בתקופה שבה קל יותר לשכנע אנשים שכדור הארץ הוא שטוח מאשר שהתחממות גלובאלית היא לא פייק ניוז, אמינות המידע ברשת הפכה להיות עניין קריטי.
לא סתם אחד המדדים הוותיקים והמסתורים ביותר של גוגל נקרא TrustRank.
נזכיר: מדובר במדד שעל פיו גוגל מודד עד כמה אתר מסוים הוא אמין ועד כמה אפשר לסמוך עליו. ככל שאתר נחשב לאמין יותר בעיני גוגל, כך הוא יופיע בתוצאות במיקומים גבוהים יותר.
אמינות אתר: איך אפשר למודד עד כמה אתר אמין בצורה אלגוריתמית?
אבל עם כל הכבוד ל-TrustRank, בסופו של דבר הוא מתבסס על הנוסחה המוכרת של קישורים.
כלומר, ככל שאתר מסוים יקבל יותר קישורים איכותיים מאתרים סמכותיים אחרים, כך גם הוא בעצמו ייחשב ליותר איכותי.
ההשערה היא שבעשור האחרון גוגל הכניס ל-TrustRank גם מרכיבים של השוואה בין אתרים שונים.
כך למשל הוא יכול לענות על שאלה כמו "מתי הייתה הנחיתה על הירח" ולהציג בתגובה אליה תקציר של הערך "אפולו 11" מויקיפדיה.
מנגד, ממש לא היינו רוצים לקבל בתוצאות הראשונות אתרים שטוענים שלא הייתה נחיתה על הירח, גם אם איכשהו הצליחו להרים להם את ה- TrustRank.
אמינות אתרים – למה גם ה-Trustrank הוא לא מדד מושלם?
ובכל זאת גוגל לפעמיים מפספס.
לדוגמה, אנחנו יודעים שהממשל הסיני כנראה מחזיק ברשת של אתרים שאמורה להפיץ דיס-אינפורמציה ובשלב מסוים גוגל בעצמה הסירה אלפי חשבונות יוטיוב מזויפים שהיו מחוברים ביניהם וכנראה נוצרו על ידי הממשל הסיני.
מה שאנחנו לא יודעים זה כמה זמן בדיוק הסרטונים מהערוצים האלו הופיעו בתוצאות החיפוש…
יש כמובן גם דברים קטנים יותר. לדוגמה, לפעמיים גוגל מציג תאריכים לא נכונים של סרטים ומשחקי וידאו שתאריך היציאה שלהם נדחה מכיוון שהוא מתבסס על מידע ישן שפורסם בויקיפדיה.
בסופו של דבר, ממש כמו שאפשר לנצל קידום אתר טוב להעלאה של אתרים מהימנים בתוצאות, אפשר גם לעשות את ההפך, וכבר הסברתי למה ואיך טכניקות של PBN עדיין עובדות.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
הנמשל הוא שיש הבדל בין האופן שגוגל מודד אמינות מבחינה טכנית לבין האופן שבו אתר נחשב לאמין בעיני הגולשים, והחלק האחרון לא פחות מהראשון.
היתרונות של אתרים אמינים בעיני הגולשים
✔️ יותר גולשים יחזרו אל האתר ויצרכו דרכו תוכן
✔️ אתר כזה יזכה ליותר קישורים חיצונים ולכן ידורג יותר בגוגל ללא קשר ל-TrustRank
✔️ אמינות גבוהה יכולה להעלות פלאים את אחוזי ההמרה של אתרי מסחר ואתרים שמוכרים שירותים שונים
✔️ יהיה ניתן למכור תוכן ופוסטים אורחים דרך האתר לאתרים אחרים (ראו לדוגמה את הפוסטים ב-Geektime)
✔️ יהיה ניתן לגייס מפרסמים ונותני חסויות נחשבים יותר
אז איך גורמים לאתר להיראות אמין?
חושבים לא רק על העיצוב, אלא גם על השימושיות
גם אתר שנראה מעולה יכול להתגלות כלא נוח לשימוש. הנושא של שימושיות הוא רחב מאוד, ולכן אני פשוט אתן כמה דוגמאות לדברים שאסור לעשות על דרך השלילה:
- תפריטים כפולים (שמפנים כמה פעמים לאותו העמוד) או בלי סדר לוגי הגיוני
- עמודים ארוכים מדי, טקסט צפוף מדי
- שימוש יתר במודעות צפופות
- הזנחה של האתר במובייל
- קישורים לערוצי מדיה חברתית ריקים או לא פעילים
מלבד זאת יש את כל הנושא של נגישות אתרים. אחוז האנשים שיש להם מוגבלות מסוימת הוא הרבה גבוה מכפי שנהוג לחשוב, שלא לדבר על העניין החוקי (לאחרונה החלו גל של תביעות כנגד בעלי אתרים שלא הנגישו אותם).
האם עיצוב מחדש של אתר יכולה להשפיע על הקידום שלו? הנה סרטון שמסביר את הנושא:
נמנעים מראש משגיאות כתיב ותוכן באיכות נמוכה
עוד עניין שהוא כביכול מובן מאליו, אבל תתפלאו בכמה אתרים עם שגיאות ותכנים באיכות ירודה ששייכים לחברות מכובדות יוצא לי עדיין להיתקל…
אם יש שגיאות בודדות בכמה עמודים זה לא נורא, אבל אם כמעט בכל עמוד יש שגיאות בולטות, שורות חתוכות ורווחים מוגזמים, זה יראה כאילו לא עשו לאתר בדיקת איכות מינימלית.
למרבה הצער, הרבה בעלי אתרים מזניחים את העמודים הפנימיים יותר מתוך מחשבה שאף אחד גם ככה לא יגיע אליהם, וכן, אני מדבר גם על בלוגים עם מאמרי קידום.
אז תנו לי להפתיע אתכם: דווקא אם האתר שלכם מאוד מקודם, אתם עשויים לגלות שגם עמודים פחות איכותיים זוכים ללא מעט כניסות מגוגל.
אני לא אומר שכל דף באתר שלכם חייב להיות מושלם, אבל אל תתנו לגולשים שלכם תחושה שאתם מבזבזים להם את הזמן.
עדיף עמוד קצר שמגיע למסר העיקרי שלו בכמה פסקאות מאשר עמוד ארוך ומרוח שאין לו שום ערך לגולש.
משקיעים בעמוד אודות מפורט
לא משנה אם האתר מייצג אדם, חברה או מוסד ממשלתי, עמוד האודות חייב לתת לגולש תחושה שיש מאחורי האתר מישהו או מישהו אמיתי.
לדוגמה, אם מדובר באתר שמייצג אתכם כמומחים, רשמו על הידע המקצועי שלכם, תארים שיש לכם, מספר השנים בו אתם פועלים בתחום, לקוחות ידועים וכו'.
לעומת זאת, ארגון או חברה ישתמשו בעמוד אודות כדי לחדד את השירות או המוצרים אותו הם מוכרים, מיהו בדיוק קהל היעד שלהם וכמה זמן הם פועלים בשוק (לעיתים מדובר על איחוד של כמה גופים או חברות שהתמזגו וכו').
אם מדובר על חברה שיש בה כמה אנשי מפתח או אפילו חברות קטנות עם כמה עובדים, אין מניעה ואפילו מומלץ לשלב גם מידע כללי על החברה וגם מידע על כל אחד מהשותפים או אפילו העובדים.
רוצים לעשות עמוד אודות מהאגדות, הנה אני אעזור לכם
עמוד צור קשר
עמוד צור קשר הוא עמוד לא פחות חשוב מעמוד אודות ולמעשה עשוי להיות אפילו יותר חשוב ממנו מכיוון שמלבד טפסים וקריאות לפעולה באתר עצמו, זהו העמוד הראשון שהגולשים יסתכלו עליו כאשר הם רוצים ליצור איתנו קשר.
זה נכון במיוחד לאתרי תדמית או אתרים של בעלי מקצועות חופשיים שלא מוכרים מוצרים או שירותים ישירות באתר.
המלצות ורשימת לקוחות
באופן די ברור, להמלצות יש אפקט חזק ביותר על האמינות שהאתר משדר. ההמלצות הנפוצות הן ציטוטים של לקוחות מרוצים ואפשר גם להטמיע המלצות מפרופיל של עסק מקומי בגוגל ישירות באתר.
(אם האתר שלכם מבוסס על וורדפרס יש תוסף בשם Reviews and Rating – Google My Business. הוא דורש חיבור ל-API של גוגל ולכן הוא מעט מורכב להתקנה, אבל אם עוקבים אחרי ההוראות אפשר להטמיע אותו תוך פחות מחצי שעה.)
אם אתם מספקים שירותים לעסקים אחרים (כלומר, B2B), חשוב מאוד להציג את רשימת הלקוחות העסקיים והלוגו שלהם (אחרי שמבקשים רשות כמובן) עם קישור לאתר הרשמי שלהם.
גם אם לא מדובר בלקוח מאוד ידוע, שורה של לוגואים צבעוניים תופסת את העין ולכן את תשומת הלב 💗 של הגולש.
להרחבה נוסף בנושא הזה:
עמודי החזרים ומידע על משלוחים (באתרי מסחר)
אחד הדברים שאנשים הכי לא אוהבים זה הפתעות (במובן השלילי של המילה.) הרשת הישראלית והבינלאומית מפוצצת באתרי מסחר חדשים, ואחד המדדים שהכי משפיעים על אחוז סגירת העסקאות הוא המחיר הסופי שהצרכן ישלם.
אם המחיר שהגולש רואה בקופה הוא הרבה יותר גבוה מהמחיר שהוא רואה ליד המוצר, האמון שלו באתר ייפגע באופן קשה.
יש כמה דרכים לפתור את זה:
- לתת לגולש לבחור את צורת המשלוח עוד לפני שהוא מזין את כל הפרטים, כך שיכול לדעת מהו המחיר הסופי שישלם.
- לכתוב באופן ברור איזה מוצרים מזכים במשלוח חינם או כמה עוד מוצרים צריך להוסיף לעגלה כדי להגיע לסף המינימלי שמזכה במשלוח חינם.
עוד נקודה סופר חשובה באתרי מסחר היא מדיניות החזרים. גם אם החוק להגנת הצרכן ברור בעניין הזה, אסור להתייחס אליו כמובן מאליו וחייבים להציב קישור בולט למדיניות החזרת המוצרים.
באופן יותר ספציפי, באיזה מצב המוצר צריך להיות על מנת שיהיה אפשר להזדכות עליו. כאשר מדובר למשל בביגוד, התשובה לשאלה הזו לא תמיד ברורה.
אפשר גם לתת לגולשים לדרג מוצרים בעצמם כדי שהקונה הפוטנציאלי יוכל להעריך את טיב המוצר ולא יצטרך לעזוב את האתר כדי לחפש עליו ביקורות.
יש בכך גם הזדמנות לבעל האתר להיפטר ממוצרים פחות טובים שמקבלים פידבקים שליליים 👎 (לא חוכמה למכור מדפסת משולבת ב-200 ₪ שמפסיקה לעבוד אחרי שבוע…).
מדיניות פרטיות
ישנם מספר חוקי רגולציה כגון חוקי הפרטיות האירופאים (GDPR) ו"חוק העוגיות" (Cookie Law) שנועדו להגן על הפרטיות של הגולשים. החוקים האלו מתייחסים לגולשים שיושבים במדינה ספציפית ולא למקום בו ממוקמים האתרים.
המשמעות היא שגם אם האתר שלכם נמצא בישראל וכתוב רק בעברית, החוק חל עליו מכיוון שאתם לא יודעים בוודאות שכל דוברי העברית שמבקרים בו הם רק מישראל.
יש שיטות שונות להודיע לגולשים בדיוק איזה מידע נאסף עליהם ולא חסרים אתרים ברשת שמציעים את השירות הספציפי הזה כגון CookieYes.
אבל לדעתי, אם אתם רוצים לעשות את זה בצורה הכי נוחה, יצירת של חלון Popup עם הודעה מותאמת אישית או חלון שנצמד לתחתית המסך (Floating Bar) היא לדעתי שיטה עדיפה מכיוון שאתם יכולים להשתמש בהם גם למטרות אחרות.
תשתית ואבטחה
מלבד אופטימיזציה למהירות האתר, לא פחות חשוב שהאתר יישב על שרת יציב. אם האתר מציג הודעות שגיאה בכל ביקור שני, הגולשים יגיעו למסקנה שהאתר "לא רציני".
כנ"ל לגב אבטחה 🔒: לא רק שעליכם להוסיף תעודת אבטחה, אתם חייבים לבדוק שהיא מעודכנת. דפדפן שנתקל בתעודת אבטחה לא מעודכנת עשוי להציג הודעת אזהרה (וגם גוגל אגב ).
את הלוגו של תעודת האבטחה ביחד עם ציון החברה שמספקת אותה הציבו במקום בולט בדף הבית.
במיוחד צריך להיזהר מאירוח של האתר על חברות אתרים זולות במטרה לחסוך כסף. חבילת אירוח מינימלית מחברה טובה לא צריכה לעלות יותר מ-50 ₪ בחודש, שזה "פינאטס" לעומת השקט הנפשי שלכם.
כמו כן, כדאי לעבור על האתר פעם בכמה חודשים כדי לנפות דפי 404 או דפים אחרים שמחזירים שגיאה שאינה קשורה לשרת.
הרבה מהעמודים האלו יופיעו ב-Search Console, אבל כדאי גם להשתמש בתוכנה מקצועית כמו Screaming Frog שמבצעת סריקה מקיפה של כל עמודי האתר.
עשו שימוש במדיה עשירה שיצרתם בעצמכם
שימוש באינפוגרפיקות מקוריות, סרטונים ותמונות שעיצבתם בעצמכם (או עיצבו עבורכם) מחזקים את אמינות האתר מכיוון שהם אותנטיים ומעידים על הידע המקצועי שלכם.
אני משתדל לשלב כמעט בכל פוסט לפחות סרטון או תמונה אחת שמספקים מידע נוסף למי שרוצה להעמיק, אבל גם עבור מי שאין לו כרגע את הזמן או הרצון לקרוא את כל הפוסט.
קישורים יוצאים ושילוב נתונים חיצונים
קישורים יוצאים יכולים להיות כלי נהדר על מנת לחזק את אמינות האתר מכיוון שהם נותנים לגולש רפרנס נוסף ומאמתים את מה שאתם כותבים בעמוד.
למשל, אם אני מכניס למאמר סטטיסטיקות על רשתות חברתיות, חשוב מאוד לגבות את זה בנתונים מאתרים כמו statista.com.
אפשר גם להשתמש במדיה מאתרים אחרים, אבל חייבים להיות זהירים בכל מה שנוגע לזכויות יוצרים. אם אתם חוששים, רצוי לקחת מדיה רק מאתרים שכוללים גם אופציה של הטמעה באתרים חיצונים, כך שברור שאפשר לשתף אותם.
בעיקרון סרטוני יו-טיוב אפשר להטמיע בלי הגבלה (אם מעלה הסרטון לא ירצה שיטמיעו אותו, הוא יכול להגביל זאת).
אגב, גם אם אתם לא חייבים לתת קרדיט, זה מומלץ.
רוצים לדעת איך לבדוק האם קישור הוא איכותי או לא? הנה סרטון שיעזור לכם בבדיקה
לסיכום – אמינות אתר
הגברת האמינות של האתר שלכם בעיני הגולשים היא דבר חשוב מאין כמוהו.
הסעיפים שרשמתי כאן אולי נשמעים תובעניים, אבל אם ביצעתם עבודת On Page יסודית, סביר להניח שחלק גדול מהעבודה כבר מאחוריכם.
אתם גם לא חייבים לבצע את הכול בבת אחת, כל צעד שתבצעו בכיוון כבר ייתן לכם רווח משמעותי.
מדריכים נוספים: