אם אתם בעלים של עסק קטן, יש סיכוי גבוה מאוד שכבר נתקלתם בהצעה אחת או אפילו יותר לחבילת "שיווק דיגיטלי לעסקים קטנים" מחברות שיווק כאלו ואחרות שפועלות ברשת האינטרנט.
אבל מה זה בעצם שיווק דיגיטלי, איך ספציפית שיווק ופרסום דיגיטלי לעסקים יכול להיות אפקטיבי, למה אתם צריכים את זה ואיך תוכלו לבחור בפתרון שמתאים לכם? כל התשובות בפוסט שלפניכם.
שיווק ופרסום דיגיטלי לעסקים – מה זה אומר?
שיווק דיגיטלי הוא שם כולל לכל פעולות הפרסום ברשת האינטרנט (ומה לעשות ש"דיגיטלי נשמע יותר טוב מ"פרסום").
מכיוון שהיום יש כל כך הרבה דרכים שונות לעשות את זה, כשמדברים על שיווק דיגיטלי לא מתכוונים לשירות אחד כגון קידום אתרים (SEO) או פרסום מודעות בגוגל, אלא לקשת רחבה של שירותים.
המטרה הכללית בשיווק דיגיטלי היא להגדיל את המכירות ואת מספר הלקוחות כשלכל רובריקה תחת המטריה הזו יש יתרונות וחסרונות בהקשר של עסקים קטנים.
הנה סקירה על הערוצים הכי פופולאריים של שיווק דיגיטלי:
ערוצים בולטים בשיווק דיגיטלי לעסקים קטנים
רשתות חברתיות
אין עסק שלא רוצה לבלוט ברשתות החברתיות ולכן מדובר בחלק אינטגרלי מכל מערך שיווק דיגיטלי.
אני לא צריך לספר לכם שיש המון רשתות חברתיות פופולאריות. על כן, שיווק ופרסום דיגיטלי לעסקים ברשתות חברתיות זהו ערוץ שיווקי פופולארי מאד.
שלושת הרשתות החברתיות הבולטות ביותר הן אינסטגרם, פייסבוק וכמובן טיקטוק (גם יוטיוב היא בעיקרון רשת חברתית, אבל המאפיינים שלה מעט שונים ולכן אני אשים אותה בסעיף נפרד).
גם לינקדאין יכולה להיות רלוונטית עבור עסקים שמספקים שירותים לעסקים אחרים (Business 2 Business), חלק מהעסקים הקטעים כמו יועצים עסקיים ועורכי דין מסוימים בהחלט נופלים לקטגוריה הזו.
צריך לפעול בכל הרשתות?
אז האמת היא שלפעול בכל הרשתות החברתיות במקביל יכול להיות כאב ראש לא קטן. למרבה המזל יש פתרונות שיכולים "להמיר" פוסטים מרשת חברתית אחת לשנייה.
לדוגמה, לקחת פוסט עם טקסט ותמונה בפייסבוק ולהדביק אותו גם באינסטגרם. הבעיה היא שזה לא תמיד עובד באופן מושלם ובאופן כללי עדיף שבכל רשת יהיו פרסומים ייחודים.
העצה שלי היא לבדוק איזו רשת חברתית עובדת הכי טוב עבורכם ולבצע סוג של אלימינציה מראש.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
לדוגמה, אם אתם יועצים עסקיים לא בטוח שטיק-טוק היא הרשת הכי מתאימה עבורכם מהסיבה הפשוטה שרבע מכלל המשתמשים בה הם מתחת לגיל 20.
עוד דבר שכדאי לדעת הוא שהחשיפה האורגנית לעסקים (שלא צריך לשלם עליה) נמצאת במגמת ירידה ברשתות החברתיות והדבר מגביל את היכולת של עסקים קטנים לזכות בחשיפה גבוה.
מי שרוצה לזכות לחשיפה דרך פרסום מודעות ברשתות החברתיות (כולל "בוסט" לפוסטים) עלול לגלות שהוא ישלם לא מעט כסף.
זה לא אומר שאי אפשר לקבל הרבה חשיפה אורגנית בחינם, אך הגישה צריכה להיות מעט שונה.
לדוגמה, פרסום בקבוצות או ניהול קבוצה שקשורה לתחום של העסק במקום דף.
מן הסתם יש חברות כמו משרדי פרסום אינטרנטיים שמספקות גם את השירותים האלו. כמובן שזה עדיין יעלה כסף, אבל כנראה פחות מפרסום ממומן.
קידום אורגני
קידום אורגני היה ונותר התווך של כמעט כל תהליך שיווק דיגיטלי לעסקים קטנים או גדולים. הסיבה היא שרוב האנשים שזקוקים למוצר או שירות יתחילו את החיפוש בגוגל (לפחות בארץ, בחו"ל יש תחרות מאוד גבוהה מצד אמזון).
בניגוד לכך, רוב מי שנכנס לפייסבוק או לאינסטגרם לא יהיה ממוקד במטרת רכישה כמו מי שמחפש בגוגל, אלא במקרים מאוד ספציפיים (לדוגמה, כניסה לקבוצות "פשפשוק").
אני אולי קצת משוחד 😊, אבל אני בהחלט סבור שקידום אורגני בגוגל (ידוע גם בשם S.E.O) היה ונשאר הערוץ הכי משתלם לטווח הרחוק.
מעבר לכך שהגולשים כבר ממוקדי מטרה, האתר שלכם ניתן להתאמה מלאה ולא מוגבל לצורה בה הפרופיל של הרשתות החברתיות בנוי.
אבל כמובן שקידום אורגני הוא לא תמיד פשוט ועסקים קטנים נמצאים לעיתים בעמדת נחיתות מול עסקים עם תקציבים גדולים יותר.
מצד שני, מקדם אתרים מומלץ וטוב שיודע איך לעשות קידום לעסקים קטנים ועובד בצורה יסודית יוכל בהחלט להגדיל את כמות הלקוחות שמגיעה אליכם כרגע מהאתר.
עוד חלק מהקידום האורגני שכמעט כל עסק קטן יכול לבצע אפילו בעצמו הוא הופעה ברשומות המקומיות במפות גוגל.
מהניסיון שלי רישום קצר יוכל להבטיח לכם לא מעט צפיות בחודש, במיוחד אם אתם עסק שיש חשיבות למיקום הגאוגרפי שלו או האזורים בו הוא נותן שירות (ממוסכים ועד לטכנאי מזגנים).
יוטיוב
במטריה של שיווק דיגיטלי, יוטיוב נמצא איפשהו בין קידום אורגני לבין רשת חברתיות.
יש בו את האספקט הטכני של אופטימיזציה לסרטונים, אבל יש להתייחס גם לקונספט של הערוץ ואיך תוכלו להגדיל את מספר המנויים והאינטראקציות איתם באמצעות קריאה לפעולה מתוך הסרטונים.
היום יש ליו-טיוב כלים שיכולים לעזור לכם בכך כמו למשל הדבקת פוסטים סטטיים למנויים או יצירת סקרים.
אם אתם כבר יודעים איך להפיק סרטונים מדובר באחד הערוצים הכי זולים ונגישים עם חשיפה יחסית גבוה (לדעתי לא מספיק עסקים בארץ באמת מנצלים את הפלטפורמה).
מלבד זאת יש מגוון גדול של חברות להפקת סרטונים בדגש על שיווק דיגיטלי לפלטפורמות כמו יו-טיוב (וגם אינסטגרם וטיק-טוק כמובן).
איך פותחים ערוץ יוטיוב? הנה מדריך קצר
למדריך שלי על קידום סרטונים ביוטיוב.
קידום ממומן
אם הקידום האורגני מתרכז בתוצאות הרגילות של גוגל, הקידום הממומן של Google מתרכז במודעות שגוגל מציג בחלק העליון או התחתון של העמוד (או באתרים ששותפים ברשת הפרסום של גוגל).
חלק לא קטן מהגולשים (אם כי לא בהכרח רובם) ילחץ על המודעות האלו מכיוון שהן בולטות יותר מהתוצאות הרגילות.
מעבר לכך, המודעות שמפנות לעמודי נחיתה מופיעות מהרגע בו הן מאושרות, זאת לעומת אתר אינטרנט שרק אחרי כמה חודשים טובים (לכל הפחות) מגיע למיקומים גבוהים בגוגל.
כאן תוכלו לקרוא על ההבדל בין עמוד נחיתה לאתר אינטרנט.
העניין הוא שעל מנת להופיע בחלק הממומן של התוצאות אתם חייבים לשלם ישירות לגוגל ולמעשה להשתתף במכירה פומבית שבה נלקחים בחשבון הסכום המקסימלי אותו אתם מוכנים לשלם, היסטורית הביצועים שלכם, איכות הטקסט במודעה והעמוד אליו הגולש מגיע, כל זה כמובן לעומת הנתונים של המתחרים שלכם.
בנישות מסוימות קידום ממומן עשוי להיות די זול ולהסתכם בכמה מאות שקלים לחודש, אך בתחומים אחרים כמו למשל נדל"ן הוא עשוי להגיע גם לאלפי שקלים.
על זאת אתם צריכים להוסיף תשלום למי שדואג שהקמפיין יהיה אפקטיבי (ניהול עצמאי של קמפיינים הוא לא מומלץ).
פרסום דרך רשימות תפוצה
אם יש לכם מספר גדול של לקוחות שכבר קיבלתם את האישור שלהם לשלוח להם דברי פרסומת, יכול מאוד מאוד יכול להיות שיש לכם מכרה של זהב מתחת לאף: רשימות תפוצה (מיילים שנשלחים להרבה נמענים במקביל) הן משיטות הפרסום הכי אפקטיביות שיש מכיוון שלמי שקורא את המיילים יש הכרות מוקדמת אתכם ואחוזי הפתיחה הם גבוהים.
כמובן שכדי שזה יצליח צריך לשלב בין עיצוב שמושך את העין לבין טקסט שיהיה שיווקי, אבל באופן מוגזם.
לכן, למרות שזו אחת משיטות השיווק הכי זולות וגם פשוטה מבחינה טכנית, לפעמיים עדיף להשאיר את העבודה עצמה למומחים.
פרסום כתובת ממומנות
פרסום כתבות ממומנות יכול להיעשות דרך רשתות תוכן שפועלות באופן דומה לפרסום ממומן. למשל, אאוטבריין. אפשרות אחרת היא פשוט לפרסם באתרי תוכן שמוכנים לקבל תוכן ממומן.
ברשתות התוכן הייעודיות לרוב תשלמו כמה שקלים לכל לחיצה, אבל החשיפה לא תהיה ממוקדת, אלא תופיעו באותה המשבצת עם עסקים נוספים.
מצד שני, אם אתם מוכרים מוצר מורכב כמו שירות פיננסי למשל, היא יכולה לעבוד הרבה יותר טוב מעמוד נחיתה שלא ממש מספק לגולש הרבה פרטים.
פרסום באתרים כגון מקומונים או אתרים נישתיים יכול להיות אפקטיבי לעסקים קטנים שפועלים בנישות מצומצמות או פונים לקהל יעד ספציפי.
כתוצאה מכך תקבלו תנועה ממוקדת לכמה ימים טובים, אבל גם קישור מאתר סמכותי. לכן אני ממליץ שיהיה קשר תוכני בין האתר לבין התחום העסקי בו אתם פועלים.
יש כמובן את הליגה של האתרים הגדולים יותר, אך המחיר שלהם יכול לחסל את כל התקציב של עסק קטן, ולכן אני פחות ממליץ על זה.
כיצד לבחור בתמהיל הנכון ולא ליפול על חברה גרועה?
הכנסתי את שתי השאלות האלו לסעיף אחד מכיוון שאי אפשר לענות על אחת מהן בלי להתייחס גם לשנייה: יש לא מעט חברות שיווק שמציעות חבילות שיווק דיגיטלי לעסקים קטנים, אבל אין חבילה אחת שמתאימה לכל העסקים….
חברת שיווק דיגיטלי חייבת לבצע לכל לקוח שלה אפיון בסיסי ולקבוע מה התמהיל הראשוני הכי טוב להתחיל בו.
לא כל הערוצים יעבדו באותה אפקטיביות (כפי שכבר הדגמתי), אבל הפתרון הוא לא לבדוק כל ערוץ שקיים…
מלבד זאת חובה לקבוע גם יעדים. המטרה הכי חשובה הייתה ונשארה להגדיל את המכירות, אבל בדרך יש עשרות מדדים שעוזרים להבין אם אתם מתקדמים בכיוון הנכון.
המדדים האלו חייבים להשתקף בכל דו"ח שאתם מקבלים בהתאם לפעולות שבוצעו וחייב להיות איזשהו רצף מחודש לחודש.
למשל:
- הגידול בתנועה מגוגל באתר האינטרנט שלכם מחודש לחודש
- מספר המנויים החדשים לערוץ ביו-טיוב
- מספר האינטראקציות שהצלחתם ליצור בפייסבוק תוך חודשיים מפתיחת העמוד או "התערבבות" בקבוצות רלוונטיות
לא כל מדד כזה חייב להיות יעד, אך עדיין חשוב לעקוב אחרי כמה שיותר מהם.
לעוד מדריכים שלי בהקשר זה:
- איך לבחור חברת פרסום בגוגל
- מה סוכנות קידום אתרים צריכה לעשות עבורך
- איך כדאי לבחור חברה לקידום אתרים
- טיפים לבחירת חברת SEO
- איך בוחרים מומחה קידום אתרים
לסיכום
ככל שתגיעו עם יותר ידע וחומר רקע בנוגע לשיווק דיגיטלי ואיך הוא עובד, כך תהיו ממוקדים יותר ותוכלו להבין מה בדיוק מנסים למכור לכם.
ממליץ לכם לקרוא את המדריכים השונים שקישרתי אליהם וגם מדריכים נוספים לעסקים קטנים.
למדריכים נוספים של שיווק עסקים לפי תחומים: