כתבתי בעבר על 11 סיבות שהאתר שלך לא מככב בגוגל ובפוסט הבא אני רוצה לקחת את זה עוד כמה צעדים קדימה – מה קורה כאשר האתר חווה ירידה בדירוגים – משמעותית או פחות משמעותית? יש כאלה המכנים זאת עונש מגוגל – אבל ברוב המקרים זה לא באמת עונש, אלא דרכים אלגוריתמיות של גוגל להגיד לנו שיש דברים שהוא פחות אהב אצלנו באתר (או שהמתחרים עשו עבודה טובה יותר).
בוידאו הבא אני מדבר על מספר סיבות, אבל אל תפספסו גם את הטקסט בהמשך 🙂
להלן כמה סיבות שהאתר יכול לצנוח לפתע בדירוגים, מהנסיון שלי:
1. עונש ידני
המשמעות של עונש ידני מגוגל, היא בעצם מקרה בו נציג מטעם גוגל עובר על האתר, ומחליט שהוא לא ראוי להיות מוצג בתוצאות החיפוש במיקומים ריאליים, ולכן מעניש אותו באופן ידני – זה למעשה עונש שבא להשלים את העבודה של העדכונים האלגוריתמיים כגון פנדה, פינגווין ואחרים.
לקבל עונש ידני מגוגל זה מבאס לאללה, אבל לא סוף העולם. בכדי לדעת אם האתר קיבל עונש ידני, יש להיכנס בקונסולת החיפוש של גוגל לאזור של "תנועת חיפוש" -> "פעולות ידניות" (Manual Action). יש כמה סוגים של עונשים ידניים שאפשר לקבל מגוגל, להלן חלק מהם:
- קישורים לא טבעיים לאתר – עונש שיכול להשפיע על חלק מהקישורים המפנים לאתר או על כלל פרופיל הקישורים, תלוי בחומרת המקרה.
- אתר פרוץ – אתר המכיל תוכנה זדונית, ספאם או דברים מהסוג הזה – בין אם בכוונה ובין אם בזדון על ידי צד ג', יכול לחטוף ענישה ידנית מגוגל ולקבל הודעה על כך.
- ספאם גולשים (User-Generated Spam) – אתר המכיל תוכן מזובל ו/או כמות לא פרופורציונלית קישורים יוצאים מהאתר.
- תוכן רזה / תוכן שלא מעניק ערך – יכול לקרות במקרה של ריבוי "דפי סף" באתר (Doorway Pages), תוכן דל ו/או תוכן משוכפל או כזה שמיוצר בצורה אוטומטית (למשל, אגרגטורים למיניהם).
- קלוקינג (Cloaking) או הפניות חשודות – במידה ומראים תוכן X לגוגל, ותוכן Y לגולשים, או מבצעים הפניה לתוכן אחר ממה שמוצג בתוצאות החיפוש של גוגל.
- טקסט מוסתר ו/או דחיסת מילות מפתח – טכניקות של הסתרת טקסט מהגולשים (למשל לצבוע את הטקסט בצבע של הרקע) או דחיסה מוגזמת של מילות מפתח בשביל לקבל דירוגים טובים יותר בגוגל עשויות להוביל לענישה גורפת על האתר.
מה עושים?
תהליך יציאה מעונש ידני הוא לא דבר קל, במיוחד אם מדובר בבעיה גורפת ולא נקודתית – כמו למשל פרופיל קישורים בעייתי, טכניקות ספאם שנמצאות באופן רוחבי באתר וכו'. מדובר בתהליך אינטנסיבי שיכול להמשך הרבה זמן, בו צריך קצת ללקק לגוגל, לעשות מאמצים רבים ולהוסף הוכחות על כך שעשינו כל מה שביכולתנו בכדי להסיר את הנזק (למשל שליחת מיילים לבעלי אתרים אחרים לצורך הסרת קישורים מזיקים), להסביר כמה היינו ילדים רעים ולשלוח בקשת Reconsideration על מנת שיסירו את העונש הידני.
2. עונש אלגוריתמי
האמת שההגדרה "עונש אלגוריתמי" היא לא הכי מדויקת. לא מדובר בעונש, כי אם בעדכון כזה או אחר שרץ אחת לתקופה, ומתווסף לאלגוריתם הליבה של גוגל. עדכונים כאלה משפיעים באופן רוחבי על כל האתרים שבאינדקס של גוגל, במידה כזו או אחרת. אתרים שחורגים מהנהלים של גוגל, בדרך כלל יראו את התזוזות הקיצוניות ביותר.
כמה מהעדכונים המוכרים יותר: פנדה (שהולך להפוך כנראה לחלק מהליבה של האלגוריתם ופחות נרגיש עדכונים תקופתיים שלו), פינגווין, "יונק הדבש" (Hummingbird), עדכון יונה ואחרים.
מה עושים?
כל עדכון מתייחס לצד אחר של הפרמטרים המשפיעים על הדירוגים, ולכן אין תשובה אחת שתהיה נכונה להכל – מלבד להקדים תרופה למכה. כלומר – לא להספים, לא להסתכן בקישורים מאיכות נמוכה, לכתוב תוכן איכותי וכל החפירות האלה שאני כותב כאן שוב ושוב ושוב :-). להרחבה אתם מוזמנים גם לקרוא את המאמר שלי מעל 40 טעויות של מקדמי אתרים.
3. שינוי משמעותי בעמוד עצמו
במידה וחוויתם ירידה חדה בעמוד מסוים באתר, כלומר – ירידה של ביטויים המשויכים אליו, אחת הסיבות יכולה להיות שינוי קיצוני בעמוד עצמו. לדוגמא – הסרת התוכן או החלפתו לתוכן חדש לחלוטין שהוא פחות טוב מהקודם, התעלמות מביטויים, פגיעה בחווית משתמש, הוספת אלמנט/ים שמכבידים על טעינת העמוד, או במקרה חמור יותר – הסרה שלו מהאינדקס (ארחיב על זה בסעיף נפרד).
מה עושים?
מן הסתם, שינוי של עמוד מסוים צריך להיות רק למטרת שיפורו, ולא להפך. למרות זאת, לא תמיד השינויים שאנו עושים משרתים את המטרה ולכן כדאי להתייחס לכמה נקודות כאשר חושבים לבצע שינוי משמעותי בעמוד כלשהו:
- האם התוכן שאוסיף בעמוד באמת יעניין את הגולשים (ולא רק את גוגל)?
- האם מדובר במידע שצריך להתעדכן באופן תדיר או נושא נצחי (Evergreen)?
- האם תמונות ו/או מדיה עשירה יכולות לשרת את הגולשים במקרה הספציפי?
- האם קישורים למקורות אחרים (קישורים פנימיים באתר או מחוצה לו) יכולות לשפר את חווית המשתמש בעמוד?
- לוודא שכתובת ה-URL לא משתנה כתוצאה מעדכון העמוד.
- לוודא שבעקבות השינוי אין פרמטרים טכניים שיכולים למנוע ממנו להתאנדקס (תגיות meta robots, canonical שמוגדר לא נכון וכו').
4. קישורים באיכות נמוכה
זוהי אחת הסיבות הנפוצות ביותר לירידה בדירוגים בגוגל. בניית קישורים זוהי אומנות של ממש ומי שעושה זאת לא נכון ובצורה לא מקצועית – בפירוש מסכן את האתר שלו. מהנסיון שלי, ירידה כתוצאה מקישורים בעיתיים יכולה להתרחש גם בלי קשר לעדכון פינגווין – סביר מאד להניח שיש חלק נכבד שמתייחס לקישורים גם באלגוריתם הליבה של גוגל.
מה עושים?
בכל הנוגע לקישורים אני נוהג להשתמש בכלל הצה"לי הידוע: אם יש ספק – אין ספק. כלומר, לפני שאתם יוצרים קישור חדש לאתר, שאלו את עצמכם: יש מצב שהקישור הזה יגרום לי לנזק בעתיד? אם נציג אנושי של גוגל יראה את הקישור, האם הוא יחשוב שזה קישור ספאם בסבירות גבוהה? האם הגולש הממוצע ירצה ללחוץ על הקישור הזה? אלו רק כמה כללי אצבע אבל נראה לי שהנקודה ברורה. מי שמעוניין ללמוד יותר על פרמטרים של קישורים שיכנס לפוסט הזה.
5. תוכן משוכפל
יש הרבה סוגים של תוכן משוכפל, וגוגל יודעים להתמודד עם רובם. יחד עם זאת, אני תמיד ממליץ להמנע מכך עד כמה שאפשר. מנסיוני בכמה וכמה מקרים, הסיטואציות בהן תוכן משוכפל באמת יכול לגרום לנזק, הוא כאשר הוא קיים בכמה תוצאות חיפוש שקרובות אחת לשניה. לגוגל אין אינטרס להציג תוצאות מאד דומות (כלומר, עם תוכן משוכפל) אחת ליד השניה בתוצאות החיפוש – כי זה לא משרת את הגולש. כתבתי על כך קייס סטאדי מפורט.
מה עושים?
כל עוד זה בשליטתכם – לא לשכפל תכנים, לא להעתיק מאחרים. אם מישהו העתיק מכם – זה סיפור אחר. גם עם זה אפשר להתמודד, בין אם בדרכים משפטיות ובין אם בעזרת שכתוב התכנים שלכם, אבל כלל האצבע – להשקיע ביצירת תוכן מקורי שלכם, וכמובן איכותי כמה שיותר.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
6. הפסד של קישורים חזקים
אם בעבר אתר מסוים נהנה מדירוגים טובים כתוצאה מכמה קישורים חזקים או אפילו קישור חזק בודד, אבל קישורים אלו הוסרו מסיבות כאלו ואחרות – האתר עשוי לחוות פגיעה בדירוגים. ככלל, מומלץ כמה שפחות להיות תלויים בקישור זה או אחר ולגוון את תמהיל הקישורים כמה שיותר. לכל קישור יש תחליף ולחלק מהם יש גם תאריך תפוגה, כמו למשל כאשר עובדים עם חברת קידום שמבצעת הסרת קישורים לאחר סיום ההתקשרות.
מה עושים?
לא מפסידים קישורים חזקים 🙂 וברצינות – לא לשים את כל הביצים בסל אחד, להשיג קישורים ממקורות שונים, לנסות לגוון את התמהיל כמה שיותר ותמיד להיות עם אצבע על הדופק – גם על קישורים קיימים וגם לאתר הזדמנויות חדשות לקישורים חדשים.
7. חסימה לאינדוקס
כתבתי בעבר על 9 סיבות שיכולות לגרום לאתר להיות לא מאונדקס בגוגל. מטבע הדברים – אם העמוד או האתר לא מאונדקסים בגוגל, הם לא יכולים להיות מדורגים. אך מכיוון שבפוסט זה עסקינן בצניחה בדירוגים – מדובר על מקרה שבו העמוד היה מדורג בעבר ועכשיו כבר לא בגלל שהוא בכלל לא מאונדקס. זה יכול להיגרם מכמה סיבות – העברת אתר בצורה רשלנית (פירוט בהמשך), שימוש לא נכון בקובץ robots.txt, שימוש לא נכון בקנוניקל ועוד.
מה עושים?
אם לא בטוחים לגבי שינוי טכני כזה או אחר באתר – יש תמיד להתייעץ עם איש מקצוע. SEO זה תחום מאד מורכב שיש בו הרבה מקום לטעויות.
8. מתחרה עקף אותך
צריך לזכור שקידום אתרים זה לא רק אנחנו "נגד" גוגל, זה אנחנו נגד גוגל ובעיקר נגד המתחרים. אם לא היו מתחרים ראויים – היה אפשר לקדם כל ביטוי לעמוד הראשון בלי יותר מדי מאמץ.
אבל מה לעשות, אף אחד לא עובד בתנאי מעבדה והתחרות אכזרית שם בחוץ – בתחומים מסוימים יותר ובאחרים פחות. לכן, ירידה בדירוגים מסוימים היא לא תמיד ירידה בציון האתר או העמוד הספציפי, כי אם עליה של מתחרה או כמה מתחרים על חשבונך.
מה עושים?
עובדים קשה יותר, או חכם יותר – תלוי איך מסתכלים על זה. קידום איכותי זה לא רק עניין של תקציב, כי אם לא מעט יצירתיות, יצירת קשרים, נסיון וכו'. למידע נוסף – איך לבחור מקדם אתרים שבאמת יביא תוצאות.
9. האתר נפרץ
אתר שנפרץ הוא אתר שמספק חווית משתמש גרועה, בגדול. זה כמובן תלוי בסוג הפריצה אבל לגוגל אין שום אינטרס להציג כזה אתר בתוצאות החיפוש לאורך זמן. גוגל אף מציגים Snippet בתוצאות החיפוש עם אזהרה במידה ואתר מסוים חשוד באתר פרוץ.
מה עושים?
שמים יותר דגש על אבטחה וגיבוי קבוע לאתר. במיוחד במערכות קוד פתוח כמו וורדפרס, ג'ומלה ודומיהן.
10. השרת נופל בתדירות גבוהה
אחסון אתרים זהו מרכיב מאד חשוב בכל אתר אינטרנט. החלטה על חברת אחסון אינה דבר של מה בכך, מפני ששרת חובבני שלא מתוחזק טוב ונופל לעיתים קרובות – יכול לרסק את דירוגי האתר (מנסיון!).
מה עושים?
במידה והבעיה נובעת בשרת עצמו – פונים לשירות של חברת האחסון ומנסים לפתור את הבעיה, אם נתקלים בתשובות "מורחות" או מתחמקות – חבל על הזמן, להחליף ספק, ומהר.
11. עדכון ליבה באלגוריתם
עדכון ליבה באלגוריתם של גוגל, ממש כפי שמתרחש בימים משוגעים אלה, יכול להשפיע מאד על תוצאות החיפוש ולגרום לכאבי ראש רציניים ללא מעט בעלי אתרים ומקדמי אתרים. עדכונים כאלה יכולים להמשך מספר ימים או מספר שבועות, עד אשר עובר זעם והדברים מתייצבים, פחות או יותר – עד לעדכון המשמעותי הבא, כמובן…
מה עושים?
אין יותר מדי מה לעשות במקרה כזה. בהנחה ואתם עובדים נקי עד כמה שאפשר – תמשיכו במה שאתם עושים, ואם העדכון לא משפיע עליכם יותר מדי – זה כנראה סימן טוב שאתם מיישרים קו עם מה שגוגל רוצים להציג בתוצאות החיפוש.
12. Google Flux
אני אפילו לא יודע איך לתרגם את הדבר הזה. בגדול, יש תופעה לא רשמית המכונה Google Flux שהיא למעשה שינוי קיצוני בדירוגים של ביטויים מסוימים, או אפילו של אתר שלם, ברמה שיום אחד הוא יכול להופיע במקומות הראשונים ויום למחרת (או אפילו שעה לאחר מכן) לא להופיע ב-100 התוצאות הראשונות בכלל, וחוזר חלילה.
ראיתי את זה קורה די הרבה פעמים, וגם כתבתי על מקרה כזה שחוויתי. לא לגמרי ברור למה זה קורה – אולי בדיקות שגוגל מבצעים בזמן אמת, או סוג של אלגוריתם מתוחכם שבודק את "סבלנותו" של בעל/מקדם האתר, או כל דבר אחר.
מה עושים?
כלום! במקרה ואתם חווים את התופעה הנ"ל, המלצתי היא לא לעשות שום שינוי קיצוני – לא באתר ולא מחוצה לו. שינוי כזה יכול רק עוד יותר לסכן אתכם, בהנחה והאתר נמצא תחת הרדאר של גוגל. יש להצטייד בסבלנות, לא להיכנס לפאניקה ולחכות מספר ימים ולראות אם יש שינויים כלשהם לטובה.
13. מעבר של אתר ללא הפניות
מעבר חובבני של אתר למערכת אחרת, דומיין אחר, או כל מעבר הדורש ביצוע הפניות 301 – הוא מהלך שיש בו סיכון כלשהו. במידה ולא מבוצע כהלכה, עלול לסכן משמעותית את מיקומי האתר שהושגו עד כה.
מה עושים?
מתייעצים עם איש מקצוע, בדגש על כזה שיש לו נסיון עם מעברים של אתרים למערכת חדשה או דומיין חדש.