פרסום מאמרים או כתבות תוכן בתשלום הפכה להיות אחת משיטות הפרסום האפקטיביות ביותר שיש כיום באינטרנט.
פרסום תוכן בתשלום (לרוב מדובר על פרסום כתבות באתרים מובילים) יכולים לסייע גם מבחינת קידום אורגני (SEO) וגם מבחינת חשיפה (יחסי ציבור או יח"צ) ואף פעולות שיווק מורכבות יותר כמו רימרקטינג (שיווק מחדש) ועוד. שיטה זו מכונה לעיתים גם "פרסום כתבת תדמית".
במאמר הבא אדבר על הנושאים הבאים:
- מהם בכלל מאמרים בתשלום, כתבות יח"צ או כתבות ממומנות?
- למה צריך פרסום כתבות PR / קידום?
- למה כדאי לשלם על פרסום כתבות באתרים מובילים?
- מה לגבי טאבולה / אאוטבריין ושות'?
- היכן מפרסמים כתבות ממומנות או מאמרים בתשלום?
- מה גוגל חושבים על הנושא של פרסום כתבות ממומנות (נו, מה נראה לכם? 🙂 )
- כמה עולה פרסום כתבות באתרים מובילים או כתבות ממומנות באופן כללי?
- עוד מספר דגשים עבור פרסום מאמרים בתשלום
פרסום כתבות קידום: נתחיל מההתחלה…
לפרסום כתבות באתרים באינטרנט יש 2 מטרות עיקריות:
- יחצנו"ת – פרסום כתבות יח"צ (יחסי ציבור) זהו למעשה הצד שרובנו מכירים. פרסום העסק שלכם או המוצר שעומדים מאחורי המאמר במטרה להגביר את המכירות או להביא תנועה ישירה אל האתר שלו. הפרסום עצמו יכול להיות גלוי יותר או פחות.
כיום יש יתרון דווקא לפרסום הגלוי מכיוון שהוא מחזק את הנאמנות מול המותג וגם משדר יותר אמינות באופן כללי.
זהו גם אחד העקרונות של "שיווק באמצעות תוכן", משהו שמאוד מקובל להשתמש בו היום.
אגב, ההבדל בין פרסום גלוי לסמוי לא תמיד כל כך ברור מכיוון שמחקרים הראו שגם תוספת של "המחלקה המסחרית" או אפילו "בשיתוף פעולה עם…" לא תמיד מספיק ברורים עבור הצרכן. אבל זה כבר נושא לטור שלם בפני עצמו, שקצת חורג ממה שאני רוצה להתרכז בו כאן.
- קידום אתרים – זהו אולי הצד הקצת פחות גלוי: כל קישור שיוצא ממאמר שמפורסם בסופו של דבר מחזק את האתר של העסק שלכם ולכן יש חשיבות לפרסום מאמרים באתרים גדולים ו/או חזקים ורצוי גם רלוונטיים לתחום שלכם. למידע נוסף על קישורים נכנסים וחשיבותם לקידום האתר.
בתור מקדם אתרים וגם בתור מי שמעניק שירותי ייעוץ SEO מדי פעם, אני יכול להגיד בבטחון מלא שקישורים חיצוניים, כאשר מבוצעים נכון – תורמים משמעותית לקידום האתר בגוגל.
אני מדבר על פרסום מאמרים באתרים גדולים בסרטון הבא:
פרסום כתבות תוכן בתשלום – זה שווה את זה?
בסופו של דבר, כשמדברים על פרסום תוכן למטרות קידום, הכול צריך להימדד במושגים של עלות מול תועלת.
כדי שתוכלו לפרסם מאמרים בחינם, בדרך כלל תצטרכו לתת משהו אחר בתמורה, ולרוב זה יהיה פרסום מקביל באתר שלכם.
אם אין לכם תשתית חזקה לקידום (אתרי תמיכה / PBN), תתקשו להציע אתרים אטרקטיביים וכוח המיקוח שלכם יהיה נמוך.
נכון שתמיד תוכלו להחליף תוכן דרך האתרים הראשיים שלכם, אבל אתם צריכים לקחת בחשבון שהחלפת קישורים הדדית היא פחות אפקטיבית (ובמקרים קיצוניים גם גוררת ענישה מצד גוגל).
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
עוד בעיה היא שתוכן לא איכותי בסופו של דבר משפיע לרעה על האתר, ובהחלפות כאלו קשה יחסית להשיג תוכן איכותי.
אופציה חינמית שעובדת לי טוב היא מאמרי אורח / פוסטים אורחים.
הרעיון הוא פשוט – פונים לאתר רלוונטי בתחום שלכם (או תחום מספיק קרוב) ומציעים לו תוכן איכותי בחינם.
לרוב יהיה מדובר במאמר מקיף על נושא מסוים שרלוונטי גם לו וגם לכם, רצוי שיהיה באורך 1000 מילים ומעלה (למה? קיראו כאן). המטרה היא כמובן להוציא קישור לאתר שלכם מתוך המאמר הזה. כך בעל האתר שפניתם אליו מקבל תוכן איכותי – ואתם מקבלים קישור.
מצב WIN WIN לכל הצדדים.
נכון שזה לא בדיוק בחינם – כי מישהו צריך לכתוב את התוכן הזה (זמן = כסף), אבל האפקט המצטבר של השיטה הזו יכול להיות מאד משמעותי ומשתלם.
למה לא להשתמש פשוט בטאבולה, אאוטבריין וכו'?
אז אולי אצל חלקכם עולה השאלה – למה לא ללכת על פרסום כתבות קידום באמצעות פלטפורמה כמו טאבולה או אאוטבריין, במקום ללכת על פרסום כתבות באתרים מובילים?
השירותים של טאבולה ואאוטבריין הם פתרון טוב למי שרוצה לקבל חשיפה קבועה במחיר סביר לאורך זמן.
לעומת זאת, לפעמיים אנחנו רוצים לקבל חשיפה ממוקדת בפרק זמן קצר באתר שקשור לתחום העניין שלנו, אז זה לא תמיד מספיק.
מעבר לכך, כשאנחנו מפרסמים באתר גדול, אין לנו את הצורך להתעסק בכל הפרטים הטכניים של הרצת קמפיין או לשלם למישהו שיעשה את זה בעבורנו.
כמו כן, אם אתם רוצים לפרסם מאמרים לצרכי SEO, אין לטאבולה ואאוטבריין הרבה מה לתת לכם, שהרי הקישורים שהם מציבים באתרי השותפים שלהם הם קישורים דינאמיים שהיום הם פה ומחר הם שם… הקישורים האלו בדרך כלל גם נמצאים בין עשרות אם לא מאות קישורים אחרים, ולא בתוך עמוד ייעודי.
אני מתייחס לסוגיה של קישורים דרך אאוטבריין / טאבולה בסרטון הבא:
פרסום כתבות בגוגל?
בהמשך לסעיף הקודם – יש כאלה שמחפשים ספציפית פרסום כתבות בגוגל או כתבות פרסום בגוגל למטרות של נראות – כלומר הם חייבים שהכתבות הללו תקבלנה חשיפה ובולטות בתוצאות – למשל לצרכים כמו תהליכי ניהול מוניטין בגוגל, אשר יוצא לי להתעסק בהם לא מעט.
במקרים כאלה – פרסום כתבות לקידום אורגני יכולות לתרום פעמיים: פעם אחת בכך שהן תופסות נדל"ן בתוצאות של גוגל, ופעם שניה – הקישור מהכתבה תורם לקידום של כתבה אחרת, או למטרה שיווקית כלשהי (למשל איסוף לידים).
אם כך – עצם הפרסום בא לשרת מטרה כפולה, יכולות להיות מאד אפקטיביות ויעילות מבחינת עלות/תועלת.
פרסום מאמרים בתשלום – היכן?
נניח והחלטתם לפרסם תוכן בתשלום. איפה עושים את זה? ניתן לחלק בגסות את נושא פרסום המאמרים בכסף ב-2 ערוצים עיקריים:
- רשתות פרטיות של מקדמי אתרים או חברות קידום אתרים
- פרסום באתרם גדולים / מגזינים / מקומונים
נרחיב בקטנה על כל אחת:
1. פרסום כתבות בתשלום אצל רשתות פרטיות של מקדמי אתרים
מרבית העוסקים במקצוע צריכים לדאוג לתשתית קבועה ממנה יוכלו לפרסם מאמרים לצרכי קישורים עבור קידום אתרי הלקוחות (או אתרים בבעלות). תשתית זו נקראת גם Private Blog Network או בקיצור PBN.
לעשות החלפות קישורים זה נחמד (תכלס זה לא) אבל כדי לעמוד בהספק גבוה בצורה יעילה וגם משתלמת – אין מנוס מלהקים תשתית פרטית.
את אותה תשתית אפשר גם להעמיד לרשות אחרים תמורת מחיר מסוים. רשת פרטית של מקדמי אתרים יכולה להכיל מספר אתרים בודדים ועד למאות ואף אלפי אתרים. ככל שמספר האתרים עולה, בדרך כלל איכותם יורדת ואת מספר האתרים החזקים באמת אפשר לספור על יד אחת.
גילוי נאות – גם אני בעלים של רשת כזאת ומציע שירות כזה ששימש עד היום עשרות חברות, מקדמי אתרים ובעלי עסקים בארץ.
2. פרסום באתרים גדולים / מגזינים / מקומונים
אם אנחנו רוצים כתבות תוכן באתרים מוכרים באמת – נבחר באפשרות הזאת.
בערוץ זה אפשר לשים את ידנו על אתרים גדולים ומוכרים כמו Themarker, 0404, ערוץ 20, כיכר השבת, ביזפורטל ועוד רבים אחרים.
בחלק מהאתרים המאמרים מתפרסמים באזור של תוכן שיווקי שפחות נגיש לקהל הרחב ובחלקם הם משתלבים בצורה טבעית עם שאר התכנים באתר – יש לזה משמעות גדולה וכדאי לבדוק זאת מראש לפני שבוחרים לפרסם באתר X.
ניתן לעבוד ישירות מול הגורמים הרלוונטיים באותם אתרים או דרך סוכנים / מפיצים למיניהם.
לפרסם באתרים גדולים יש יתרון גם מבחינת הקידום (קישור ואף אזכור מאתר חזק וסמכותי שווה יותר) וגם נתפס יחצ"נית טוב יותר בעיניי לקוחות פוטנציאליים (בעיקר כאלה שפחות מכירים את העולם הזה).
האם פרסום מאמרים בתשלום זאת הפרה של הנחיות גוגל לבעלי אתרים?
מכירת כתבות לקידום בגוגל – האם זה "חוקי"?
אחת השאלות החשובות ביותר היא אם קניית מאמרים שיש בהם קישור נחשבת גם לקניית קישורים?
מבחינה טכנית התשובה היא חיובית, אבל במבחן התוצאה, נדיר מאד שצעד כזה מוביל לענישה על ידי גוגל, לפחות מהנסיון שלי בדגש על קידום בגוגל ישראל (ארה"ב וחו"ל זה סיפור אחר).
כדי לקבל ענישה ידנית מגוגל כתוצאה משימוש מוגזם במניפולציית קישורים, צריך לעשות ספאם ברמה מוגזמת ובצורה עקבית ושקופה.
ההמלצה של גוגל הרשמית, כאשר משלמים עבור פרסום תוכן – היא להשתמש בקישורי Nofollow. מבחינת גוגל מותר לקנות שטחי פרסום, אבל במידה ואלו מעבירים קישור לאתר אחר – יש לעשות שימוש בתגית Nofollow, אחרת זאת נחשבת להפרה מבחינת גוגל, ועשוי להוביל לעונש (על הסיכויים שזה אכן יקרה כבר דיברתי…)
מי שמעוניין להתעמק יותר – אני ממליץ להיכנס למאמר שפרסמתי שנותן קונטרה להנחיות גוגל לבעלי אתרים.
איך מתחילים עם פרסום כתבות לקידום בגוגל?
כמו שאתם יכולים לתאר לעצמכם, ברוב האתרים הגדולים שבהם מוכנים לקבל פרסום כתבות תוכן בתשלום, לא ימהרו לפרסם זאת בריש גלי.
בשוק הפרסום מסתובבות רשימות עם מחירים מוערכים לאתרים האלו וכפי שציינתי, ישנם גם גופי תוכן שמפרסמים שירותים כאלו באתרים שלהם (בלי המחירונים כמובן). מדי פעם המחירונים האלו גם זולגים למקומות אחרים, אבל כבר מזמן לא מדובר בסקופ…
כאשר אתם עושים את המחקר שלכם, שימו לב גם אילו אקסטרות כלולות בחבילה. למשל, קישור לפרופיל חברתי, דחיפה של התוכן לעמוד מרכזי, תיוגים, סטטוסים, תיבת לידים ושאר פינוקים בסגנון.
מחירים של פרסום מאמרים בתשלום
אז כמה עולה פרסום כתבת תדמית או מאמרים שיווקיים באתרים שונים?
העלויות של פרסום כתבה ממומנת יכולות לנוע בין מאות שקלים לבין אלפי שקלים ויותר, הכול תלוי בגודל של האתר ואל מי הוא פונה.
כך למשל, אתר של מקומון יהיה יחסית זול, בעוד פורטל שפונה לאוכלוסייה יותר רחבה יהיה יקר יותר. במדרגה הבאה נמצאים הפורטלים הסופר גדולים או אתרי החדשות הכללים. שם אתם יכולים למצוא את עצמכם בקלות משלמים עשרות אלפי שקלים לחבילה של כמה מאמרים…
ופה אני שוב מייעץ לכם לקבל רשימת אתרים מכמה אנשי קשר כדי לקבל הערכה לעלות האמיתית של האתר או האתרים בו בחרתם.
על מנת לקבל אינדיקציה אני מצרף פה רמת מחירים כללית:
- אתרי נישה לא מוכרים / מקומונים: 90-300 ₪ + מע"מ לפרסום מאמר, לא כולל כתיבה
- רשתות אתרים פרטיות: 100-250 ₪ + מע"מ, לרוב מחיר המאמר יהיה כלול בפנים
- אתרים יותר חזקים ומוכרים, לרוב מבוסס נישה: 300+700 ₪, לא כולל כתיבה
- אתרים חזקים וגדולים מאד: 2000-6000 ₪ לפרסום כתבה ואף יותר. לפעמים נמכר רק בחבילות של X מאמרים.
* אני בכוונה לא מציין כאן אתרים ספציפיים כדי לא לחשוף פרטים שלא צריכים להיחשף לציבור הרחב 🙂
עוד מספר דגשים לגבי פרסום מאמרים ברשת
1. הקפידו על איכות מינימלית
כתבה שאתם שולחים לאתר שדורש כסף על הפרסום בדרך כלל צריכה לעמוד בתנאי סף מסוימים:
- מבנה נכון של כותרות ופסקאות.
- הקפדה על שגיאות כתיב וניסוח (לא ברמה של הגהה מקצועית, אבל כן שהכול יהיה ברור).
- יצירת עניין אצל הקורא, לא רק מאמר אינפורמטיבי. המטרה של כתבה עיתונאית היא בדרך כלל לספר סיפור מסיפור אישית, להציג תיאורי מקרה וכו'.
בהנחה שאתם לא כותבים את המאמר בעצמכם, כדאי שתעזרו במישהו שיכול להציג לכם קבלות של כתיבה לאתרים דומים לאלו אליהם אתם מכוונים. "מאמרי SEO" פשוטים בשמונה או עשר אגורות למילה בדרך כלל לא יעשו את העבודה, אלא אם כן אתם מכוונים לאתר מאוד זול.
ישנם גם מקרים בהם תצטרכו להגיש את המאמר בסגנון ספציפי בהתאם למדור בו הוא יתפרסם, לדוגמה :
- כתבת תדמית, סוג של ריאיון בו אתם מציגים את עצמכם (אפשרות גם בווידאו)
- מדריך מקצועי בו אתם מקבלים חשיפה נרחבת
- פרסום של מוצר חדש (מאוד שקוף, אבל אתם תהיו בסדר אם לא תתעלמו מהטוקבקים 😊 )
2. זכויות יוצרים
עוד נושא שחשוב לשים לב הוא כל עניין זכויות היוצרים.
ברוב המקרים אתם תהיו אלו שתשלחו את תמונות הנושא או ההמחשה. על פי חוזה הפרסום, אתם אלו שצריכים לוודא שיש לכם את כל זכויות היוצרים להשתמש בתמונות. שום אתר נורמלי לא ייקח על עצמו את האחריות המשפטית במידה ותהיה תביעת זכויות יוצרים על השימוש בתמונה. לא יודעים מאיפה להשיג תמונות? יש שפע של מאגרי תמונות בחינם ובתשלום.
כמעט מיותר לציין שבאופן כללי אתם צריכים להיות מאוד זהירים במה שאתם כותבים מבחינת לשון הרע וכו'.
3. האם פרסום מאמרים בתשלום זאת אסטרטגיה טובה לטווח ארוך?
יש כאן מספר היבטים שצריך לדבר עליהם:
- פיננסית – להתבסס אך ורק על מאמרים בתשלום יכול להתיש כלכלית את הפרויקט, אלא אם כן מדובר בלקוח עתיר תקציב.
אם אנחנו מדברים על אתרים ברמה בינונית ומעלה, הרי קישור יעלה בממוצע 300-400 ₪, אם רוכשים 4-5 כאלה בכל חודש זה לא משאיר הרבה מרווח עבור מומחה קידום אתרים מן השורה (זה מן הסתם לא כולל עלויות של שעות עבודה עבור אופטימיזציה, כתיבת תכנים, שירות לקוחות וכו'). קיראו עוד על המחירים של שירותי קידום אתרים בממוצע. - ענישה מגוגל – כפי שכבר ציינתי במאמר הנוכחי וגם בעוד מספר הזדמנויות, אני מאד בספק שגוגל באמת יודעים לזהות בצורה אלגוריתמית קישורים בתשלום וכאלו שלא – יש אינספור דרכים לקנות קישורים בלי להשאיר תבנית שקופה שמישהו שילם על זה. על כן, אם זה מורכב עבור בנאדם לדעת את זה, בטח שזה מורכב עבור רובוט.
גוגל לא יכולים להרשות לעצמם לפסול קישורים בקלות רבה כל כך כי זה יכול לגרום לתוצאות הזויות בגוגל. בקיצור – כל עוד מדובר בשוק הישראלי, לא הייתי דואג כל כך לגבי ענישה פוטנציאלית מגוגל, זאת בהנחה שלא מגזימים ולא מפצציצים בקישורים בקצב לא פרופורציונאלי. - גיוון במקורות הקישורים – מה שבטוח, זה לא נכון ולא חכם להישען רק על אסטרטגיה אחת של בניית קישורים. יש המון דרכים לבנות קישורים, כתבתי על מעל 40 כאלו אם אתם צריכים השראה :-). שורה תחתונה – תגוונו, ולא רק בגלל הכסף, לא חסר מאיפה לייצר קישורים (רק לא להתפשר על האיכות, זה לא שווה את זה).
- בתחומים מסוימים אין ממש ברירה – כאשר מדובר על תחומים מגה תחרותיים (לדוגמא בגוגל ישראל: צימרים, משכנתא, רשלנות רפואית, עריכת דין, ביטוח רכב ועוד), כנראה לא יהיה מנוס מלקנות קישורים בצורה כזו או אחרת. תהיו בטוחים שכל חברה גדולה באחד התחומים הנ"ל מוציאה תקציבים לא מבוטלים על זה. זה המשחק של הגדולים וכדי להיות שם צריכים לשחק אותו.