מה הביטוי הכי תחרותי בגוגל ישראל? לא באמת אפשר לדעת ב-100%, אבל כנראה ש"צימרים" נמצא איפשהו בעשיריה הראשונה.
קידום אתרי תיירות או שיווק אתרי תיירות ונופש זה כנראה אחד הענפים המאתגרים ביותר כשמדברים על קידום אתרים אורגני.
קידום אתרי תיירות – מה חשוב לדעת?
אחד האתגרים הגדולים בקידום אתרי תיירות הוא התחרות העזה מצד אינספור חברות תעופה וחברות תיירות גדולות שרובנו כבר מכירים, לצד אתרי מלונות בינלאומיים גדולים שעשו דריסת רגל משמעותית בשוק הישראלי – וכמובן שזה גם מתבטא בנוכחות משמעותית בגוגל ישראל.
שיווק אתרי תיירות ונופש – דוגמאות לסוגי קידום של תיירות:
- קידום אתרי פורטלים תיירותיים (למשל פורטל צימרים)
- קידום אתרים ליעד ספציפי
- קידום אתרי תיירותיים בנישה מסוימת (למשל תיירות חורף – סקי וכו')
- קידום אתרי מידע תיירותי
- קידום אתרים של חברות תיירות מסוימות
- קידום אתרים תיירותיים בתחומים ספציפיים יותר
- קידום אתרי מלונות
- קידום אתרי צימרים
אז אמנם בתחום הצימרים זה לא ממש קורה (לפחות עדיין לא), בכל מה שקשור לטיסות וגם אתרי מלונות – זוהי מגמה בולטת במיוחד.
אם לדוגמא אחפש "מלונות בפראג", נכון לכתיבת שורות אלו, התוצאה שתתקבל היא:
אז מה יש לנו כאן?
- קודם כל – יש 4 תוצאות ממומנות שלא רואים בצילומסך של אתרי מלונות.
- לאחר מכן – תוצאות גוגל של אתרי מלונות, שלוקחות נתח משמעותי מהקליקים וגם מתשומת לב הגולש (עוד על התצוגה הזו של בתי מלון – כאן).
- לאחר מכאן – 4 התוצאות האורגניות הראשונות הן בכלל של חברות בינלאומיות (Booking, TripAdvisor, Trivago, Hotels Combined) ורק התוצאה החמישית בגוגל (לאחר גלילה אינסופית בעמוד) נגיע לתוצאה מקומית – האתר גוליבר.
אז נכון שלא זה ככה בכל החיפושים הרלוונטיים, אבל בשנים האחרונות ניתן לראות יותר ויותר תוצאות אורגניות של אתרי מלונות ומפלצות תיירות בינלאומיות.
מבחינה טכנית-קידומית, ההסבר לכך היא היא הסמכות המטורפת שיש לדומיינים האלה, מה שמאפשר להם לעקוף גם תוצאות מקומיות יחסית בקלות.
חלקם גם הקימו דומיינים יעודיים עם סיומת ישראלית, אך כמובן מקבלים לא מעט כח מהדומיינים הבינלאומיים של הקבוצה.
קידום אתר תיירות: אז איך לקדם אתרי תיירות ולהישאר בחיים?
אחד היתרונות של תחום התיירות הוא שלא חסר מה לכתוב והישראלים בדרך כלל מחפשים בעיקר יעדים פופולאריים וממוקדים יחסית, החל מהאי פוקט בתאילנד ועד לטרקים בנפאל.
גם מי שלא היה מעולם במקומות האלו יכול למצוא אינספור מדריכי תיירים, המלצות על מלונות, גלריות ועוד הרבה מאוד מידע שיעזור לו לכתוב מדריכים ומאמרים ברמה גבוהה.
מכיוון שמדובר במידע שצריך להיות מדויק, מעודכן ורלוונטי, אי אפשר לכתוב סתם "מאמרי קידום" וסביר להניח שגם כותב תוכן מנוסה שינסה לכתוב אותם "מהראש", לא יוציא תחת ידו עבודה טובה במיוחד.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
לכן, כתיבה טובה בנושא הזה יכולה לקחת לא מעט זמן ולעלות בהתאם. במילים אחרות, בתור בעלי אתרים או מקדמים, תתכוננו להשקיע הרבה בתוכן, עם כל העלויות והמשאבים שכרוכים בכך, אלא אם כן אתם מנסים לקדם אתר על עבודה בעגלות בארה"ב (ואני מניח שלא לשם כך אתם פה…).
שיווק אתרי תיירות באינטרנט – אז אלו דברים חשובים צריך לדעת עבור קידום אורגני לאתרי תיירות?
1. הכינו את הכיס
קידום אתרים זה בכל מקרה שירות לא זול במיוחד.
אתרי תיירות הם אתרים העוסקים בתחומים שהם לרוב תחרותיים מאד.
על כן, קידום אתרים בתחום התיירות בגוגל זה עסק יקר. מדובר בנישה מהתחרותיות ביותר שיש – עם שחקנים גדולים מאד.
רוצים להיכנס לקידום ענף התיירות?
אם אתם רוצים לקדם את המלון שלכם ואין לכם תקציב של לפחות כמה אלפי שקלים בחודש, כנראה כדאי לכם לרדת מהרעיון, אלא אם מדובר ביעד מאד ספציפי ונישה יחסית קלה.
לא משנה אם אתם מנסים לקדם צימרים בצפון, מנוע השוואת טיסות / אתרי מלונות או אפילו בלוג ומדריך של יעד תיירותי ספציפי – הרבה כבר עשו זאת לפניכם.
קידום אתרים אורגני בתחום התיירות זה תחום רווי וצפוף במיוחד וכדאי שתכינו את עצמכם לכך, נפשית וכלכלית.
קידום אתרי תיירות: אז על מה הולך התקציב בעצם?
בקצרה, כי חפרתי על הנושא די לעומק במאמר הזה על מחירי קידום אתרים.
- יצירת תכנים סופר איכותיים שהם חשובים מאד עבור קידום אתרים בכלל. (כאמור – חובה בתחום התיירות)
- אלטנרטיבה למאמרי תוכן זה מנוע חיפוש/השוואת מחירים/אגרגטורים למיניהם – מה שעולה לרוב, לא מעט כסף לפיתוח וכו'
- קניית קישורים חזקים – חובה בתחום התיירות, במיוחד אם אין מאחוריכם גב של חברת תיירות ענקית.
- תשתיות – שרתים, אחזקה, אבטחה וכו'
2. בידקו היטב את התחרות והמתחרים
שוקלים לבנות פורטל צימרים? קידום אתרי מלונות? מנוע השוואת מחירי טיסות ו/או בתי מלון?
וואלה, אפשרי, אבל ממש ממש לא פשוט.
כדי להתברג בעזרת קידום אתרים גבוה בגוגל בתחום התיירות וספציפית בתחומים הנ"ל במקומות ריאליים בגוגל ולאורך זמן – נדרש תקציב לא קטן (החל מעשרות אלפי שקלים וכנראה הרבה יותר) – בין אם אתם בוחרים באסטרטגיה של קידום אורגני ובין אם קידום ממומן.
שלב המחקר יקבע במידה רבה את המשך הפרוייקט ואם אתם מבינים שזה גדול עליכם – כנראה כדאי לבחור בנישה אחרת או בשיטת שיווק אחרת.
3. מילות מפתח ועונתיות
כאמור, חיפושים בתחומי התיירות יכולים להיות ממוקדים מאוד, ולכן בדרך כלל עדיף לבחור נישה ספציפית מאשר לנסות להתפרס על רשימה ארוכה מאוד של מילות מפתח.
אפשר להיכנס לאתרי תיירות חיצונים ולחפש את היעדים הפופולאריים בשנים האחרונות, לבדוק בגוגל טרנדס, באתרים של חברות התעופה וכך הלאה.
דווקא חיפוש בכלים שונים למציאת מילות מפתח שמתבססים על התאמות הם לא תמיד הבחירה הכי טובה מכיוון שקשה למצוא בהם מגמות עונתיות.
מחקר מילות מפתח שתעשו לפני דריסת רגל בתחום זה אולי אחד הצעדים החשובים ביותר בכל התהליך.
בתהליך קידום אורגני של המלון שלכם חשוב לבחור היטב את התחרות – על אחת כמה וכמה בתחום תחרותי כמו תיירות. אם מחקר מילים זה לא הצד החזק שלכם – עדיף לא לחסוך בזה ולשלם לאיש מקצוע שיעשה זאת עבורכם.
למדריך פרקטי על מחקר מילות מפתח:
4. תוכן, תוכן, תוכן
התוכן הוא המלך כמובן – במיוחד בהקשר של של שיווק אתרי תיירות ונופש אונליין.
אני מדבר הרבה מאד על תוכן בבלוג הזה. תוכן הוא מרכיב קריטי של SEO (קידום אתרים אורגני).
כאיש תוכן בעצמי, אני מאד מאמין בהשקעה בתוכן לטווח ארוך.
אתרי תיירות נבדלים זה מזה בסוגי התוכן. כמה דוגמאות:
- בלוג תיירות – לרוב – אתר הממוקד על אזור גיאוגרפי מסוים או אפילו מדינה / עיר ספציפית, יכיל הרבה מאד מידע על אותו יעד (מדריכי טיולים, ויזה, מזג אוויר, מסעדות ואטרקציות מומלצות ועוד). במקרה הזה התוכן הוא העיקר ולכן צריך להיות מאד מושקע ועדכני.
תכנים ברמה כזאת הם לא זולים אז או שתצטרכו להעסיק כותב במשרה מלאה או לשלם לפרילנסרים כותבי מאמרים לא מעט כסף.
המודל הכלכלי של אתרים מסוג זה הוא בד"כ שיתוף פעולה / אפיליאציה עם אתר תיירות כלשהו שנותן עמלות על הפניות של לקוחות פוטנציאליים. - מנוע השוואת מחירים – יש כאלו לא מעט, גם מקומיים וגם כאמור, בינלאומיים.
פה מושקעים תקציבים רבים על פיתוח המנוע והאגרגטורים, אך לא פחות חשוב גם על חווית המשתמש (קריטית בתחום הזה), העיצוב והמראה הכללי של האתר, המהירות, האבטחה ועוד. בנוסף לכל זה תצטרכו להשקיע בתכנים מקוריים ולתת ערך מוסף – כי רק מנוע להשוואה לא יספיק לכם לעומת התחרות הקיימת.
בקיצור, מדובר בהשקעה לא קטנה. - אתר של סוכנות נסיעות – לא מדובר בבלוג אישי של מדריך טיולים או או רק מנוע להשוואת מחירים, אלא סוג של שילוב בינהם. אתרים כאלו מכילים הרבה מאד תוכן וגם דורשים לא מעט פיתוח.
לא משנה באיזה סוג של אתר מדובר – חייבים השקעה ניכרת בתוכן.
5. קישורים חיצוניים (והרבה מהם)
לקדם אתרי תיירות ללא בניית קישורים? בהצלחה עם זה…
תוכן זה חשוב – כבר אמרנו. הכל טוב ויפה, אבל האם זה מספיק בעולם של היום? מה זה לא..
אתם יכולים לספר על עצמכם כמה שתרצו, אבל בלי קישורים חיצוניים "שיספרו" עליכם – חבל לכם על הזמן.
קישורים חיצוניים הם מרכיב מאד קריטי בעולם של קידום אתרים בגוגל. למעשה, לפי גוגל – קישורים חיצוניים הם מ-3 הגורמים החשובים ביותר של קידום אתרים אורגני.
בהתחשב בזה שתחום התיירות הוא אחד הקשים ביותר – זה נכון פי כמה וכמה.
סתם בשביל הספורט בדקתי כמה אתרים סופר חזקים בתחום התיירות, מבחינת הקישורים:
החלק המסומן מראה כמה דומיינים שונים מקשרים לכל אתר (על פי Ahrefs).
מנסיוני במציאות כנראה מדובר ביותר, אבל זה סוג של אינדיקציה לרמת התחרות וכמות המאמץ הנדרש על מנת לפחות לצמצם את הפער עם החבר'ה האלה.
בנוסף, סביר להניח שמרבית הקישורים האלה הם מאתרים חזקים ולכן האיכות הרבה יותר משחקת פה תפקיד מאשר הכמות (שלמען האמת, לא גבוהה במיוחד למעט בוקינג).
אז, בתחום התיירות, כמו בכל תחום אחר שרוצים לעשות לו קידום אתרים – ההמלצה שלי להתמקד כמה שיותר בקישורי איכות וכמה שפחות בקישורי זבל, שקל יותר להשיג אבל תרומתם מוגבלת ויכולה להיות גם שלילית.
6. חווית שימוש במובייל ובכלל
בהקשר של קידום אתרים בכלל וגם קידום אתרי תיירות בפרט, חווית שימוש טובה במובייל היא תמיד חשובה, בטח ובטח בעידן המובייל פירסט, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר באתרים שצריכים לספק מידע נגיש ובמהירות.
לכן, אין כאן הרבה מקום לטפסים ארוכים ועדיף שרוב מסכי יצירת הקשר יהיו למעשה מספרי טלפון.
אם מדובר בסוכני נסיעות או חברות קטנות, עדיף אפילו לתת מספרי טלפון ישירים על מנת שהגולש לא יצטרך לעבור דרך מזכירות ומרכזיות.
אותו דבר נכון גם לגבי הניווט הכללי באתר – שימו באתר רשימה של יעדים פופולאריים בעמוד הבית או תפריט צדדי, אל תסבכו את הגולש עם מפות ותאריכים (לפחות לא בגרסת המובייל), אלא אם כן יש לכם מערכת שמסוגלת לעשות את זה בצורה מאוד נוחה דרך מילוי אוטומטי של חלק מהשדות או צמצום שלהם.
דגשים נוספים עבור חווית משתמש בהקשר של קידום אתרים:
- הטפסים צריכים להיות קצרים וברורים, עם אופציה ליצור קשר ידני בכל שלב בו הגולש נתקע.
- לגולש חייב להיות ברור באיזה חלק באתר הוא נמצא בכל רגע (אפשר גם באמצעות "פירורי לחם")
- למרות הפופולאריות של כרום, יש להקפיד על התאמה גם לשאר הדפדפנים הנפוצים, כולל פיירפוקס ו-Edge וכמובן ספארי למי שמשתמש באייפון.
- גם הוספה של רכיבי נגישות היא חשובה ביותר, לפחות ברמת קוראי המסך
- גלריות פשוטות: הגלריות הן רכיב חשוב מאוד, ודווקא בשל זאת, עדיף לקחת סקריפטים פשוטים בלי אפקטים מיותרים, אבל כאלו שעדיין אפשר להוסיף להם תמונות בקלות.
7. מהירות ומערכת ניהול התוכן
קידום אתרים ומהירות גבוהה של טעימת אתר הולכים יד ביד.
שוב, העובדה שמהירות חשובה לקידום היא לא ממש חדשה ורק לאחרונה גוגל הודיעה שגם למהירות הספציפית למובייל תהיה חשיבות בקביעת הדירוג של אתרים ברשת.
באתרי תיירות יש לפעמים לא מעט מודלים ויישומים קטנים שמבצעים פעולות מסוימות, החל מבחירת יעדים, דרך מציאת תאריכי טיסות ועד להזמנת חדרים במלון.
למרות שזה מפתה לבחור במערכת ניהול תוכן סטנדרטית כמו וורדפרס או אפילו ג'ומלה, זו לא תמיד בהכרח הבחירה הכי טובה: לעיתים קרובות תתקשו למצוא תוספים שיעשו בדיוק את כל מה שאתם מחפשים, וגם אם תמצאו, סביר להניח שתעמיסו מאוד על המערכת.
בסופו של דבר, אתם צריכים קודם כל לאפיין את האתר, לחשוב מה יהיה בכל אחד מן המסכים, ורק לאחר מכן לחשוב איך לבצע זאת מבחינה טכנית, גם אם זה אומר שהעיצוב של האתר לא יהיה מנקר עיניים.
8. אפליקציה
אפליקציה לא קשורה ישירות אל קידום אתרי תיירות…
אבל אם תפתחו את גוגל פליי או האפסטור ותחפשו אפליקציות תיירות, תקבלו עשרות אפליקציות פופולאריות, חלקן אפילו ישראליות (לדוגמה, חוליו או הדקה התשעים).
אמנם לפתח אפליקציה זה לא עניין זול ולא דומה כל כך לפיתוח של אתר, אבל אם היא זוכה לביקורות טובות מהגולשים, היא יכולה להופיע במקום בולט מאוד בחיפוש בתוך החנות וברשימת האפליקציות המומלצות שכבר מותקנות על המכשיר (מעבר לכך שאפשר לפרסם אותה בצורה ממומנת).
בנוסף לכך, היא תופסת נוכחות במסך הבית, ולכן קשה להתעלם ממנה. כדאי גם לקרוא על קידום אפליקציות כאן.
9. קביעת יעדים ריאליים עבור קידום אתרים אורגני לאתרי תיירות
לסיום, רוב אתרי התיירות שייכים לחברות בינוניות עד גדולות (למעט אולי מדריכי תיירים עצמאיים), ולכן הפרמטר החשוב ביותר הוא בסופו של דבר היחס בין מספר הגולשים שנכנסים לאתר ובין מספר הגולשים שמתקשרים למרכז ההזמנות או מבצעים הזמנה באתר.
הלקוח הפוטנציאלי הוא לא בהכרח זה שיהיה במערכת יחסים ארוכת טווח עם החברה, אלא דווקא זה שיחליט מהיר ויסגור עסקה. לכן, הפכו את עניין הלידים לכמה שיותר פשוט ושלחו אותם לגורם הספציפי שצריך אותם בתוך החברה, גם אם זה אומר לסנן את הגולשים כבר בתוך הטופס.
קידום אתרי תיירות – לסיכום
שוקלים להיכנס לענף התיירות באינטרנט? קודם כל – תכינו את הכיסים.
אם אין לכם כאלה, כנראה עדיף לוותר, או לפחות לדעת טוב טוב לאן אתם נכנסים ולמצוא פתרונות יצירתיים בהתאם. כי יש שם ג'ונגל רציני בחוץ 🙂
היה ובחרתם להיכנס לתחום בכל הכח – תשקיעו כמה שיותר באתר, בתוכן ובחווית משתמש ותהיו מספיק ייחודיים כדי לא להיות העתק של אחד המתחרים שלכם. בהצלחה!