשלל עצות שאפשר ליישם בקלות.
הכותרת לא תמיד אינפורמטיביות, אבל התיאור המפורט של כל פרק מחפה על כך. לדעתי הפרסומות לעסק של Amy באתר שלה קצת מנג'סות מדי, ולכן אני ממליץ בחום לשמוע את הפודקאסט דרך Spotify או iTunes.
לרשימת הפרקים של Online Marketing Made Easy
14. Demand Gen Chat: בניגוד לרוב הפודקאסטים כאן, גן צ'ט מתרכז במשווקים בגזרת העסק לעסק (B2B) ולכן יש כאן לא מעט סיפורים של אנשים שעבדו או עובדים במקומות כמו Hubspot, Ahrefs ו-Kissmetrics.
לצד חלק מן הפרקים אפשר למצוא תמלול מלא וקישורים לכל המקומות שהוזכרו בו. באחרים יש רק סיכום של הנקודות החשובות ביותר.
מכיוון שיש בינתיים מעט פרקים, אני ממליץ בחום לעבור על כולם ולסמן את אלו שמעניינים אתכם.
15. Growth Marketing Toolbox: זה לא סוד שהיום אפשר ללכת לאיבוד בין כל כלי הפרסום והשיווק שיש ברשת. אם אין לכם זמן לבדוק את כולם, בפודקאסט של Growth Marketing Toolbox תוכלו לקבל טיפים והסברים על הטובים ביותר.
חלק מהפרקים מוקדשים לכלים ספציפיים (לדוגמה, באחד הפרקים התארח בן פינס, מנהל השיווק של אלמנטור) וחלקם עוסקים בשימוש בכלים שונים שבאמצעותם מבצעים משימות ממוקדות כגון קידום מקומי.
כל הדרכים להקשיב ל-Growth Marketing Toolbox
16. The Smart Passive Income Podcast: פודקאסט של בלוגר בשם Pat Flynn שמתמקד בהכנסה פסיבית וטיפים לשיווק עצמי. לדוגמה, באחד הפרקים הוא ראיין את גרי ויינרצ'ק, מחבר ספר ידוע על הצלחה ברשת החברתית (תורגם לעברית כ"המדיה החברתית").
כל פרק הוא מעין מדריך. אם תצליחו להתגבר על כמות החומר שיש באתר עצמו והכותרות הארוכות, תוכלו למצוא את אחד הפודקאסטים היותר ייחודים בתחום. פרק חדש יוצא כל שבוע ונכון להיום יש מספר מרשים של יותר מ-400 פרקים.
17. Perpetual Traffic: מדובר בבלוג של אתר Digital Marketer, ואם אתם מחפשים טיפים על שיווק ממומן, בעיקר בפייסבוק או אינסטגרם, הפודקאסט הזה הוא ללא ספק בשבילכם. פה ושם יש גם פרקים על SEO, שיווק באמצעות תוכן וכו', אבל הם לא העיקר…
פרק חדש יוצא כל שבוע ועד כה יש יותר מ-240 פרקים.
לרשימת כל הפרקים בתוך האתר של Digital Marketer
18. The Tim Ferriss Show: יכול מאוד להיות שמכל הפודקאסטים שכאן, שמעתם דווקא על זה של טיפ פיריס מכיוון שהוא נמצא בדירוג הראשון ב-iTunes בקטגוריה של בלוגים עסקיים.
בניגוד לאחרים, טים מארח אורחים מתחומים שאולי לא הייתם מצפים למצוא בבלוג עסקי כמו למשל ספורטאים ואמנים. מלבד הספר האהוב שלהם ואימון הבוקר, הוא שואל אותם גם על הדרכים שבהן הם משווקים עצמם ומנהלים את חייהם ביום יום, ובהחלט אפשר ללמוד ממנו גם אם הגישה הזו נשמעת לכם מעט משונה.
לדוגמה, בכמה מן הפרקים האחרונים עסק בוירוס הקורונה. בפרק הוא אירח את הנזיר הבודהיסטי והפסיכולוג הקליני ג'ק קורנפילד (כן, זה אותו בנאדם, והוא גם יהודי אגב…) והשניים דנו באופן שבו נוכל להמשיך ולמצוא את שלוות הנפש שלנו גם עם הכאוס שמשתולל בחוץ. מלבד הפרקים שבהם הוא מארח אחרים, ישנם גם פרקים שבהם הוא עונה לשאלות המאזינים.
שלושה אורחים בולטים שהתראיינו אצלו היו אריק שמידט, סט גודין וג'יימי פוקס. נכון להיום יש יותר מארבע מאות פרקים.
19. Marketing Scoop Podcast: מדובר בפודקאסט של semrush, והאמת שהם החביאו אותו יותר מדי טוב… כמו שאפשר לצפות, הנושאים כאן די ממוקדים ורובם עוסקים ב-SEO, PPC ותוכן. יש .גם לא מעט סיפורי מקרה של חברות כמו SAP, דל שאתם יכולים ללמוד מהם.
הפרקים יוצאים פעם בשבוע או שבועיים ובדרך כלל לא עוברים את רף הארבעים דקות. הדף שמארח את הפודקאסט די מעפן, אז אני ממליץ בחום לשמוע דרך אפליקציות.
20. Fire Nation Podcast (לשעבר Entrepreneurs on Fire): לא צריך להיות גאון גדול כדי לנחש שהפודקאסט הזה עוסק ביזמים ותחום היזמות, ועם יותר מ-2,300 פרקים באמת שקשה למצוא פודקאסט יותר מרשים וותיק ממנו. מלבד ארבעת המנחים הקבועים, יש כמובן אורחים מתחלפים וביניהם גם קולגות מעולם הפודקאסטינג.
האתר עצמו יכול להיות די מציק עם הרבה הסחות דעת ושיווק עצמי (ניל פאטל סטייל), ולכן אני שוב ממליץ להירשם לאחת האפליקציות ולקבל את הפרקים בצורה נקייה.
21. The Agents of Change: פודקאסט ממוקד שמדבר על כל הדרכים לשווק ברשת ואספקטים אחרים שלה, החל בשיווק בוידאו ועד לנגישות אתרים. בכל פרק מתארח בדרך כלל אורח מומחה אחר, ולכן כך אתם יודעים שאתם מאזינים לטובים ביותר.
בין לבין יש גם פרקים שמתמקדים בחוויית הלקוח והפסיכולוגיה שמאחורי הדברים, ואלו לדעתי דווקא הפרקים המעניינים יותר. לדוגמה, איך לספר את הסיפור שלכם או הפסיכולוגיה שמאחורי אחוזי המרה גבוהים יותר.
מצד אחד עמוד הבית קצת מבולגן ואין אפילו מספרי פרקים. מצד שני, יש פה תמלול מלא של הפרקים, אז אם אתם מעדיפים לקרוא במקום לשמוע כדי לרשום הערות או להתמקד, יש לכם אפשרות כזו.
22. Marketers In Cape: הפודקאסט של איתן בוכמן, מנהל השיווק של Freightos.
מלבד העובדה שזהו בלוג בפורמט קומפקטי במיוחד של עשר דקות לכל היותר (בעבר נקרא "שיווק בשתי דקות"), תוכלו למצוא כאן ראיונות עם הרבה בכירים ויזמים מעולם ההייטק והשיווק הדיגיטלי הישראלי, באנגלית כמובן. בין היתר התארחו אצל בוכמן רן אברהמי מאפספלייר, שטרית ניסים מפרומו.קום, ים רגב מזסט ועוד רבים וטובים.
כמו בחלק מהפודקאסטים האחרים, גם כאן יש תמלול לכל פרק.