טוב, בתכלס מלך לא צריך לבנות קישורים – הוא צריך לשבת רגל על רגל ולספור את הכסף, אבל אם הכותרת עזרה לך להגיע לכאן – אני שמח 🙂
מה זה קישורים פנימיים?
קישורים פנימיים או לינקים פנימיים הם פקטור מאד חשוב בתהליך קידום אתרים בגוגל וכן אופטימיזציה של של כל אתר.
הרבה אנשים העוסקים בתחום של קידום אתרים אורגני (SEO), שמים יותר מדי דגש על קישורים חיצוניים ומזניחים דברים בסיסיים כמו אופטימיזציה לאתר, אשר קישורים כאלו הם חלק בלתי נפרד ממנה.
אני אומר דבר כזה: חברים, לפני שאתם בכלל חושבים על להתחיל לבנות קישורים חיצוניים לקידום האתר – תוודאו שיש תשתית מספיק טובה שתתמוך בזה.
במילים אחרות: יש כל כך הרבה דברים שאפשר לעשות באתר עצמו למטרות קידום אתרים בגוגל, לפני שבכלל צריך להתחיל לדבר על קישורים חיצוניים.
להלן רשימה חלקית של משימות קידום אתרים בעלי חשיבות מכרעת:
- אופטימיזציה של טייטלים ודיסקריפשנים (תיאורים) לכל העמודים באתר
- הוספת תגיות אלט+טייטל של תמונות
- בדיקה יסודית שכל התוכן באתר מקורי ולא משוכפל (לפחות לא בצורה בוטה כמו במקרה הזה)
- הוספת תכנים איכותיים לאתר הממוקדים לקהל היעד הרלוונטי על בסיס קבוע
- בדיקת תקינות הקוד, HTML+CSS, מהירות אתר אופטימאלית וכו'
- אופטימיזציה של כותרות H1-H3
- בדיקה שאין יותר מדי עמודים באתר בלי תוכן ייחודי / מניעה של עמודים "רזים" בלי תוכן או מעט מדיי תוכן שלא נותנים ערך מוסף
- וכמובן…קישורים פנימיים!
מעדיפים להתחיל בוידאו? מצרף מדריך וידאו שצילמתי בנושא:
אז למה צריך לינקים בתור האתר?
כאמור, קישורים כאלו הם מרכיב מאד חשוב בתהליך אופטימיזציה.
קישורים פנימיים (Internal Links) טומנים בחובם כמה וכמה יתרונות בהקשר של קידום אתרים בגוגל:
- התמצאות באתר: הם עוזרים הן לגולשים והן לגוגל לסרוק את האתר ולמצוא תכנים בצורה מהירה וידידותית יותר.
- מעבירים ג'וס (Link Juice): "מיץ קישורים" הוא מונח של מקדמי אתרים אורגניים שמשמעותו, בעצם הכח שאותו מעביר הקישור.
כפי שקישורים חיצוניים מעבירים כח לאתר המקושר – כך גם קישורים באתר עצמו, אם כי בצורה יותר מוגבלת, אך עדיין יעילה. - חיזוק עמודים ספציפיים באתר: תכנון נכון של קישורים באתר לצרכי אופטימיזציה עבור מנועי החיפוש יכול להשפיע דרמטית על ביצועי האתר בחיפושים.
כך למשל, אפשר להוציא קישורים מתוך מאמרים אל מוצרים, קטגוריות או מאמרים אחרים – תלוי באופי האתר, ובכך לחזק אותם. - ניצול תקציב זחילה: כל סריקה של הבוטים של גוגל אצלנו באתר (למידע נוסף איך גוגל עובד) היא מוגבלת. על כן, עלינו לשרת בצורה הטובה ביותר את הבוטים של גוגל ולהקל עליהם את הסריקה והגישה לכל עמודי האתר, על ידי הטמעה נכונה של קישורים מסוג זה.
עד כמה קישורים בתור האתר אפקטיביים לקידום האתר?
מהנסיון שלי בתור מומחה קידום SEO מזה שנים רבות, וכזה שגם מייעץ על קידום אתרים מדי פעם, אני יכול לומר שלינקים בתור האתר הם מהגורמים החשובים ביותר של Onsite SEO, בעיקר לאתרים גדולים עם הרבה תוכן ו"בשר", והרבה לא קרובים בכלל ללנצל אותם כמו שצריך. בתור חברת קידום אתרים בגוגל, אנו מקדישים לא מעט תשומת לב לביצוע עבודת קישור בין עמודים פנימיים באתרי לקוחות, ורואים מזה תוצאות מעולות רוב הזמן.
צריך לזכור שגם לינקים כאלו מהווים פרמטרים חשובים גם במנועי חיפוש אחרים מלבד גוגל.
יש להפריד בין 2 סוגים של קישורים פנימיים:
1. קישורים מהניווט של האתר
קישורים אלו, אשר אפשר לקרוא להם גם קישורי ניווט (Navigational Links) שבדרך כלל מופיעים באופן רוחבי בכל עמודי האתר: תפריט ראשי, תפריט תחתון (פוטר), תפריט צד, ענן תגיות, וכו'. אלו קישורים אשר משמעותיים מאד עבור קידום אתרים.
למידע נוסף בהקשר זה: היררכיה של אתרים.
יוצאי דופן הם אתרים שתפריט הניווט בהם משתנה מאזור מסוים של האתר לאזור אחר (יחסית נדיר אבל קיים).
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
2. קישורים מתוך עמודים ספציפיים
אלו בדרך כלל קישורים טקסטואליים (אך יכולים גם להיות מתוך תמונה, למשל) מתוך תוכן של עמוד מסוים באתר המקשרים לעמוד אחר באתר.
אלו הקישורים הפנימיים שמשפיעים באמת מפני שגוגל יודע להפריד אותם מקישורי הניווט – למרות שגם להם יש תפקיד חשוב שנדבר עליו בהמשך.
בסרטון הבא אני מרחיב עוד על דרכים להוציא קישורים פנימיים:
הבסיס של קישוריות פנימית באתר – לבנות היררכיה נכונה!
במצב אידיאלי, אנו נתכנן את ההיררכיה של האתר עוד משלב האפיון וההקמה שלו – מה שיאפשר לנו שליטה מלאה על קביעת העמודים הראשיים באתר, הקטגוריות והעמודים הפנימיים – והיחס ביניהם.
היררכיה באתר היא בסיס עבור קידום אתרים מוצלח. הקישורים הפנימיים הם חלק מההיררכיה והמבנה של האתר.
להלן תרשים זרימה שממחיש איך צריכה להיראות היררכיה בסיסית באתר (ניתן ללחוץ להגדלה):
נרחיב על כל אחד במילים:
1. קישורים דרך תפריט עליון
בדרך כלל התפריט הראשי, החשוב ביותר.
קיימים מספר אתרים בלי תפריט עליון בכלל, שבהם התפריט הצדדי (ימני או שמאלי) משמש כתפריט העיקרי.
תפריט זה יקשר לכל העמודים החשובים ביותר באתר – שזה כמובן משתנה בין סוג האתר ומטרתו, שזה בדרך כלל כולל:
- דף שירותים / מוצרים
- אודות
- יצירת קשר
- בלוג / אזור מאמרים
- וכו'.
- אם מדובר באתר מסחר (E-Commerce) אז בדרך יהיו קישורים לקטגוריות ראשיות באתר.
2. קישורים דרך תפריט פוטר (התפריט בחלק התחתון באתר)
פוטר לא קיים בכל אתר, וגם אם כן, לא תמיד עושים בו שימוש נכון.
בפוטר בדרך כלל חוזרים על עצמם כמה לינקים עיקריים (דף הבית, אודות וכו') ביחד עם עוד כמה קישורים נוספים לעמודים אחרים באתר.
ההמלצה שלי היא להכניס בפוטר קישורים לעמודים פנימיים שלא ניתן או שלא בעדיפות עליונה שיהיו בתפריט העליון, אך עדיין חשובים מבחינתכם שיקבלו קישור מדף הבית.
דבר נוסף, במידה ומדובר באתר עשיר בתוכן עם קטגוריות רבות של מאמרים, מומלץ לקשר מהפוטר של האתר אל עמודי הקטגוריות (תקצירי מאמרים) עצמם ובכך לקרב אותם אל דף הבית מבחינת ההיררכיה של האתר.
למי שמעוניין – יצרתי מדריך שלם המוקדש לקישורי פוטר והאפקט שלהם.
3. קישורים דרך ענן תגיות
אמנם נקרא "ענן" אבל זה יכול להיות גם סתם רשימת קישורים לעמודים בתוך האתר, שמופיע בצורה כזו או אחרת.
באתרי וורדפרס למשל, תגיות משויכות לפוסטים בלבד (ולא "עמודים").
זאת עוד דרך לתייג פוסטים בנושא מסוים, מעבר לקטגוריה שלהם הם משויכים. היתרון של ענן תגיות בהקשר של קישורים פנימיים – דרך נוספת להנגיש מאמרים ועמודים פנימיים באתר, דרך דף הבית.
עמוד תגיות זה בעצם ארכיון של תגית בנושא מסוים, עם קישור פנימי לכל הפוסטים המשויכים אליה.
במקרים מסוימים ניתן להגיד לגוגל לא לאנדקס את עמודי התגית (לא להוסיף אותם לאינדקס) – אך הוא העכבישים של גוגל עדיין יזחלו בעמוד וימצאו את הפוסטים המקושרים מהם.
למרות האמור לעיל, ענן תגיות אינו חובה למטרות קידום אתרים ולפעמים הוא גם מתבטא בדרכים אחרות או לא קיים בכלל.
כלל האצבע: ככל שעמוד מסוים קרוב יותר לדף הבית, כך כוחו עולה.
במילים אחרות: ככל שעמוד מסוים דורש פחות לחיצות (קליקים) על מנת להגיע אליו מדף הבית של האתר, כך, (ברוב המקרים) הוא יהיה חזק יותר.
רק על ידי יישום של הכלל הפשוט הזה, הצלחתי לשפר מיקומים של עשרות ביטויים בכמה וכמה אתרים, פעם אחר פעם – רק בעזרת יישום נכון של חיזוק הקישוריות הפנימית באתר.
יחד עם זאת – מומלץ לא לעשות abuse לדבר הזה, כלומר לא צריך להגזים ולקשר לכל עמודי האתר מדף הבית / מהניווט הכללי של האתר. יש לתכנן ולעשות זאת בחכמה – וגם להתחשב אילו עמודים יקושרו מהעמודים הפנימיים שמקושרים לדף הבית.
טיפ חשוב: אל תחשבו רק על שיקולי קידום אתרים בגוגל, תחשבו גם על הקישורים שישרתו את המשתמש הממוצע בדרך הטובה ביותר.
בניית קישורים פנימיים מתוך תוכן
מעבר לניווט נכון באתר, יש לנו עוד דרך מאד משמעותית להשפיע על חוזק וניראות העמודים שלנו באתר והיא באמצעות קישורים מעמוד X לעמוד Y באותו אתר.
איך מתחילים לבצע לינקים פנימיים?
קודם כל, מומלץ לעבוד בסנכרון עם האסטרטגיה של האתר – כלומר, לפי מחקר מילות המפתח, רשימת ביטויים מקודמים והעמודים שלהם וכו'.
באתרים עשירים בתוכן, אחת השיטות החביבות עליי כדי למצוא הזדמנויות לבניית קישורים פנימיים היא פשוט להיעזר בגוגל.
אלו השלבים בהם אני פועל:
1. בוחר עמוד אסטרטגי באתר אותו אני רוצה לחזק.
2. באמצעות הפקודה site: אני מחפש את כל העמודים שיש באתר שמדברים על הנושא הזה.
3. נכנס לכמה מהעמודים האלה, ומוציא מהם קישורים לעמוד המרכזי שבחרתי בסעיף 1, תוך גיוון טקסט הקישור.
4. מחכה בין כמה ימים לכמה שבועות בכדי לראות תוצאות (כמובן שלא ניתן לבודד רק את הפרמטר הזה כמשפיע על המיקום אבל סטטיסטית זה עובד לי ברוב המקרים).
בואו נלך על דוגמא מהאתר שכולנו מכירים: Ynet. נניח ונוני מוזס בא אליי ואומר לי: "אחי, קדם לי את הביטוי 'דיאטה' אצלי באתר". אני אומר לו "סבבה גבר" ואז פועל כדלקמן, לפי השלבים שתיארתי מקודם:
1. זה העמוד הכי חזק באתר Ynet על הביטוי "דיאטה" (ונכון לכתיבת שורות אלו – מקום 2 בגוגל).
2. אני מחפש איזה עוד עמודים באתר Ynet רלוונטיים לנושא, בדרך הזו:
ואז אני מקבל רשימה נחמדה של תוצאות:
3. השלב הבא, היא להיכנס לכל עמוד תוכן שיש בו כתבה, לבדוק האם כבר קיים קישור לעמוד הראשי של דיאטה (שהוא לא מהניווט של האתר), ובמידה ולא – מוסיף קישור לעמוד הזה. גם בקישורים פנימיים כדאי לגוון באנקור טקסט (טקסט הקישור). כלומר, לא לקשר תמיד בביטוי "דיאטה" אלא להיות מגוונים, כמה דוגמאות:
- למידע נוסף על דיאטות ליחצו כאן
- לעמוד הראשי של הדיאטות באתר
- לקריאת מאמרים נוספים על דיאטה
- וכו'
ככה ממשיכים לאורך כמה עמודים באתר הרלוונטיים לנושא. כאמור, ככל שהאתר עשיר יותר בתוכן – כך יש יותר פוטנציאל להוציא קישורים פנימיים מעמודים שונים ובאמצעותם לחזק עמודים ראשיים.
יצירת קישורים פנימיים באמצעות Screaming Frog
דרך נוספת, יעילה לא פחות, להטמיע קישורים פנימיים למטרות קידום אתרים בגוגל – היא על ידי שימוש בכלי המצוין Screaming Frog (מבטיח לכתוב על זה מדריך יום אחד…).
בקצרה, למי שלא מכיר – מדובר בזחלן (Crawler) שסורק את כל עמודי האתר שלנו (בדומה לעכבישים של גוגל) ומוציא משם נתונים מעניינים כמו: טייטלים, דיסקריפשנים, כותרות H1-H2, סטטוס העמוד (200,301,404 וכו'), תגית קנוניקל ועוד המון דברים טכניים ואחרים.
היתרון של שימוש בכלי הזה, לעומת גוגל – היא העובדה שהוא יוציא לנו נתונים בזמן אמת ולא מתוך האינדקס של גוגל, שלוקח לו זמן להתעדכן).
מתי בניית קישורים פנימיים בעזרת Screaming Frog זה טוב לנו?
- בעבודת קישורים פנימיים על אתר חדש שעוד לא עלה לאוויר / חסום לגוגל
- כאשר העלינו הרבה תוכן חדש לאתר והוא עדיין לא הספיק להתאנדקס בגוגל (ולכן אי אפשר לבנות על נתונים מתוך האינדקס…)
את הרשימה הגולמית הזאת, ניתן לפלטר בכמה דרכים באמצעות התוכנה, על מנת למקד אותה שתציג לנו את העמודים הרלוונטיים ביותר לנו, לצורך עבודה של קישורים פנימיים.
מדריך בסיסי לשימוש בתוכנה תמצאו בסרטון הבא:
ניתן לעשות זאת באמצעות סינון של טייטלים רלוונטיים, שימוש לשונית Custom עם פילטרים שנגדיר מראש, ובעוד מגוון דרכים.
עד כאן להפעם. יש לכם שיטות נוספות בהקשר של קישורים פנימיים שברצונכם לשתף? אשמח לשמוע!
מדריכים נוספים על שחובה להכיר: