אפליקציה, אתר או שאולי שניהם?

האופן בו אנחנו מקבלים שירותים בעולם הדיגיטליים השתנה באופן קיצוני בעשור וחצי האחרונים: פעם אתרי אינטרנט היו בעיקר לגלישה “סטטית” עם אתרים מסוימים כמו פורומים או חנויות וירטואליות שבהן היה אפשר לבצע פעולות של ממש.

ככל שאתרים נעשו מתוחכמים יותר, כך חל מעבר אל “תוכנה כשירות” או Software as a Service (SaaS). כלומר, במקום להתקין תוכנה על המחשב, אנחנו מקבלים את כל מה שאנחנו צריכים באתר אינטרנט עם גרפים, טפסים ואלמנטים אינטראקטיביים אחרים.

למעשה, כמעט כל מי שמתעסק בקידום אתרים בוודאי מכיר את אחד מהשירותים האלו כמו Majestic, Moz, Zefo ועוד.

באופן מקביל גם עולם האפליקציות התפתח לעין שעור מאז הצגת האייפון 📱 ב-2007. זה לא שלא היו אפליקציות לפני כן, אבל קלות השימוש במסך המגע והיכולת להיות מחוברים כל הזמן לרשת הפכו חלק מהאפליקציות לתחליף לא רע לתוכנות ואתרי אינטרנט.

אז מתי עדיף רק אפליקציה, מתי אפשר להסתפק באתר (רספונסיבי) ומתי משתלם לבנות גם אתר וגם אפליקציה? 🤔

אפליקציה, אתר או שאולי שניהם?

יתרון של אפליקציות לעומת אתרים

אז נתחיל דווקא עם האפליקציות: האפליקציות הכי שימושיות מלבד משחקים הן כאלו שעושות שימוש בתכונות של הטלפון ובעיקר כאלו שהן מבוססות מיקום. יש להן כמה שמות על האופן בו מפתחים אותן, אבל נתייחס לכולן כ”אפליקציות ייעודיות”.

ניקח את הדוגמה הכי פשוטה של אפליקציית שאזם שמזהה שירים ואין כמעט מי שלא מכיר אותה: למרות שבעיקרון אנחנו יכולים לבנות אתר שמתפקד כמו שאזם, האתר הזה יהיה כמעט חסר שימוש בנסיעות ומחוץ לבית מכיוון ששאזם מתבססת ברובה על חיבור אינטרנט (למרות שהיא יכולה לאגור הקלטות בזיכרון ולפענח אותן אחר כך).

גם אם נניח שיש לנו מחשב נייד שמחובר כל הזמן לרשת באמצעות Wi-Fi, זה עדיין יהיה מאוד מסורבל לפתוח כל פעם את המחשב הנייד כשאנחנו שומעים שיר במסעדה או ברדיו ובמחשב הבייתי זה יהיה חסר שימוש לחלוטין…

גם כל אותן אפליקציות שמתבססות על מצלמות ופילטרים יתפקדו פחות טוב כאתרים מכיוון שהמצלמה של המחשב הממוצע היא באיכות הרבה יותר נמוכה מזו של מצלמת סמארטפונים (אפילו בדגמים הזולים), וגם קשה מאוד להזיז אותה כדי שתסרוק אובייקט מסוים הלוך ושוב…

מצד שני, אתרים שאליהם אנחנו מעלים תמונות ומקבלים תמונה עם שינויים מסוימים יכולים לעבוד מצוין גם כאפליקציה וגם כאתר.

יתרון נוסף ולא פחות חשוב של האפליקציות הוא שניתן למצוא אותן בדף הבית של הטלפון לאחר ההתקנה, אבל גם בגוגל בזכות “הקישורים העמוקים” (Deep Links). קישורים עמוקים יכולים לקשר להתקנה של האפליקציה או

למסכים ספציפיים בתוכה בהתאם לסוג המכשיר שהגולש גולש ממנו (במחשב הקישורים האלו מן הסתם לא יופיעו).

זו גם שאלה של מיתוג

אם נעזוב לשנייה מהעניינים הטכניים גרידא, באפליקציה פשוט כיף יותר להשתמש. לדוגמה, הן תומכות טוב יותר במחוות ידיים, האנימציות שלהן יותר חלקות ואפשר להשתמש בהן באלמנטים עיצוביים כבדים שיושבים על הטלפון ולא “טוחנים” את נפח התעבורה של השרת או חבילת הגלישה של הגולש…

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

אפליקציה יכולה להיות גם מקום נוח לבצע שינויי מותג קיצוניים יותר כשמשתמשי האתר הרגיל משמשים כקבוצת הביקורת והמשתמשים באפליקציה הופכים לקבוצת הניסוי.

החסרונות של אפליקיציה
החסרונות של אפליקיציה

אפליקציות: חסרונות

חוץ מהיתרונות, יש לאפליקציות גם כמה חסרונות משמעותיים שלא כולם מודעים אליהם, במיוחד לפני שהן ניגשים לפתח אותן.

❌ יקרות לפיתוח

אפליקציות הן הרבה יותר יקרות לפיתוח מאשר אתרים. אם אפשר לבנות אתר בכמה אלפי שקלים, לפתח אפליקציה כבר יכול לעלות עשרות אלפי שקלים, בטח אם זו אפליקציה שנבנית מאפס ולא על סמך עיצוב קיים של אתר מקביל וכו’.

❌ פיתוח במקביל לאפל ואנדרואיד

כיום יש עדיין צורך לפתח אפליקציה בנפרד למכשירים של אפל ואנדרואיד, וזה לא תמיד כה פשוט (תלוי באיזו שיטת פיתוח בוחרים). ועוד לא התחלנו לדבר על העובדה שלא כל אפליקציה יכולה להיכנס לחנות האפליקציות.

❌ אפליקציות מתנהגות כתוכנות ולכן דורשות עדכונים שוטפים

דבר שלישי, בשל הדמיון שלה לתוכנת Desktop, אפליקציה צריך כל הזמן לעדכן ולכל התכונות הבלעדיות שלהן יש גם מחיר: אם משתמש לא מעדכן את האפליקציה הוא עשוי לא ליהנות מכל האפשרויות שלה ובמקרים מסוימים הוא יהיה חייב לעדכן אותה כדי להמשיך להשתמש בה.

לעומת זאת, אתר אינטרנט נקרא ישירות מהשרת וסביר להניח שגם דפדפן שלא עודכן בשנה האחרונה (למרות שהיום העדכונים הם אוטומטים) יוכל להציג אותו כמו שצריך.

קידום אפליקציות

קידום אפליקציות נקרא גם ASO, קיצור של App Store Optimization (למרות שהכוונה היא לא ספציפית לחנות של אפל). אפשר אומנם להתייחס אל ASO כפקטור אובייקטיבי לא לחיוב ולא לשלילה, אבל המקדם האורגני שיגיע מגוגל יגלה שיש לו הרבה פחות שליטה על המיקומים של האפליקציה שלו בחנות:

אפליקציות אטרקטיביות בדרך כלל זוכות למיקומים גבוהים בין היתר בזכות ביקורות חיוביות, וזה כבר תחום יותר שיווקי שלפעמיים דורש גם פעולות גרילה כדי למשוך משתמשים פנימה.

התקופה הקריטית ביותר עבור כל אפליקציה היא בדרך כלל תקופת ההשקה מכיוון שלאחר מכן היא תידחף למטה מתחת לאפליקציות חדשות יותר, אלא אם כן תוכל כאמור להוכיח את עצמה.

רושם ראשוני

אפליקציה מעולה יכולה להישאר על המכשיר של המשתמשים שלכם במשך שנים, אבל אפליקציה שמאכזבת בדרך כלל לא תקבל עוד צ’אנס, אפילו אם היא עברה שיפורים משמעותיים.

לעומת זאת, אתר אינטרנט שמדשדש בתוצאות של גוגל ופתאום מגיע למקום טוב בדרך כלל יעודד גם משתמשים שבעבר התאכזבו ממנו לבקר בו שוב, שהרי גוגל נחשב עדיין למקור סמכות.

המגבלות של אתרים רספונסיביים

כמעט כל אתר היום אפשר לראות גם בתצוגה רספונסיבית שמתאימה לנייד, בין אם זה אתר מידע, חנות וירטואלית, תוכנה כשירות (שכבר הזכרנו), רשתות חברתיות ואתרי מדיה (כמו יו-טיוב).

המשמעות היא שאם יש לכם אתר, סביר להניח שתוכלו לראות אותו גם בסמארטפון בלי בעיות ובדרך כלל הוא יהיה מעוצב באופן מאוד דומה (אלא אם כן מדובר באתר שנבנה במיוחד למובייל ואלו הולכים ונעלמים מהעולם).

מצד שני, אם מישהו ירצה להיכנס לאתר שלכם עוד פעם מהסמארטפון, הוא יצטרך לפתוח את הדפדפן ולהגיע אליו. כלומר, יש כאן כבר שתי פעולות.

לעומת זאת, אפליקציה נמצאת במסך הבית ואפשר להזיז אותה לכל מקום שתרצו. אם הגולש שם אותה במקום קבוע, סביר להניח שהוא יפעיל אותה בתדירות של לפחות כמה פעמיים בשבוע או אפילו כל יום (אם מדובר באפליקצית חדשות כמו ynet או N12 למשל).

היתרונות של אתרים
היתרונות של אתר אינטרנט

יתרונות בלעדיים של אתרים

כאמור, אתרים הם הרבה יותר זולים. אך הם בעיקר לא דורשים עדכון אצל המשתמש מכיוון שכל הרכיבים שלהם נמצאים על השרת ממנו הם פועלים. הדפדפן יודע לשלוף באופן אוטומטי רק את אותם חלקים שהשתנו וכך להציג אותם מהר יותר.

באפליקציה לעומת זאת רק התכנים עצמם משתנים באופן אוטומטי והממשק או רכיבים אחרים בתוך האפליקציה דורשים כאמור עדכון.

מלבד זאת וכפי שציינו, גם עם Deep Links קשה למדי לקדם אפליקציה בצורה אורגנית. לעומת זאת, אתר רספונסיבי אפשר לקדם ממש כמו כל אתר אחר ולמעשה אתרים עם ביצועים טובים במובייל כבר זוכים לעדיפות ברורה אצל גוגל.

אתרים שיש להם גם אפליקציה עצמאית

אתרים שיש להם גם אפליקציה הם כאלו שנהנים מכל העולמות. בדרך כלל כשגולש יכנס לאתר כזה מהסמארטפון, הוא יישאל אם ברצונו לגלוש באתר המותאם או באפליקציה, כאשר האתר ירמוז לו שכדאי לו להוריד את האפליקציה.

מדובר על אפליקציות שנוצרו למן ההתחלה כאפליקציות ומציגות מידע זהה או דומה לזה שיש באתר מהסיבה הפשוטה ששניהם מחוברים לאותו מסד נתונים, אך הפיתוח שלהן התבצע בנפרד.

זהו בדרך כלל הפתרון המועדף על אתרים גדולים שיש להם את המשאבים והיכולת לבנות אפליקציה בנוסף, אלא אם כן יש לחברה סיבה ממש טובה לדחוף את המשתמשים שלה להשתמש רק באפליקציות בסמארטפון… (לדוגמה ועד כמה שזה נשמע מוזר, יש המון שירותים של גוגל שהאתרים הרגילים שלהם כלל מותאמים לנייד כמו Google Analytics).

מצד שני, עסקים קטנים ולפעמיים גם אתרים שהתקציב הראשוני שלהם מוגבל לא יוכלו להרשות לעצמם לפתוח גם אפליקציה ייעודית.

אתר וגם אפליקציה במקום אחד : Progressive Web App

הפתרון עשוי להיות אפליקציה היברידית: בעבר היו לא מעט שירותים שנתנו לנו להפוך אתר לאפליקציה, אבל בדרך כלל היה מדובר בפתרון מסורבל ובעיקר מכוער שפשוט הציג דפי HTML פשוטים בצורת Web App. כלומר, אתר שמוצג בצורה דומה לאפליקציה, אך כזו שהיא בסופו של דבר מאוד מוגבלת ותלויה כמעט לחלוטין בדפדפן.

היום כבר יש פורמט חדיש יותר שמכונה “אפליקציות ווב פרוגרסיביות”, או בקיצור, PWA.

מדובר בהכלאה בין אפליקציות ייעודיות לבין אתר רספונסיבי : גם כאן אנחנו נותנים הוראות ספציפיות לגבי תצוגה והתאמה במכשירים שונים. מבחינה טכנית העניין קצת יותר מורכב, אך בתמורה לכך ניתן לקבל תכונות שלא זמינות באפליקציית ווב רגילה.

למשל:

  • עבודה במצב Offline ותמיכה בחיבורים איטיים מאוד גם במקומות “מאותגרים טכנולוגית”.
  • טעינת כל התוכן ורק לאחר מכן הצגה שלו במנגנון דמוי Cache. (שבכל מקרה יופעל אוטומטית לאחר הביקור הראשון)
  • שימוש בהתראות ללא קשר לדפדפן
  • שימוש במצלמה וה-GPS
  • שימוש בטכנולוגיות VR התואמות ל-HTML

בכל מה שנוגע לחנויות האפליקציות, אפליקציות ווב באופן כללי יכולות להיות מופצות דרך קישורים. גוגל מאפשרת גם להכניס אותן ל-Google Play לאחר האישור הסטנדרטי. המשתמש לא ייראה שמדובר באפליקציות PWA מכיוון הן אומנם ירוצו בכרום, אבל ב”מסך מלא”. וכן, זה אומר שאפשר לדוגמה להגדיר את האפליקציה בכלל כמשחק.

אצל אפל, כמו אצל אפל, הדברים מן הסתם קצת יותר מסובכים: אפליקציות PWA אין בעיה להוריד דרך קישור, אבל הן לא יופיעו בחנות האפליקציות, מה שמחליש את האטרקטיביות שלהן.

למשל שאם אתם פונים אל העשירונים העליונים, שם יש לאפל נתח שוק גדול יותר, בכל זאת יהיה שווה לכם להשקיע באפליקציה ייעודית.

בשני המקרים הפצה דרך קישורים מדלגת מעל כל תהליך האישור ולכן למרות שאין נראות גדולה בחנות האפליקציות, יש עדיין פוטנציאל גבוה מאוד לחשיפות באמצעות טקטיקות קלאסיות של SEO, הפצה ברשתות חברתיות וכו’.

כמובן שיש גם דברים שלא ניתן לבצע עם PWA, אבל אם כל מה שאתם רוצים זה להפוך את האתר הרספונסיבי שלכם לאפליקציה במכשירי אנדרואיד, זהו ללא ספק פתרון שאתם צריכים לשקול לפני שתוציאו עשרות אלפי שקלים.

לסיכום

אם בעבר פיתוח אפליקציה לצד אתר נחשבה למותרות של מותגים גדולים ואתרים מרכזיים בארץ ובעולם, היום יש גם פתרונות אחרים שמשלבים בין שני העולמות ונותנים גם לאתרים רגילים יכולת לגדול ולצמוח בעולם המובייל, ולא רק דרך הדפדפן.

ולמרות זאת, לא כל האתרים “ירוויחו” באותה המידה מפיתוח של אפליקציה, גם אם מדובר ב-PWA, ויש כמה שאלות מרכזיות שכדאי לענות עליהן לפני הפיתוח:

  • מי הוא קהל היעד של האפליקציה מבחינת גיל, דמוגרפיה ומצב סוציואקונומי?
  • האם יש תכונות שהאפליקציה תוכל לספק והאתר לא? עד כמה הן משמעותיות?
  • האם לאחר הפיתוח נוכל באמת לעדכן רק את האתר ולתפוס שתי ציפורים במכה אחת?
  • מה עם שיפורים עתידיים? האם יש תכונות שרק אפליקציה ייעודית תוכל לספק?

אם יש לכם עוד תובנות או שאלות, אל תהססו להגיב ולשתף.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Buttonחייגו עכשיו