ביל גייטס היה זה שכתב פעם שהתוכן הוא המלך, ומאז כולם פחות או יותר מתייחסים אל התוכן בתור הדבר הקדוש ביותר בנוגע לקידום אתרים, ולא משנה כלל שביל גייטס כתב את המשפט הזה בשנת 95' עוד שגוגל היו בשא"ש 🙂
אבל האמת היא שגם התוכן הכי טוב בעולם לא שווה הרבה בלי מילות מפתח רלוונטיות שיובילו אליו, וכאן כפי שאתם יודעים נכנס תפקידו של מקדם האתרים.
מה הסיפור עם הזנב הארוך ולמה אלו מונחים מאד חשובים לקידום אתרים?
התיאוריה המקורית של הזנב הארוך (Longtail) עוסקת בשיווק ובכך שכיום קל יותר למכור לצרכנים מספר גדול מאוד של פריטים בעלי פופולאריות נמוכה מאשר מספר מוגבל של להיטים.
זו למשל הסיבה שאם תיכנסו לחנות ספרים לא תמיד תראו את "רשימת הנמכרים ביותר" מול העיניים. במקום זאת תראו ערמות על גבי ערמות של ספרים שונים שכל אחד יוכל למצוא בהן משהו שירצה לקרוא.
ביטויי זנב ארוך וקידום אתרים
כשמיישמים את התיאוריה הזו על קידום אתרים אורגני (SEO), הרי שאף על פי שהחיפושים הפופולאריים ביותר הם אלו שתופסים את תשומת ליבם של המקדמים, דווקא החיפושים הפופולאריים פחות הם אלו שבסופו של דבר הנפח שלהם (במצטבר) הוא הגדול ביותר.
הרבה לקוחות וגם מקדמי אתרים אחרים נוטים לזלזל בקונספט של מונחי זנב ארוך, בטענה ש"אף אחד לא מחפש אותם".
הבעיה שרובם מסתמכים על נתוני החיפוש בכלי מילות מפתח של גוגל – שהוא, לא מדויק בעליל, וגם סותר לחלוטין את הנתונים מכלי אחר של גוגל – סרץ' קונסול. אבסורד? כן, אבל זאת המציאות. תבדקו אותי.
כמו כן – אנשים הטוענים ככה גם מפספסים את התמונה הגדולה ולא מבינים את העבודה הפשוטה הבאה:
הביטויים האלה מביאים את המסה הקריטית של התנועה לאתר בדיוק בגלל שהם כאלה – יש המון וריאציות של חיפושי זנב ארוך בכל תחום שאתם יכולים לחשוב עליו.
מי הרי מחפש בגוגל? בני אדם 🙂
ובני אדם הם שונים זה מזה, ולא מתוכנתים לחפש כמו רובוטים או לפי תבנית קבועה, לכן יוצא מצב שאנחנו רואים המון חיפושים בניסוחים שונים שכולם מתכוונים בעצם לאותו דבר.
הסבר שלי בוידאו על קידום ביטויים כאלה והיתרונות שלהם:
Longtail – איך זה נראה בפועל?
בואו נניח שיש לנו רשימה ארוכה של מילים שצריך לקדם (בדרך כלל מחקרי מילות מפתח שאני שולח ללקוחות כוללים בין כמה עשרות לכמה מאות מילות מפתח, תלוי בגודל האתר).
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
הנה כמה מילים שיחסית קשה לקדם בגוגל:
- מצברים
- מצברים לרכב
- החלפת מצברים
כמו שאתם שמים לב, כל הביטויים האלו כוללים לכל היותר שתי מילים (אם כי מתייחסים אליהם כמילת מפתח אחת).
לעומת זאת, בתחום הזה יש ים של ביטויי חיפוש ארוכים שמצטבר יש להם נפח חיפוש ו/או יכולת להביא טראפיק יותר גבוה משל כל הביטויים המרכזיים ביחד. לדוגמא חיפושים כמו:
- החלפת מצברים בתל אביב
- מצברים עד הבית בפתח תקווה
- המצבר נגמר מה עושים
- נתקעתי בלי מצבר
- ועוד מאות כאלה בסגנון
איך מוצאים ביטויים זנב ארוך כדי לקדם אותם?
קל מאד למצוא ביטויים בסגנון הזה בעזרת הסרץ' קונסול לאתרים שכבר מקודמים יחסית עם נוכחות מסוימת בגוגל, או לחלופין אצל אתר מקודמים אחרים באותו תחום – בעזרת מחקר מתחרים עם כלים כמו Ahrefs או Semrush לדוגמא, שכתבתי על כל אחד מהם סקירה די מקיפה כולל סרטונים.
אם אתם בעניין של להתעמק בזה עכשיו או אח"כ (ממליץ, זה באמת מרתק) אז אני גם מצרף פה סרטון רלוונטי חפירה בקונסול של גוגל לטובת מציאת לונגטיילים מגניבים ולפעמים מעניינים מאד:
בסך הכול יש משהו כמו כמה עשרות ביטויים רלוונטיים שאני רוצה לקדם, כאשר בערך 90% הם לונגטיילים ו-10% הם מונחים קצרים של 2 מילים או פחות.
עכשיו מה הכי יפה עם הדבר הזה?
שכל עוד קיימים תכנים טובים וממוקדים מספיק עם ביטויים כאלה – ניתן לקדם אותם "על הדרך" בנוסף לביטויים הראשיים – זה כמעט ולא דורש אקסטרה מאמץ.
יותר מזה – מנסיוני עם קידום של מעל 1200 אתרים עד כה – אני מגלה במרבית מהמקרים שהביטויים שמביאים הכי הרבה כניסות במצטבר (ניתן לראות בעזרת הSearch Console) הם לא הביטויים המרכזיים שבחרתי לקדם אלא המון וריאציות וגרסאות דומות שלהם – או במילים אחרות, לונגטיילים!
בוא נעשה סדר עד כה בתהליך של קידום Longtail:
- ראשית יש למבצע מחקר מילים מקיף ומקצועי (איך? יש לי מדריך במיוחד עבור זה).
- לבדוק מיקומים של האתר ביחס למחקר מילים שביצענו בעזרת כלים לבדיקת מיקומים.
- ביטויים המדורגים איפשהו בין תוצאות 1-100: יש לבדוק האם העמודים מספיק טובים, רלוונטיים לקולעים ל- User intent (כוונת הגולש). אם לא, יש הצדקה לפתוח עמוד ייעודי אחר עבור אותם ביטויים. במידה והם כן מספיק טובים – מבצעים להם אופטימיזציה וקישורים כל הזמן.
איך עושים אופטימיזציה? בסרטון הבא אני מדגים:
איך משיגים קישורים? בסרטון הבא אני מסביר:
על פי התיאוריה של הזנב הארוך, עדיף לקדם יותר מילות זנב ארוך וזה גם מי שמקדם אתרים טוב בדרך כלל עושה ויש לכך הוכחות בשטח מבחינת מספר הכניסות האורגניות. שימו לב שזה לא בהכרח אומר שאסור לקדם על פי רשימה ראשית של מילות מפתח (אבל אני לא ממליץ על השיטה הזו כשיטת תמחור של קידום אתרים), אלא שצריך למצוא את האיזון.
בשורה התחתונה, קידום נכון שעובד רוחבית על האתר – משפיע גם על הזנב הארוך וגם על "הזנב הקצר" וזאת הגישה הנכונה (לדעתי) ומה שעובד לי כבר מעל 10 שנים.
ככל שהתחום תחרותי יותר, כך גם האורך של "מילת הזנב" הממוצעת יהיה ארוך יותר. לכן אני אומר שהזנב הארוך הוא המלך האמיתי.
איך מוצאים מונחים מעניינים כאלה עם כלים למציאת מילות מפתח?
יש הרבה דרכים למצוא ביטויים ארוכים וממוקדים, בין היתר באמצעות כלים של גוגל או כלים המתבססים על ההשלמה האוטומטית של גוגל – ויש הרבה כאלה.
דרך נוספת היא בעזרת מחקר מתחרים שאותו ניתן לערוך בעזרת כלים חיצוניים שהזכרתי מקודם, כמו Ahrefs או סמראש ואחרים.
לאנשים היותר טכניים מבינכם – מצרף סרטון הדרכה בו אני מסביר איך עושים את זה "על סטרואידים" בעזרת כלי נהדר של SEO שנקרא Scrapebox:
אני אישית אוהב לעשות שימוש בכלי נהדר שנקרא keywordtool.io, אשר הזכרתי אותו בכמה הזדמנויות בבלוג.
הכלי הזה מציע גרסה חינמית וגרסה בתשלום, כאשר ההבדל העיקרי הוא שבגרסה החינמית לא מקבלים נפחי חיפוש של ביטויים, וגם פחות הצעות.
אני משתמש כמובן בגרסה בתשלום, ככה זה נראה:
בעזרת הכלי הזה ניתן "לגרד" עשרות ומאות השלמות של גוגל ולמצוא המון רעיונות ללונגטיילים מעולים.
עמודי סף (Doorway like Pages), דחיסת מילות מפתח וזנב ארוך
אחד השימושים הקלאסיים לקידום מילות מפתח ספציפיות הוא בניית עמודים ממוקדים בביטוים האלו באופן מוגזם.
לדוגמה, אם יש לכם אתר על בניית אתרים והחברה שלכם יושבת במרכז, אתם עשויים להתפתות ליצירת מספר עמודים כמו "בניית אתרים בתל אביב", "בניית אתרים ברמת גן" או "בניית אתרים בגבעתיים". כשמדובר ביותר משניים שלושה עמודים דומים, גוגל יכול לתת לכם פליק חזק.
גוגל קוראת לעמודים האלו "עמודי סף" (Doorway Pages) וכוללת גם שימוש בטריקים כמו הקפצה של הגולש מעמוד אחד לעמוד אחר. לדוגמה, מעמוד ממוקד כזה לעמוד הבית.
בדרך כלל דלתות סף הולכות יד ביד עם דחיסת מילות מפתח, וכמו שאתם יכולים לנחש זו לא טקטיקה מומלצת במיוחד לטווח הארוך, וזאת על פי שרואים אותה עדיין המון באתרים כגון אלו של בעלי מקצוע.
עם זאת, גם כאן אין שחור ולבן.
בכל תחום יש להפעיל את השכל הישר. מה שעובד באתר של מנעולן או חשמלאי לא בהכרח יעבוד באתר של רופא או עורך דין.
בנוסף – עמודי סף לא חייבים להיות עמודי זבל עם בליל מילים רק כדי לתפוס ביטוי מסוים ולקדם אותו בגוגל. אפשר לתקוף כמה חיפושים כאלה בצורה יותר יצירתית. תוכלו לראות דוגמא כזו בעמוד שעשיתי עבור הביטוי קידום אתרים ברחובות – נתתי שם ערך ולא סתם דחסתי מילים בשביל לקדם.
היחס שבין מספר העמודים לבין המספר של חיפושי זנב ארוך
בהמשך לסעיף הקודם, יש גבול כמה תנועה אפשר לקבל מרשימת מילות המפתח הראשוניות שבניתם לעצמכם, בשלב מסוים לא תהיה לכם ברירה אלא להוסיף עוד עמודים חדשים באתר ולקדם עוד ביטויים. קחו בחשבון גם שדברים משתנים וכמעט שום תחום חיפוש בגוגל (Vertical) לא נשאר כפי שהוא.
שיטה אחת היא למזג את מילות המפתח החדשות אל תוך עמודים קיימים ופסקאות חדשות, אבל מבחינה שיווקית והרעננות של האתר, יש לכך חיסרון מכיוון שגוגל מחפש עמודים רעננים. מלבד זאת, העמודים האלו יהפכו לאט לאט לארוכים ולא נוחים לקריאה.
השיטה החלופית שאני ממליץ עליה וזו שאני משתמש בה גם בבלוג היא למצוא כמה מילים קשורות שעדיין לא התמקדתם בהן וליצור מהן פוסט חדש. לעיתים תצטרכו גם להשתמש בזנבות ישנים, אבל זה ממש לא אסון וגוגל מספיק חכם כדי להציג את העמוד המתאים בהתאם לחיפוש הספציפי של הגולש.
למשל, אם תחפשו את כל הפוסטים שכתבתי על "חנות וירטואלית", תוכלו לראות מאמרים שמתרכזים במכירות בחנות וירטואלית, רימרקטינג בחנות וירטואלית, קידום חנויות וירטואליות, מג'נטו (מערכת לחנויות וירטואליות) וגם מאמר שמשווה בין מערכות לניהול תוכן. כפי שאתם יכולים לנחש, לא חשבתי על כולם באותו הזמן…
ואם תיכנסו לפוסט על "הגדלת המכירות בחנות וירטואלית" (באחת השורות הראשונות) וכבר יש לכם ניסיון במחקר מילות מפתח, תוכלו לזהות בקלות מילים כמו "הגדלת מכירות בחנות וירטואלית", "הגדלת מכירות באתרי מסחר", "אתרי חנויות" ו-"קידום החנות הווירטואלית" (גוגל מבין שהביטוי קשור גם לחנות וירטואלית בלי ה' הידיעה).
קיבוץ של זנבות ארוכים שאין ביניהם קשר מורפולוגי
יכול מאוד להיות ששמעתם על אלגוריתמים כמו BERT או RankBrain של גוגל כדי לזהות רעיונות, משמעות של משפטים שלמים והקשרים בין דברים שונים (אותם היא מכנה לעיתים entities, ישויות).
מעבר לכך, האלגוריתם המשופר של גוגל מעניק לו את היכולת לא להבין רק מה הגולש רוצה למצוא, אלא גם מה הוא לא מעוניין למצוא. לדוגמה, אם תחפשו "זנב ארוך" בגוגל, גוגל לא יציג לכם פוסטים על קופי למור, אלא את נושא הזנב הארוך כפי שהוא מוצג כאן או בהקשרים דומים.
אני אומר לכם את כל זה כדי שתבינו שבכל פוסט או עמוד שאתם כותבים כדאי לשלב גם זנבות ארוכים שיש ביניהם בעיקר קשר רעיוני. למשל, אם בפוסט הזה לא הייתי כותב על כלים למציאת מילות מפתח, יכול מאוד להיות שזה היה פוגע ברלוונטיות שלו.
לסיכום
אם אתם רוצים להגדיל את התנועה לאתר שלכם ולא רק להתגאות במיקומים טובים לרשימה מצומצמת של מילות מפתח, כדאי שתתחילו לחשוב על הזנב הארוך. חשבו איך להשתמש בו בצורה חכמה ואני יכול להבטיח לכם שהתוצאות לא יאחרו להגיע.