הרבה מאוד מוסיקאים מוכשרים מוצאים את עצמם משקיעים לא מעט משאבים ביצירה שלהם, דווקא לאחר שסיימו את העבודה האומנותית.
הדרך שבה אנשים צורכים מוסיקה השתנתה ללא היכר בשנים האחרונות, וכך גם הדרכים השונות שבאמצעותן מוסיקאים מפיצים, מוכרים, משווקים, ומעלים את רמת המודעות למותג שלהם.
אם פעם היה נהוג לבקר בחנויות דיסקים או תקליטים, ולרכוש בצורה פיזית את המדיה שרוצים להאזין לה, ולאחר מכן שירותים כמו iTunes הציעו את אותה מדיה בצורה דיגיטלית על ידי חווית רכישה מקוונת, הרי שכיום רוב את כל הצריכה של מוסיקה דיגיטלית מבצעים באמצעות סטרימינג, דרך שירותים כמו Spotify ובל נשכח ברשתות החברתיות.
במאמר הזה ניסיתי לאסוף עבורכם כמה וכמה דרכים שתסייענה לכם, המוסיקאים להנגיש את המוסיקה שלכם לקהל הרחב על ידי שיווק ברשתות החברתיות וברשת בכלל.
אתם מוזמנים גם לצפות בוידאו שהכנתי על שיווק מוסיקאים באינטרנט:
1. קידום מוזיקאים ברשת: הקמת אתר אישי וקידומו במגוון ערוצים
הדרך המסורתית של הקמת אתר תדמית וחיבור שלו למנגנון מכירות עדיין יכולה לעבוד.
בניית אתר בוורדפרס או לחלופין על תשתית wix עם תבנית המותאמת למוסיקאים, תאפשר לכם לקבל שליטה מלאה על התכנים באתר.
באתר כזה, תוכלו לשלב בלוג, לספר על היצירה שלכם ועל מקור הכוח שלה, ולשתף את התכנים ברשתות החברתיות ובאמצעות מייל לקהל העוקבים שלכם. למידע נוסף על קידום בלוג.
אבל כאן זה כמובן לא מסתיים.
מרגע שיש לכם נכס דיגיטלי שהוא בבעלותכם, תוכלו לפעול במגוון ערוצים כדי לקדם אותו ולהגדיל באופן משמעותי את החשיפה שלו לקהל היעד הרלוונטי.
למשל, תוכלו לקדם את אתר המוסיקה שלכם בצורה אורגנית, תוך השקעה בתוכן איכותי, אופטימיזציה של דפי האתר למנועי החיפוש השונים, בניית פרופיל קישורים בצורה מדורגת ומבוקרת, שיפור משמעותי של חווית המשתמש ועוד.
אפשרות נוספת שעומדת לרשותכם היא לקדם את האתר באמצעות פרסום וקידום ממומן, שיאפשר לכם להזרים תנועה איכותית של גולשים לאתר, באופן מיידי, ובלי השקעה גדולה.
לפני שנמשיך – במידה ויש לכם עסק של חנות כלי נגינה כדאי לכם מאד לצפות בסרטון הבא:
2. שיווק מוזיקאים באמצעות ניהול ערוץ יוטיוב
יוטיוב, פלטפורמת הוידאו הגדולה בעולם ברשתות החברתיות, היא תשתית מצויינת לנהל עליה ערוץ של מוסיקאי.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
יצירת קליפים איכותיים, השקעה באיכות הצילום והסאונד, בניית אסטרטגיית תוכן ממושכת ואופטימיזציה של הערוץ – כל אלו תאפשרנה לכם לייצר חשיפה לברנד ולמותג שלכם כמוסיקאים.
ככל שהכותרות שלכם בקליפים המפורסמים תהיינה מוצלחות יותר, ככל שזמן הצפיה של הגולשים בקליפים יהיה ארוך יותר, ככל שיותר גולשים ירשמו לערוץ בעקבות הצפיה בסרטון, וככל שמעורבות הגולשים באמצעות תגובות ושיתופים תהיה גבוהה יותר – כך הסרטונים שתפרסמו יקבלו חשיפה גבוהה יותר – וכפועל יוצא – גם מספר העוקבים הפעילים אחר הערוץ שלכם.
למדריך מצולם על קידום סרטונים ביוטיוב:
3. הפצת מוזיקה לספוטיפיי ואפל מיוזיק: התממשקות לשירותי סטרימינג
כפי שציינתי קודם לכן, הדרך שבה גולשים צורכים מוסיקה השתנתה ללא היכר לאורך השנים.
כיום, מרבית הגולשים בוחרים להאזין למוסיקה באמצעות שירותי סטרימינג.
שירותים אלו, מאפשרים למאזין להקשיב למוסיקה שלא נמצאת ברשותו ומשודרת אליו בזמן אמת באמצעות שירות אליו הוא מנוי.
בצורה כזאת, קל יותר לגולשים להיחשף למוסיקה חדשה המתאימה לסגנונות האהובים עליהם, להיות נגישים מכל מקום ובאמצעות כל מכשיר למוסיקה שלהם, לייצר רשימות השמעה מוכנות מראש לקראת ריצה, פעילות אירובית או נסיעה ברכבת, ועוד.
ישנם לא מעט שירותי סטרימינג איכותיים שמאפשרים למוסיקאים להנגיש את המוסיקה שלהם לקהל הרחב.
המובילים שבהם הם:
- ספוטיפיי
- אפל מיוזיק
- יוטיוב מיוזיק (מידע נוסף על יוטיוב פרימיום)
- טיידל
- דיזר
- יאנדקס מיוזיק
- ויש עוד לא מעט אחרים.
המודלים של תגמול למוסיקאים משתנים מפלטפורמה לפלטפורמה, ובחלק מן השירותים האלו תזדקקו לשירותים מתווכים כדי להרשם ולמכור את זכויות ההשמעה של המוסיקה שלכם.
קידום אומנים / קידום מוסיקאים ברשת מחייב ידע גם ב:
- הפצת מוזיקה לספוטיפיי (Spotify)
- הפצת מוזיקה לאפל מיוזיק (Apple Music)
- ניהול ערוצים מקוונים – בדגש על יוטיוב אך גם פלטפורמות חברתיות כמו פייסבוק ואינסטגרם, שמיד נרחיב עליהן.
4. פעילות במדיה חברתית
רשתות חברתיות הן ערוצים דיגיטליים מצוינים להפצה של מוסיקה ועבור קידום אומנים בכלל.
ראשית, בגלל הויראליות המאפיינת תכנים שזוכים לשיתופים, תיוגים ותגובות רבות, ושנית, בשל היכולת לטרגט קהל יעד רלוונטי ולייעד אליו מוסיקה המותאמת לסגנון שלו.
יוצר מוסיקלי שבוחר להקים עמוד פייסבוק עסקי ייעודי, יוכל להפיץ באמצעותו תכנים שונים, שירים, קליפים וסיפורים על מאחורי הקלעים של היצירה.
מאחר שפייסבוק מתחרה על תשומת הלב של הגולשים בל הקשור לתכנים מבוססי וידאו, יש לה גם אינטרס לקדם סוג כזה של תכנים.
אפשרות נוספת שעומדת בפני מוסיקאים שרוצים למנף את פייסבוק כפלטפורמה להפצת התוכן שלהם, היא לנהל קהילה באמצעות קבוצת פייסבוק, ולשתף, יחד עם אומנים אחרים יצירות שכתבו והקליטו.
פעילות במדיה החברתית לא חייבת, עם זאת, להתרחש רק במרחב של הרשת החברתית הגדולה בעולם.
מוסיקאים עושים שימוש גם בטוויטר כדי לספק תכנים איכותים לקהל העוקבים שלהם, באינסטגרם, בסנאפצ'ט ובשירותים נוספים המתאימים לסוג ההפצה הזה.
5. פעילות בתחנות רדיו מקוונות
אם דיברתי מקודם שהדרך שבה אנשים צורכים מוסיקה השתנתה באופן משמעותי, אז כך גם הדרך שבה אנשים נוהגים להקשיב לרדיו.
את מכשירי הרדיו העתיקים החליפו ערוצי רדיו מקוונים, פודקאסטים ברשת, ושירותים מקבילים נוספים, שמאפשרים לגולשים להתחבר אליהם וליהנות מתכנים המשודרים ללא הפסקה.
שירותים מובילים בתחום הזה הם Last.fm, Pandora, Anchor.fm שמאפשרים לגולש לבחור את הסגנון המועדף עליו או לחפש את האומן המועדף עליו ולהאזין למוסיקה שמתנגנת ברצף.
חלק מן השירותים האלו יאפשרו לכם לעקוב אחר ההעדפות של מאזינים אחרים ולייצר סגנונות מועדפים שתיצרו לשמוע. הם גם יאפשרו לכם בקלות לדלג מעל שירים שאתם לא אוהבים ולהגדיר את ההעדפות הספיציפיות האלו כדי להימנע משמיעה של מוסיקה שאתם לא בדיוק מחבבים.
6. מכירה ב Bandcamp
שירות האונליין Bandcamp יאפשר לכם להעלות מוסיקה שיצרתם ולחשוף אותה לקהל המאזינים בשתי צורות: הורדה בחינם או בתמורה לתשלום. Bandcap מציע שלל תכונות שתסייענה לכם לשווק את המוסיקה שלכם בצורה אפקטיבית יותר, למשל באמצעות תשתית ליצירת רשימות דיוור, אליהן תוכלו למען מיילים ייעודים עם הצעות לתוכן חדש ומרענן.
7. שירות SoundCloud
אם אתם מחפשים שירות שבנוי על קהילה גדולה והדוקה של מאזינים, SoundCloud הוא שירות שתפור במיוחד עבורכם. השירות מציע שימוש חינמי או בתשלום (ואז הוא מאפשר הורדה מהירה יותר של תוכן) ומהווה בהחלט מקום טוב כדי (וכאן אני אשתמש בסלנג כדי לתאר זאת, כי אין לי דרך טובה יותר) להכניס רגל בדלת.
8. הפצות דיגיטליות
הזכרתי מקודם שירותים כמו Spotify ו – Apple Music, אולם משהו שחשוב להבין בהקשר של השירותים האלו, הוא שהדרך לחשוף באמצעותם יצירות עוברת דרך מתווכים.
שניים משירותי התיווך האלו הם CDBaby ו Tunecore, שיאפשרו לכם לפרסם את המוסיקה שלכם, לסחוף אחריכם קהל אוהדים שמתעניין בתכנים ובסגנון שלכם, ולמעשה למקם את התכנים שלכם בשירותים הגדולים של הפצת מוסיקה באמצעות סטרימינג.
למידע נוסף על הפצות שירים בחנויות בעולם.
9. פרסום תוכן בבלוגים מארחים
לצד פרסום המוסיקה שלכם באתר ייעודי בבעלותכם, או בשירותי אונליין שונים שיאפשרו לכם גישה לקהל הרחב, תוכלו להתארח גם באתרים של קולגות בתחום, כדי למקסם את החשיפה שלכם. פרסום מאמר אורח בבלוג של מוסיקאי אחר, ושיתוף התכנים שלכם יוכל לסייע לכם להרחיב את קהל העוקבים והמאזינים שלכם.
10. קידום שירים ביוטיוב
מה לגבי הנושא החשוב – קידום שירים ביוטיוב?
במידה ומדובר במוסיקאי לא מוכר – ברוב המקרים לא יהיה מנוס מפרסום ממומן כלשהו – בין עם זה פרסום ביוטיוב (שנעשה באמצעות מערכת הפרסום הממומן של גוגל – Google Ads) או פרסום בפייסבוק, פרסום באינסטגרם וכו'.
בצורה אורגנית – כמעט ואין מה לעשות על מנת לקדם שירים ביוטיוב, שכן לרוב המטרה העיקרית במקרה הזה היא לצבור כמה שיותר צפיות, לייקים וכו'.
11. פרסום באינדקס מוסיקאים
לסיום – קצת קידום עצמי 🙂
בנוסף להיותי מקדם אתרים, אני גם מוסיקאי חובב (מנגן על גיטרה וגיטרה בס) ואפילו פעיל במספר הרכבים.
זאת הסיבה שהקמתי אתר שמשלב בין 2 אהבות שלי – קידום אתרים ומוסיקה. האתר נקרא MusicIndex והוא מעין פורטל / אינדקס של מוסיקאים שניתן למצוא בו כמעט הכל: הרכבים להופעות, מורים למוסיקה, חנויות מוסיקה, מדריכים, חדרי חזרות ועוד! בהחלט שווה בדיקה 🙂
קידום אומנים באינטרנט – לסיכום
למוסיקאים שביננו עומדות לא מעט אופציות כדי להפיץ את המוסיקה שלהם בצורה דיגיטלית ברחבי הרשת.
אם אתם רוצים להפיץ את הבשורה המוסיקלית שלכם, אל תסתפקו בערוץ אחד, מקבלו את תהליכי השיווק, השיגו חשיפה של קהל מתעניינים ועוקבים למותג שלכם, ונסו לשתף פעולה עם שירותים ומוסיקאים אחרים כדי לשפר את התוצאות.
תנו בראש! בהצלחה 🙂