פרסטה שופ היא מערכת ניהול תוכן עבור אתרי אי-קומרס בקוד פתוח. בארץ היא מוכרת פחות לעומת WooCommerce ואפילו מג'נטו, אבל יש לה את היתרונות שלה.
למשל:
1.תרגום כמעט מלא לעברית (93%)
2.מבחר של יותר מ-6,000 תבניות וספריה גדולה של תוספים
3.אפשרות להתקנה עצמאית או דרך חבילות אחסון ייעודיות
4.תמיכה בריבוי מטבעות ומכירות בינ"ל (ב-Shopify אפשרויות אלו נפתחות רק בחבילות היקרות ביותר)
קידום אתרי פרסטה שופ בגוגל
הגדרות ה-SEO של "פרסטהשופ" מפוזרות לפי הסגמנטים השונים בחנות ולא תפריט SEO אחד, ולכן אני אעבור עליהן אחת אחת.
שליטה בקטלוג באופן נקודתי (מוצרים, קטגוריות ומותגים)
השליטה בקטלוג נעשית דרך התפריט הראשי Sell ותפריט המשנה Catalog. כאן יש לכם אפשרות לערוך מוצרים ספציפיים, קטגוריות ומותגים.
כאשר מוסיפים מוצר חדש או מבצעים עריכה מלאה של מוצר קיים (סימן העיפרון), תוכלו לשים לב לטאב בשם SEO, הטאב הזה מאפשר שליטה במאפיינים הבאים:
✔️ תג ה- Title
✔️ תג ה- Meta Description
✔️ שינוי הכתובת של הדף (Friendly URL) – שימו לב לא להשתמש בעברית גם אם המוצר / קטגוריה / מותג שלכם הם כן בעברית
✔️ יצירת הפניות מסוג 301
באופן דומה, אפשרויות ה- SEO עבור קטגוריות ומותגים נמצאות בתוך מסכי העריכה שלהם, אבל עם שני שינויים קלים:
✔️ אם אין סימן של עפרון, צריך קודם כל ללחוץ על שלוש הנקודות ואז לבחור ב- Edit
✔️ במסכי העריכה אין חלוקה לטאבים וכל הגדרות ה-SEO נמצאות בהמשך
בדף המוצר יש עוד שני שדות שלא מופיעים בקטגוריות ומותגים:
Summary – תיאור קצר של עד 800 תווים שיופיע בדף הקטלוג וגם ככותרת H1 של הדף
Description – הטקסט שיוצג ליד תמונת המוצר, עמוד הקטגוריה או פרטי המותג. אין כמובן קשר ל-Meta Description. תוכלו גם להשתמש בטקסט עשיר אם תרצו.
תמונות שאתם מעלים לגלריה יקבלו תג ALT באופן אוטומטי על פי ה-Caption (תיאור קטן שמופיע מתחת לתמונה)
אם אתם רוצים לקבל טיפים איך לבצע אופטימיזציה הנה סרטון 👇
הוספת עמודים חדשים ועריכת הפוטר
על מנת להוסיף עמודים חדשים לחנות, יש לגשת לתפריט Design ותת תפריט Pages.
עריכת הדף מתבצעת בפיד אחד ארוך, בו תוכלו לשלוט גם בהגדרות ה-SEO וגם בתוכן הדף.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
באותו התפריט תוכלו גם למצוא תת תפריט בשם Link List שנותן לכם לשלוט בסדר של הקישורים ב-Footer.
הגדרות SEO מתקדמות
לצד הגדרות SEO פרטניות של הקטלוג, ניתן גם לשלוט בהגדרות SEO עבור כלל העמודים באתר. הגדרות אלו נמצאות תחת תפריט Configure , תת תפריט Shop Parameters, תת תפריט נוסף "Traffic & SEO".
מה אפשר לעשות כאן?
תחת טאב SEO & URLS
- בטבלה העליונה – לשנות את הכתובות וה-Title של כל העמודים שהם חלק ממבנה החנות וגם את אלו שיצרתם בנוסף. ישנם גם מודלים שונים שמתחילים במילה Module. אלו שייכים לממשק הניהול ולכן אין טעם לגעת בהם…
- Set up URLs – להפעיל או לכבות את ה-Friendly URL, ולשלוט בהפניות ל-Canonical URL. הניסוח הזה מבלבל כי תג קנוניקל לא קשור להפניות מסוג Redirect… בכל אופן, ההמלצה היא לבחור ב-302 בזמן הקמת החנות וכאשר החנות עולה לאוויר לשנות ל-301.
- Set Shop URL – הגדרות הדומיין הראשי עבור החנות ותעודת ה-SSL, כמו גם ספרית השורש (אם זו לא הספרייה הראשית).
- Schema of URLs – כאן קובעים את כתובת ברירת המחדל של עמודי הקטגוריות, המוצרים וכו'. התבניות כאן יכולות להיות קשות להבנה, אבל אם אתם משתמשים תמיד ב-Friendly URL, אין לכך משמעות.
- SEO Options – מאפשרת להוסיף את מאפייני המוצר (Attributes) לתג ה-Title שלו באופן אוטומטי.
- Robots file Generation – יוצר קובץ רובוטס תקין עבור מנועי חיפוש שיש לשים בספרית השורש של האתר בשרת.
תחת טאב Search Engines
המסך הזה מאפשר לכם לשלוף את השאילתה של המשתמש שהגיע אליכם דרך מנועי חיפוש, אבל מכיוון שהשאילתות בגוגל מוצפנות, אין לו ממש חשיבות וכל מה שתקבלו זה Not Provied וכו' (אלא אם כן אתם רוצים לקבל נתונים ממנועי חיפוש אחרים שלא מבצעים הצפנה).
טאב Refers
מאפשר לכם לראות את כל האתרים ששלחו אליכם תנועה ולעדכן את האינדקס הרלוונטי במסד הנתונים או לקבוע שכלל לא יעשה בו שימוש (ואז תאבדו את כל הנתונים שנאספו).
מסיבה שלא ממש ברורה לי, יש כאן עוד כמה הגדרות שקשורות למכירות…
אבטחה 🔒
ענייני אבטחה נמצאים בתפריט General בתוך Shop Parameters. את שתי האפשרויות הראשונות שנוגעות ל-SSL רצוי להפעיל אחרי שיש לכם תעודת אבטחה.
שאר ההגדרות כאן לא נוגעות לאבטחה, אלא לאופן בו החנות מוצגת.
ביצועים ומהירות 🚀
שיפור הביצועים של החנות יכול להיעשות גם ללא תוסף, ויש לכך היום חשיבות גדולה כשאנחנו מדברים על SEO.
בתוך תפריט Configure תוכלו לראות למטה תפריט סגור בשם Advanced Parameters: פתחו אותו ובחרו ב-Performance.
כדאי להפעיל את כל מה שנמצא תחת CCC ואפשרויות ה-Cache האחרות על מנת להאיץ את החנות. אם נוצרת בעיה, אפשר לגשת חזרה ל-Backoffice ולכבות אותן.
אבל יש כאן קאצ' קטן: האפשרויות האלו עשויות לחסום את ההצגה של קוד המקור (כמו שקורה עם חנות הדמו עצמה). אם זה מאוד חשוב לכם לצורך קידום אתרים טכני, הפעילו את האפשרויות האלו רק לאחר שסיימתם לבצע שינוים בקוד ובדקתם שמתקבל מה שרציתם.
טיפול בחנויות בין לאומיות
האפשרות להפוך את החנות לבינלאומית בלי לשלם כסף היא אחת היכולות היותר חזקות של פרסטה שופ ויש לכך תפריט מיוחד תחת Improve תת תפריט International.
האפשרויות כאן הן די נרחבות: תוכלו לקבוע איך תיקרא ספרית המשנה של כל מדינה או שפה.
רוב התרגומים לשפות השונות כבר נמצאים ורק צריך להפעיל אותם תחת תפריט שפות.
כאשר אתם מוסיפים עברית, לחצו על קישור העריכה (סמל העיפרון) ובדקו שהאופציה של RTL פועלת.
עדיין תצטרכו לוודא שהתבנית שלכם מיושרת נכון.
תוספים לפרסטה שופ
כפי שבוודאי שמתם לב, גם לעומת מערכות כמו WordPress, ל-Prestshop יש הרבה מאוד הגדרות SEO, אבל אפשר להרחיב מעט את היכולות דרך תוספים.
תוספים בחינם 🆓
התוספים החינמיים הטובים ביותר הם של Prestashop עצמה. יש שלושה שהם קריטיים ל-SEO:
הנה התוספים שהם MUST מבחינת SEO:
1.חיבור ל-Google Analytics
2.מסכי סטטיסטיקה משופרים לתוך המערכת עצמה
3.יצירת מפת אתר לגוגל
ל-Search Console אין תוסף, אבל הדרך הכי מומלצת לאימות היא עדיין דרך החברה שדרכה רשמתם את הדומיין והוספת הזיהוי של גוגל ל-DNS Records, משהו שלא קשור כלל לפרסטהשופ.
תוספים בתשלום 💰
למרבה הצער, שאר תוספי ה-SEO הם רובם ככולם בתשלום, והמחירים בדרך כלל לא פרופורציונליים לתמורה (לרעה…).
כדי לראות את כל תוספי ה-SEO כנסו לעמוד התוספים, הקלידו בתיבת החיפוש SEO ובצד ימין סננו רק את קטגוריות SEO. כך תגיעו למשהו כמו 200 תוספים.
כמו שכתבתי, רוב התוספים לא שווים את הכסף. לדוגמה, יש תוסף שיוצר טקסט ALT אוטומטי לתמונות ועולה כמעט 85 יורו!
יש אפילו תוספים שהם לדעתי פשוט מסוכנים, כמו למשל תוסף שיוצר עשרות עמודים של זנבות ארוכות.
התוסף הכי נורמלי שמצאתי בתוך הספרייה של Prestashop הוא SEO Optimizer של FME Modules, אע"פ שגם הוא עולה כמעט 100 יורו לשנה הראשונה (אחר כך בערך שליש).
התוסף יכול להפוך את עריכת תגי המטא, יצירה של מפת אתר וטיפול בקישורים לקלה יותר, אבל הוא לא מציע תכונות שאין כבר במערכת.
אם המחיר הזה יקר לכם מדי, יש תוסף עצמאי דומה שאותו מתקינים בנפרד בשם SEO Manager והמחיר שלו שפוי יותר, 40$.
חוץ מניהול תגי מטא בצורה נכונה לקטגוריות ומוצרים, הוא כולל אפשרויות חיבור לכלים של גוגל. כרגע אין תמיכה בסכמה / מיקרו-דאטא, אבל התכונה הזו נמצאת בפיתוח.
לסיכום – קידום אתר פרסטה שופ
פרסטה שופ היא אחת המערכות היותר ידידותיות לגוגל 💗 ואחרי שלומדים את התפריטים שלה, אפשר לבצע קידום On Page בצורה טובה מאוד.
ישנם כמה תוספים חינמיים שיכסו לכם את עניין החיבור לכלים של גוגל (ל-Search Console אני ממליץ לאמת בשיטת הדומיין).
למרבה הצער, יש עדיין כמה פינות שפרסטה שופ לא מכסה ללא שימוש בתוספים, בעיקר את כל מה שקשור ל-Schema, שהוא נושא שמתחיל להיות יותר ויותר חשוב לגוגל היום.
אם כל זה חשוב לכם, רצוי לשכור מתכנת או חברת בניית אתרים שיודעת איך לפתח למערכת, זה יכול להיות יותר משתלם משימוש בתוספים הבעייתיים שלה.
אם הגעתם עד לפה אז הנה סרטון שייתן לכם טיפים איך לבנות אתר