בעבר כבר כתבתי מה אני חושב על התחייבות בקידום אתרים.
בקצרה (אמ;לק): להתחייב לתוצאות באופן כללי זה לא משהו שהוא בהכרח רע והרבה פעמיים הוא נועד כדי שגם הלקוח יתחייב לתהליך ארוך ולא יצפה לראות תוצאות כבר אחרי שבועיים.
אבל מה קורה במצב שבו חברה לקידום אתרים מתחייבת ל-"קידום אתרים על פי תוצאות"?!
זהו מצב קצת שונה שבו החברה למעשה אומרת לכם: תשלמו לנו רק אם נביא לכם תוצאות, ואם לא, אל תשלמו.
שלא תבינו לא נכון: קידום אורגני עם תוצאות בהחלט קיים, ואם תרשו לי להעיד, בתור מי שקידם מעל 1200 אתרים נכון לכתיבת שורות אלו, קידום אורגני עם תוצאות זה משהו שאני רגיל לראות באחוזי הצלחה גבוהים מאד, אבל מכאן ועד ללשלם לפי תוצאות – זה משהו אחר לחלוטין.
קידום אתרים על בסיס תוצאות: נשמע יותר מדי טוב כדי להיות אמיתי?
בדרך כלל זה נכון.
בדיוק כמו כל אותם בתי ספר שמבטיחים לכם את הכסף חזרה אם לא תהיו מרוצים מהקורס (ולהיות לא מרוצה זה מונח סופר מעורפל).
עוד דבר שחשוב לי להדגיש: נורא בא להגיד שמדובר בקטע של ישראבלוף ששום אמריקאי לא היה קונה, אבל אם תחפשו SEO Pay on Results תראו המון אתרים באנגלית שמבטיחים ממש את אותם הדברים (למרות שבהחלט יכול להיות שמי שמפעיל אותם עושה זאת דרך כוח עבודה זול במזרח הרחוק…).
שניה לפני – איפה כן מקובל לשלם עבור תוצאות?
קודם כל כסת"ח קטן כדי שלא תבואו אלי אחר כך בטענות 😊: בתחום השיווק באינטרנט בהחלט יש מקרים בהם משלמים על פי תוצאות, בעיקר כאשר מדובר בקידום ממומן והמרות של לקוחות (לידים).
המודל עצמו נקרא Pay Per Lead (לפי פניות), אך יש גם מודל של תשלום פר קנייה (Pay Per Acquisition).
לדוגמה, יכול להיות שאתם נמצאים ברשת שותפים ומשלמים לשותף מסוים רק אם הוא מצליח למכור את המוצר שלכם.
לא מדובר רק בחברות שמוכרות לכם לידים ישירות (מה שנקרא חברות פרפורמנס) ותוכניות שותפים, אלא גם בערוצים מסוימים בתוך מערכות כמו Google Ads שבהם יש לכם אפשרות לשלם רק עבור המרות (Pay Per Conversion).
עם זאת, אצל גוגל אתם חייבים שיהיו לכם קודם כל מספר המרות מסוים כדי שיהיה אפשר לחשב את העלות להמרה.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
אני לא אומר בהכרח שזהו ערוץ שתמיד ישתלם לכם (וזה גם לא הנושא של המאמר הזה…), אבל חשוב שתדעו שהוא קיים.
כמה בכלל עולה קידום אתרים אורגני?
קידום אתרים אורגני זה שירות לא זול. זאת עובדה.
קידום מקצועי יעלה לכם לרוב לפחות 2000 ש"ח בחודש + מע"מ.
הרבה בעלי עסקים מנסים לחסוך את העלות הזאת ולשלם רק על בסיס תוצאות – שכן זהו גם ככה תחום עם מוניטין בעייתי וארגזים של חאפרים.
אני מדבר עוד בהרחבה על מחירי קידום אתרים במדריך שלי בנושא.
וגם תוכלו לצפות בסרטון קצר שלי בנושא:
בכל אופן – כך בעצם נולדה לה תעשייה קטנה בשם "קידום אתרים לפי תוצאות".
אז איך בעצם עובדות חברות של "קידום אתרים לפי תוצאות"?
כל חברת SEO כמובן עובדת ב"שיטה" שלה, אבל יש כמה טריקים נפוצים שכדאי להבין איך הם עובדים כדי שתדעו ממה להיזהר:
1. קידום מהיר שמשאיר אחריו אדמה חרוכה:
היום כבר לא צריך להיות גאון כדי ליצור לעשות קידום שחור שפועל לא רע בכלל בטווח הקצר: לצד התוכנות הקלאסיות כגון Xenu שעובדות על "ספאם טהור", היום אפשר לקבל קישורים יחסית אפקטיביים גם מרשתות בלוגים פרטיות בעלות סיכון בינוני עד גבוה, אינדקסים שאף אחד לא מעדכן (אבל עדיין נמצאים בשליטה של מישהו) וכו'.
וכך אין שום צורך ללכלך את הידיים.
הבעיה מתחילה כשמסתמכים בעיקר עליהן, ואז השאלה מתי גוגל יתהפך על האתר היא רק שאלה של זמן.
אם חס וחלילה נפלתם על ענישה ידנית ולא על שינוי אלגורתמי, אני מציע לכם לחפש מהר מקדמי אתרים אחרים ולא לשלם עוד כסף כדי שהמקדם החאפר ינסה לתקן את הנזק שהוא בעצמו גרם לו.
אגב, מתי קידום אתרים מהיר הוא כן אפשרי? פרטים בקישור הזה.
2. התחייבות למיקומים על פי מילות מפתח: קידום לפי מילות מפתח בלבד הוא לא אופטימאלי באופן כללי, אבל הוא לא בהכרח מזיק, פשוט קצת לא יעיל.
הבעיה מתחילה כשהתשלום עצמו הוא רק על פי מילות מפתח.
קודם כל, ממש כמו בסעיף הראשון, גם במילות מפתח יש קפיצות.
דבר שני: יש הבדל עצום בין הופעה בשלושת המקומות הראשונים לבין הופעה בתחתית העמוד, ולכן אתם צריכים לבדוק היטב על מה אתם משלמים.
אבל יש עוד דבר חשוב: גם קפיצה בחמש מילות מפתח לא בהכרח תביא לכם את התוצאות הרצויות ולכן סקירה של מילות מפתח בדרך כלל נעשית על סמך שינויים גדולים.
לדוגמה, קפיצה בכל מילות המפתח שכוללות את הביטוי "קידום אתרים" או שינוי ממוצע חודשי שמביא גם לשינוי בחשיפות (ואף אחד לא משלם על פי חשיפות בקידום אורגני…).
בקיצור, גם תשלום על פי מילות מפתח הוא בעייתי מכיוון שלא תמיד תקבלו את התוצאה הרצויה.
3. עמלות למקדמים שכירים: האמת שגם אני לא האמנתי כשראיתי את "ההצעה" הזו: מסתבר שיש חברות שטוענות שהן יכולות להציע לכם את התשלום רק על פי תוצאות מכיוון שיועצי הקידום שלהם מקבלים עמלות ובונוסים על פי ההישגים שלהם.
אז פה אני לא בטוח מה בדיוק קורה: יכול להיות שאיש הקידום הוא סוג של מלצר שמקבל רק טיפים?
קודם כל, זה כבר מזמן לא חוקי אפילו במסעדות.
אבל גם אם זה היה חוקי, לא הייתם רוצים שמקדם שרק אתמול למד מה זה H1 יטפל באתר שלכם.
4. האותיות הקטנות: דיברתי כבר על כל הקורסים שמבטיחים לכם את הכסף בחזרה.
כל מי שיש לו קצת שכל בראש כבר יודע שכדאי לו לקרוא את האותיות הקטנות ולראות אם הוא בכלל מבין את מה שכתוב גם בלי ליווי צמוד של עורך דין.
אותו דבר נכון גם פה.
למשל, יכול להיות שרק הבדיקה של האתר תעלה לכם 1,000 שקל.
ויכול להיות גם שימציאו לכם כל מיני סעיפים אחרים כמו למשל עלות של הוספת עמודי תוכן.
5. קידום של מילים שאף אחד לא מחפש (כמעט…): יש כל מיני בדיחות על מקדמים שמציעים לקדם משהו כמו "אינסטלטור להחלפת ברז בתל אביב" עבור אנשים שלא כל כך מבינים איך נפחי חיפוש בגוגל עובדים.
למרות שזו כנראה רק בדיחה, בכל דבר יש קצת אמת, ובהחלט יכול להיות שהמילים אותה מציעים לכם לקדם הן מילים שאין להן הרבה ביקוש.
בדרך כלל מספיקים כמה קישורים ותוכן לא מאוד איכותי כדי לקדם אותם.
והנה קיבלתם "קידום על פי תוצאות".
6.חבילת הכול כלול: בשיטה הזו אתם אומנם מקבלים את הקידום "חינם", אבל בפועל משלמים על חבילה גדולה יותר שיכולה לכלול קידום אתרים + קידום ממומן + פעילות במדיה חברתית.
כאן אפשר לראות למה חשוב כל כך לחתום על חוזה מסודר שבו רשומה העלות של מה שיש בתוך החבילה.
תזכרו שזה בסופו האתר שלכם, לא 4 ספרים ב-100.
איך תדעו מאילו חברות להיזהר
מכיוון שלא חסרות חברות קידום אתרים לא מקצועיות ולא כל חברה בהכרח תכתוב לכם שחור על גבי לבן "אצלנו תשלמו רק לפי תוצאות!", הנה עוד כמה סימני אזהרה שצריכים לסמן לכם לעבור הלאה ולא סתם לבזבז זמן:
1 .טקסט שיווקי מעורפל: אם הטקסט באתר נראה לכם מעורפל ושיווקי יתר על המידע, אבל לא מאוד מקצועי, הייתי ממליץ לבדוק טוב מי עומד מאחורי החברה.
יצא לי לראות גם כל מיני "שיטות שהגיעו מארה"ב" ושטויות כאלו.
2. עיצוב מיושן: הרבה מאוד אתרים נראים כמו משהו מהמאה שעברה, זה מתאים אולי למסעדה שלא טרחה לעדכן את האתר שלה, פחות לחברה שהמהות שלה היא טכנולוגית.
מאוד יכול להיות שבמקרה הזה פשוט נפלתם על אתר שרק שולח לידים לחברה אחרת, במיוחד אם אין פרטי יצירת קשר ברורים.
3. עיצוב "פגז" בלי תוכן: המקרה הפוך.
לפעמיים תגיעו לאתר שנראה מיליון דולר והוא בעצם דף נחיתה אחד ארוך.
אני לא רוצה להכליל, אבל אילו הדפים הקלאסיים שנועדו לתפוס את העיניים שלכם ולגרום לכם להתעלם מכך שבעצם לא כתוב שם שום דבר חשוב באמת.
לפעמים אומנם יש בהם המלצות או "עדויות חברתיות", אבל קל לראות שהם מפוברקות.
קצת קשה לי להאמין ללקוח בשם "דני מרחובות", אין לי מושג איזה דני זה ובשביל מי בדיוק הוא עובד.
לסיכום
קידום אתרים לפי תוצאות, כמעט כמו כל דבר שצריך לשלם עליו על בסיס תוצאות – הוא בדרך כלל דבר בעייתי וחשוב שתבדקו בשבע עיניים כל חברה שמציעה לכם משהו כזה.
שימו לב בדיוק מה כתוב לכם בחוזה ובאותיות הקטנות.
מדריכים נוספים: