דף הבית / קידום אתרים בגוגל / קידום אתרים קטנים לעומת קידום אתרים גדולים

קידום אתרים קטנים לעומת קידום אתרים גדולים

אם ביקשתם לקבל הצעת מחיר לקידום האתר שלכם או שאתם מקדמים אתרים בעצמכם, בוודאי עסקתם לא מעט בשאלת התמחור: אחד הגורמים שהכי משפיעים על התמחור הוא גודל האתר שרוצים לקדם. יש לכך המון סיבות ולמרות שאין נוסחה מדויקת לקשר שבין גודל האתר לשינוי בתמחור, שווה לעבור על ההבדלים העיקריים שבין קידום אתרים קטנים לקידום אתרים גדולים על מנת שנוכל להעריך מה יהיו השינויים במחיר שאותו נדרוש או מה יהיה המחיר המקסימלי שנסכים לשלם. למדריך המלא על מחירי קידום אתרים ליחצו כאן.

קידום אתרים גדולים לעומת קטנים

אז מהם ההבדלים בין קידום אתרים גדולים וקידום אתרים קטנים? להלן התייחסות בפירוט מהנסיון שלי:

1. צורת העבודה

ככל שהאתר גדול יותר, כך צריך מן הסתם להשקיע יותר משאבים בקידום, בין אם המשאבים האלו מתבטאים בזמן, כסף או כוח אדם. לדוגמה, אם באתר תדמית קטן שיש לו מספר בודד של עמודים, מקדם אחד יכול בדרך כלל לבצע את מחקר מילות המפתח, את האופטימיזציה של האתר עצמו ואת בניית הקישורים, הרי שבאתר גדול לפעמיים צריך לחלק את העבודה בין כמה מקדמים שונים שלכל אחד מהם יכולה להיות התמחות משלו. גם אם פונים לפרילנסר, סביר להניח שהוא יוציא חלק מהעבודה למיקור חוץ כדי לעמוד בלוח זמנים סביר.

2. לברור את המוץ מן התבן

כאשר מדברים על אסטרטגיית תוכן ואופטימיזציה שלו באתרים גדולים, צריך לזכור שכנראה יהיו הרבה מאוד דפים עם תוכן דל (אולי אפילו תוכן משוכפל), פרסומות רבות וכו'. עמודים אלו לא בהכרח נוצרו על מנת לקדם מילים מסוימות בצורה תחמנית ועקלקלה (למרות שזה בהחלט יכול להיות המצב), אלא יכול מאוד להיות שמישהו פשוט יצר אותם ושכח למלא אותם בתוכן משמעותי או שהם בכלל נוצרו באופן אוטומטי (עמוד פרופיל של משתמש שכבר מזמן לא כותב באתר).

במקרים כאלו צריך לשפר את העמודים האלו, למחוק אותם כליל או פשוט לחסום אותם מסריקה על ידי שימוש בתג המתאים או קובץ robots.txt.

אחד הנושאים שמאד משפיעים על ה-SEO הכולל של האתר ולא מרבים לדבר עליהם, זה היחס בין כמות העמודים המאונדקסים שיש באתר לאיכותם. ממש לא צריך להיות אתר גדול בשביל נוכחות חזקה בגוגל. גם אתרים עם 200-300 עמודים (או אף פחות מזה) יכולים להיות מדורגים בביטויים מאד תחרותיים, אם הם מצליחים למקסם את האיכות והכח של כל עמוד באתר. זה בטוח עדיף על פני אתר עם 100000 עמודים בעלי תוכן בינוני ומטה בלי ערך של ממש (למשל אינדקס עסקים שמכיל פרטים שקיימים בעוד עשרות אתרים שונים).

מבחינת התמחור, יכול מאוד להיות שיהיה צורך לקחת איש תוכן חיצוני או מתוך הארגון שיעשה ספציפית את העבודה הזו ויגיש דו"ח למקדם.

3. פוליטיקה ארגונית

בחברות גדולות וארגונים יש לעיתים קרובות מחלקה או בעל תפקיד מוגדר שעוסקים בקידום האתר, פעילות ברשתות חברתיות וכו'. בשונה מקידום של אתר ששייך לבעל עסק אחד או כמה שותפים, באתר כזה צריך לקבל אישור ממחלקות אחרות בכל פעם שמבצעים שינוי באתר שנראה לעין. לדוגמה, זה יכול להיות טקסט שרוצים להוסיף לעמוד הבית, ביצוע אופטימיזציה לניווט באתר (מה שעשוי להקפיץ את המעצב או איש ה – UX) או אפילו שיתופי פעולה עם אתרים אחרים במטרה לבנות קישורים (אי אפשר להחליף מאמרים עם כל אתר שנראה לנו גם אם הנתונים הטכניים שלו מצוינים מכיוון שהוא עשוי להיות חופף בתחומים מסוימים ולכן בבחינת מתחרה עסקי פוטנציאלי).

כל אלו הופכים קידום של אתר גדול לתהליך בירוקרטי ארוך ולפעמים מאד מתיש ומייגע. זה דורש מהמקדם להקפיד על טיב יחסי האנוש מכיוון שדווקא למקדמים שהם עובדים טכניים בעיקרו של דבר (אפילו מחליפי קישורים שעובדים בעיקר עם מחליפי קישורים אחרים), יש לעיתים נטייה לזלזל בכך. בראיון עם עומר שובל, הוא הרחיב על כך בצורה יפה, בתור מי שמקדם אתרי ענק.

קידום אתר קטן לעומת זאת (או יותר מדויק – של עסק קטן או בינוני) בדרך כלל אומר לעבוד ישירות מול בעל העסק או מישהו מטעמו. עובדה זו מאפשרת למקדם הרבה יותר גמישות ומרחב פעולה – דברים שהם מאד חשובים בעיניי לעבודה בשוטף. גם מיכל כהן הזכירה את היתרונות בקידום אתרים קטנים ובינוניים ואני מאד מסכים עם דעתה בעניין הזה.

מעבר לזה, החלק המהנה בעבודה מול אתרים קטנים יותר הוא שאתה באמת יכול לקחת עסק שנמצא מנקודה X ולהביא אותו למקום אחר לגמרי ובמקרים מסוימים גם לחולל לו מהפך בחיים (לא פחות). קרה לי לא פעם ולא פעמיים וזה כיף אדיר ומביא סיפוק רציני.

4. פרופיל קישורים

מלבד העובדה שלא כל אתר מתאים לשיתופי פעולה מבחינת התדמית שלו או התחום שבו הוא עוסק, צריך להקפיד הקפדה יתרה על הסמכותיות של האתר ממנו מקבלים קישורים. הסיבה לכך היא שמכיוון באתרים גדולים יש כל כך הרבה עמודים ופרמטרים שמשפיעים על הקידום, כל קישור נכנס יכול להשפיע על המיקומים של עשרות אם לא מאות מילות מפתח רלוונטיות, מה שיכול בתורו להשפיע על שורת הרווח הסופית, מספר ההמרות וכך הלאה.

כדי להמחיש זאת, אפשר לקחת את כל אתרי המאמרים למיניהם: נכון שגוגל נלחמה באתרים האלו חזק והפכה אותם לבלתי רלוונטיים, אבל מסתבר שבארץ עדיין משתמשים בהם לא מעט גם אם המספר שלהם פחת בצורה משמעותית (מישהו זוכר אתReader  ז"ל?).

הבעיה היא שככל שהאתרים האלו הופכים ליותר איזוטרים, הם גם הופכים לפחות מפוקחים ואפשר ליפול בקלות על אתר קיקיוני שיפגע בפרופיל הקישורים של האתר שרוצים לקדם ויוציא לו "שם רע" מבחינת גוגל.

כתוצאה מכך, לפעמיים צריך לחפור קצת יותר ולהשתמש בכלים לבדיקת קישורים על מנת לבדוק גם את פרופיל הקישורים של האתר שממנו מקבלים קישור, מה שלוקח הרבה זמן ויכול לעלות יותר אם משתמשים בגרסאות הפרו של השירותים האלו (אשר עולים לרוב בין כמה עשרות דולרים לחודש, אבל יכולים להגיע גם למאות).

פרופיל קישורים של אתרים גדולים

פרופיל קישורים של אתר גדול, שיכול להיות של מותג או תאגיד מסוים – לרוב יכיל בין כמה עשרות לבין כמה מאות (או אף אלפי) קישורים טבעיים, שייתכן שמתווספים גם על בסיס קבוע. מצד אחד זה טוב, כי ככה "גוגל אוהבים" וזה תואם את ההנחיות שלהם לבעלי אתרים. מצד שני, קישורים טבעיים זה מערב פרוע של אנקורים ועמודים מקושרים, שיכולים לעשות לנו בלאגן באסטרטגיית הקישורים ואולי לפגוע במאמצנו לחזק עמודים ספציפים.

לכן, מקדמי אתרים של אתרים גדולים – צריכים להיות במעקב שוטף אחר הקישורים הנכנסים ולנסות למקסם את הפוטנציאל שלהם ואם צריך גם לנתב אותם למקומות הנכונים (למשל קישור נכנס לעמוד ישן, לא פעיל וכו').

כמובן שמעבר לזה גם אתרים גדולים וחזקים, יצטרכו חיזוקים נוספים של קישורים, בעיקר בתחומים ספציפיים – כי מה לעשות, אם נשב ונחכה שיגיע קישור טבעי בול לעמוד שאנחנו רוצים לחזק – כנראה נחכה עוד הרבה זמן.

מחכה לקישורים טבעיים

פרופיל קישורים של אתרים קטנים

פרופיל קישורים של אתרים קטנים לעומת זאת, נקבע בעיקר על ידינו ו/או המקדמים הקודמים. אם קיבלנו אתר בירושה – צריך לבדוק טוב את פרופיל הקישורים שלו ולעשות שם סדר במידת הצורך (חברות פח בדרך כלל יסירו את הקישורים בסיום ההתקשרות, אבל זה כבר לנושא אחר).

אני באופן אישי אוהב לקבל אתרים בתוליים, כי ככה יש לי 100% שליטה על פרופיל הקישורים, ואפשר להתחיל נקי ובצורה איכותית. כמובן שאתרים קטנים / בינוניים ב90% מהמקרים לא יקבלו קישורים טבעיים וכאלה – אז אנחנו מראש צריכים לעשות את הכל כמו שצריך להתחשב בכל הפרמטרים השונים של הקישורים.

5. סריקה, אינדוקס וכו'

בעיות סריקה ובעיות טכניות אחרות עדיין מהוות אתגר לא קטן בפני מקדמי אתרים. הדו"ח של גוגל בקונסולת החיפוש אמנם עוזר, אבל לפעמיים גם הוא לא מספיק. הבעיות האלו הופכות לקשות עוד יותר באתרים בהם יש מספר גדול של עמודים ולפעמיים גם ארכיונים שאף עמוד אחר לא מקשר אליהם בגלל שינויים מבנים שנעשו באתר. למטרה זו חברנו Screaming Frog יכול לסייע (באתרים גדולים עם מעל 500 עמודים נהיה חייבים את גרסת התשלום). כלים נוספים לסריקה וזחילה הזכרתי כאן.

ומכיוון שמתכנתים לא מתים על שינויים בקוד של האתר, לפעמיים קשה לשכנע אותם לבצע שינויים שיאפשרו לגוגל לסרוק את האתר בצורה טובה יותר. אפילו בניית מפת אתר אפקטיבית עשויה להתגלות כבעייתית יותר מאשר חשבנו בתחילה, במיוחד אם האתר הוא סוג של פורטל בעל מספר מדורים שונים וצריך לפנות כמה מפות אתר נפרדות.

באתרים קטנים עניין הסריקה לא צריך להוות שום בעיה, במיוחד עם מדובר במערכת ניהול נוחה עם שליטה טובה בדברים הנ"ל.

למי שמעוניין – ביצעתי השוואה של מעל 10 מערכות ניהול שונות. שווה קריאה.

6. קביעת סדר עדיפויות

באתרים גדולים יש מספר עצום של מילות מפתח רלוונטיות, ואי אפשר לקדם באותה רמה את כולן. לכן כדאי לקבוע סדר עדיפויות אילו מילים לקדם קודם או אילו מטרות רוצים להשיג. לשם זאת, צריך לעבוד בצמוד עם מישהו שיכול לבצע ניתוח ברמה גבוהה של המידע שמגיע ממערכת כמו Google Analytics, במיוחד עם כל התוספות והמאפיינים החדשים שצצים כל הזמן (מי שעבד עם המערכת בהשקה שלה ועכשיו יכול להעיד שאין כמעט דמיון בין השתיים).

לפעמיים סדר העדיפויות נקבע על ידי גורמים אחרים לחלוטין בארגון כמו למשל מנהלי המוצרים, היחצ"נים, מנהלי השיווק וכו' שרוצים לקדם אג'נדה משלהם כמו העלאת המכירות של המוצרים החדשים ביותר או קידום מוצר ספציפי ואין בררה אלא להתחשב גם בדעתם ( עוד חלק מהאתגר של התמודדות עם הפוליטיקה הארגונית).

באתרים קטנים, התיעדוף של התחומים שרוצים לקדם הוא בד"כ ישירות מול בעל העסק או מי מטעמו, ואז גם כל הסנכרון בנושא הזה והעבודה בשוטף.

7. ניסיון ועבודה מול מתחרים

לסיום, קידום אתרים גדולים הוא לא קשה יותר רק בגלל גודל האתר, אלא גם בגלל שמדובר באופרה אחרת לגמרי בכל הקשור למתחרים האחרים בשוק: סביר להניח שיש כמה מתחרים משמעותיים עם אתרים לא פחות גדולים ותקציבי קידום ושיווק משמעותיים, כך שהמקדם או חברת הקידום צריכים להיות בעל ניסיון רב ובעיקר עם ראש יצירתי מספיק על מנת לעקוף אותם. הדבר דומה מעט לקידום אתרים בארץ לעומת קידום אתרים בחו"ל, אבל עם עליה פחות תלולה.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

ניסוי CTR עמית מלכי

השפעת אחוזי הקלקה (CTR) על תוצאות החיפוש – מקרה בוחן

זה לא חדש שלאחוזי הקלקה בתוצאות יש השפעה על הקידום. לגוגל יש אינטרס להציג תוצאות ...

עדכון Mobile First

עדכון ה – Mobile First של גוגל: כל מה שחשוב לדעת

בשנים האחרונות הסמארטפונים תופסים חלק נכבד יותר ויותר מחיינו ולכן אין זה מפתיע שגם אחוזי ...

תגובה אחת

  1. shakohad@gmail.com'

    אהבתי את הכתבה.
    אני חושב שיש עוד כמה היבטים. חשובים שאפשר להוסיף:
    1. אסטרטגיית בניית התוכן לאתרים גדולים שונה לחלוטין. אתרים גדולים צריכים לייצר שיטת עבודה ברורה לכתיבת התוכן והטמעתו כמו גם יצירת סטנדרטים אחדים לחלק מהעמודים והקטגוריות. אתרים גדולים יותר צריכים לעבוד עם מספר כותבים ומספר כותבי תוכן וצריך לייצר בניהם לא פעם שפה משותפת.
    2. עניין טכני. אתר גדול שעובר שינוי טכני זה סיפור מההפטרה. אתר קטן הוא סוג של סירת מירוץ אפשר לשנות בקלות את הקוד של העמודים. להעביר אתר גדול למערכת חדשה זה סיפור לא פשוט ויקר (מניסיון אישי).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה