אופטימיזציה למנועי חיפוש – מה זה בעצם אומר? לא ברור מי אחראי על יצירת המונח "קידום אתרים" בעברית, אבל מה שכן ברור זה שמדובר בתרגום לא ישיר של המונח SEO שזה Search Engine Optimization.
לפעמיים משתמשים גם בביטוי קידום אתרים בגוגל, מה שלעיתים יוצר בלבול מסוים אצל מי שלא מגיע מהתחום.
אז בפוסט הזה אני רוצה לדבר על ההבדל בין המונחים ולמה הוא בעצם כל כך חשוב.
לפני הכל – הסבר בתמצית:
אופטימיזציה עבור מנוע חיפוש הכוונה היא להיבט של שיפורים טכניים ושיפורי תוכן שמבצעים באתר, על מנת "לטייב" אותו עבור מנועי החיפוש, שאמנם עובדים הרבה עם AI (בינה מלאכותית) אבל הם לא מבינים תוצאות ותוכן כמובן, בני האדם.
המונח הזה בעיקר מתייחס לפן הטכני של עבודת הקידום (וגם כל מה שקשור להתאמה של התוכן על מנת שיהיה ידידותי עבור מנועי החיפוש) אבל הוא שונה במהות שלו מ"קידום אתרים אורגני" שהוא מונח כללי והרבה יותר רחב, שמרמז על פעולות שיווקיות ונוספות שיש לבצע על מנת באמת לקדם אתרים בתוצאות האורגניות, בטח ובטח כאשר מדברים על תחרות ברמה גבוהה.
אם הגעתם לכאן על מנת ללמוד על כל הפעולות שיש לבצע באתר על מנת להתקדם בגוגל – ממליץ לכם להיכנס למדריך המפורט שלי לקידום אתרים. אם אתם רוצים לדעת יותר על נושא האופטימיזציה ובמה זה שונה מקידום אתרים – המשיכו לקרוא.
בסרטון הבא אני מסביר מהם הפרמטרים החשובים ביותר לקידום אתרים ואיך זה עובד באמת:
אופטימיזציה למנועי החיפוש?
אבל לפני שאני אדבר על המינוחים בעברית, אני חייב לחזור אל המקור ולהסביר מאיפה המונח SEO בכלל נכנס לשפה האנגלית ומהי המשמעות המקורית שלו.
מהי בכלל המשמעות המילולית של SEO ומאיפה המונח הגיע?
ראשי התיבות באנגלית של SEO הם Search Engine Optimization. כלומר אופטימיזציה עבור מנועי חיפוש.
כאמור, לא בדיוק ברור מי טבע את המונח, אבל מי שתרם לפופולאריות שלו יותר מכולם הוא כנראה ברוס קלי (Bruce Clay), שהעסק שלו מספק שירותי SEO למנועי חיפוש כבר מ-1996 ונחשב לאוטוריטה לא קטנה בתחום.
וכאן צריך להבין משהו חשוב: האינטרנט של 1996-7 היה שונה מאוד מזה שאנחנו מכירים היום.
כשאנשים רצו שהאתר שלהם יופיע במקום גבוה, הם השתמשו בעיקר במניפולציות פרימיטיביות מאוד על מילות החיפוש בדף או תגי המטא, מה שהיום אנחנו מכירים כ-On Page.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
אותם "מקדמי אתרים" התעסקו הרבה פחות בנושא של קישורים חיצוניים (אם בכלל) מהסיבה הפשוטה שמנועי החיפוש כמו יאהו ו"אלטהויסטה" (AltaVista) היו פשוטים למדי והרעיון לנתח קשרים בין אתרים התחיל כאמור עם גוגל רק שנה או שנתיים אחר כך בזכות האלגוריתם המהפכני של סרגי ברין ולארי פייג' המייסדים.
במילים אחרות, הכוונה המקורית במונח SEO הייתה אופטימיזציה ברמת האתר בלבד מבלי להתייחס למיקום של האתר ברשת בכללותה והקשרים שלו עם אתרים אחרים.
ברבות השנים האתרים נעשו מורכבים יותר ונדרשה אופטימיזציה טכנית יותר (לדוגמה, לתמונות), אבל גם היא נופלת בסופו של דבר לחלק מההגדרה הזו.
אם הינכם מחובבי הסרטונים, כאן אני מסביר כיצד המונח הזה שונה מקידום אתרים:
ומה גוגל חושבת על זה?
גוגל מתייחסת למונח SEO לא מעט כחלק מהמדינות שלה למה אסור ומה מותר לעשות על מנת לגרום לאתר לבלוט בתוצאות החיפוש.
לדוגמה:
✅ מחקר מילות מפתח לבחירת מונחי חיפוש עבור תהליך הקידום
✅ התייחסות למילות המפתח והמונחים בתוכן (בצורה טבעית)
✅ שילוב המונחים בתגי המטא (שזה חלק מעבודה של אופטימיזציה לאתרים)
✅ התאמת האתר למובייל
✅ אופטימיזציה למהירות
✅שילוב של תגי קנוניקל ומניעת שכפול תוכן בין עמודים דומים באתר ועוד
כלומר, גם מבחינת גוגל, SEO (אופטימיזציה במנועי חיפוש) משמש בעיקר במשמעות הקלאסית שלו.
בדרך כלל, אם גוגל כן מתייחסת לבניית קישורים באופן יזום, זה בדרך כלל בהקשר שלילי.
ומה עם כל מה שמחוץ לאתר?
אמרנו שגם ההיסטוריה של המונח SEO וגם האופן בו גוגל מתייחסת אליו מדברת בעיקר על הרמה הטכנית ובעצם כל מה שאפשר לבצע ברמת הקוד בלי לגעת במה שנמצא מחוץ לאתר.
אז מה עושים כשרוצים לדבר באופן ספציפי על דברים כמו יצירה של קישורים או ניתוח מתחרים?
אם רוצים לדייק, אז באנגלית משתמשים בביטוים כמו Link Building, Link Analysis, Competitor Analysis וכו'.
לכל אילו יש מונחים מקבילים בעברית, כך שקשה מאוד להתבלבל 😕 וגם אני מעדיף להשתמש במונחים האלו כשהם רלוונטיים.
עוד ביטוי שבו עושים שימוש ומרכז את כל הפעולות האלו ביחד נקרא "Off Page", כלומר, כל מה שמחוץ לעמוד.
הביטוי היוצא מן הכלל הוא Black Hat SEO או פשוט Black SEO. המושג הזה מתאר את כל מה שפחות לגיטימי לעשות ועשוי דווקא לפגוע בהופעה של האתר במנועי החיפוש.
הוא כולל הן פעולות טכניות והן פעולות שקשורות למתחרים וקישורים.
ההבדל הוא שמדובר ספציפית על פעולות אגרסיביות מאוד. לדוגמה, דחיסת מילות מפתח או בניית קישורי ספאם מהמון אתרים בבת אחת.
באותו אופן קיים ביטוי בשם White SEO. גם הוא מתייחס הן ל-On Page וה-Off Page, אבל הוא מדבר בעיקר על פעולות בשטח האפור שגם אם גוגל אוסרת עליהם, בעיקרון כולם מבצעים אותן.
לדוגמה, יצירת קישורים דרך פוסטים אורחים.
לדעתי, ההגדרה שיותר מקבילה לקידום אתרי באנגלית זה בפשטות Website Promotion או אם רוצים יותר לדייק – Organic Website Promotion.
אוקי, אז בואו נחזור לעברית
אחרי שהבנו את כל ענייני ההגדרות למיניהם, הגיע הזמן לחזור לעברית.
אצלנו המונח "קידום אתרים" השתרש בעיקר דרך פורומים שעסקו בנושא וכמובן חברות שהציעו את השירות.
לא לגמרי ברור מי טבע את המונח המקורי.
מה שכן ברור הוא שאלינו כל העסק הגיע קצת יותר מאוחר בגלל שנדרשו התאמות שונות של גוגל לעברית ולגולשים הישראלים לקח זמן להתנתק מאינדקסים מיושנים כמו "תפוז" או "וואלה".
העובדה הזו כשלעצמה יכולה להסביר למה כשרוב האנשים דיברו על "קידום אתרים", הם התכוונו למונח בהקשר הרחב שלו. כלומר, גם On Page וגם Off Page.
למעשה, אני כלל לא בטוח שמישהו אכן ניסה לתרגם את המונח במשמעות המקורית שלו 🤔.
בכל אופן, עם הזמן וכאשר גוגל נכנסה לארץ גם עם המודעות בתשלום נעשתה באופן די טבעי הפרדה נוספת בין קידום אתרים אורגני ל-קידום אתרים ממומן (שזה בעצם פרסום בגוגל), אך לרוב כאשר אומרים "קידום אתרים" בלי שום תוספת, מתכוונים לקידום האורגני.
אגב, גם "קידום אתרים ממומן" הוא לא לגמרי תרגום מדויק של המונח המקביל באנגלית, SEM (Search Engine Marketing) שזה שיווק במנועי חיפוש, אבל אני לא אתעכב יותר על זה מעבר לכך כדי לחסוך לכם זמן קריאה ועוד כאב ראש…
אז מה אני בעצם צריך, SEO או "קידום אתרים אורגני"?
אם עקבתם עד לכאן, התשובה הברורה מאליו היא "שניהם".
SEO במובן של אופטימיזציה ל-On Page היא בסיס סופר חשוב לכל אתר שרוצים שיגיע לדירוגים גבוהים בגוגל.
אפשר לחשוב על SEO כיסודות של בניין שאי אפשר בלעדיהם, אבל מדי פעם צריך גם לחזק ולבדוק שהם יציבים מספיק.
כלומר, למרות שאת ה-SEO מבצעים קודם, אסור להזניח אותו גם בהמשך.
רק לאחר שבונים את היסודות אפשר לגשת ולבצע את הדחיפה האקטיבית יותר של האתר כלפי מעלה בתוצאות, כלומר, לבצע קידום אורגני.
כיום הדבר נעשה עדיין בעיקר באמצעות בניית קישורים, יצירת תוכן ואופטימיזציה בשוטף. כמו כן – אפשר ללמוד הרבה דרך מה שהמתחרים שלכ עושים.
מה המתחרים שלי עושים? מאיפה הם מקבלים קישורים? איך אני יכול לקבל קישורים מהיכן שהם מקבלים או אפילו ממקומות טובים יותר וכל הלאה…
רצוי מאוד לא לבצע את הדברים הפוך.
כלומר, להתחיל מבניית קישורים ולהזניח את האיכות והאופטימיזציה בתוך האתר, זאת לא דרך טובה לבצע קידום אורגני.
יש אומנם הרבה אתרים שעושים את זה ובגלל זה רואים לפעמיים אתרים עם תוכן ירוד גם במקומות טובים, אבל זו לא דרך נכונה לקדם את האתר שלכם לטווח הארוך.
במהלך הזמן נדרש גם לבצע פעולות שהן גם קידום אורגני וגם קשורות ב-SEO בסיסי: לדוגמה, אם מישהו מציב פוסט אורח באתר שלנו, מדובר בפעולת On Page (SEO), אבל גם בקידום אורגני נטו (Off Page).
במקרה הזה המטרה שלנו היא שהתוכן הזה יהיה באיכות כמה שיותר גבוהה ועם שימוש נכון ולא מוגזם במילות מפתח. הוא לא חייב להיות "מיליון דולר", אבל הוא חייב להיות קריא והגיוני.
לסיכום
למרות שהמונחים SEO ו-"קידום אורגני" או "קידום אתרים" נתפסים לפעמיים בעברית כזהים לחלוטין, ההגדרות אינן בדיוק זהות וחשוב מאוד להבדיל ביניהן כפי שנעשה לעיתים קרובות בחו"ל.
זה יכול להיות חשוב במיוחד אם אתם עובדים עם חברות מחוץ לישראל או מתבוננים בסרטונים של גוגל.
לאחר שהבנו מהי אופטימיזציה למנועי החיפוש השונים, קבלו מדריכים שיעזרו לכם עם בחירת אנשי המקצוע הנכונים: